Vakencorner
|
Human rights declaration
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
...från franska revolutionen. Intressant symbolik.
![]()
Posted on: 2008/8/10 22:02
|
|||
|
||||
|
Re: Human rights declaration
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Intressant!
Undrar vad det är på spetsen av facsesen, ett hjärta? Mycket symbolik i denna bild.
Posted on: 2008/8/10 22:05
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det är en Jacobin-hatt.
Posted on: 2008/8/10 22:12
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Så du tycker att: "Varje människa ska ha rätt att definiera sina egna rättigheter" också borde vara en rättighet? Försök att tänka igenom det du säger.
Posted on: 2008/12/14 10:55
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Varje människa har rättigheter och de är generalla och gäller även universiellt. att göra som Alex Jones, John Pilger, Naomi Klein, Naomi Wolf, mm mm mm och försvara mänskliga rättigheter är inte att gå någon annans ärenden än människans.
Bara för att t.ex. FN säger sig försvara MR så gör de inte det, utan det handlar om den politiska korrekthet som som också är universiell. Politik fungerar så enligt mig, man säger sig stå på mänsklighetens sida, men i handling så tar man bort vår frihet och MR. Jag antar att det är likadant med denna inskription ifrån franska revolutionen, politiskt korrekta floskler, som man dessutom från maktens håll helt struntar i. Våra rättigheter är bl.a. att få vara fria. Få yttra det vi vill. Rätt att få leva utan att någon ska kräva motprestation mm Ingen politik, utan självklarheter. Bästa sammanfattningen tycker jag filmen "The philosophy of liberty" beskriver. Politik korrumperar oavsett om du är höger eller vänster, extremist eller icke- extremist. Politik går ut på att inbringa makt och det är att sätta sig över oss och strunta i våra rättigheter.
Posted on: 2008/12/14 11:06
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
"Varje människa har rättigheter och de är generalla och gäller även universiellt." Jaså, varifrån får du det? |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
"Våra rättigheter är bl.a. att få vara fria." "Jag antar att det är likadant med denna inskription ifrån franska revolutionen, politiskt korrekta floskler,..." Vem är det som har floskleregentligen... du,så bli politiker. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Tja du, kanske du ska ta reda på det själv först. Vad är dina rättigheter som människa? Att försöka läsa sig till dem leder oftast att man fastnar i vänster/höger retorik eller annat som tar bort dig från sanningen, men filmen jag tipsade om kan ge dig lite vinkar hur man SKA gå till väga.
Posted on: 2008/12/14 11:35
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Är det en floskel att vi har rätten att få känna oss fria? Eller vad menar du? För mig är det självklart att alla har rätt till det och så även du. Floskler blir det om det är tomma ord. Det som brukar stå i poltiska partiers stadgar är ett bra exempel på floskler. Saker de inte lever upp till brukar stå där.
Posted on: 2008/12/14 11:38
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Lägg gärna med citat eller ange vad du svarar på. Vi har inga rättigheter, det vi har eller inte har med politik att göra. Ytterst så har vi inte mer frihet än vår karma begränsar. Snart är det noll - i historien så går grupper under då, eller civilisationer. Du och andra politiskt tänkande aktivister tror att det är saker som tillskansas via kamp. Don Quijotetänk. Tänk om. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det har inget med att "känna" att göra. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Frihet är något subjektivt och den andres frihet behöver inte vara din frihet. Murar är ofta intellektuella skapelser och de ser inte likadana ut hos alla.
Posted on: 2008/12/14 11:48
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Om vi inte har några rättigheter, varför finns du då kvar?
Posted on: 2008/12/14 11:49
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vi har ingenting... allt är inom kosmos law/natur. Har inget med sådant där som "rättigheter" att göra, som om man är ofri om man inte får äta en lime, men fri om man får äta en citron. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jaha, så att man kan döda vem man vill eftersom de ändå inte har någon rättighet att leva?
När man föds så föds man med en massa rättigheter och de fanns långt innan någon ens visste vad politik var. Kanske inte nedskrivna någonstans, men i människans medvetande. Vi vet alla vad som dödar själen och vad som dödar oss fysiskt och vi har därmed rätt att undika detta eftersom alla föds med en rättighet att få leva. Tar vi bort den rättigheten, vilket makten ser ut att göra och gör på vissa håll, förlorar vi helt mening med våra liv och kommer att dö ut av den orsaken.
Posted on: 2008/12/14 12:02
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
"...men i människans medvetande." Nej. Det är vi som isåfall tar bort oss själva, inga andra. Det är en själv som har skapat sitt öde. Nu är det trångt för mänskligheten, den är långt borta från kosmos law, natur/sin sanna natur - mycket karma, vilket är samma som mycket ofrihet. Det är bara att återvända mot det som ger frihet. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vi har ingenting... allt är inom kosmos law/natur. Vi har friheten att själv välja och vill man ta en citron istället för en lime så kan ingenting utanför dig själv förbjuda dig att göra så. Visst, som jag ser det är vi ett med jorden och kosmos och vi är alla ägare och skapare av det. Därför har vi också rättigheten att forma våra liv precis som vi själva vill. Min tro grundar sig i att mänskligheten hela tiden har fått brottas med att vissa människor tar sig friheten att sätta sig över andra människor. Jag anser inte att någon har den rättigheten. Att detta sen utvecklats till en konstant kamp mellan gruppen som sitter över och gruppen som befinner sig under. Gruppen som befinner sig under tror jag hela tiden måste vara medvetna om att det finns en maktstruktur och försöka hitta sätt att bryta mönstret. Om det är genom kamp vet jag inte och troligen finns en annan väg som leder till att makten förlorar sitt inflytande över den underliggande gruppen och gör så att den hierkiska maktstrukturen rämnar.
Posted on: 2008/12/14 12:14
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jo någon kan här ha makten över dig, begränsa vad som kallas för friheter här... och tillåter inte dig att äta citron. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Japp, men denne har inte rätt till det. Han tar sig rätten. Eftersom alla är båda skapare och ägare av citronen så kan ingen översittare säga åt mig vad jag ska äta.
Posted on: 2008/12/14 12:33
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Om du är inlagd på Avdelningen så har du inte så mycket rättigheter, du ärunderordnad, och kan inte alltid tex undslippa spännbälte. Samsara... där finns inte mycket frihet... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Om det nu är det här du menar; Du har dina rättigheter kvar som "dåre" också. Däremot finns det vissa paragrafer inom psykiatrin som gör det möjligt att kränka dem, men det är endast då man har patientens bästa i åtanke.
Posted on: 2008/12/14 12:47
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vem avgör vad som är att "kränka"? Som exempel, tidigare fick pervo inte kränka allmän frihet, sänka den, genom att leda "allt"/samhället ur kurs, utan straffades. Idag är det tvärtom. Pervo kränker det upprätta samhället, det samhälle som skulle kunna klara sig in i framtidenoch det upprätta kränks av pervo - pervo straffar de som önskat att samhälle/indivder ska var just human - att det ska vara HUMAN rättigheter. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ojdå, human rättigheter. Nytt begrepp och jag förstår inte vad du skulle vilja påvisa för skillnad. Vi är människor och har rättigheter och när de fråntas oss reagerar vi på en mängd olika sätt. Ibland med självmord, ibland med någon form av utanförskap (alkohol, droger osv),,
När t.ex. någon våldför sig på din kropp eller ditt intellekt så har vi inte rätten på vår sida att försvara oss? Din kropp och ditt intellekt är mao inte din egendom, utan vem som helst kan göra precis vad de vill med dig utan att du har rätt att reagera?
Posted on: 2008/12/14 17:26
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login