vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Detta med Gud.

See User information
Vad säger Gud till er? Om vi delade vår Guds vilja med varandras perspekiv så kanske någon sorts förklaring kan fås rent logiskt.

Så, vad säger Det / Gud / Allsmäktigeste / "the one" / Skaparen osv som i sig är oändlig och kan defineras som intelligens / intelligent? Den är knappast dummare än den fienden du tror existerar. Eller hur?

- seilon

Posted on: 2009/12/30 23:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Detta med Gud.

See User information
Problemet som jag ser det är väl:hur fan vet man vad som är gott och vad som är ont?Allt är ju så komplext!Självklart så förstår jag grundläggande differenser mellan gott och ont,men när vi börjar att närma oss den grå skalan mitt i mellan vitt och svart.Hur vet man då?Lyssna till ditt hjärta ligger bra till pass här,eller hur.Djävligt diffust säger jag då!

Posted on: 2009/12/31 0:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Kan du inte ge mig exempel på vad som är i den grå skalan mellan gott och ont? Jag ser inte någon sådan skala utan vet och känner vad som är gott och vad som är ont.

Det blir självklart när man lyssnar på Gud.

Posted on: 2009/12/31 0:27
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce

See User information
Dualiteten i religionen ær ett blindspår. Eller, på ett sætt inte, men vi kan finna balansen i oss sjælva, och dærmed upphør dualiteten. Det ær inte tvådelt, men tredelt. Gud ær den tredje delen och vi ær en del av den tredje delen.

Posted on: 2009/12/31 0:43

See User information
Quote:

Joshua skrev:
Kan du inte ge mig exempel på vad som är i den grå skalan mellan gott och ont? Jag ser inte någon sådan skala utan vet och känner vad som är gott och vad som är ont.

Det blir självklart när man lyssnar på Gud.
Tex att man medverkar i detta konsumtionssamhälle.Är det gott eller ont?Självklart kan man göra val här i livet,men att bosätta sej i grotta och börja käka rötter känns inte rätt ännu.Men den tiden kanske inte är så långt borta.

Posted on: 2009/12/31 1:07

See User information
Det beror på hur du medverkar i konsumtionssamhället.

Du kan hela tiden välja göra det rätta på den plats du är, ibland misslyckas man då gör man något fel och det borde kännas uppenbart.

Det goda man kan göra finns i varje liv. Sedan finns det olika vägar för alla att fylla den plats man är satt till. Då måste man lyssna på Jesus, det är den levande Guden. Lyssnar man inte på det som är rätt, då ignorerar man sin plats i livet.

Det får man på något sätt känna av senare, när man förstår vem man är.

Posted on: 2009/12/31 1:51
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce

See User information
Shilton: Det är mycket riktigt, allting är upp och ned. Det är svårt att skilja på gott och ont, vackert fult, rätt och fel. Därför måste man återgå till det sanna , man måste se inuti sig själv. Det farliga är att man likt New age börjar identifiera sig med det dåliga där ute, man acceptera det dåliga och demoniska beteendet som en del av sig själv, när det i själva verket är ett resultat av den fallna moralen och allt som promotas i samhället. Vad är rätt och fel? Man kan inte bedömma det med gårdagens moraliska måttstock för den var också dålig vi har under en lång tid succesivt moraliskt försämrats, likt grodan som kokas i Al gores föreläsning.

Idag rycker människor på axlarna och puttar undan ansvaret genom att säga: "tjaaa jag är bara en människa". Man rättfärdiga dåliga beteenden som att man förverkliga sig själv som människa, lägger inte band på sig själv försöker inte behärska sig själv, ger utlopp för alla ens dåliga tankar och begär..

Nej att ha ett dygdfullt beteende är det rätta, att behandla andra som man själv vill bli behandlad, att tänka på andra före sitt ego, att ha tålamod, med godhet i hjärtat och ett upprätt sinne medan man vandrar i samhället, om så är fallet är det inget fel att vara en liten del av konsumtionssamhället för vad du sprider och ger upphov till är guld.

Posted on: 2009/12/31 5:24
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Quote:

BiReal skrev:
Shilton: Det är mycket riktigt, allting är upp och ned. Det är svårt att skilja på gott och ont, vackert fult, rätt och fel. Därför måste man återgå till det sanna , man måste se inuti sig själv. Det farliga är att man likt New age börjar identifiera sig med det dåliga där ute, man acceptera det dåliga och demoniska beteendet som en del av sig själv, när det i själva verket är ett resultat av den fallna moralen och allt som promotas i samhället. Vad är rätt och fel? Man kan inte bedömma det med gårdagens moraliska måttstock för den var också dålig vi har under en lång tid succesivt moraliskt försämrats, likt grodan som kokas i Al gores föreläsning.

Idag rycker människor på axlarna och puttar undan ansvaret genom att säga: "tjaaa jag är bara en människa". Man rättfärdiga dåliga beteenden som att man förverkliga sig själv som människa, lägger inte band på sig själv försöker inte behärska sig själv, ger utlopp för alla ens dåliga tankar och begär..

Nej att ha ett dygdfullt beteende är det rätta, att behandla andra som man själv vill bli behandlad, att tänka på andra före sitt ego, att ha tålamod, med godhet i hjärtat och ett upprätt sinne medan man vandrar i samhället, om så är fallet är det inget fel att vara en liten del av konsumtionssamhället för vad du sprider och ger upphov till är guld.
Det där tycker jag var fint skrivet Bi real!Helt klart är ju att vi är inne i en kraftigt nedgående demoraliserande spiral och att vi som människor attackeras på alla fronter.Det formligen vräks skit över oss.I detta läge gäller det att verkligen sortera.Men som jag började med att säga:väldigt fint skrivet och jag ska verkligen ta det till mej.Tack

Posted on: 2009/12/31 11:17

See User information
Väldigt intressanta tankar ni har!

För att skilja på gott och ont kan man se hur frukten av det hela blir. Då vet man om det är bra eller dåligt.

Quote:
Det farliga är att man likt New age börjar identifiera sig med det dåliga där ute, man acceptera det dåliga och demoniska beteendet som en del av sig själv, när det i själva verket är ett resultat av den fallna moralen och allt som promotas i samhället.

Jag har aldrig sett och förstått det så. Men jag har sett det beteendet hos New Age:are. De blir på ett sätt väldigt egoistiska fast påstår att de inte är det. De luras att acceptera allt utan att göra något åt det.

Det är få som tar ansvar och aktivt arbetar med att fixa vårt system som promotar den fallna moralen, men fler och fler gör det och personer som Mikael Cromsjö gör verkligen ett bra arbete. Det gäller bara att vi alla inte faller ner i de fallgropar som finns och slutar bry oss om varandra.

Jag är här för att hjälpa den som har det sämst, t.ex. en hemlös. Systemet som skapats och som vi lever inom begränsar människans potential och skapar stress, oro, ångest och andra negativa känslor som låser oss i de lägre tankemönstren.

Quote:
Tex att man medverkar i detta konsumtionssamhälle.Är det gott eller ont?

Jag ser det som att jag valt att leva i detta konsumtionssamhälle för att förstå det och sen kunna ändra det. I vilket fall som helst så har jag föds in i det och kan därmed lika gärna ändra på det så det gynnar alla inklusive planeten.

Balans är viktigt, men hur uppnår man det? Jag finner det genom meditation, kontemplation och att vara medveten i nuet och inte dåtiden eller framtiden.

- seilon

Posted on: 2009/12/31 12:55

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper