vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Svar till en kristen fundamentalist!

See User information
För en tid sedan så hade vi en kristen fundamentalist (enligt honom själv) här på forumet som kallade sig Christ_Soldier. Han ville gärna tala om vilka new-agare, satanister och stollar somliga av oss var (av någon anledning fick han för sig att jag tillbad en stekaregud, som han kallade det, djävulen alltså, bl.a därför att jag hänvisar till Jordan Maxwell, vilken skrivit mycket om kristendomen och kritiserat den och dess ledare) och att vi borde bekänna oss till Jesus och kristendomen annars skulle vi brinna i helvetet. Det här var mitt svar till honom (som försvann när vaken kapades):

Ja du Christ_Soldier, vill du diskutera bibeln och Jesus så kan vi gärna göra det.

Låt oss börja med första Moseboken och skapelsen:

"Och Gud sade låt OSS göra människor till VÅR avbild,
till att vara OSS lika."

Vilka är OSS? Är Gud flera personer?

Andra Kapitlet, Edens lustgård:

"Av alla andra träd i lustgården må du äta fritt äta men av kunskapens träd på GOTT OCH ONT skall du inte äta, ty när du äter av det skall du DÖDEN DÖ."

Så gott och ont fanns alltså redan i begynnelsen?

Redan innan den fallna ängeln blev till satan?

Och inte nog med det, Gud hotar med döden också.

Är det den kärleksfulla Gud du tillber?

Tredje kapitlet, syndafallet:

”Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och att det var en lust för ögonen och ljuvligt att äta eftersom man fick förstånd av det.

Hon gav också åt sin man som var MED henne. Då öppnades bådas ögon och de blev varse att de var nakna och de fäste ihop fikonlöv och band omkring sig.

Men HERREN Gud kallade mannen till sig och sade till honom VAR är du?

VEM har låtit dig förstå att du är naken?”

Så Gud är en man?

Tydligen är han inte allvetande i alla fall, eftersom det finns 2 personer på jorden och han vet inte ens var Adam är.

Som om det inte var illa nog så vet han inte ens vem som har låtit honom förstå att han är naken.

Sen kan vi fortsätta läsa i samma kapitel:

”Och herren Gud sade:

Se, mannen har blivit som en av OSS, så att han förstår vad GOTT OCH ONT ÄR.”

Inte nog med att karln ska straffas för att han har vett att skilja på ont och gott, som tydligen fanns redan i begynnelsen, han ska dessutom få skit för att han blivit som en av DEM?? Gud!?

Jag förstår inte vad Gud surar för. Det står ju klart och tydligt i bibeln att Gud skapade människan till sin avbild.

Fjärde kapitlet, Kain och Abel.

”Och när de var ute på marken överföll Kain sin broder Abel och dräpte honom.

Då sade herren till Kain: Var är din broder Abel?

Vad har du gjort?”

Den allsmäktige Guden vet alltså inte ens var Abel är och vad Kain har gjort?

Kanske inte så överraskande när det inte ens gick att hålla reda på 2 personer.

När så Gud kommit på honom med att ha mördat Abel så säger Kain:

”Ostadig och flyktig skall jag bli på jorden, och så skall ske att vem som än möter mig, han dräper mig.”

Vilka ska möta honom när han går på jorden? Vem ska dräpa honom?

Det finns ju bara 3 personer i världen när samtalet förs; Adam, Eva och Kain.

Så vad gör då denne allvise och rättfärdige Gud sedan Kain mördat sin broder?

Jo, herren sade till honom:

”Nej, ty Kain ska bli HÄMNAD sjufalt vem som än dräper honom.

Och herren satte ett tecken till för Kain så att ingen som mötte honom skulle slå ihjäl honom.skydd.”

Lite senare i gamla testamentet ska vi se att Gud inte har några problem med att slakta folk
för att de är orättfärdiga, men Kain får istället beskydd av Gud sedan han mördat sin bror.

Kapitlet fortsätter:

”Och Kain låg med sin HUSTRU.”

Var kom hon ifrån?

Låt oss nu gå till sjätte kapitlet, människornas ondska växer.

Jag avstår att kommentera styckena om Guds söner och jättarna just nu men ska gärna återkomma till det senare.

”Men herren såg att människornas ondska var stor på jordenoch att deras hjärtans ALLA uppsåt var ENDAST ONDA. Då ÅNGRADE herren att han hade gjort människorna.”

VARJE uppsåt som människan hade i sit hjärta och ALLA tankar de hade var alltså ENDAST ONDA??

Det låter som att det finns visa brister hos den fader som uppfostrat dem då onm de är så genomusla.

Den allsmäktige guden ÅNGRAR dessutom att han hade gjort människorna.

Vet inte Gud allt?

Borde Gud inte ha begripit hur det skulle bli om Gud nu är så allsmäktig?

Sorry Christ_Soldier men bibeln är inte vad du tror att den är. Den är ett sammelsurium av många berättelser och myter vi kan finna i både sumeriska och egyptiska skrifter vi kan härleda flera tusen år före bibelns tillkomst.

Del 2 följer.......

Posted on: 2006/12/30 19:31
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Svar till en kristen fundamentalist!

See User information
Det finns mycket som har lagts till i bibeln och mycket som inte går ihop. Denna text kanske kan intressera dig:

http://www.alternativmedia.net/translate/mkd/mkd02.html

Sedan en annan lite om hur judarna förändrade Toran:

http://www.alternativmedia.net/transl ... ahya/frimurarna/0204.html

Posted on: 2006/12/31 13:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tack för tipset!

Posted on: 2006/12/31 13:48

Anonym
i koranen går allt ihop eller?

See User information
Quote:

maggot wrote:

JA!

Posted on: 2006/12/31 13:58

See User information
Quote:

maggot wrote:

Definitivt inte!

Posted on: 2006/12/31 13:59

Anonym
berätta lightsaber!

See User information
Du borde veta vid det här laget maggot att jag anser att all form av organiserad religion är en uppfinning av eliten för att hjärntvätta människor. Islam är inget undantag. Muhammed och hans anhang
anföll byar och slaktade folk. Muhammed hade många fruar varav den yngsta Aisha var nio år. Det säger väl det mesta.

I koranen 9:5 kan vi läsa:

"Men när de fridlysta månaderna gått till ända så döda månggudadyrkarna varhelst ni finner dem."

I 8:12 läser vi:

"Jag ska injaga skräck i deras hjärtan som är otrogna. Halshugga dem och alla deras fingrar."

Jag är inte lika påläst på Islam som på kristendomen men jag jobbar på det.

Posted on: 2006/12/31 14:42

Anonym
hm ja tror ja ska ta och köpa koranen

See User information
Well, det står bra grejer där också men jag tror inte att Gud är så begränsad som tillbedjarna av koranen eller bibeln gör. Det är bara instrument för att legalisera vissa människors behov av att styra andra och projicera sitt maktbehov och hat på dem under täckmantel av "Guds ord."

Här är en snubbe som läst på en hel del om Islam och är en vass kritiker av det och dess fundamentalism. Synd bara att han själv är en kristen fundamentalist.

http://theedgeam.com/interviews/Craig%20Winn%2001.29.05%201st.mp3

http://theedgeam.com/interviews/Craig%20Winn%2001.29.05%202nd.mp3

Posted on: 2006/12/31 15:07

See User information
För det första så finns det bara en Koran och det är den som är skriven på arabiska. Senare skulle jag rekomendera Knut Mohammed Bernströms tolkning Koranens Budskap istället för andra översättningar då det är den som är aktuell och mest använd bland svenska muslimer.

Senare fungerar inte Koranen som så att man kan ta ut små citat här och där och bygga egna uppfattningar om detta. I Koranens Budskap medföljer det "tasfir", förklaringar som är mer text än självaste Koranen.

Sen är det svårt att läsa denna bok om man har förutfattade meningar. Den kan rent av kännas stötande.

Koranen är dessutom en bok som tar upp många olika situationer. Den ger allt från tips och råd i dagliga livet, berättar om universums skapelser och ondskan osv. Den tar upp många berättelser som även finns i Bibeln, då muslimerna tror på alla profeter likt Jesus, (Isa) Moses (Musa) David (Dawood) Abraham (Ibrahim).

Verserna Lightsaber refererar till är i krigssituation.

Posted on: 2006/12/31 15:29

See User information
Del 2 av svaret till kristen fundamentalist:

Du verkar ha rätt förutfattade meningar om vad folk tror på Christ_Soldier. New Age och ascended masters ger jag inte fem öre för och vad aliens beträffar så om du menar att jag tror att det finns fler i universum än oss så är svaret ja.

Sen huruvida de har varit/är här är öppet för debatt men jag skulle gissa att åtminstone 98% av det som folk tycker sig se eller har settär antingen hjärnspöken, naturliga himlafenomen eller farkoster som vissa av världens militära underättelsetjänster experimenterar med.

Låt oss nu återvända till diskussionen kring bibeln. Jodå, jag känner väl till den patriarkala dogmen om treenigheten.

Fadern, sonen och den helige anden?

Vart tog kvinnorna vägen då?'

Min stekare gud??

Syftar du på djävulen då?

Då måste jag göra dig besviken, jag tror inte på djävulen.

För mig är djävulen det ultimata skrämselvapnet för att hålla kvar människor i rädsla och lättare manipulera och hjärntvätta dem.

Låt oss nu fortsätta med berättelsen om Noa i Första Moseboken.

"Och av allt levande vad det månde vara ska du föra in arken ETT PAR av varje slag, för att hålla dem vid liv med dig."

Så, med andra ord, om det bara finns ett par av varje art på jorden då räcker det för att de arterna ska överleva?

Du kallar dig ju fundamentalist Christ_Soldier. Alltså tror du bokstavligt på det som står i bibeln?

Posted on: 2006/12/31 15:39

See User information
Tjabba - "Saber" - Jag minns att vi tidigare tjatat om detta med "religion" - Jag skulle fört vilja på det enklaste sättet jag kan förklara för dig att detta med "Religioner" - faktiskt är en jävla bra grej - likt allt annat så finns det naturligtvis, två sidor av allt - även då gällande det s.k. "Religiösa"...

Jag brukar förklara det på detta sättet - Säg att det finns en människa som anser sig ha ett "Idéal" - Och att han önskar lura på andra detta ideal - Så han "Fixar" till en modell som skulle kunna få människan att - s.a.s. "Förverkliga" detta ideal - då har en sk. "ideologi" uppkommit...

Och jag hoppas du - likt mig ser människans uppgift här på jorden - vara att s.a.s. "Återförenas med sitt ursprung" - I den meningen = "Förverkliga" sig självt, ungefär...

Och jag är ju en sådan där då - "Ordbög" i betydelsen att jag tror de flesta gamla ord har en symboliskt förhållande med det begrepp det är liksom släkt med...
det här fallet: "Religion" - grekiska? "RE" = Åter... Eh?
"LIGARE" = Fören-as (-ing)

Så denna då "Ideologi" som kanske skulle kunna möjligöra, människans "Återförening" med sitt då "Ursprung" (lite storstilat sagt. Hem till fadern - Detta "förhållande" är just detta som benämnes - då Att vara s.a.s. "Religös" grej... Eh?

Nu vet ju lika väl du som jag att det finns skumma typer som larvar sig här på jorden och de är jävligt klipska och känner till precis hur människans konstitution funkar och kan då på sätt och vis då missbruka denna kunskap om människan - "Sociologi" - kallas denna kunskap för och har man desutom andra hemliga hjälpmedel att styra och ställa så använder man dem också...

Denne påstådda jesus var inget mer en än vanlig människa som
likt många andra av oss - s.a.s. "Klurat2 ut hur allt förhåller sig - Denna "Utkluring" sprids snabbt bland folk - om de bara får kontakt med det... Och det är utifrån Illuminaterna en livsfarlig grejj - så det måste med alla medel stoppas - ty. det är ju snart "Examen" på gång och då finns det läge för just sådana här grejer... Så de genom sk. andliga kontakter - påverkade folk att arbeta just för dem - Muhammed. möjligtvis - Paulus definitivt, var agenter för dessa krafter - Mycket i dessa då respektive "Böcker" - visar på sanningar - men huvudelen är smygisar som man kan larva sig med - eftersom det inte finns riktiga förklaringar ang. - dessa skrivelser - Judarna hade till ockmed egna översättare som satt och kliade sig i huvudet hela dagarna - för att i bästa mån - kunna komma förbi sanningarna - Hö, hö... Världens skickligaste sanningsförfalskare, måste jag säga...

Varför spara sanningar i tryck? - Jo! För att det fungerar på detta sätt att man om man nu önskar s.a.s. "Föra någon bakom ljuset" - så skall man säga ungefärliga 20-30% sanning - sedan är det uppenbart - skitenkelt att luras med dessa övriga 70-80 % - Hö, hö...
Äh F-n, nu orkar jag inte mera för denna gång - "Halv fem" osv... Hörs...

Posted on: 2007/1/1 3:30
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Tjena SHYGETS! Well, jag vet att ordet religion kommer av latinets religio, gudadyrkan som i sin tur tros komma av ordet religare, vilket betyder binda fast, förbinda sig. När jag läste ”A Course in Miracles” för 10 år sedan talade man om att ordet religion åsyftade att vi skulle återknyta kontakten med Gud. Re betyder ju som du påpekade åter och ligio eller ligare, binda. Jag tror inte på att kunskap och kärlek ska bindas fast. Det är bara manipulation.

Jag har full förståelse för att människor tyr sig till religioner eftersom det återspeglar vårt hjärtas inre längan efter andlighet, d.v.s någonting mera än det rent materiella eller ytliga, och förgängliga. Men jag tror att den elit som har styrt, och fortfarande styr denna värld, är fullt medvetna om detta och att de utnyttjar vårt spirituella, andliga behov genom att skapa förvanskade versioner av den esoteriska visdom som ligger inneboende i varje människas själ och som jag tror de tidiga människorna förvaltade genom att försöka leva i samklang med naturen och utöva en dialog med alltet.

Man kan bara manipulera människor effektivt om de är okunniga och rädda så genom att införa konceptet om en straffande Gud, vars kärlek är villkorlig och genom att tala om för människor vilka svaga syndare de är ingjuter man skuld och rädsla, samtidigt som man undanhåller de djupaste kunskaperna om livet, vilka är förbehållna prästerskapet, kungarna och ledarna som styrt/styr.

Det är bara att ta en titt på världshistorien så ser vi vilka konsekvenser detta har fått. Ett prästerskap i maskopi med härskarna har påtvingat människor dogmer och tvingat dem in i specifika trosriktningar. Dessa grupper har sedan krigat, slaktat och skövlat och försökt pådyvla varandra sin egen tro. Genomgående för alla de stora religionerna är det nojiga förhållandet till sex och den nedlåtande synen på kvinnor och barn. Vad vi har är en neurotisk, splittrad och stressad mänsklighet fylld av skulkänslor, rädsla och ilska som ett resultat av undertryckt sexualitet, undertryckt frihet att vara sig själva med samma rättigheter som alla andra.

En paketerad religion med en fadersfigur som Gud man ska frukta är inte lösningen på våra problem. Blotta tanken på att benämna den intelligens som ligger bakom skapelsen som en han är absurd. Inte nog med att vi förminskar oss själva, vi har dessutom förminskat Gud.

Först när vi inser att äkta andlighet inte kan paketeras och när vi slutar sätta andra på piedestal som ska diktera dogmer för oss kan vi börja ta de första stegen mot verklig andlighet och ett liv i frihet och jämlikhet.

Posted on: 2007/1/1 11:59

Anonym
Quote:

Varför spara sanningar i tryck? - Jo! För att det fungerar på detta sätt att man om man nu önskar s.a.s. "Föra någon bakom ljuset" - så skall man säga ungefärliga 20-30% sanning - sedan är det uppenbart - skitenkelt att luras med dessa övriga 70-80 % - Hö, hö...
Äh F-n, nu orkar jag inte mera för denna gång - "Halv fem" osv... Hörs...

Hej Shygets!
Du är ju inne på david ickes reptilspår och menar på att dessa människor skrivit böckerna och "bibelkoder" osv.

lixom vildjurets märke finns ju där har du mer exempel på såna saker? hela öppenbarelseboken är ju full med intressanta grejer.

See User information
Quote:

SHYGETS wrote:

Och jag är ju en sådan där då - "Ordbög" i betydelsen att jag tror de flesta gamla ord har en symboliskt förhållande med det begrepp det är liksom släkt med...
det här fallet: "Religion" - grekiska? "RE" = Åter... Eh?
"LIGARE" = Fören-as (-ing)

Jag tänker liknande om just det: Re/Åter - men att Ligion är Legion. Jag kommer inte ihåg riktigt om "Legion(er)" står för De många, eller tusen(-tals) eller vad det är. En legion är det ett bestämt antal kanske.

Men en religion är då till för, eller är - en Väg att för de många att kunna ÅTERVÄNDA genom. Det är stort... Från början är religion Kultivering - precis som Tao-vägar är.

Det är lätt att "svänga" sig med Tao-symboler eller Budda-bilder, men inte förstå den djupare innebörden - det är kultivering.

Nu i de senaste civilisationrundorna så kan man undra om någon/några gett sådana vägar, eller jag menar om de skapat en Religion själva. Människor skapar religioner efter någon person - men då är det "redan över", de lägger in eget osv - som det är idag. Men jag undrar om tex Sakyamuni skapade en religion själv, det skulle vara lite märkligt - som upplyst så visste han väl att människan direkt förstår vägarna själva. Jag gissar att han bara gav sin undervisning till sina lärjungar, föreskrifterna, och inte hade som avsikt att skapa en religion för eftervärlden. När vanligt folk tar hand om en religion så blir den direkt förstörd och är ingen religion längre.

Posted on: 2007/1/1 12:50
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
"Och Gud sade låt OSS göra människor till VÅR avbild,
till att vara OSS lika."

Ordet Gud på hebreiska är Elohim, vilket är pluralis. En tolkning jag stött på är att det är tre-enigheten det refereras till i det här stycket. Det sägs också både i Gamla och Nya testamentet att världen skapades av Gud genom HERREN/Jesus (HERREN är en översättning för YHVH som ibland uttalas Jehova, ibland Yahve, och ytterligare ibland Yeshua). Det är också möjligt att änglarna (budbärarna) hade en del att säga till om.

"Av alla andra träd i lustgården må du äta fritt äta men av kunskapens träd på GOTT OCH ONT skall du inte äta, ty när du äter av det skall du DÖDEN DÖ."

Jag ser den här meningen som en liknelse. Senare i Bibeln när ordet "träd" omnämns så är det en bildlig liknelse. Vi ser nu i vilken riktning "kunskapen" för oss, dvs. den materialistiska kunskapen. Den för med sig både gott och ont. Och är det inte så i dagsläget att kunskap används på ett grymt och förtryckande sätt, och att i princip varje framsteg inom forskningen har gjort oss än mer handikappade, såväl andligt som kroppsligt.

Uppenbarligen vet Gud att ondska existerar.

Enligt min mening är det väldigt kärleksfullt att varna sin skapelse för vad som kommer att ske om han värdesätter den materiella kunskapen högre än den andliga.

”Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och att det var en lust för ögonen och ljuvligt att äta eftersom man fick förstånd av det.
Hon gav också åt sin man som var MED henne. Då öppnades bådas ögon och de blev varse att de var nakna och de fäste ihop fikonlöv och band omkring sig.
Men HERREN Gud kallade mannen till sig och sade till honom VAR är du?
VEM har låtit dig förstå att du är naken?”

Var står det att HERREN Gud är en man? Visst är det så, att mannen är den ursprungliga människan och därmed är mest lik Gud i tanke och handling, därav den maskulina benämningen på Yeshua/Jesus. (Jag är inte skolad i biologi men i teorin skulle man kunna tänka sig att kvinnan skapades av mannens X-kromosom. Det hebreiska ordet för revben som används kan också betyda "sida". Men det är värt att poängtera att revbenet är ett av de ben, om inte det enda, som växer ut igen om man kapar det.)

Som jag ser det är uttrycket "var är du" ett sätt att berätta hur Adam gömde sig i sin nakenhet. Gud sa säkert detta därför att kalla fram Adam ur sitt gömställe.

Hela scenariot liknar mer en rättegång där Adam får tillåtelse att vittna och säga sanningen.

”Och herren Gud sade:

Se, mannen har blivit som en av OSS, så att han förstår vad GOTT OCH ONT ÄR.”

Vi måste komma ihåg att människan är en skapelse, inte en gud. Han gjordes lik Gud i det att han hade samma karaktär, dvs. godhet och förstånd, och själv förstod att skapa såsom Gud själv. Gud måste veta vad gott och ont är, annars skulle han inte kunna skilja på dem. När människan får kunskap om naturen så missbrukar han den kunskapen, och manipulerar det som från början var perfekt.

”Och när de var ute på marken överföll Kain sin broder Abel och dräpte honom.
Då sade herren till Kain: Var är din broder Abel?
Vad har du gjort?”

Samma sak här. Gud vill att människorna ska vara uppriktiga mot honom, därför ställer han frågor. Om någon begår ett stort brott men erkänner det och ångrar sig är det mer hedervärt än att begå ett litet brott och neka.

När så Gud kommit på honom med att ha mördat Abel så säger Kain:

”Ostadig och flyktig skall jag bli på jorden, och så skall ske att vem som än möter mig, han dräper mig.”

Vilka Kain ska möta? Tja, om du studerar Bibeln kanske du har märkt att innan Floden blev människor kring 900 år gamla. Men det var givetvis under helt andra förhållanden, när världen hade en kristall-aktig hinna runtom, när skadliga UV-strålar och annan strålning inte nådde människorna. Hela planeten var ett växthus, ett paradis på nedgång. På 900 år hinner många födas.

”Nej, ty Kain ska bli HÄMNAD sjufalt vem som än dräper honom.
Och herren satte ett tecken till för Kain så att ingen som mötte honom skulle slå ihjäl honom.skydd.”

Här verkar det som om Gud visar medlidande med Kain, för att denne visade ånger och var beredd att ta sitt straff. Min tolkning alltså.

LightSaber: "Lite senare i gamla testamentet ska vi se att Gud inte har några problem med att slakta folk
för att de är orättfärdiga, men Kain får istället beskydd av Gud sedan han mördat sin bror."

Ja och nej. När Gud låter folket Israel, dvs. det folk som tillber Gud, besegra andra folk kan man tolka det som att Gud utförde dödandet. Men i själva verket gav han enbart tillåtelse till det. Inget sker utan Guds tillåtelse. De som tillber Gud och tror på Jesus Kristus som dennes son har en skyddande hand över sig.

”Och Kain låg med sin HUSTRU.”

Än en gång, många barn hinner födas och bli vuxna på 900 år.

”Men herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans ALLA uppsåt var ENDAST ONDA. Då ÅNGRADE herren att han hade gjort människorna.”

Jag tror inte vi kan föreställa oss hur människan var strax före Floden. Man hinner bli väldigt cynisk på några hundra år. Numera är många cyniska och bittra redan i 30-årsåldern. Dessutom är det inte människornas tankar som det talas om här utan deras hjärtan. Tankar kan vara goda men de bedras alltför lätt av hjärtats lustar.

Vad som bör nämnas är att Mose Lag inte hade införts ännu så vetskap om vad som var synd fanns inte, förutom i rena människors hjärtan. Tydligen var Noa och hans familj de sista med de egenskaperna.

Lightsaber: "Den allsmäktige guden ÅNGRAR dessutom att han hade gjort människorna. Vet inte Gud allt? Borde Gud inte ha begripit hur det skulle bli om Gud nu är så allsmäktig?"

Här är det alltså HERREN som talar, inte den allsmäktige. Vad jag förstår har HERREN (Yeshua/Jesus) världen som sitt skötebarn och är bunden i tid och rum som oss. Jesus säger i Nya Testamentet att endast vår himmelske Fader vet när den Sista Tiden är inne, då Jesus Kristus ska återkomma. Jesus "föddes" strax före världens skapelse, men kom till världen i köttet, harmlös som ett lamm, och "slaktades" för att vi skulle få leva trots våra synder. Vilken gåva.

Lightsaber: "Sorry Christ_Soldier men bibeln är inte vad du tror att den är. Den är ett sammelsurium av många berättelser och myter vi kan finna i både sumeriska och egyptiska skrifter vi kan härleda flera tusen år före bibelns tillkomst."

Bibeln är den mest enhetliga "religiösa" skrift som funnits. Med referenser från Nya till Gamla och vice versa. Bara för att de äldsta bevarade exemplaren av Bibeln är runt 2000 år gamla betyder inte att urversionen inte skrevs långt tidigare. Dessutom är det inte bara sumeriska och egyptiska skrifter som har paralleller till Bibeln, utan även asiatiska och fornnordiska för att nämna några.

För de av er som är sålda på Evolutionsteorin (och vem kan klandra er när det är den ENDA teori ni får höra i samtliga naturvetenskapliga ämnen), bifogar jag här intressanta länkar.

http://www.answersingenesis.org/video/ondemand/
http://www.bible.ca/tracks http://www.bible.ca/tracks/videos-quotes.htm
http://www.drdino.com/downloads.php
http://www.earthage.org/
BONUS! http://s8int.com/index.html

Det verkar som att du, Lightsaber, hyser agg mot Bibeln av någon anledning. Detta trots att det är den enda skrift som aldrig motbevisats av vetenskapen, utan i sanning stämmer mycket väl överens med fysiska fornlämningar och dokumenterad historia. Ditt alias antyder att "Star Wars"-serien påverkat din syn på andlighet, att den är en naturkraft. Hur du än vrider och vänder på det så är du lika religiös som oss andra.

Möjligheten finns att det går att få gåvor genom att tillbe främmande gudar eller gudakrafter. Men det är ett självbedrägeri att göra så. De som utger sig för att vara gudar och från den andra sidan är antingen hjärnspöken eller vad värre är, onda andar (dvs. Satans hejdukar). Vad dessa gör är att ge dig en känsla av makt för att sedan överge dig när de har vunnit din själ från Kristus och Gud. Jag har hört många tillförlitliga vittnen berätta om mystiska händelser i samband med seanser eller annan liknande aktivitet. Om du hör ett medium säga saker om en död släkting, som mediet omöjligt kunde vetat om, då kan du vara säker på att det är onda andar som vilseleder dig. De döda ska inte vakna förrän Domen ska utdelas.

/Joroma

Posted on: 2007/2/3 0:37

Edited by Joroma on 2007/2/3 1:11:25

See User information
Hur någon kvinna kan välja att konvertera till Islam övergår mitt förstånd. Männen, de ska få ett antal oskulder i himmelriket vilka återfår oskulden efter varje samlag. Vad ska den muslimska kvinnan få? Samma förtryck som hon får på Jorden?

Jag läste någonstans att Islam skapades av katolska korsfarare, för att få avgudadyrkarna i arabvärlden att tillbe endast en gud, men att projektet slog slint och vi fick istället en världsomspännande mordisk sekt.

Jag har inte mycket gott att säga om katolicismen heller, förutom att de tillber Jesus Kristus. Men de har i sina avbildningar framställt jungfru Maria som en gudomlig varelse och placerat Jesus i hennes famn och därmed förringat hans betydelse. Den här typen av avbildning, fruktbarhetssymbolen, kvinnan med ett barn i sitt sköte, är en nästintill identisk kopia av de avgudabilder föreställande Isis som dyrkades i Faraonernas Egypten. Det finns än mera att anmärka på i katolikernas historia och traditioner.

Koranen motsäger sig självt gång på gång. Bibeln är enhetlig och bekräftar sig självt. Jag läste nyligen att det ord som i Koranen används som epitet för Allah är detsamma som används i den arabiska versionen av Gamla Testamentet, men där är det epitetet för Satan. Ordet kan översättas till "bedragaren".

/Joroma

Posted on: 2007/2/3 1:28

See User information
Quote:

Joroma wrote:
Hur någon kvinna kan välja att konvertera till Islam övergår mitt förstånd. Männen, de ska få ett antal oskulder i himmelriket vilka återfår oskulden efter varje samlag. Vad ska den muslimska kvinnan få? Samma förtryck som hon får på Jorden?

Jag läste någonstans att Islam skapades av katolska korsfarare, för att få avgudadyrkarna i arabvärlden att tillbe endast en gud, men att projektet slog slint och vi fick istället en världsomspännande mordisk sekt.

Jag har inte mycket gott att säga om katolicismen heller, förutom att de tillber Jesus Kristus. Men de har i sina avbildningar framställt jungfru Maria som en gudomlig varelse och placerat Jesus i hennes famn och därmed förringat hans betydelse. Den här typen av avbildning, fruktbarhetssymbolen, kvinnan med ett barn i sitt sköte, är en nästintill identisk kopia av de avgudabilder föreställande Isis som dyrkades i Faraonernas Egypten. Det finns än mera att anmärka på i katolikernas historia och traditioner.

Koranen motsäger sig självt gång på gång. Bibeln är enhetlig och bekräftar sig självt. Jag läste nyligen att det ord som i Koranen används som epitet för Allah är detsamma som används i den arabiska versionen av Gamla Testamentet, men där är det epitetet för Satan. Ordet kan översättas till "bedragaren".

/Joroma

Joroma jag delar din analys om bibeln, men har du läst koranen?

Posted on: 2007/2/3 8:41
Att se är inte att förstå

See User information
Quote:

Joroma wrote:

/Joroma

Klippmoskén har djävulen med horn i en avbildning. Jag la ut bilden en gång, borta i hacken.

Posted on: 2007/2/3 9:41

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information

Posted on: 2007/2/3 9:45

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Tack Novax för att du ännu en gång lyckas liksom många andra lyckas länka till en oerhört opartisk och neutral sida! Jag menar, konstigt att dom hittar djävular på moskèer med länkar på deras sida som belyser "Terrorn mot Israel".

Jag trodde du lärde dig något i vår simplexa hiphopdebatt..

Posted on: 2007/2/3 10:14

See User information
Quote:

Zaaki wrote:
Tack Novax för att du ännu en gång lyckas liksom många andra lyckas länka till en oerhört opartisk och neutral sida! Jag menar, konstigt att dom hittar djävular på moskèer med länkar på deras sida som belyser "Terrorn mot Israel".

Jag trodde du lärde dig något i vår simplexa hiphopdebatt..

Jag skrev att klippmoskén har bilder med horn - gav länk till sida som visar det - det är ju som det är, eller? På vad sätt har det med partiskhet eller opartiskhet att göra menar du. Vad tackar du för. Studera lite mer, och tänk lite mer... bilder talar för sig.

Posted on: 2007/2/3 10:29

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Jag startade en tråd för ett tag sedan om "faran med islam" tyckte det var konstigt att den försvan så fort och ingen vill se faran med det.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... de=flat&order=ASC&start=0

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper