vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Tragedy and Hope-läsning

See User information
Hej ärade vakenmedlemmar!
Jag har varit inne på denna sida mycket regelbundet sedan ett halvår tillbaka då jag upptäckte den, men har först för ca en vecka sedan äntligen sett till att bli medlem, så även jag kan lägga mig i forumets diskussioner.

Många av er har säkert redan läst den, men jag har nyligen bestämt mig för att läsa Carroll Quigleys mästerverk "Tragedy and Hope" som ju behandlar de verkliga krafterna bakom världskrigen och 90% av alla andra krig med västvärlden inblandad. När många andra gissat vilka som legat bakom vår tids stora händelser, kan Quigley bevisa vilka som verkligen dragit i trådarna! Att boken överhuvudtaget blivit publicerad är en sensation.

Jag tänkte att det kanske finns fler som är intresserade av att läsa boken? I så fall är mitt förslag att man kan bestämma ett datum när man ska ha läst ett visst avsnitt för att sedan diskutera avsnittet här. Man fortsätter sedan så boken igenom.

Någon som tänder på idéen?

Boken finns att ladda ner här på forumet under "läs" och sedan "böcker". (Tack vaken! ) Jag delar gärna med mig av en sida som för mig är oumbärlig, tyda.se:
http://tyda.se/
Säkert flera som upptäckt den. Man kan bara markera sitt ord man inte riktigt vet vad det betyder i boken, klistra in det i fältet på sidan och sedan få det översatt och dessutom kunna höra hur ordet uttalas genom att klicka på "lyssna"-knappen.
Hur användbart är inte det?

Mitt förslag är att vi som vill läser de två först kapitlen tills tisdag 1/7 (inledningen och förordet tyckte jag var läsvärda, men dom kan man hoppa över) - det innebär fram till sidan 34 om man läsar från Pdf-filen.

Hoppas på sällskap på färden mot en större förståelse av historien och därmed vår samtid!

/Daniel

Posted on: 2008/6/25 22:53
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Tragedy and Hope-läsning
Helt klart en 'Must read'.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag håller på att läsa den nu. Har kommit kanske 200 sidor. Jävligt bra bok, borde ingå i historie undervisningen på högstadiet.

edit: Helt klart med på att diskutera kapitel. Skapa en tråd när du läst klart =)

Posted on: 2008/6/26 11:34

See User information
jag är också på, trots att jag hatar läsa på datorn och lösblad.

Posted on: 2008/6/26 13:24
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Så trevligt att man kommer få sällskap!
Ja, det är ju lite begränsande att sitta framför datorn och läsa, men eftersom jag måste slå upp något ord i minuten innebär fördelen att på en gång få ordet översatt utan direkt avbrott i läsningen en såpass stor fördel att den överväger.
Jag har hunnit till sidan 21 än så länge - han är verkligen djupgående och kunnig!

Posted on: 2008/6/26 13:48
Resized Image

See User information
Jävligt bra ide tycker jag.Det är ju ofta det händer att man inte förstår något, och då är det ju bra att kunna diskutera problemet här på forumet med några som är up to date med ämnet.Jag hänger på.

Posted on: 2008/6/26 14:09

See User information
Jag läser pdfer på min psp, funkar skit bra. Jag klarar inte av att sitta och läsa på datorn, men nu har jag laddat ner alla pdfer från vaken och langat in dom på pspan.

En psp kostar 1700 kr sen behöver du ett minneskort också, du behöver också haxxa den. Det kan du göra själva eller lämna in den.

Posted on: 2008/6/26 15:19

See User information
Köpte den från amazon för ett halvår sen, och har väl hunnit fram till kapitlet om 1:a världskriget ungefär. Lite tungt att sträckläsa boken, han skriver på ett väldigt "akademiskt" sätt, så jag läser annat också parallellt.

Jag vill också rekommendera Antony Suttons böcker (bl.a. om finansieringen av ryska revolutionen och nazi-tyskland).

Posted on: 2008/6/26 15:35

Anonym
Quote:

Jävligt bra bok, borde ingå i historie undervisningen på högstadiet.

Heheh, varför tror du att man har statlig undervisning med en standardiserad "läro"plan?

See User information
Själv läste man ut Brave New World i veckan och har nu börjat med Machiavellis "The Prince" på svenska heter den Fursten.. Intressant inledning om hur man bäst styr ett Furstendöme/Imperium..

Posted on: 2008/6/26 18:38
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Al-CIAda

hehe i know , i know ... men den BORDE =)

Posted on: 2008/6/26 18:47

Anonym
Bra initiativ Ralph!

Nån som vet om det finns en svensk översättning? Min engelska är god, men en så tung bok orkar jag aldrig igenom

See User information
Jag har tyvärr inte hört talas om en svensk översättning... Min erfarenhet att det in princip inte finns några böcker man vill läsa som finns översatta. Alhambra gör ju en god insats, men dom är ju dom enda...
Jag tycker ändå det har gått rätt bra att läsa, trots att min egen tilltro till engelska inte är sådär jättestor. Man får läsa igenom ett stycke och slå upp dom ord man inte förstår, så att säga avkoda texten, sedan läsa stycket en gång till för att verkligen förstå själva budskapet.
Man kan ju se fram emot att vara väldigt mycket bättre på engelska efter man har läst färdigt!

Posted on: 2008/6/26 20:54
Resized Image

See User information
Quote:

miksjo skrev:
Köpte den från amazon för ett halvår sen, och har väl hunnit fram till kapitlet om 1:a världskriget ungefär. Lite tungt att sträckläsa boken, han skriver på ett väldigt "akademiskt" sätt, så jag läser annat också parallellt.

Jag vill också rekommendera Antony Suttons böcker (bl.a. om finansieringen av ryska revolutionen och nazi-tyskland).

Ja, man får verkligen ta en bit i taget och ta en paus när man märker att man har läst ett stycke utan att direkt förstå innehållet...

Sutton har man ju läst många citat från så man förstår att det är någonting man verkligen bör läsa så småningom. Det får bli nästa projekt

Posted on: 2008/6/26 20:58
Resized Image

Anonym
Jag behöver lite motivationshjälp här!

Är inte denna bok lite väl gammal (1966)? Det känns som man skulle få reda på mycket mer om man läser material skrivet efter år 2000, och framför allt mindre missvisande information; som idag kanske inte stämmer, men var korrekt baserat på vad man visste på 60-talet.

Är det inte bättre att läsa en nyare bok? Alltså, jag vill gärna läsa denna bok, men först måste jag känna att det gör mig någon nytta att läsa boken.

See User information
Som jag har förstått det finns det ingenting man kan läsa som bättre och grundligare ger en bild av vad som verkligen låg bakom världskrigen, samt USAs utrikespolitik.
Varför jag vill läsa boken är för att jag har sett så otroligt många citat i anslutning till att man pratat om ämnen relaterade till Nya Världsordningen. Det är min motivation till val av bok, men finns det andra böcker på marknaden som någon initerad anser vara bättre finns det ju ingen anledning att läsa just denna förstås...
Jag är dock insugen i boken redan och läser några sidor om dagen.

Posted on: 2008/6/27 14:54
Resized Image

See User information
Rättelse från tidigare läsmål:
Tidigare föreslog jag att vi som läser boken nu parallellt skulle läsa de två första kapitlen, dvs fram till sidan 34 om man läser från pdf:en, fram till tisdag 1/7. Jag ser nu att om vi läser ett kapitel till så slutför vi första delen.
Mitt förslag är att alltså läsa fram till s 39 fram till 1/7. Håller ni andra med?

Posted on: 2008/6/28 21:59
Resized Image

See User information
Nu har jag skapat en ny tråd om Tragedy and Hope för att diskutera boken så här långt. Tråden finns under "Recensioner & Tips".

Posted on: 2008/7/1 15:53
Resized Image

See User information
Tankte bara namna att en valdigt bra anledning att lasa boken ar att jag (som for ogonblicket ar i usa och reser runt och dokumenterar det jag ser) har forsokt fa tag pa boken i varenda bokhandel jag har gatt forbi, vilket ar ett ganska stort antal. I alla bokhandlar far jag samma typ av svar.
"Boken finns inte langre i tryck", "boken ges inte langre ut", "boken finns inte att fa tag pa". De kan inte ens bestalla hem den och det har jag aldrig varit med om forut! Med nagon bok. Inte ens den mest extremt kontroversiella lasningen jag agnar mig at. Det kan ta sjukt lang tid men bokhandeln brukar alltig kunna bestalla hem den. Men inte nu inte....

BTW. De ar javligt fortjusta i knippen med kvistar med instuckna yxor i har. Speciellt i washington. Varende javla monument har en san dar fascist symbol. Ni som vet vad jag menar vet vad jag menar. Ni som inte vet vilka jag menar kan googla (fasche?) osaker pa stavningen. Om nagon av er som har koll ser att jag har stavat fel kan ni vall ratta mig.

Posted on: 2008/7/3 1:44
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper