vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 4 »

Re: Qigong lama

See User information
Helt rätt Iwarrior helt rätt, högfärdigheten är den största fällan ingen cirkus med andra ord.

Varför så mycket är bluff är för att vakna människor vet hur sovande människor reagerar och är man vaken vill man inte skapa konflikter så bättre att vara tyst.

Sedan finns det skådisar som drar nytta ur detta som det vanligtvis hittas överallt.

Helt rätt energi satsas bäst på sig själv och till goda saker, lätt och skada sig om man inte förstår sig på energin eller sinnet inte är i ro mm.
Man msåte vara extremt medveten om sina egna känslor mm det kan vara skadligt precis som du säger.

Nej nu missar jag fullmånen får tacka för idag.
Lev gott allihopa.

Posted on: 2010/8/25 22:22
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ahh, tackar för att du påminde mig om bollen :) , kameradags :)

Frid Shen

Posted on: 2010/8/25 22:24
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Wox; jag bortser för dina förutfattade meningar om vem jag är, vem jag träffat eller vilka erfarenheter jag har.

När jag säger tricks så menar jag just att det är små tricks, jag tror på chi kraft, den finns överallt runt omkring oss och hela universum är fullt, jag har chi , du har chi, trädet vid sidan av vägen har chi.
Vad jag menar är, vad gör det i det stora hela?. Vad tjänar du på att skapa någon energi boll och forcera dem på något annat?.
Bara strävan att vilja utveckla det kommer att sätta fällben på dig själv.

Lyssnade du inte på vad "qigong laman" sa om att utveckla denna förmåga, han talade om kultivering, att återgå till sin sanna natur. Det är ju det här som vi menar när vi skriver kultivering.

meningen med livet är att återvända till vår sanna natur, assimilera oss till universums egenskap och återvända hem, inte att skapa chi bollar.

(tolka nu inte ord skrivna så hårda, jag talar väldigt mjukt när jag skriver)

Posted on: 2010/8/25 22:37
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

Anonym
Så som jag ser det handlar detta inte om våld bara ett bevis på skillnaden på en människa som lyckats skilja på harmoni o disharmoni som han demonstrerar.
om man studerar budas insikter och vad lama dondrup dorje säger i filmen så ser jag det så men det är som sakt mina åsikt samt att jag själ upplevt detta.
vi har helt enkelt olika åsikter.

See User information
Man kan väl säga att kultivering innebär att investera i andra och en själv samt ens omgivning. Allt annat är en ide, men kanske inte en bra en. För att ta det ett steg till, det enda man någonsin möter är en själv, och hur skulle man vilja behandla sig själv!

Peace

Posted on: 2010/8/25 23:35
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
För att ta det ett steg till, det enda man någonsin möter är en själv och hur skulle man vilja behandla sig själv! skriver du iwarrier
vist man möter sig själv ofta men jag möter dagligen andra människor oxå som jag ser det är det ett samspel mellan oss som bygger på våran trygghet vilja passion känslan ödmjukhet insikt intution, intellekt, spirit som får hitta den bästa lösningen jag har inte all svar men vi försöker ständigt få en bättre värld till sammans. lite tankar

See User information
Det man ser i andras ögon är den sista utposten till allt som existerar, det är just det man är en del av! Man når fram hela vägen till någon annan så fort man accepterar sig själv fullt ut. Det går inte att försöka acceptera andra, bara sig själv, så fort man gör det så ser man sin egen existens, i andra.

Går att förklara från många vinklar, det där dock är en!

Peace

Posted on: 2010/8/26 0:06

Anonym
Hmm nu kom vi till kärnan Man når fram hela vägen till någon annan så fort man accepterar sig själv fullt ut då man kan se den andra i ögonen utan att säga något bara acceptera nuet likt shamaner kan göra i timmar.
Det går inte att försöka acceptera andra skriver du hur tänker du nu?
kan man acceptera sig själv kan man väl acceptera andra till olika grad?
så fort man gör det så ser man sin egen existens, i andra det håller jag med om en ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.

See User information
/// @wox Hmm nu kom vi till kärnan Man når fram hela vägen till någon annan så fort man accepterar sig själv fullt ut då man kan se den andra i ögonen utan att säga något bara acceptera nuet likt shamaner kan göra i timmar. ///

Accepterar man sig själv fullt ut så kan energin flöda utan att ett filter stör, (dömmer/frågar/söker, är rädd). Att se någon i ögonen kan man göra, men vad har det för effekt/mening? Så fort man synat en annan så kan man släppa och uppleva, sitta och må bra utan att behöva mob, godkännande, ord, förklaringar, tillägg, uppvakning, underhållning av något slag etc.

/// @wox Det går inte att försöka acceptera andra skriver du hur tänker du nu? ///

Jag känner (tänker inte) att när man älskar/accepterar sig själv så kan man älska/acceptera andra, väldigt gammalt uttryck.
(Även tillåta)

/// @wox kan man acceptera sig själv kan man väl acceptera andra till olika grad? ///

Det finns ingen annan, det finns bara Du, det enda som skiljer är filtret som håller dom flesta borta ifrån att våga vara sig själv och älska sig själv fullt ut. Filtret sitter i kroppen.

/// @wox så fort man gör det så ser man sin egen existens, i andra det håller jag med om en ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar. ///

Ödmjuk är en acceptans till andras och ens eget filter samt existens... Jag vet inte vad balanserad självuppfattning är, den kan enligt mig inte balanseras, den kan bara vara, jag är, with a twist (= unik).

Medveten om ens begränsningar är att vara medveten om att man har ett filter/är rädd för att inte älska sig själv.

Man skall inte försöka nå andra, bara sig själv.

En synvinkel!

Se på djuren i naturen, dom som inte är ett hot mot varandra är bara, käkar lite gräs, kliar sig i gumpen, sussar lite. När ett direkt hot uppstår så flyttar man på sig, för att det finns så mycket plats.

Det enda hotet vi har är oss själva, eller en själv!

Beroende på hur jag ser det/mår, så kan det säkert komma en annan förklaring någon annan dag! För att koppla ihop det med en del andra kunskaper som flyter fram här, det är inte blommor och bin som skall slängas på andra, bara en själv! När det är klart så slänger man absolut inte skit på andra... Det är det som menas med vänd på det, men det går dock inte att tvinga på nån.... Det går bara att upptäcka...

Posted on: 2010/8/26 1:02

See User information
Vad tjänar du på att skapa någon energi boll och forcera dem på något annat?.

Dom forceras inte på någon du bör läsa igenom texten lite nogrannare bireal du har en holistisk bild av chi vilket är helt rätt men du får inte glömma att energi fungerar enligt vissa principer.

Att chibollar kan skapas är ochså en naturlig del ur hur energi skapas och hur energi för sig, chibollar finns i olika former överallt.

Det handlar om intention och det är en uppvisning i hjärtats natur.

Vi alla verkar ha våran uppfattning faställd redan.

Tror man sagt allt som kan sägas.

Bara gå vidare.

Next please ; ) lol

Posted on: 2010/8/26 9:02
Resized Image

See User information
Alla känslor och fasthållande bör släppas, då även "älska" en väldigt stark känsla. (men det är väl en ganska upprätt känsla och kanske inte den först man bör släppa)
Dao läran talar om tomhet att bara vara, inte handla med avsikt. Erhålla Dao utan att söka Dao.

Det behöver inte vara så komplicerat som beskrivs här, det är väldigt enkelt. Det är bara att släppa, se inåt konstant och släppa. Men självklart först måste man också tömma sin överfulla kopp.

Utdrag ur Zhuan Falun av Li Hongzhi:

I would say that people have gotten to where they are today with karma built upon karma—they all have a great deal of karma. It’s just like a bottle. If a bottle is filled with dirty things and you twist the cap on really tight, and then you don’t pour the dirty things out, when you throw the bottle into water, “plop,” it will sink right to the bottom. If you pour a little bit of it out and you throw it in water, it will float up a little. As you pour a little out it floats a little higher. The more that’s poured out, the higher it floats. When you have poured out all of those dirty things and you put the cap on, even if you try to push it down into the water, you won’t be able to. It just floats there, as that is what its position should be. I gave this example to illustrate the point that people in ordinary people’s society have all done some bad things; your heart is polluted, your mind is polluted, and you have a great deal of karma. If you don’t get rid of those things and your xinxing doesn’t change for the better, you will still produce those bad things. They will keep on being produced every moment. So you must change your heart for the better and get rid of these substancesand bad things. In other words, when you are cultivating among ordinary people, you have to suffer a little, your physical body has to labor, and your mind has to bear hardship. Only then can you rise. What I’m talking about is improvement through cultivation. If you don’t cultivate your heart, the nature of the universe will restrict you, and it won’t let you rise.

Kultiverings tekniker med Qigong har lämnats till oss genom historien, kineserna har sysslat med det i tusentals år, indierna också med sin yoga. Dessa rörelser går hand i hand med lärorna om att vara en dygdfull människa hand i hand med Fa och Dao, de fungerar som en omvandlingsprocess och Qigong är övernaturliga rörelser, det lärdes endast ut bakom stängda dörrar i templen med syftet att nå upplysning. De här små tricksen med Qi är bara biprodukter av kroppen när den omvandlas mot upplysning, dessutom är Qi bara begynnelse stadiet.

Idag har New age hakat på Qigong men de lär bara ut rörelserna de lär inte ut lärdomarna som förser kroppen med substanser som omvandlas av rörelserna, dessutom rör de ihop det så mycket för de tror att man kan plocka och blanda från smörgåsbordet och ta saker som passar ens egna smaklökar. Det går inte, endast en skola ska följas.

Man behöver egentligen inte sitta och fundera, för vägen har redan plöjts av människor från Asien flera tusen år tillbaka, det är bara att sluta vandra på små sidovägar och börja vandra på den stora raka vägen och assimilera sig till universums principer. Kultivera.

Posted on: 2010/8/26 9:12
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Quote:

Idag har New age hakat på Qigong men de lär bara ut rörelserna de lär inte ut lärdomarna som förser kroppen med substanser som omvandlas av rörelserna, dessutom rör de ihop det så mycket för de tror att man kan plocka och blanda från smörgåsbordet och ta saker som passar ens egna smaklökar. Det går inte, endast en skola ska följas.

Men om både Indianer mfl gör samma sak, hur kan det då inte gå och bara fina en "skola"?

Ser dock inget fel i att någon grupp Sanningssöker efter realiteten av vad vi är. Vetenskapen stödjer ju energimodellen av materia. Varför skall den "realiteten" bara vara för en liten skara människor? Varför får folk inte söka efter, via sin egen väg och kall?

BTW, är detta ett utdrag från Falun Gong?

Posted on: 2010/8/26 9:53

See User information
Nej endast det i kursiverat är från Zhuan Falun(föreläsningarna om Falun Gong), allt annat är mina egna ord.

Shakymuni ska ha gjort ett uttalande om att det finns 84 000 olika skolor för kultivering, men det återstår fortfarande principen att endast en skola ska följas, detta för att det är olika system, olika omvandlings processer i kroppen och ska inte blandas.

Man får söka sin egen väg självfallet, men jag är övertygad att om man lyckas komma långt så hamnar man på samma väg som Dao och Fa i slutändan. Då har man istället gjort en stor omväg på flera år för att nå till samma mål man kunde nå direkt. Dessutom det här med att ha en mästare som befinner sig på hög nivå underlättar självklart, det finner man i alla tempel, de gamla lär de unga.

Posted on: 2010/8/26 10:22

See User information
Quote:
Man får söka sin egen väg självfallet, men jag är övertygad att om man lyckas komma långt så hamnar man på samma väg som Dao och Fa i slutändan.

Allt detta har sin funktion i människan och dess själ. För mig är det en helt naturlig tendens som skall bejakas. Genom utsvävningar mm kan vi även finna mer kunskap om och kring det verkliga. Om vi inte hade gjort det, skulle vi fortfarande lullat runt i tron om att jorden var platt. Samma gäller själen och dess insikter, vilka/vad vi egentligen är.

Jag är helt övertygad att denna sanningen kommer att komma fram inom kort. Vi är påväg mot något fantastiskt, som vi inte kan börja begripa med dom ramverk vi har idag. Dock kan jag nog påstå att detta med energier och hantering av dessa, kommer vara en lättsam uppgift när vi kommer till vår sanna natur.

"Dont bow down to any man, unless you help him up after falling."

Vad gäller mästare och elever, går jag gärna en omväg genom att finna sanningar efter mitt egna hjärta och intuition. Således är jag min egen mästare och elev, ingen annans och tvärt om. Samt genom denna insikt, är vi alla lika och betydelsefulla. Och på ett annat plan, är vi verkligen en del av en och samma. Med det, kommer jag jobba hårt mot att bygga upp gränser och begränsningar för mig själv.

Dessa energier som filmen tar upp, blir mer och mer vanliga. Det verkar som naturen löser upp slöjorna för åtkomsten för vår sanna natur. Så redan nu kan man skönja att detta blir mer och mer accepterat och bevisat.
Men vi har bara börjat den resan och snart kommer vi få kunskaper som vi inte trodde var möjligt. Men detta medför ansvar och omtanke.
Och vad kultivering beträffar, finns nog fler än en väg till Rom. Det absolut viktigaste, måste vara att vi söker sanningarna vi redan bär på. För ingen kan ju ge dig sanningar, om du inte själv väljer att acceptera dom. Således är du alltid din egen mästare.

Fred!

Posted on: 2010/8/26 11:05

See User information
Vi har olika syn sätt på det, framförallt det här med kunskap, att vilja ha kunskap utanför det är att söka utanför, kunskapen finns redan inuti. Det finns inget att finna här nere i samsara utan tvärtom ska vi släppa det, vi ska släppa de här föreställningar och fasthållanden vi bär på alternativt matats in i oss. För att stiga uppåt måste vi göra oss av med karman, ankaret. Det är enklare sagt än gjort men det är en process man successivt går igenom i kultivering.

Ur min övertygelse är ju samsara en karantän dit vi har fallit, men erbjudits en väg tillbaka i den tuffaste miljön. Det är här nere man verkligen kan vaska fram det rena guldet.

samsara är vad det är menat att vara, i min ögon mer eller mindre en soptipp, vi hör inte hemma här men det är upp till var och en genom alla liv att till slut inse detta.

Ha det gott, nu ska jag sätta upp en paviljong. ;) kräftskiva..

Posted on: 2010/8/26 11:33

See User information
Ja livet är en samsara.
Det är ett klassrum och ett prov pga tidigare karma.
Man ska vara glad att man fått chansen att ta tiden och lära sig.
Det är enda vägen, att gå vägen för att lära sig göra sig av med den.
Man lär sig stiga genom den.
Utan den fanns inget och lära.

Men som vi alla vet gör vi inget annat än jagar tankarna när vi talar om det.
Därför precis som du säger bättre att släppa taget.
Enda orsaken till att vi sitter framför burkarna överhuvudtaget är för att vi deltar i en del av vår otämjda natur och dela med oss och för att vi vill ha förändring.
Men hur mycket vi än sitter framför burkarna så kommer vi jaga tankarna.

Med andra ord viktigt att släppa taget som du säger och ta sig tid och meditera.
Det är enda källan till sann visdom vi får ta del av här i livet.

Lev väl.

I like ; )

Posted on: 2010/8/26 12:45
Resized Image

Anonym
Tror också vi är på väg mot människans sanna natur likt Dao eller Tao
http://sv.wikipedia.org/wiki/Taoism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dao

See User information
http://www.gurumaa.com/videos/what-real-love-means.html

What real love means?

Q : In one of your Satsang you said that love can only come from within us. We cannot get it from outside. Now I’m confused that what is love actually?

A : Love is God. You are love. When I say you are love, I’m not mentioning a man named Anil Singhal. When I say you are love, I’m talking to real you. In order to experience love, you have to know who you are! And you have to seek the existence which is pulsating right in you, within you. This is you. A love is an experience which gives deepest silence to your mind and deepest contentment to your heart and feeling of fulfillment and sheer contentment.

http://www.gurumaa.com/videos/love-attachment.html

Difference between love and attachment?

Q : What is the difference between love and attachment?

A : Attachment is bondage; love is freedom. Attachment is always with someone or something which is other than you and love is always within your real self and with you. Attachment is always demeaning and brings you down to your knee and gives you a lot of pain and turmoil whereas love gives you blissful feeling. Love gives you wings to fly. Although it is very difficult to understand the difference between love and attachment because most of the times you think that attachment is love and that’s how all the society around you believe in.

And love cannot be experienced until and unless you have gone within you, until and unless you have not established yourself, until and unless you have not known yourself, until and unless you have not associated your heart with God. Attachment is always with someone else and love is not an act which you will do but love is something which you will experience. Love is something which will ooze out of your own being and attachment is going to keep you tied down. Love is something which really frees you.

http://www.gurumaa.com/videos/kill-the-ego.html

Kill the ego

Q: I am blessed that you are my guru for the spiritual journey. However, my wife comments that I have not transformed even after coming under your influence. You reminded me when visted Bangalore that please rise in love and not fall in love with Gurumaa. This has impacted me a lot. I believe that the spiritual journey is gradual and a progressive one. Please guide me as to how to manage such conflicts at home till some significant improvements are seen in me?

A: Manjunath, you really love your wife a lot hence you get so disturbed if she say something to you. So please check upon the real cause, is not your spiritual progress or what I said to you. The real problem is your male ego which got hurt upon your wife’s this comment that you have not yet transformed; because no husband would ever like to be seen as an inefficient, un-evolved, and unintelligent in eyes of his wife.

Because you yourself have written that this spiritual journey is a gradual & a progressive one. So why should you have doubt about it. So be focused on yourself & learn to kill your ego even in front of your wife. The ego is always a problem when you interact with your Guru or whether you interact with your wife. Don’t let this cheap, mean thing called ego to come in between you & your wife & in between you and your spiritual growth.

Posted on: 2010/8/26 18:04

Anonym
Är det bara jag som tycker det är konstigt att USA,Israel England aldrig har andvänt dessa "energier" i deras krig ?

Tror såna här saker kan vara delvis sanna men mycket överdrivna

See User information
I warrior: ja , när jag hör människor tala om att älska utgår jag ofta ifrån att de menar känslan att älska än annan människa, beroendet av en annan människa eller flera. Äkta kärlek är ju så klart inte vad som promotas i diverse pop musik det där ytliga. Människor har nog i det hela förvanskat innebörden av kärlek.

Människor har sagt till mig; "men om man kultiverar bort känslorna blir man ju bara känslolös" men som jag har förstått så träder något annat fram som är äkta och genuint; barmhärtighet, medlidande, medkänsla med andra ord "Compassion"

Inom Falun Dafa kultiverar vi genom universums principer Truth , compassion and tolerance. Zhen Shan Ren.

Vercingetorex: det fungerar inte så, man kan inte använda det för de ändamålen, endast med ett rent hjärta.

Posted on: 2010/8/26 18:45

See User information
Det finns en annan sak man kanske kan ta med i detta. Istället för att göra sig till och bjuda på kärlek om vi säger så, promota ens känslor och ord bara för att man vill säga och uttrycka nåt etc. När det fungerar som det skall så behandlar vi varandra så att flödet bestäms av utomstående. Jag har alltid känt så, när någon hjälper till, ställer upp eller bara "är" på ett speciellt vis så flödar det energi ur mig, blir varm och lite hmm, "mer" och framför allt, man får självkänsla. Energin flödar då över och den andra och får på så vis betalt med en gång.

Jag känner också att sånna som behöver den sortens energi också ber om det genom sitt agerande, sitt tal mm... Där kommer det en ännu viktigare aspekt in, visst kan man be om det, visst kan man också bjuda på det osv, men ännu bättre är att vända på saker och ting i ens vardag och ens liv så att flödet startar, what you put out is what you gonna get back.

Funkar då kanske inte med att springa o bjuda på rosor och choklad även om det är en snäll chest, funkar bättre om vi hjälper varandra med våra verkliga behov. Då lever man lite mer och förhoppningsvis längre.

De där var lite krongligt och förklara kände jag, hoppas jag gjorde mig förstådd... Efter en tids lära så känner man ju samma sak som dom säger i "The day the Earth stood still" - Are you human? No, my body is! - Do you feel pain, No, my body does!

Posted on: 2010/8/26 18:59

See User information
När man har ett rent hjärta , följer det naturliga så sprider man automatiskt guld runt sig.

Posted on: 2010/8/26 19:06

See User information
Yep...

Posted on: 2010/8/26 19:09

See User information
Är det bara jag som tycker det är konstigt att USA,Israel England aldrig har andvänt dessa "energier" i deras krig ?

Tror såna här saker kan vara delvis sanna men mycket överdrivna.

Mer sanna än vad många vill acceptera.

Kolla på filmen = The men that stare at goats.

Posted on: 2010/8/26 20:43
Resized Image

« 1 (2) 3 4 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper