vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Vad är egentligen en konspiration jo...

See User information
Konspiration
Betyder de som "andas tillsammans" syftar på ett hemligt samarbete mellan en grupp individer med dunkelt, olagligt eller illasinnat syfte.

Konspiratör
De, dom eller det som är inblandade i konspirationen

Konspirationteori
En sammansvärjning är definitionsmässigt någonting som deltagarna håller hemligt. Dolda Syften i skuggan av det offentliga.
Christopher Hitchens beskriver konspirationsteorier som en effekt av demokrati och yttrandefrihet!

Konspirationteorist= Den som har en teori om en konspiration helt enkelt

Konspirationrealist

Den som kollar efter bevis/fakta och sanningshalten i konspirationerteorier presenterad avkonspirationsteoristen.

Konspirationförnekar
Den som inte tro på konspirationer och/eller konspirationerteorier

Om vi då applicera detta ur nånting i vad de flesta vill kalla "verkliga livet" Låt oss säga i en brotts utredning.

Ett brott sker och polisen blir tipsad och undersöker brottplatsen.
Det som sker sen är att finna motivet vilket Utredarna (Konspirationteoristerna) får som uppgift att göra.
De kommer alltså att dra fram massa möjliga perspektiv och vinklar på vad som kan ha skett för att hitta svaret. Resultatet blir en konspirationsteori, eller vad man kallar "misstänkt" i rättsväsende.

Detta blir nu överlämnat till kriminaltekniska eller rätts medicinska (konspirationrealisterna) som ska hitta bevis och fakta stark nog för att hitta sanningen på vad som har skett.
Starkt nog att hålla i en rättegång.

Alltså tror inte konspirationförnekaren på på rättsystemet heller då.
Problemet ligger i ordet "konspiration" då de flesta backar när det hör ordet. Ur psykologisk synvinkel är detta rätt intressant då det nästan sker reflexmässigt hos vissa människor. Vi har fått lära genom media och genom äldre generation som fått lära sig samma sak att konspirationer är för knäppskallar och galningar (SVT). Så frågan till en konspirationförnekare är

-Hur tänker du?

Så som jag ser det är problemet är att de tror de reagera så av fri vilja, när de bara reagera precis så som de är programmerade att göra.

Alltså att inte tänka kritiskt, ifrågasättande och framför allt inte ifrågasätta etablissemanget!

Man kan självklart jämföra min poäng till mer än bara brottsutredning så som:

Läkare
Fysiker
Mattematiker
Biologer
Filosofer
Politiker

mm mm

Väldigt många som besitter kunskaper tänker alla i konspiratoriska banor och vunnit sin kunskap genom kunskap och kritiskt tänkande

Samla all denna kunskap under ett styre och kampen om kunskap kommer börja. Kampen om kunskap är kampen om frihet och därav...

KUNSKAP ÄR FRIHET!

Posted on: 2009/11/22 22:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vad är egentligen en konspiration jo...

See User information
Du har helt fel i de sista styckena.

Posted on: 2009/11/22 23:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
På hur sätt har jag fel?

Posted on: 2009/11/22 23:11

See User information
Att kunskap ger frihet - eftersom det sägs så så vet man ju att det är tvärtom.

Posted on: 2009/11/22 23:13

See User information
Vänd på det då Frihet är kunskap.

Däremot kan ord vara en begränsning för att uttrycka frihet. Och det sägs så i ord.

Jag vet inte hur det är med dig men jag känner mer frihet med mer kunskap. Sen behöver dom orden inte ha samma innebörd för dig som för mig.

Lite vad jag menar är skulle telepati funka, så skulle nog budskapet bli tydligare för mottagaren och sändaren än när man försöker uttrycka sig med ord och text.

Eller?

Posted on: 2009/11/22 23:24

See User information
Att fylla sig med världslig info, videos... det är en annan väg som leder bort från frihet, bort från Sanningen, det är en dödsväg.

Info... det är inget för vakna - de kan få Allt, som vi hade från början, genom att återvända"uppåt", kultivera", vilket all andlighet inneburit. Att fylla sig med saker och ting här blir att än mer stänga av, det är alltså mer ofrihet.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=117327

---

Vad Manly sa efter drygt 66 min:
... om kosmos enkelhet, att det är enkelt, arketyp, pyramid, bara enkelt o rent... annars är audion inte mycket att ha.
http://www.esnips.com/doc/2adef631-b5 ... Initiation-of-the-Pyramid

-----

In the Tao School, the teacher gives true teachings to only one chosen student [out of many potential students]. The one with good enlightenment quality and inborn quality will receive the true Fa (Law). ....

So what is the Tao of Confucius? In the “Wei Ling Gong Chapter,” there is another dialog concerning “Yi Yi Guan Zhi.”

Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”

Siye answered, “Does it not?”

Confucius said, “No! It’s from One Law (that penetrates all levels).”

Here we learn that Confucius’ Tao is not [obtained] from learning. Therefore, Confucius is not talking about learning or knowledge; the real Tao has no relationship with study. In actuality, it would be difficult to know the Tao of Confucius without reading his explanations in the Book of Changes. In the first chapter of “Xi Ci Shang Zhuan,” it states explicitly: ...

Posted on: 2009/11/22 23:44

See User information
Quote:

Psycore skrev:

Problemet ligger i ordet "konspiration" då de flesta backar när det hör ordet. Ur psykologisk synvinkel är detta rätt intressant då det nästan sker reflexmässigt hos vissa människor. Vi har fått lära genom media och genom äldre generation som fått lära sig samma sak att konspirationer är för knäppskallar och galningar (SVT).

KUNSKAP ÄR FRIHET!

Konspiration och konspirationsteori är definitivt något negativt för de flesta människor ur en psykologisk synvinkel. Det är väll därför man så snabbt blir utpekad som konspirationsteori skapare/följare så fort.

Det finns inte så mycket rum för diskussion, spekulation och teoriskapande i dagsläget.(tack vaken.se) Antingen är något massmedia-godkänt eller så är det en konspirationsteori. (Kanske inte inom fysik och bilogi t.ex. men inom allt som har med NWO med mera att göra).

Man kan väll säga att det är ett psykologiskt vapen mot folk som är ute efter sanningen. Man blir utstött, mobbad och kallad tokig för man tror på/undersöker en konspirationsteori.

Posted on: 2009/11/22 23:53

See User information
Ok jag är med dig Shermjyl ,men.

Den kunskap du delar med dig...

"Att fylla sig med världslig info, videos... det är en annan väg som leder bort från frihet, bort från Sanningen, det är en dödsväg."

är ju precis det du själv referera till

Vad gör din kunskap sann och någon annans fel?

Posted on: 2009/11/23 0:03

See User information
Det finns inte så mycket rum för diskussion, spekulation och teoriskapande i dagsläget.(tack vaken.se) Antingen är något massmedia-godkänt eller så är det en konspirationsteori. (Kanske inte inom fysik och bilogi t.ex

Jag tänkte lite på Sträng-teorin det där med fysik. Atomer i konspiration.

"Atomer som andas tillsammans" :)

Posted on: 2009/11/23 0:12

See User information
Jag refererar nog inte till vad som kan sägas vara vanlig"världslig kunskap", om man avser vad som ger frihet.

Det som är sant är sant...

Saker och ting, även "världslig info" kan väcka något, trigga det som är Sanning, det har man Inom sig. Men yttre saker kan inte i sig ge frihet, frihet får man i relation till vad man ger upp, av tex fasthållanden och sådant - det är meningen med våra liv här, att kultivera (sig), då återfår man... "upplyses till", det man redan har, men som stängts av, förlorats, i ens avvikelse/fall = devolution, från ens sanna natur/kosmos natur, egenskap, kriterier, the law... - nu ser man ju det genom att tex hjärnan används ju bara i några få procent...

Posted on: 2009/11/23 0:14

See User information
I Sovjetunionen hade man samma uppfattning som DN. Därför gav man ut en tidning som hette Sanningen (Pravda). Den utkommer såvitt jag vet fortfarande. All kritik fick smugglas ut ur landet och publiceras i Väst. De som yttrade sig fick ibland små bidrag för att överleva eftersom de berövades sin lön och ofta fick någon form av yrkesförbud (om de så var atomfysiker). Därför gjorde en sorts cirkelbevisning att de som mottog lite nödhjälp "fick betalt" av Väst. Så småningom trodde folket dock på allt annat än Pravda, och det var förstås lika fel men ledde till att regimen föll och landet upplöstes och under en period härskade kaos som i stort sett medförde att en stor del av den forna eliten och militären hänsynslöst berikade sig av det allmänna och sen kom... Putin

Posted on: 2009/11/23 2:06
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Psycore:

Tackar för beskrivningar!

Posted on: 2009/11/23 7:22
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
shermjyl

Kan du inte lugna ner dig lite? Känns som du hakar upp dig på smådetaljer förm mycket.

Posted on: 2009/11/23 11:00
Att vakna handlar inte bara att se Att vakna handlar inte bara om att se igenom rökridåerna - utan även att att vakna spirituellt och andligt, att lära sig älska och ge och respektera alla människor.

See User information
Lugn o fin nu Ishtar, haka inte upp dig på smådetaljer eller fakta... skumma och ta det övergripande...
Som jag sagt några gånger, hur det "känns" är bara just det, och betyder inget... hehe...

Posted on: 2009/11/23 11:40

Anonym
Shermjyl, beträffande att "höja sig" , som du säkert vet, det är en sak att prata om det;

-att veta vägen, men en helt annan att verkligen "göra det"

See User information
Visst RoyRoy, prata går ju, det är som komaismen... de som vill få frihet kan hoppa över prat och verkligen "göra det": höja sig och få frihet.

Posted on: 2009/11/23 12:29

See User information
"Jag refererar nog inte till vad som kan sägas vara vanlig"världslig kunskap", om man avser vad som ger frihet."

Det spelar ingen roll vilken kunskap du referera till. vanlig, världslig, spirituell osv osv. Kunskap är ändå kunskap i vilken form den än kommer.

Posted on: 2009/11/24 15:14

See User information
Kunskap - kun = bara - skap(t) - det är bara skapta saker, det ärnågot här i labyrinten och fyller sitt syfte, håller oss kvar i just denna labyrint = den totala ofriheten.

Någon skrev härom smådetaljer... hehe... - dådet är själva huvudgrejen,om att ta sig hem, få frihet - eller att vara i labyrinten och kämpa, drunkna i dess kunskap... skolning och information...

vakna.

Posted on: 2009/11/24 15:21

See User information
Vem är du nån Guru som vet allt?

Då du inte tror på kunskap så antar jag du bara pratat med gudarna direkt med dig och förklarat hur det ligger till?

Du är en mycket svår man och förstå sig på Shermyl.

Alla verka ha fel och du har rätt här på vaken. Det säger bara mig att du är på fel spår. Ingen vet 100 vad som är rätt/sann väg (inte jag heller). Och tror man sig veta det kan man lika väl börja om, då man troligen har fel.

Sen har du även en del bra vettigt och säga också som du delar med dig av (din kunskap) som jag uppskattar.

Även det du skriver information/ditt synsätt är din kunskap som du vill dela med dig.

Men du tendera att sätta dig högre än andra vilket jag inte ser som något en vaken behöver göra.

Allt hänger väl på vad man gör med den kunskap man blir tilldelad sig.

Posted on: 2009/11/24 15:47

See User information
Vad menar du med att "tro på kunskap"? Saker och ting ÄR på något sätt, sciencereligion, utbildning eller vad som helst där ute tar bara saker från "denna plats", det är då en produkt av det som ärl ängst bort från Sanning, eller verklig kunskap/insikt och förståelse.

Kom gärna med sakligt resonemang, annars bekräftas bara vad du tex säger om "högre, fel, rätt" av dina egna ord. Det är inte jag som skriver så, som du skriver och tolkar, det är ditt eget mindset.

Posted on: 2009/11/24 15:54

See User information
Var har du lärt dig det?
Du använder skriver "verklig kunskap"

Posted on: 2009/11/24 15:57

See User information
Men nu är du där igen.... du tror nu på att man hämtar saker utifrån... - gå inte på "typ" "desperato...tänk..." detta som på något sätt är den stora bluffen: kunskap - den förbjudna frukten som ormen fick "oss" (nåja...somliga) att äta och tro på.Den vägen alltså, tro på vanligt sinnesförstånd... forskning... skolning, info - det är ju försjuttan förbjuden frukt, det är djävulens bländverk-vi har ju fått "metaforen" så vi ska fösrtå det, och vända om...
Förbjuden om man vill klara sig, vara i linje med Sanning - annars kan man ju vara här och en strävande och kämpande person, som håller på med sitt ego, som tror på att bara man hittar lite mer och bättre information eller annat, då minsann kommer allting att bli bättre därute, även en själv kan få medborgarlön och en servare som när man vaknar på morgonen direkt i sängen matar en i det öppna gapet med druvor och ostbågar, och räcker fram fjärrkontrollen.

Posted on: 2009/11/24 16:06

See User information
Ja det är klart jag är där igen jag vill ju ha svar.

Du förmedlar din kunskap som du påstår är rätt( den kan lika gärna vara det) Men du sprider din kunskap och vad gör den mer rätt än någon annans kan jag omöjligen begripa. Inte fått svar på än?

"du tror nu på att man hämtar saker utifrån" Det får stå för dig då du inte känner mig tillräcklig för att avgöra det.

Min poäng med den här tråden tror jag nått fram till de flesta och din och min definition av kunskap skiljer sig helt enkelt.

För mig är Kunskap ett begrepp som täcker en stor yta. Om jag förstår dig rätt så kopplar du ordet kunskap till något mer materialistsikt än jag själv och där kan jag se hur det skär sig.

Dock så släpper jag detta nu och tackar dig för att jag fick fram vad jag menar tydligare, med eller utan medhåll

Posted on: 2009/11/24 16:29

See User information
Ja det är bra att släppa Psycore... gärna då ihop med att man bättrat sin förståelse. Du dök in här i september, glad i hågen och med entusiasm..., och vet kanske inte att "allt" är för länge sedan redan dryftat och klarlagt... hehe... host host...

Att/om kunskap inte är frihet har till och med haft en egen tråd:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... =&topic_id=15329&forum=24

Edit:

Där var jag av komatisk, problematisk komadmin bannade flader...

Edit två:

...och efter att jag flader bannats så vart jag arkman (han är ju dock för länge sedan bannad).

När folks djupare fasthållanden triggats så ser de ingen annan utväg... för att lyckas hålla kvar skräpförståelse, istället för att ge upp...
Så komatiskt riktigt.

Posted on: 2009/11/24 18:56

Edited by shermjyl on 2009/11/24 19:25:50

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper