vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Min nya religion?

See User information
Kan man skapa en ny religion där man inte får lämna fingeravtryck någonstans? Inte heller bli fotograferad, skriva sin namnteckning mm. Så de troende inte får bli registrerade på något sätt?

Det finns ju religioner som gör att man slipper genomföra militärtjänst, lämna blod mm.

Posted on: 2009/7/14 12:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Min nya religion?

See User information
Kör på bara. Sen har du rätten att stämma folk när de bryter mot din religion om du tycker det är kul. Men du måste nog få med dig en sisådär 10 000 pers. innan ni har någon rätt i samhället och blir allmänt accepterade.

Men visst kan man bända lagar och regler kring religioner till sin fördel!

Posted on: 2009/7/14 16:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ja i den här bizarra världen kunde det vara rimligt att starta en sån religion. Eftersom religion snart ej får kritiseras alls.
Kom att tänka på Pat Condell som snackar jädra vettigt om free spech. Han säger att hans nya religion är free spech. Inte dumt. F.ö. är han brutal med finess :P http://www.youtube.com/watch?v=8bzTA_D5NpU&feature=channel_page

Posted on: 2009/7/14 17:28
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Wow, detta är en bra idé. Något jag får meditera på!

En Religion som är baserat på Fri Vilja är bra. Det är en religion för att det är enda sättet det Fri Vilja kan passa in i dagens system.

Någon som är på att dra igång detta? :)

Posted on: 2009/7/14 20:09

See User information
Jag ska ta reda på mer vilka krav som ställs på en ny religion. Vilka saker man får och inte får göra avsteg från lagen i religionens namn.
Vad ska vi ha för stadgar, budord eller vad det nu kan heta? Var vi ska dra gränsen ex. fotografi och namnteckning i passet men inte fingeravtryck.
Kom med bra idéer, tack.

Kanske man har ett budord som säger att man alltid måste bära handskar av någon anledning. De får under inga som helst omständigheter avlägsnas utan den bärandes medgivan.

Hittade även detta om trossamfund på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_trossamfund
3000 medlemmar ska väl inte vara så svårt att skrapa ihop, eller?

Jag är tydligen inte heller den ende som har tänkt på detta.
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-526747.html

Posted on: 2009/7/23 19:46

Edited by frihetskrigare on 2009/7/23 20:31:03

See User information
Jag föreslår att du drar upp en webbsida där intresserade människor anmäler sitt medlemskap.

Ta lärdom av hur FSM-religionen spreds så är du snabbt uppe i 10k medlemmar. Jag föreslår att du kollar upp om det där på flashback blev någonting. Om det redan är igång kanske du kan få lägga till denna lilla detaljen och utöka religionen lite grann. skulle gå mycket snabbare då att nå den kritiska massan som kan behövas för att få lite respekt i domstolarna.

ha så kul!
Jag anmäler mig gärna som medlem

Posted on: 2009/7/23 23:28

Anonym
Har redan skrivit om detta förut, men ingen intresserade sig.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... =&topic_id=13387&forum=12

See User information
Jag hämtade lite inspiration från raeliska rörelsen (Vänder mig ofta till Rael's lösningar när jag tittar på nya religioner, Rael är i mina ögon ett geni eftersom han själv lyckats att starta upp en religion under sin livstid.)

Först måste vi ha en bakgrundshistoria. Gärna i form av en bok.
Historien måste vara fängslande. Tankarna måste stimuleras och fantasin flöda.

Sen måste vi ha massa tolkningar av denna historia och så måste man samla en rad koder/moralkakor som bildar något som liknar budord. (Vi har redan två moralkakor: 1. inget vaccin. 2. inga kopior av kroppens ytor får visas för människor utanför familjen och vänkretsen. Dvs officiella bilder får inte visa hud eller de mönster som existerar på huden. Livskraften lever nämligen i dessa bilder och antalet kopior måste hållas nere för att individen ska ha kraft kvar i kroppen för att leva. Det är bara då den religiösa personen har överflöd av livskraft som den kan vara med i tidningar mm. Detta måste då vara ett aktivt beslut av personen med syftet att balansera kraften för att inte bli överaktiv pga ett överflöd av energi eller nått i den stilen.)

Sen är det bara att låta fantasin flöda för dem som läser boken genom att finnas där för att diskutera innehållet i boken.

Men det viktigaste av allt är att det måste finnas ett mål som alla i den nya religionen kan enas om och sträva mot. En utopi som uppnås om man lever efter moralkakorna och någon slags bestraffning om man inte följer dem. (Jag föreslår återigen att man ska använda konceptet "att balansera livskrafterna i kroppen" och på så sätt uppnå den perfekta kroppen som inte får skadas pga oaktsamhet någon gång i livet av vacciner eller bilder på hudens struktur. Detta gör att medlemmarna måste vara varsam med sin hälsa hela livet och anhängarna lever då längre och kan rekrytera ännu fler under sitt liv

Rutiner för att skapa gemenskap behövs. Det kan vara att man en gång i månaden har en fest då man firar livsformen virus och gör en fin brasa av de bilder man har skrapat ihop under månaden (och inte tänker behålla i familjens fotoarkiv). Detta för att göra "livskraften" ren och stark på jorden.

Eller nått...

Posted on: 2009/7/26 20:02

Anonym
Kanske vår Bibel kunde vara "Liftarens Guide till Galaxen"? Den innehåller ju många metaforer... Men SciFi temat kanske Scientologerna har ensamrätt på?

See User information
Ensamrätt på science fiction, nej då!

Raeliska rörelsen väntar på utomjordingar och ska i framtiden göra såkallade "biologiska robotar", 10 stycken per människa tror jag det var. Dessa biologiska robotar ska arbeta åt oss och kan inte känna smärta eller känslor. Så de (biologiska) robotarna är inte levande enligt realiska definitionen.

Jag rekommenderar starkt att läsa böckerna som rael har skrivit. De får tankarna att spinna, det skrämmande är att scenariot är möjligt om 50 år med vår exponentiella utveckling. De är gratis att tanka hem böckerna på deras webbsajter. (Inte så långa heller)

Posted on: 2009/7/27 7:35

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper