vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Mångfalld

See User information
Quote:

Psilocyber wrote:
Quote:

novax wrote:
Tänkte bara säga att havre faktiskt inte är något sädesslag.

Titta på wikipedia sådant vetenskapsdösnack:
"En gammal myt är att det är önskvärt med rasrenhet, något som kan vara skadligt enligt nutida biovetenskap. När husdjursraser standardiseras, använder man inavel. Det innebär ökad risk för att sjukdomsgener ska slå igenom. Myten grundar sig i det genetiska självhushållet i äldre tiders lantbruk."

Myt... inavel inom tex den vsrata rasen för att de inte koulerar med tex den gula rasen... nu får de ge sig...

Sicko.

Kan någon ändra det mesta i ddenna text, under "raser", tack.

Novax,...nu har du huvudet under armen igen,...läs och lär:http://www.pagen.no/standard.asp?id=36

Fakta om sädeslag

Havregryn

Vid en internationell jämförelse ligger det svenska havret

i topp när det gäller mängden nyttiga, lösliga fiber från

den skalade havrekärnan. Just dessa anses vara den aktiva substans i havre som bidrar till att sänka kolesterol-halten i blodet. Havre är även rikt på mättande kostfiber. Därför tillhör havregrynsgröt de livsmedel som mättar bäst av alla!

Råg

Råg är en unik gröda för norra delen av Europa. Grova rågbröd med mycket fullkorn mättar bra. De består mest av stärkelse och fiber, vilket hjälper dig att hålla vikten under kontroll. Undersökningar visar att råg i kosten ökar utsöndringen av gallsyror. Forskning pågår om hur detta

i sin tur sänker kolesterolhalten. Näringsforskare är därtill övertygade om att en rad ämnen i råg inverkar positivt på hälsan - och helt säkert är att kostfiberna håller din mage

i trim!

Vete

Vete är en av världens äldsta kulturväxter. I främre Orienten har det odlats i ca 10 000 år och i Sverige sedan 6 000 år. Vetets speciellt goda bakegenskaper har gjort det till det mest odlade sädesslaget i Sverige. Vetekornet innehåller endast 2 % fett och vetekornets skal, vetekliet, består till över 30 % av kostfiber.

Korn

Korn är ett av våra äldsta sädesslag och odlades i Främre Asien redan under åttonde årtusendet f.Kr. I Sverige har korn odlats sedan början av yngre stenåldern och var länge den enda spannmål som kunde produceras i landets nordligare delar. Där gav det upphov till tunnbrödet.

Speltvete

Spelt, även kallat dinkel, är en av de äldsta sädesarter som finns och kan ses som urmodern till vetet. Förutom att spelt smakar gott och är rik på protein, mineraler och vitaminer är den dessutom vänlig mot mage och tarm. På grund av sitt ursprung anses den av många vara mindre allergiutlösande än flertalet av våra vanliga högt förädlade livsmedel, men man ska veta att den innehåller gluten. Under vikingatiden odlades spelt i Sverige och nu är den på grund av sina goda egenskaper på stark frammarsch igen.

Bäste patient, Novax har aldrig huvudet under armen, utan vet var skåpet ska stå... havre är ett gräs, besläktad med sädesslag. Sedan kan wikipedia med flera säga vad de vill.

Dr Klot

Posted on: 2007/7/2 14:21
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:
Maggot:
Gud = Ödet,tanken,skapelsen,materian,meningen

Så det är därför BB.King spelar bättre bluesgitarr än de flesta vita yngel?

Så det är därför Mike Tyson spöade skiten ur de flesta vita boxare?

Så det är därför Carl Lewis sprang så jävla snabbt?

Det handlar alltså inte om pigmenten?

Posted on: 2007/7/2 14:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

bumblebee wrote:
Quote:
Maggot:

Min far brukade skämta om att afrikaner akktid vann i maraton var att de hade 50 mil till skolan och var vana att ha en vit jagande efter sig.

Antagligen så har afrikaner bättre kondisk och de har väl starkare lår oxå en många vita
Brasiljanrare födds väl till fotbollsproffs kineser gryma i pingis osv.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt jag är inte intresserad av att dela upp de olika raserna i nån heirakisk ordning om vilka som är bäst eller sämst då jag anser vi har alla olika egenskaper

See User information
Quote:

maggot wrote:
Jag tror att det är viktigt att vi arbetar för mångfallden på jorden,
att vi arbetar för att alla växter och djur kan överleva och att deras raser får finnas kvar och acklimematiseras och utvecklas i en naturlig miljö med tidens gång och att vi inte ska mixtra med arter och plantera in eller plantera ut på ett onaturligt sätt.

Samma sak borde då råda med människan, skapelsen har format de olika människoraserna och givit oss världsdelar av en andledning, hade gud velat ha bara en ras av arten människan hade inte de olika raserna skapats.
Vårt jobb är då att leva i samklang med "gud" och hålla raserna rena (inom rimliga gränser såklart)

Jag vill även poängtera att jag inte har något emot rasblanding eller föraktar människor som skaffar barn med andra raser, jag försöker bara förstå skapelsen och varför det idag propageras för rasblanding och en kontraproduktiv mångfalld och jag är lite ambivalent nu när jag skriver detta för jag hoppas att jag inte sårar någon människa som har blandrasbarn för det är absolut inte min mening

And err explain what this has to do with ANDLIGHET.

Posted on: 2007/7/2 18:25

Anonym
Quote:

bumblebee wrote:
Quote:
Maggot:

Nej det handlar om doping så som Cocain och ryssfemmor...

See User information
Quote:
maggot:
Min far brukade skämta om att afrikaner akktid vann i maraton var att de hade 50 mil till skolan och var vana att ha en vit jagande efter sig. Antagligen så har afrikaner bättre kondisk och de har väl starkare lår oxå en många vita Brasiljanrare födds väl till fotbollsproffs kineser gryma i pingis osv. Jag förstår inte vad du vill ha sagt jag är inte intresserad av att dela upp de olika raserna i nån heirakisk ordning om vilka som är bäst eller sämst då jag anser vi har alla olika egenskaper

Brasilianare föds väl inte till fotbollsproffs? De flesta föds snarare in till extrem fattigdom och ägnar sitt i många fall korta liv åt att överleva som barnprostituerade, knarklangare eller som delar kriminella ligor.

Quote:

Favela, brasilianskt slumområde, vilket omger de flesta större städerna i Brasilien.

Resized Image

Favela-områdena bestod tidigare av lådbrädor, oljefat och palmblad som byggmaterial men idag består de i storstäderna också av sten och träbrädor. De första Favelas byggdes i samband med slavbefriandet 1888 då en stark tillströmning till städerna tog vid och har sedan dess ständigt brett ut sig. Militärdiktaturens försök 1964-1979 att med stundtals drastiska metoder att mota tillbaka dessa urbana bostadsområdena ändrade inte utvecklingen. Idag (2004) uppskattar man att 30 % av Rio de Janeiros invånare lever i favelas. I just Rio de Janiero är dock situationen inte så illa som tidigare, framförallt efter att regeringen 2000 startade programmet "Favela Bairro" som fram till 2010 ska förse alla favelas med ström, vatten, kanalisation etc.

Sedan uppkomsten av de första favelas i slutet av 1800-talet har den brasilianska regeringen hållning svängt mellan försök till utflyttning till erbjudanden om hjälp rörande förbättring av infrastrukturen för invånarna. Man överdriver inte när man kallar favelas för "stad i staden": de är i sin organisation i stor utsträckning oberorende av den officiella stadsförvaltningen, de är ofta under ledning av ledare för en drogkartell. Därför är levnadsfröhållandena för invånare i olika favelas mycket olika. Rocinha söder om Rio de Janeiro anses vara den första favelan i Latinamerika med sina omkring 250 000 invånare, officiellt anges dock invånarantalet till 56 000.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Favela

Inte heller föds de flesta kineser till grymma pingislirare. Det finns egentligen bara två kineser som är duktiga. Det är dessa två killar som spelar samtiga matcher i hela världen.

Quote:

Vadå komma här och påstå att svarta generellt skulle ha större lårmuskler än andra?

Quote:

Maggot! I am waiting for you!

Resized Image

Posted on: 2007/7/2 19:55

See User information
Ja här var det grejer på G som kan leda till ett och annat!

Resized Image

Posted on: 2007/7/2 20:10

Anonym
Quote:

The Lorax wrote:

Jag vet inte varför vi är här eller vart vi kommer ifrån men en sak vet jag att vi människor är andliga varelser och jag skulle tro att vi fått våra olika egenskaper av en andledning

Anonym
bumblebee!

Jag antar du fattar vad jag menar!

Eller tror du det är "sociala konstruktioner" ?

See User information
Nu larvar jag mig bara - men jag vill hemskt gärna säga detta nu - - "Alla känner väl till den indiska Jättehavret" Hö, hö...

Posted on: 2007/7/2 23:48
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Quote:
maggot: Eller tror du det är "sociala konstruktioner" ?

Jag tror att det är både och som gäller. Två krafter som motverkar varandra.

Kanske inte borde vara så eller så är det precis så det skall vara. Det är omöjligt för dig och mig eller nån annan att säga.

Det kanske finns en väg till svaret... men den börjar snarare med empati än hat.

(Satir är tillåtet och ironi är ok enligt mitt sätt att nå slutmålet. Men vad vet jag som bara är en liten nybörjare på livets stora resa).

Posted on: 2007/7/3 7:11

See User information
Quote:

maggot wrote:
Quote:

The Lorax wrote:

Jag vet inte varför vi är här eller vart vi kommer ifrån men en sak vet jag att vi människor är andliga varelser och jag skulle tro att vi fått våra olika egenskaper av en andledning

Oh, ok.

And thats a very interesting idea indeed.

En sak vet jag:

Vi LEVER här och nu, och de tidernerna eller informationen ang VAD SOM HELST..som inte är här och nu, och vi inte var med om är bara spekulation.

Good luck ; )

Posted on: 2007/7/3 13:18

Anonym
Quote:

bumblebee wrote:
Quote:
maggot: Eller tror du det är "sociala konstruktioner" ?

Jag tror att det är både och som gäller. Två krafter som motverkar varandra.

Kanske inte borde vara så eller så är det precis så det skall vara. Det är omöjligt för dig och mig eller nån annan att säga.

Det kanske finns en väg till svaret... men den börjar snarare med empati än hat.

(Satir är tillåtet och ironi är ok enligt mitt sätt att nå slutmålet. Men vad vet jag som bara är en liten nybörjare på livets stora resa).

Jag förstår faktiskt inte vad du vill ha sagt eller få ut fran mig bumblee jag tycker det är empati att låta folket få leva med de människor de känner mest samhörighet med och inte propagera för mångkultur,

See User information
Maggot!

Sluta gå till skolan efter sommaren. Jag har aldrig tidigare sett dig skriva "jag fattar inte vad du menar" så många gånger tidigare.

Jag trodde att man gick i skolan för att bli klokare och fatta mer av verklighetens alla idiotier.

Men jag kanske har fel?

Posted on: 2007/7/3 13:42

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper