vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Falun gong och andra Livsdödande rörelser
Jag har nu börjat läsa Li hongzhis bok om "Falun Gong" som har lyfts fram så väl på detta forum av några och specielt en man.
Host host

Men nu orkar jag faktiskt inte läsa mer om detta " New Age- dravel"
Det är dock mycket möjligt att hans övningar fungerar bra men denna filosofi verkar inte ha någon grund att stå på överhuvudtaget.
(en filosofi som svävar runt och söker en trygg landsningsbas).
Det är bara en massa ord och visa ord som "kosmos",kultervering och himmelsa ögat dyker upp iaf en gång på varje sida och det är ju så man hjärntvättar folk genom att upprepa en massa dravel tills det ses som en sanning.

Sedan så anser jag att karma och skörd går hand i hand men det verkar som falung gong är ren egocentriskt rörelse som skiter i kollekivet pga av deras "karma"

Jag citerar " En del utövare som trännat gigong endast en kort tid vill behandla sjukdomar för att se om de kan bota sjukdomar eller inte för en utövare med låg gong-gong styrka, om man sträcker fram handen och provar kommer man att absorbera stora mängde med svart QI"

Vidare läser jag saker som jag uppfattar som att man inte ska hjälpa folk även om man har förmågan att göra det pga av deras karma!

Jag anser helt tvärtom!

1 Varför skulle man få en massa kunskaper och övernaturliga krafter till sig om man inte ska andvända dom detta strider ju mot att livet och du har en mening utan endast är en marxist = matrialist.

2 Om en människa är sjuk så kan det ju vara din karma eller uppgift att hjälpa denna människa i nöd (skörd) och inte hennes dåliga karma, Jag anser man ska hjälpa människor även de med dålig karma men därmed inte sagt att man ska förlåta dåliga handlingar eller låta folk leva din din livsenergi eller karma.

En annan sak jag reagerar på är detta förakt mot "lust" och "frestelser" Jag håller helt med Wilde att det enklaste sättet att bli fri från en frestelse är att falla för den.

Jag menar att man ska äta när man är hungrig ha sex när man är kåt, lägga sig när man är trött och vakna när man är utvilad.
Varför ska man plåga sig själv med att inneha sinna känslor du borde ju bli fri när du följer dina instikter.
Detta betyder naturligtvis inte att du har rätt att slå en människa på käften eller våldta någon för du har "lust" för hennes rätt till att inte bli våldtaget finns oxå som en livslag i universum. Jag citerar

" En störning kommer från sexdemoner, när utövaren sitter i meditation eller drömer framträder en snygg man eller en vacker kvinna framför utövaren som attraherar dig och förför dig"

Vadå störning ???

En attraktion är en vacker känsla och inte en störning, störningen skulle vara om du söker efter "sexdemoner" och missbrukar dit levnadsätt för att vardagen utanför snabba kickar är för jobbig att tänka på...

Avslutningsvis påstår Li Hongazhi att hans utseende inte direkt åldrats på 20 år pga av hans livstil men av bilder att döma vet jag inte om det stämmer.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Falun gong och andra Livsdödande rörelser

See User information
Quote:
Maggot:
Jag menar att man ska äta när man är hungrig ha sex när man är kåt, lägga sig när man är trött och vakna när man är utvilad.

Det är väl ett sånt liv två tredjedelen av jordens befolkning önskar sig men aldrig får uppleva eftersom större delen av deras vakna tid går åt till att hålla svält, krigshot och dödliga sjukdomar borta.

När det gäller otillfredsställda män så är det ännu värre. De håller ju skräcken för att inte få hockeybagen tömd borta genom att spela nätpoker och dricka bärs har jag hört!

Posted on: 2007/7/9 20:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:
Maggot:
Det är dock mycket möjligt att hans övningar fungerar bra men denna filosofi verkar inte ha någon grund att stå på överhuvudtaget.
Det är bara en massa ord och visa ord som "kosmos",kultervering och himmelsa ögat dyker upp iaf en gång på varje sida och det är ju så man hjärntvättar folk genom att upprepa en massa dravel tills det ses som en sanning.

Jag vet heller inte om det funkar eller ej. Men skall du testa det innan du uttalar dig så måste du testa det fullt ut.

Maggot erkänn nu! Du gjorde aldrig de fysiska övningarna va?

Posted on: 2007/7/9 20:43

Anonym
Jag gjorde aldrig de övningarna det stämmer och jag är inte världens bästa människa dricker gärna 10 bärs en kväll och spelar black jack

See User information
Quote:

maggot wrote:
Jag har nu börjat läsa Li hongzhis bok om "Falun Gong" som har lyfts fram så väl på detta forum av några och specielt en man.
Host host

Sedan så anser jag att karma och skörd går hand i hand men det verkar som falung gong är ren egocentriskt rörelse som skiter i kollekivet pga av deras "karma"

Jag citerar " En del utövare som trännat gigong endast en kort tid vill behandla sjukdomar för att se om de kan bota sjukdomar eller inte för en utövare med låg gong-gong styrka, om man sträcker fram handen och provar kommer man att absorbera stora mängde med svart QI"

Vidare läser jag saker som jag uppfattar som att man inte ska hjälpa folk även om man har förmågan att göra det pga av deras karma!

Jag anser helt tvärtom!

1 Varför skulle man få en massa kunskaper och övernaturliga krafter till sig om man inte ska andvända dom detta strider ju mot att livet och du har en mening utan endast är en marxist = matrialist.

2 Om en människa är sjuk så kan det ju vara din karma eller uppgift att hjälpa denna människa i nöd (skörd) och inte hennes dåliga karma, Jag anser man ska hjälpa människor även de med dålig karma men därmed inte sagt att man ska förlåta dåliga handlingar eller låta folk leva din din livsenergi eller karma.

En annan sak jag reagerar på är detta förakt mot "lust" och "frestelser" Jag håller helt med Wilde att det enklaste sättet att bli fri från en frestelse är att falla för den.

Varför ska man plåga sig själv med att inneha sinna känslor du borde ju bli fri när du följer dina instikter.
Detta betyder naturligtvis inte att du har rätt att slå en människa på käften eller våldta någon för du har "lust" för hennes rätt till att inte bli våldtaget finns oxå som en livslag i universum. Jag citerar

" En störning kommer från sexdemoner, när utövaren sitter i meditation eller drömer framträder en snygg man eller en vacker kvinna framför utövaren som attraherar dig och förför dig"

Vadå störning ???

En attraktion är en vacker känsla och inte en störning, störningen skulle vara om du söker efter "sexdemoner" och missbrukar dit levnadsätt för att vardagen utanför snabba kickar är för jobbig att tänka på...

Avslutningsvis påstår Li Hongazhi att hans utseende inte direkt åldrats på 20 år pga av hans livstil men av bilder att döma vet jag inte om det stämmer.

Det är lite förvånande att du skriver så här, jag hade nog trott du var en seriös person. Alla kan inte förstå saker och ting, det är "olika nivåer och ödesförbindelse".

Hade du verkligen läst Zhuan Falun uppriktigt så skulle du nog inte skriva som du gör, det du skriver och har "förstått" är uppåt väggarna maggot. Hur kunde du hamna så fel? Det är kultivering, hur kan du då tänka som du gör?

Du verkar vara programmerad av vanligt tänk, och det dimmar din förståelse - du svamlar ju. Du har sista tiden "svartnat" och talar väldigt mycket om kamp osv, synd.

Hur som helst - grunder är att man sätter andras bästa framför en själv, tänker på andra först - det är en grej du helt vänder på.

Om du inte fattar orden som står där, inte fattar riktigt det med karma, varför vi ärhär osv - då är du i vanligt tänk - och tänker att vi är offer som söker hjälp.

Jag kan inte bemöta det där du skrev, det är väldigt fel maggot.

Edit, du kunde väl säga att namnet novax, istället för "en man". Du kan gärna editera vissa rubriker också - denna var väl ändå ett lågvattenmärke.

Posted on: 2007/7/9 20:51
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Självklart menar jag dig och det är just därför jag har stor respekt för dig som jag valde att läsa denna bok men blev djupt besviken.

Jag kan inte så några som helst problem med uppmanning till kamp

Jag kämpar i skolan, folk kämpar för att klara ekonomin och familjen vad skulle felet vara med kamp för medvetenehet ?

Re: Falun Gong är en upprätt kultiveringsväg

See User information
Quote:

maggot wrote:
Självklart menar jag dig och det är just därför jag har stor respekt för dig som jag valde att läsa denna bok men blev djupt besviken.

Jag kan inte så några som helst problem med uppmanning till kamp

Jag kämpar i skolan, folk kämpar för att klara ekonomin och familjen vad skulle felet vara med kamp för medvetenehet ?

Du blev triggad av vad kultivering är... du (ditt ego/besättelser) vill ha kvar att "dricka tio öl" osv.

Det finns absolut inget attt kämpa för på det sättet som man tror därute. Minsta gnutta andlig insikt vet att det är genom att ge upp som allting kan bli bättre. Ytterst sett så kan man nästan säga att det är just "kamp" som är problemet därute, och är hela orsaken till allt som finns av det som människor får "så".

Kamp innebär att man går emot något. Det man går emot är då en själv, inget annat. Hade du förstått grundpusselbitar så hade detta varit solklart för dig.

Man "måste" tänka lite brett och djup... inte se på ytan därute - fattar du inte att detta är en scen där det manifesteras som är "sått"? Det är inget fel på det därute - jag har sagt hur mycket om detta hur många gånger som helst. Du hade möjlighet att få svaren om du utan motstånd och oegna tankar osv läst hela ZF.

Problemen därute är bara en återspegling av vad vi själva förfallit till - det är Devolution...

Vad har du med det därute att göra? På vad sätt relaterar det till dig? Är du här för att ta hand om det - kämpa... det är fullständigt befängt. Inga "visa" i historien har tänkt eller lärt ut så... att man ska kämpa - det är faktiskt skrattretande... läs boken...

Blir samma nivåstuk som detta forum har... "sprida empati", sprida information..." - det är ett dagis över detta.

Börja fatta, jag kan inte säga så mycket, jag fattar aldrig varför jag ska behöva upprepa mig. Jag kan inte hålla påmed detta längre.

Det är okey att inte förstå sig på andlighet, eller vad tex kultiveringsvägar är - men en bra position är att inte snacka dumheter som du gör om det du inte förstår.

Jag har sett att du kanske vad det verkarvill ha uppmärksamhet via rubriker. Tex på nordisk så var en rubrik något ungefär: kasta ut invandrarna.
Okey... men i texten sedan så var det inte det du tyckets vilja säga och stå för, utan du återgav något, från någon källa. Sådana där överdrivna, och kanske då "icke upprätta saker som man sprider... kan du/man gott tänka till över.

Posted on: 2007/7/9 21:28

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Novax!

Varför blev isf människan plaserad på jorden om hans uppgift var att ge upp?

Du snackar ju mycket om "Yin och yang" och andlighet har en motsvarighet till kroppslighet som bildar en enhet vilket är "jag"
in själ har komleterats med en kropp och kroppen är till för något den med.
även motpolen till den nya världsordningen måste komliteras deras kamp för ondska måste ha en motpol vilket är kampen för sanning

See User information
Quote:

maggot wrote:
Novax!

Varför blev isf människan plaserad på jorden om hans uppgift var att ge upp?

Du snackar ju mycket om "Yin och yang" och andlighet har en motsvarighet till kroppslighet som bildar en enhet vilket är "jag"
in själ har komleterats med en kropp och kroppen är till för något den med.
även motpolen till den nya världsordningen måste komliteras deras kamp för ondska måste ha en motpol vilket är kampen för sanning

Vännen... jag har sagt om detta på många sätt hela tiden sedan jag kom till forumet, men du frågar ändå, mig.

Ge upp... alltså ge upp sina fasthållanden, ego - den där smutsen i som man tagit på sig - i ryggsäcken, karma, geom att man avvikit från sin/universums egenskap... det är det som inte vill GE UPP...de t vill inte dö, för det som allting är levande - vi skapar hela tiden, karma är levande. Läs boken för krumbukter och krumelurer...!

Detta ärelementärt maggot- och inte att jag bara säger det... det är därför folk begav sig till bergen/grottorna/skogarna - för att ge upp - och ta den enda "kamp" som är verklig - mot ens lägre natur, fasthållande, ego - eller med massa andra ord - jag har säkert 30 gånger "bett" att se på det där med Ariadne/Theseus/labyrinten och den Minotaur som han skulle döda - det var denna smuts, egot, det som man blivit till som inte är ens sanna jag. Samtidigt skulle Theseus följa en gyllene tråd för att hotta ut ur labyrinten (samsara) - det är samma som ens sanna natur - han skulle följa tråden, den gick ut, hem, den var en sanna jag/universums kriterie. Det var ju gudinnan/en hem/gud/skapare som gav tråden - Ariadne och att följa något - något sannare, det är samma sak. Det är det som ÄR kultivering... att släppa på alla illusioner och låga saker ssom fångar en, på den scen som livet därute är... - allt det här med att kämpa, informera... eeehhh, se det med nya ögon- annars är man grundlurad...

Nu får jag än en gång sitta här och skriva till ett dagis, samma saker - jag kan inte få tex dig att fatta enkla ord på en skärm - jag vet inte varför man frivilligt låter sig puckoniseras. Men jag vet nog ändå varför det blir så - vi är inte oss själva - det som tagit rodret och tänker för oss är just det som inte hör till en själv, då finns sådana ord som besättelse, karma, tankekarma, programmering osv. Hade du bara läst seriöst i boken så hade du redan förstått dessa saker. Det är heller inga nya saker, vad gäller det.

Så din första fråga om varför vi satts här - jag har ju sagt om det femtioelva gånger, varför frågar du ändå... Jag har sagt att det är Devolution, vi avviker, och avviker - jag har postat massa ord från föreläsningar kring detta.

Då faller man nedåt, man blir tyngre ju mer ego man blivit, ju mer man avviker från sin sanna natur. Det är ju det som ger karma - det måste ju vägas mot något - det är universums egenskap/natur/kriterier/ sin natur.

Det är ju det - 100:e gången då... som vi står inför i detta tidsrum, det som Maya mm talar om, att när denna långa cykel går mot sitt slut- som är nu - så är det det med sluttid, armageddon, den sista ödeläggelsen mm mm.

Detta tidsrum har speciellt skapats av gudar för att vi inte skulle eliminerats långt tidigare - för att ge oss en möjlighet att gå Vägen som då ges inför denna process som redan pågår i kosmos. Det kommer hit sist. Maya pratar om rening, regenerering och ompositionering. Det heter annars Fa-rectification. Jag har dragit liknelse med som det är inom oss med celler, cellerna förnyas - det blir som ett nytt kosmos - kosmos är en cell också, i något större.

Detta är bara mina ord - Zhuan Falun och föreläsningarna ger alla svaren om allt det här, och det står mycket annat då om mänsklighetens historia osv. För mig är det så självklart att detta är något primärt för alla som vill vakna - + vad det då innebär för den tid vi möter, vi kan nog fatta det mycket allvarliga i det. En väg ut, att räddas är lovad. Mitt framför ögonen.

http://www.esnips.com/doc/c2437d77-43 ... 49fc/Maya-Hopi-prophecy-5
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... lat&topic_id=6016&forum=9

Posted on: 2007/7/10 0:05

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Karma är endast ett av många missfoster skapade av människans ego...

Mäster Psilo...

See User information
Quote:

Psilocyber wrote:
Karma är endast ett av många missfoster skapade av människans ego...

Mäster Psilo...

Ja - det är det som skapar det, helt rätt...

Posted on: 2007/7/10 0:25

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
novax!

Jag vet vad jag ska säga det låter precis som boken

Anonym
Håller inte med om att karma enbart är ego det är ett kosmiskt medvetande .
såhär ser jag det

Handling och resultat är en sammanhängande del i en process, det börjar en sådd av ett frö blir en dag 1000tasls frön, det som börjar som en sådd blir en dag 1000tals frön.
David Icke snackade en gång om hur han var innan hans "andliga uppvaknande" att varje gång han gick in på en bar så kom alltid en alkis fram och snackade med honom.
(Det var precis samma sak med mig för ca 3 år sedan)
Detta berode ju naturligtvis på att jag projeserade ut sådana energier som en alks som en oxå hade.

Ofta när vi gör en handling så kommer skörden och karman att reagera på oss direkt.
Är vi vänliga mot en vän så mår han bra blir harmonisk och kanske skrattar och då skrattar vi, men är vi elaka mot varandra känner vi att vi mår sämre och vårt energibällte krymper
(även om vi kan tjuva lite energi via en spydig kommentar han eller hon tog åt sig till kommer vi fortfarande inte vara lika balanserade som när vårt gemensamma medvetande var harmoniskt)

Jag ser det precis att vi människor är multidimesionella och innehar en massa olika sinnen,
Ex när man är på krogen eller på en fest och man börjar tala med någon man inte känner så brukar det fungera jävligt bra eller jävligt dåligt beroende på om vi har riktat våra sändare mot samma mål.
Precis på samma sätt fungerar det med olika vänner och bekanta som jag träffat via forum som ex detta.

Jag känner intsutift direkt om människan är en människa som har fler intressen med och är inställd på flertalet mer våglängder en vårt gemensamma intresse för ex "nwo".
Jag har ju träffat en del människor via detta forum och ibland har jag direkt märkt att vissa hade mer antäner riktade mot samma hål och köpta på samma ställe enkla skitna ställe som jag.

Anonym
tycker nog att det är lite mycket dravel jag med...

orsak?

filosofin är nog bra? (dock så verkar det inte funka på N... oupss inga namn ) men vem orkar läsa?

See User information
Quote:

maggot wrote:
Håller inte med om att karma enbart är ego det är ett kosmiskt medvetande.

Det förstår jag inte alls vad du menar med.

Nu är det ju du som står i new age...

Det jag menar är att det som man gör, av handling, tanke ord osv - som inte är enligt den nivås kriterier man är på...
äs nu denna tråds nnlägg, se speciellt det blåmarkerade:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=43831#forumpost43831

Mer:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=41328#forumpost41328
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=41196#forumpost41196

Karma är det man får när man avviker = Devolution, fallet. Du ska inte blanda in new agesylt...

Inget är dött - läs boken... karma >>god-dygd-vit/dålig-svart karma - skapar man och bär med sig, det är levande.

Närdu läst tråden med den blå atexten - som jag lagt ut femtioelva gånger så vet du hur det är, och behöver inte sköljas bort med new age-grejer - det är väldigt enkla principer.

Läser du boken så finns inget att skylla på om man inte vill tänka klart, ha sin egen förståelse - för principerna står i Zhuan Falun. Hade du läst den så hade du vetat vad det därär när någon person gör någon annan "illa" - detta är sooooom sagt en scen, det ären scen, det är en scen... här återgäldas karma, "skulder" betalas-så att ha det svårt är att göra sig fri. Att bara tro att man gör något "bra" för att man bryter in i det yttre, när man på ytan upplever att någon far illa - behöver "hjälp"... läs så vet du - detta är andliga självklarheter och har inte med tro eller -ismer och sådant att göra egentligen - vanlig hederlig andlig "grundsanning" - vi kan aldrig veta vad som är att göra rätt om vi bara handlar hur som helst - att hindra någon att sparka en i baken - är det automatiskt något bra... vi vet inte de djupare sammanhangen - varför de har detta "utbyte"... det är deras grej - nu när new age försöker slå klorna i alla + att det är det där med marxism och ateism osv - så härskar tankar som är bakvända - och det kan inte vara annat i denna tid... så då trumpetas om männokosr som offer - se Expressens löpsedlar om de dolda sjukdomarna... se om du är drabbad...konstant- och det är det där med att skapa himmelriket på jorden... att utveckla sig... bara materialistiskt ljug.

Mern det står hur det är i boken med detta kring återgäldning av karma, varför det finns lidande mm.

Posted on: 2007/7/10 17:27

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Det där med att se det blåmarkerade som jag skrev i inlägget ovan hade fel adress, detta inlägg menade jag:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=42100#forumpost42100

Posted on: 2007/7/11 8:13

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Jag skulle vilja kommentera lite av det som maggot nämner om Falun Gong. Jag har utövat Falun Gong sedan 2000 och det jag har förstått är att alla som utövar den här metoden har sin egna förståelse av det man läser. Det finns inget rätt eller fel i det. Men ju mer man läser och fördjupar sig desto mer förstår man och upplyses till.

Sedan är det så att man har vissa föreställningar om vissa saker och dessa föreställningar kan vara svåra att släppa eftersom de har formats under en lång tid och sedan blivit en ”sanning”. Men man måste vara öppen och den ”sanning” som man hade tidigare blir en annan sanning, en sannare sanning. Det kan tolkas som hjärntvätt att man måste ge upp vissa saker. Men man måste ändå ta det i beaktande hurivida det är bra eller dåligt det man bär i sin ryggsäck. Man betonar i Falun Gong att man ska blicka in i sig själv för att se sina brister och negativa beteenden för att slutligen göra sig av med dem. Jag har själv fått erfara att mycket av det som Li Hongzhi tar upp, upplever jag i verkligheten.

Orsaken till att Li Hongzhi tar upp övernaturliga förmågor och många kosmiska begrepp är till för utövaren, därför att ju mer man utövar desto mer kommer dessa förmågor att framträda. Jag har själv märkt att mitt tredje öga har öppnat sig och att jag känner mig lätt i kroppen och har vissa andra övernaturliga förmågor och en stark intuition. Därför anser jag att det är bra att Li Hongzhi tar upp detta så att man inte blir skrämd av det man upplever. Men han betonar samtidigt att många förmågor som man får, låses medan vissa får man behålla, och man bör inte använda dem för själviska syften. Ofta får man övernaturliga förmågor på grund av att man släppt många fasthållanden och upphöjt sina moraliska karaktär och blivit en godare och mer osjälvisk människa.

Sedan har vi begreppet med karma och sjukdomar. Så som jag har förstått det så samlar människan på sig mycket karma genom sina dåliga och onda handlingar och även dåliga tankar. Dessa handlingar yttrar sig sedan i svårigheter, problem och sjukdomar för den personen. Så även om man hjälper den personen att ta bort sjukdomarna så försvinner inte karman eller själva roten till problemet. Man kan dock hjälpa någon utav medkänsla, men personen i fråga måste ändå på något sätt komma till slutsatsen att problemet i vid mening är inte själva sjukdomen. Det är precis som en alkoholist. Om man hjälper en alkholist att bli av med alkoholbegären så finns det ändå kanske något olöst problem, kanske något trauma i barndomen som gör att man tar till drickandet. Så därför måste man gå till botten och ta bort den grundläggande orsaken till vad som föranleder svårigheter. Och det är just sådant man jobbar med som utövare i Falun Gong, att gå till roten till de problem man har, för att sedan upplösa dem.

När det gäller lust och frestelser så försöker man i Falun Gong ta lätt på dem. Men det betyder förstås inte att man helt ger upp dem. Men man ska dock inte låta sig styras av dem och bli en slav inför dem. Falun Gong betonar att man ska släppa sina fasthållanden. Ju mer fasthållanden och föreställningar man släpper desto friare och lyckligare blir man. Detta har jag själv fått erfara. Andra fasthållanden kan vara till exempel anseende, begär efter vinning, avundsjuka och andra negativa beteenden.

Men det är lång process att släppa sina fasthållanden och föreställningar, och man gör det succesivt under kultiveringens gång. Det är många som inte förstår begreppet med en mästare och endast en kultiveringsväg. Så som jag har förstått det när man kultiverar så följar man endast en väg. Det skulle innebära många problem om man är buddhist och samtidigt utövar kristendomen. Men därmed inte sagt att man måste kultivera Falun Gong. Alla får själva prova eller söka olika metoder och vägar. Men i kultiveringskretsar betonar man att man följer endast en väg.

Falun Gong handlar om som jag ser det att man tar sig ur lidandet för att upplysa sig till sin egen sanning. Det är det som är den sanna lyckan. Men det här är förstås bara min förståelse. Precis som Novax nämner så får man själva läsa litteraturen i Falun Gongs texter och därmed bilda sin egen uppfattning. Men Falun Gongs texter är otroligt djupa och svåra att förstå i början. Man får börja med introduktionsboken ”Falun Gong” och sedan ”Zhuan Falun”. Sedan finns det andra texter och föreläsningar, men de syftar till de som har vidarefördjupat sig i de nyss nämnda texterna och att man anser sig vara en kultiverare av Falun Gong. Annars är det lätt hänt att man tar något ur sitt sammanhang och missförstår. Om det skulle komma extra tilläggsskrifter till Bibeln så måste man ha läst Bibeln innan för att förstå dem. Det är samma princip i Falun Gong.

Posted on: 2007/7/11 9:07

See User information
Quote:

Tony wrote:
Jag skulle vilja kommentera lite av det som maggot nämner om Falun Gong. Jag har utövat Falun Gong sedan 2000 och det jag har förstått är att alla som utövar den här metoden har sin egna förståelse av det man läser. Det finns inget rätt eller fel i det. Men ju mer man läser och fördjupar sig desto mer förstår man och upplyses till.

Sedan är det så att man har vissa föreställningar om vissa saker och dessa föreställningar kan vara svåra att släppa eftersom de har formats under en lång tid och sedan blivit en ”sanning”. Men man måste vara öppen och den ”sanning” som man hade tidigare blir en annan sanning, en sannare sanning. Det kan tolkas som hjärntvätt att man måste ge upp vissa saker. Men man måste ändå ta det i beaktande hurivida det är bra eller dåligt det man bär i sin ryggsäck. Man betonar i Falun Gong att man ska blicka in i sig själv för att se sina brister och negativa beteenden för att slutligen göra sig av med dem. Jag har själv fått erfara att mycket av det som Li Hongzhi tar upp, upplever jag i verkligheten.

Orsaken till att Li Hongzhi tar upp övernaturliga förmågor och många kosmiska begrepp är till för utövaren, därför att ju mer man utövar desto mer kommer dessa förmågor att framträda. Jag har själv märkt att mitt tredje öga har öppnat sig och att jag känner mig lätt i kroppen och har vissa andra övernaturliga förmågor och en stark intuition. Därför anser jag att det är bra att Li Hongzhi tar upp detta så att man inte blir skrämd av det man upplever. Men han betonar samtidigt att många förmågor som man får, låses medan vissa får man behålla, och man bör inte använda dem för själviska syften. Ofta får man övernaturliga förmågor på grund av att man släppt många fasthållanden och upphöjt sina moraliska karaktär och blivit en godare och mer osjälvisk människa.

Sedan har vi begreppet med karma och sjukdomar. Så som jag har förstått det så samlar människan på sig mycket karma genom sina dåliga och onda handlingar och även dåliga tankar. Dessa handlingar yttrar sig sedan i svårigheter, problem och sjukdomar för den personen. Så även om man hjälper den personen att ta bort sjukdomarna så försvinner inte karman eller själva roten till problemet. Man kan dock hjälpa någon utav medkänsla, men personen i fråga måste ändå på något sätt komma till slutsatsen att problemet i vid mening är inte själva sjukdomen. Det är precis som en alkoholist. Om man hjälper en alkholist att bli av med alkoholbegären så finns det ändå kanske något olöst problem, kanske något trauma i barndomen som gör att man tar till drickandet. Så därför måste man gå till botten och ta bort den grundläggande orsaken till vad som föranleder svårigheter. Och det är just sådant man jobbar med som utövare i Falun Gong, att gå till roten till de problem man har, för att sedan upplösa dem.

När det gäller lust och frestelser så försöker man i Falun Gong ta lätt på dem. Men det betyder förstås inte att man helt ger upp dem. Men man ska dock inte låta sig styras av dem och bli en slav inför dem. Falun Gong betonar att man ska släppa sina fasthållanden. Ju mer fasthållanden och föreställningar man släpper desto friare och lyckligare blir man. Detta har jag själv fått erfara. Andra fasthållanden kan vara till exempel anseende, begär efter vinning, avundsjuka och andra negativa beteenden.

Men det är lång process att släppa sina fasthållanden och föreställningar, och man gör det succesivt under kultiveringens gång. Det är många som inte förstår begreppet med en mästare och endast en kultiveringsväg. Så som jag har förstått det när man kultiverar så följar man endast en väg. Det skulle innebära många problem om man är buddhist och samtidigt utövar kristendomen. Men därmed inte sagt att man måste kultivera Falun Gong. Alla får själva prova eller söka olika metoder och vägar. Men i kultiveringskretsar betonar man att man följer endast en väg.

Falun Gong handlar om som jag ser det att man tar sig ur lidandet för att upplysa sig till sin egen sanning. Det är det som är den sanna lyckan. Men det här är förstås bara min förståelse. Precis som Novax nämner så får man själva läsa litteraturen i Falun Gongs texter och därmed bilda sin egen uppfattning. Men Falun Gongs texter är otroligt djupa och svåra att förstå i början. Man får börja med introduktionsboken ”Falun Gong” och sedan ”Zhuan Falun”. Sedan finns det andra texter och föreläsningar, men de syftar till de som har vidarefördjupat sig i de nyss nämnda texterna och att man anser sig vara en kultiverare av Falun Gong. Annars är det lätt hänt att man tar något ur sitt sammanhang och missförstår. Om det skulle komma extra tilläggsskrifter till Bibeln så måste man ha läst Bibeln innan för att förstå dem. Det är samma princip i Falun Gong.
Som en av åldringarna på sidan kan jag hålla med dig Tony men det beror inte på att jag studerat falun gong eller annat i den riktningen utan det beror på att jag haft turen att umgåtts med människor som genom sitt varande förmedlat visdomens kärna.

Mitt förhållande till omgivningen präglas av enkelhet och måttlighet vilket egentligen strider mot tidsandan, man skulle kunna säga att jag inte höll mig framme när gud delade ut begären eller de vassa armbågarna.

Så utan att ha läst Falun gong eller Zhuan Falun så har dess mening alltid funnits där sedan visdomens företrädare lärde mig att "man ska inte äga mer än det man kan ta med sig upp i ett träd" eller "om man äger många saker så äger sakerna dig, inte tvärt om" samt "den som kan lämna allt, kan allt", om man lever efter dessa tre regler så finner man "vägen", även om samtida människor betraktar en som en samhällsfara eller dålig konsument genom att inte delta i matchen som gäller att "den som äger mest när han dör vinner"...

Posted on: 2007/7/11 10:24
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Novax och Tony.

Jag ser ingen röd tråd i något av det ni skriver och jag kan inte förstå vitsen med denna rörelse heller.

Varför ska man bara sitta och meditera hela dagarna vi fick armar och ben oxå en käft och en tunga det är inte bara vårt skal vi det fyller ett syfte

( Det är ingen idiot som skapat tungan )

Er form av lidande verkar vara ganska bokstavligt för mig är det utveckling och du behöver inte lida för det

"man lär sig av sina misstag" men man behöver inte lida pga av sina misstag

Anonym
exakt,...varför skall man lida är man kan leva sitt liv och må bra?

Falun Gong är en destruktiv rörelse precis som t ex Hare Krishna, Scientologerna osv, osv.

I Hare Krishna rörelsen är det "synd" att hänge sig i sinnesnjutning,...m a o,...det är enligt deras sätt att se det synd att tycka något smakar gott, luktar gott, osv. Hare Krishna rörelsen ser det som ont att uppleva genom våra fem sinnen.

Man ställer sig då frågan;...vad är det för mening med att leva då över huvud taget om man inte får uppleva sinnesnjutning? Sinnesnjutning är ju själva upplevelsen av att leva och erfara livet genom sina sinnen. Hare Krishna rörelsen strävar efter att man skall utestänga alla stimuli som viderbefordras via sina sinnen? Man skall bara vara inriktad på Krishna och utöva Bhakti Yoga till Krishnas ära.

Det är ju sjukt...

Anonym
På tal om harre som inte tycker man ska ha sex eller njuta av mat (trots att de själva har en av stans bästa resturanger)

De säger det är okej om man offrar det till krisha men vad är det för skitsnack !

Vi har fått smakkötlar av en andledning för att kunna njuta!

Ungefär som adam och eva fick äta en massa godsaker men inte få någon kunskap

See User information
maggot:

Det är inte så att man mediterar hela dagarna. Jag gör det någon gång i veckan eller flera gånger ibland. Men det kan vara bra att meditera så att man kan bevara lugnet, bli mer fokuserad och agera mer rationellt. Det är upp till var och en hur mycket man vill träna och meditera. Dessutom är meditation och övningarna bara en del av Falun Gong. Den viktigaste biten är att man utvecklar och förbättrar sig, blir sannare, godare och mer tålmodig och tolerant. Jag ser inget fel i det.

Det är sant att man kan utvecklas genom svårigheter. Det jag menar är att man (ofta omedvetet) väljer att vara fast i svårigheter och lidande. Varför ska man vara det när man kan uppleva harmoni och inre lugn?

Posted on: 2007/7/11 12:31

Anonym
Samma gamla grepp som Hare Krishna kör med...

Anonym
Quote:

Tony wrote:
maggot:

Det är inte så att man mediterar hela dagarna. Jag gör det någon gång i veckan eller flera gånger ibland. Men det kan vara bra att meditera så att man kan bevara lugnet, bli mer fokuserad och agera mer rationellt. Det är upp till var och en hur mycket man vill träna och meditera. Dessutom är meditation och övningarna bara en del av Falun Gong. Den viktigaste biten är att man utvecklar och förbättrar sig, blir sannare, godare och mer tålmodig och tolerant. Jag ser inget fel i det.

Det är sant att man kan utvecklas genom svårigheter. Det jag menar är att man (ofta omedvetet) väljer att vara fast i svårigheter och lidande. Varför ska man vara det när man kan uppleva harmoni och inre lugn?

Jag säger inte övningarna är fel

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper