vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Sanningen om kravallerna i GÖTEBORG

See User information
Intressant om göteborgskravallerna: Amerikansk militär i Sverige bestämde att Hvitfeldtska gymnasiet skulle spärras av.
http://www.expressen.se/1.487792

Sanningen om kravallerna i GÖTEBORG. Det tog drygt fem år.
Först nu börjar vi närma oss sanningen.
En delvis ny bild av vad som egentligen hände de där junidagarna 2001 då Avenyn brann och Hvitfeldtska gymnasiet spärrades av börjar tona fram.

Vad som inte varit känt tidigare är den starka militära inblandningen. Det fanns 100-150 tungt beväpnade elitsoldater från amerikanska Delta Force i Göteborg under EU-toppmötet.
På Säve stod två amerikanska stridshelikoptrar startberedda.
Dessutom fanns runt presidenten flera hundra beväpnade secret service-agenter. Kontakterna med Pentagon gick inte via polisen, utan i stället via MUST, den svenska militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. MUST fick drygt ett halvår före president Bush besök i Göteborg, i december 2005, via ett regleringsbrev den svenska regeringens uppdrag att sköta krishanteringen inför EU-toppmötet. Vare sig Säpo eller den öppna polisen - bortsett från kommenderingschefen Håkan Jaldung och möjligen några andra toppchefer - visste något. Även Secret Service och USA-ambassadens säkerhetschef var, i vart fall i inledningsskedet, ovetande om de hemliga militära kontakterna. Ambassadens säkerhetschef Kurt Olsson (han hette faktiskt så) och Julia Ferrow, ansvarig chef på Secret Service, var så bekymrad över distanskyddet att de rekommenderade USA att ställa in besöket i Göteborg. De vågade inte garantera president Bush säkerhet. Efter några veckor fick båda besked att de inte behövde bry sig, att USA:s militärattaché hade direktkontakt med den svenska militära underrättelsetjänsten.
Redan säkerställt
Beskedet var att distansskyddet för presidenten var säkerställt, de kunde koppla av. Märkligt är att även Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, liksom förre statsministern Ingvar Carlsson, som på regeringens uppdrag utredde Göteborgskravallerna 2001, undanhölls informationen. Att stora delar av underrättelseinformationen kom från den amerikanska militären fick stor betydelse för att den spända stämningen mellan polis och demonstranter. Informationen var nämligen avgörande för beslutet att spärra in demonstranterna på Hvitfeldtska, detta trots att USA:s underrättelseinformation på en avgörande punkt var felaktig.

Hjälpte inte
Att både Säpo och Kut, polisens egen kriminalunderrättelserotel, kom med korrekt information hjälpte inte. Avspärrningen av Hvitfeldtska genomfördes ändå. Amerikanarna hade ett intresse, och det var att med alla till buds stående medel förhindra att presidenten utsattes för säkerhetshot eller politiska förödmjukelser. - För Håkan Jaldung handlade det om att se till att president Bush inte utsattes för en enda demonstrant. Han hade garanterat den amerikanska underrättelsetjänsten att inte en enda demonstrant skulle komma innanför vallgraven, säger fredsforskaren Hans Abrahamsson. - Jag menar att det var planerat att stänga av Hvitfeldtska. Containrarna var beställda månader i förväg.

Forskat i fem år
Hans Abrahamsson har i fem år forskat kring vad som hände. Nyligen gav han ut forskningsrapporten som bok, och sedan dess har nya uppgifter tillkommit. En rad mejl Hans Abrahamsson fått av centralt placerade och väl insatta personer efter att boken publicerats stödjer hans bild av vad som hände. - Det var vare sig en inkompetent polisledning eller en massa hitresta huliganer som låg bakom det som hände i Göteborg, säger Hans Abrahamsson. - Det handlar i stället om sättet vi samlar in och bearbetar underrättelseinformation. Det gör oss oerhört sårbara för främmande länders intressen. - I det här fallet var det USA som förmedlade hotbilder till Göteborgsledningen via den militära underrättelsetjänsten, som fick Göteborgs-polisen att överreagera när det gäller Hvitfeldtska.

En fälla
Skolan fungerade som en gillrad fäll. Håkan Jaldung gav till och med klartecken för två bussar fullastade med Ya Basta-aktivister och deras utrustning som stoppats av polisen i Stockholm att fortsätta mot skolan. Först när de var inne på området stängdes skolan av. Det viktiga var att hålla alla demonstranterna och aktivisterna innanför avspärrningarna så länge president Bush fanns kvar i Göteborg. Avspärrningen av Hvitfeldtska var avgörande för att det som sedan hände i Göteborg, menar Hans Abrahamsson.

Beredda på kravall
- Det var ett antal grupper - frustrerade, galna huliganer - som kom hit beredda på en fet kravall. Det fanns också några här i Göteborg som kände att blev det läge så ska vi minsann visa polisen vem som bestämmer. - Det utrymmet för att de skulle få den spelplan de fick hade inte skapats om inte gänget hade blivit så besvikna på dialogen, i och med att man stängde Hvitfeldtska. Det var beviset på att polisen lurar dem hela tiden. Det blev en anarkistisk situation. Detta fråntar dock inte stenkastare och de som slog sönder Avenyn något ansvar.

Personligt ansvar
- Alla de som kommer hit till Göteborg och bedriver skadegörelse har ett personligt ansvar för den skadegörelsen. Tveklöst, säger Hans Abrahamsson. - Det kan man inte skylla ifrån sig: "Vi blev provocerade". Ansvaret för skadegörelsen på Avenyn åligger enbart de som begick skadegörelsen.

Av Mats Wångersjö
mats.wangersjo@gt.se

Posted on: 2007/12/11 23:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Sanningen om kravallerna i GÖTEBORG

See User information
" Alla de som kommer hit till Göteborg och bedriver skadegörelse har ett personligt ansvar för den skadegörelsen."

MMmm.... personligt ansvar. AFA-Gladio?

Tack för en mycket intressant artickel.

Posted on: 2007/12/11 23:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Mattias Svensson har skrivit ganska bra om vänsterns roll i det hela.

http://www.smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=590

Posted on: 2007/12/11 23:33
Life´s but a walking shadow, a poor player that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.
---William Shakespeare

See User information
"Våldet i Göteborg var ingen slump. Inom vänstern har det sedan länge funnits en våldsromantik, som blir synnerligen obehaglig när den tas på allvar. Inom den svenska vänstern finns de som har varit nyttiga idioter, och de som till och med har ursäktat eller romantiserat våldet."

Jo det kan jag ju hålla med om men jag tror knappast det är hela eller ens det mest vesentliga av sanningen. Det blir så lätt att skylla på våldsromantiserande ungdomar. Inte för att det är inkorekt men vem är det som formar denna våldsromatisering? Mistänker att anarkovänstern när man kommer en bit upp till de krimminella underättelsekomplexet. De älskar ju att hitta på sådana här ideologier och sedan se på hur folk slår in skallen på varandra istället för att sammarbet mot de krimminella.

Posted on: 2007/12/11 23:46

Anonym
Det fattas väsentliga bitar i hans forskning... Det fattas kritik och analys om varför vissa grupperingar av demonstranterna var så oerhört välorganiserade och hade en rigorös timing när de valde att ge direktiv för att bygga skyddsvallar eller leda attacker mot polisen.

Var hade de fått denna utbildning och av vem?

Anonym
Quote:
Det fattas väsentliga bitar i hans forskning... Det fattas kritik och analys om varför vissa grupperingar av demonstranterna var så oerhört välorganiserade och hade en rigorös timing när de valde att ge direktiv för att bygga skyddsvallar eller leda attacker mot polisen.

Ah... Michael Moore-journalistik. Säg hela sanningen och inget annat än sanningen utom de bitar som är alltför obekväma förstås. De som är allra svårast att som brett publikum ta till sig?

Precis. Var lär sig våldverkare sin välorganiserade metodik? Anarkistens kokbok? Allt för mycket Playstationspelande?

Anonym
Wikhall!

Det där är bara endimensionellt och Michael Moores tredimensionella kroppshydda ryms inte heller i det jag menar.

Vill inte gå in i detalj på det här men ett tips är att ledningsförmågan införskaffades på en plats där författare som William Butler Yeats, George Bernard Shaw och Samuel Beckett har sitt ursrpung.

Om det fortfarande är intressant så kanske denna bild kan illustrera vilka strängar det spelades på:

Resized Image

"I scath a chéile a mhaireann na daoine."
"Människor lever i varandras skugga."

I fårskocken fanns ett antal medlemmar som idag skall vara väldigt glada att vissa mekanismer inte utlöstes tillfullo. De hade liksom blivit kraftigt reducerade för alltid om man säger så.

Det fanns en hel del "Trigger happy" ppl som inte var så happy den dagen... men som hade besinning nog att ta ett steg tillbaka. Då handlar det inte om våra egna avlönade landsortspoliser som gjorde sitt bästa men som kanske mer var placerade som lockbeten på gatorna för de människor som valde att besinningslöst kasta sten och skapa upplopp. För vadå?

Kanske hade demonstranterna fått lära sig mer om effekt och motkraft om de istället för att demolera Göteborgs innerstad begett sig till Stenungsbaden den 24 maj 2001.

Anonym
Quote:

Amerikanarna hade ett intresse, och det var att med alla till buds stående medel förhindra att presidenten utsattes för säkerhetshot eller politiska förödmjukelser

Inte alls konstigt med tanke på att de beskriver fredsdemostrater som terrorister. Men det lustigaste med Gbg-kravallerna är att eftersom det finns AFA-ligister överallt så behövde inte SÄPO ens provocera fram något (vilket de brukar få göra i andra länder som tex. Seatle)

See User information
Vadå är det skilnad på AFA och SÄPO????

...... måste ha missat något

Posted on: 2007/12/12 16:46

See User information
Måste säga att jag trodde detta skulle vara en större nyhet än det verkar nu. Att amerikanska trupper var i Sverige och påverkade polisens ingripande till att bli ett av de mer ifrågasatta på länge. Är inte det en stor nyhet? Vad missar jag? Eller missar bara vanlig media detta som vanligt?

Posted on: 2007/12/12 20:13

See User information
Quote:

Parsifal skrev:
Måste säga att jag trodde detta skulle vara en större nyhet än det verkar nu. Att amerikanska trupper var i Sverige och påverkade polisens ingripande till att bli ett av de mer ifrågasatta på länge. Är inte det en stor nyhet? Vad missar jag? Eller missar bara vanlig media detta som vanligt?
It`s gone, tåget är på en annan perong,...Det är ingen nackdel men defenetivt ingen fördel.

Posted on: 2007/12/12 20:25

Anonym
Min kusin vara Polis 0ch han säga att polisen fick mycket skit från kommunister där dom var inte klok i huvut.

Anonym
Dessa kommunister är även djurrättsaktivister som hade tröjor mot scan och köttindustrin och vegankängor.
Men deras röster hördes inte då polishästar och hundar fick stenregn över sig

See User information
Polis fick ta mycket skit det stämmer nog, dock från vänner som var där hör man även en annan historia, hur poliserna gick och spottade på demonstrater , kallade dem könsord och betedde sig som svin.

Båda sidor bär nog ansvar. jag minns en dansk dokumentär från göteborgskravallerna där han filmade hur poliserna betedde sig. Gris grupper på 4-6 som sparkar och slår tjejer som ligger ner inte en gång men säkerligen 20 slag, jagar ifatt förbipasserande och misshandlar dem. drygt en halvtimme lång film riktigt bra.
Jag kan inte hitta den men den ger en helt annan bild av kravallerna och jag hade definetivt kastat sten ifall jag bevittnat scenerna som visas i den filmen.

Men de bygger säkerligen upp en mentalitet emellan varandra som i irland under bloodsunday, det är fienden som är på andra sidan, detta blandat med rädsla får väll säkert poliserna att tappa befattningen och gå in i sitt nazi mode.
Det är en tråkig händelse som utspelade sig men dess omfattning hade troligvist kunnat stoppas med lite intelligens, och att stänga in alla aktivister med kontainrar på skolan var redan där en krigs förklaring.

Posted on: 2007/12/13 14:55
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

Anonym
det pratas ju alltid om polisens ansvar när de får stenar över sig.
"det var inte stora stenar som kasstades"
"stämmingen var inte så hotfull"
blablabla

Snart kommer väl någon säga att det var negerbollar som kasstades på polisen.

Bra att polisen slog dom, för mig hade de gärna fått drat till varenda våldsverkare för att sedan dömma dom i rättegången.

Anonym
Jag tycker att om polisen inte skulle ha skjutit för att freda sin kollega som ligger på marken och håller på och få gatustenar i huvet så borde han ha åtalats för tjänstefel.

Anonym
Hade jag fått bestämma hade alla de poliser som försvarade sig mot dessa våldsverkade fått medaljer.
Hur hade det sätt ut om polisen inte varit där ?
En hel stad förstörd ?

Det är tack vare dessa kräk som demostrationsförbud är på G

Anonym
Quote:
Maggot:
Hade jag fått bestämma hade alla de poliser som försvarade sig mot dessa våldsverkade fått medaljer.
Hur hade det sätt ut om polisen inte varit där ?
En hel stad förstörd ?

Det är tack vare dessa kräk som demostrationsförbud är på G

Översättning:

Det är tack vare dessa organiserade flockmedlemmars underordnade vilja att följa direktiv från sina psykopatiska ledare som ett ev. demonstrationsförbud är på G

Nyttiga idioter finns i alla förpackningar, färger och smaker!

See User information
Quote:

TimOsman322 skrev:
AFA-Gladio?

Right on! Helt säkert fanns det professionella provokatörer i Göteborg den dagen. Vars syfte var att framställa fredliga demonstrationer och anti-bush / anti - krig, budskap som terrorism.

Posted on: 2007/12/14 2:57

Anonym
Quote:

HURENSOHN skrev:
Jag tycker att om polisen inte skulle ha skjutit för att freda sin kollega som ligger på marken och håller på och få gatustenar i huvet så borde han ha åtalats för tjänstefel.
Jag håla med dig i irak eller någon anann landet i mellan öster ingen våga göra som dom äcklig kommunister i göteborg.

Anonym
Du bryter inte som en irak/iranie brukar göra tycker jag ?

See User information
Jag har sett rätt mycket av materialet som filmades runt kravallerna och helt klart är att Janne Josefsson ljuger genom tänderna i sitt reportage om stackars oskyldiga "Hannes", m.fl demonstranter vid Vasaplatsen.

Bland annat använder Janne ett klipp när två kravallpoliser trycker ner en demonstrant i en buske utan att visa att denne sekunder innan försökt att krossa en polismans hjälm genom att knuffa omkull honom och hoppa jämfota på hans huvud.

Bortsett från det måste polisen vara så professionell att dom skall kunna gripa skummet utan att använda några som helst vapen.

Polisen som skjöt hette stefan och tillhörde stans piketpolis och om jag vet vem det är (!?) är det en polis med Bad Cop komplex tillhörande Gbgs svar på A-turspiketen.

Men jag tror vi upplevde två saker i samband med EU toppmötet i Göteborg.

1: Säpo ville visa CIA/Secret Service hur duktiga dom var.
2: En generalrepetition av teoretiska polisutbildningar i kravallhantering.

Jag tror fanimej att dom jävlarna låg i beredskap. Så snabbt som dom kommenderade och belägrade stan med containrar måste ha varit repeterat. Det sätt på vilket dom gata för gata drev folket som boskap dit dom ville var stridslist på hög nivå. Jag blev själv fängslad på en bro.

Det tål att studera deras agerande för eventuella upprepningar.

Posted on: 2007/12/14 16:49

See User information
Jag startade denna tråd för att diskutera de uppgifter som framkommit om att amerikansk militär stod klar för insatser under mötet i Göteborg och att de påverkade svenska polisens ingripande. Tycker ingen mer än jag att detta är anmärkningsvärt?

Posted on: 2007/12/15 16:25

See User information
Quote:

Parsifal skrev:
Jag startade denna tråd för att diskutera de uppgifter som framkommit om att amerikansk militär stod klar för insatser under mötet i Göteborg och att de påverkade svenska polisens ingripande. Tycker ingen mer än jag att detta är anmärkningsvärt?

Nej, inte alls. Någon ordning måste det väl ändå vara...

Svensk polis behöver allt stöd de kan få...

Posted on: 2007/12/15 16:48
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper