vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3) 4 »

Anonym
Re: Angående att nå ut till den breda massan, förändra synsätt mm.
Jag var tvungen att slå upp ordet rudimentär. Har hört den engelska varianten från Clarksson på Top Gear några gånger men aldrig fattat. Tack för ordet. :)

Kan nån ta ansvar och i kort punktform sammanfatta mötet och vad vi har kommit fram till i denna tråd. Några slutsatser och tankar vi kan ta med oss till vårt framtida agerande osv. (Jag hoppas att trådar ska bli bättre framöver, och inte bara långa chat-sessioner, jag vill se slutsatser, sammnfattningar, resultat)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Slusatsen var denna:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=79412#forumpost79412

Sammanfattningen:
Att vissa tror att det finns olika "verkligheter" och fortsättningsvis inte fattar heller.

Posted on: 2008/2/10 16:52
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Novax: Nej, det där är bara flum från någon som är så djupt inne i ett new-age tänkande att han itne förstår det själv ens, DU!. V a r f ö r är du kvar på vaken.se eller pratar med folk övht? Om det nu bara är så att du är den enda du kan förändra. Lev som du lär och pressa inte ut dina åsikter mot andra, eftersom ditt mantra lyder att man ändå inte kan ändra den externa världen utan bara sig själv.

Till er andra, så står min fråga, önskemål kvar ovan! En sammanfattning och tydliga slutsatser som kan dras ur denna tråd.

See User information
Slutsatser är den ultimata formuleringen av frasen:
Jag orkar inte fortsätta tänka.

Nej Novax, det finns inte olika verkligheter. Det finns olika sätt att SE på verkligheten, olika vinklar att titta på tavlan som är den statiska fyrdimensionella verkligheten.

Gnosis är då den ABSOLUTA vinkeln. Att ställa sig utanför tavlan och se att att det faktiskt är en tavla, något oföränderligt som är målat av våra intentioner och handlingar.

Einstein sa något i stil med: "Man kan aldrig med objektiv säkerhet mäta ett system som mätinstrumenten och man själv är del av."

Posted on: 2008/2/10 17:18
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

void skrev:
Novax: Nej, det där är bara flum från någon som är så djupt inne i ett new-age tänkande att han itne förstår det själv ens, DU!. V a r f ö r är du kvar på vaken.se eller pratar med folk övht? Om det nu bara är så att du är den enda du kan förändra. Lev som du lär och pressa inte ut dina åsikter mot andra, eftersom ditt mantra lyder att man ändå inte kan ändra den externa världen utan bara sig själv.

Till er andra, så står min fråga, önskemål kvar ovan! En sammanfattning och tydliga slutsatser som kan dras ur denna tråd.

Så det var flum, vet du vad projicering är?
Annars kan du slå upp det (också).

Kan du lista allt flum från det där Insider sa, tack:

http://www.scribd.com/doc/403303/The- ... Elite-Family-Insider-2005

Hur har du tid att vara på vaken? Borde du inte tillbringa all tid med att gå på stan med skyltar "9/11 was an Inside job"?

Utan grundpusselbitar rätt i sinnet så hamnar man alltid fel.
Nu är det inte ned med Bourgeoisin, utan kampaktivistfåren har fåtts att se annan YTTRE FIENDE.

Vakna.

Posted on: 2008/2/10 17:27

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Novax: Snälla förstå att du antagligen har en av de mest kända new-age-teknikerna mitt inne i ditt medvetande. Det är ju exakt, det new-age ska mynna ut i, dvs att alla ska vara egocentrerade och bara titta på sig själv, förändra sig själv, inget utanför går att förändra, det är nästan grunddefintionen av hur eliten vill new-age skulle fungera, och du tänker precis så som dom vill.

Det är du som är extremt paradoxal, när du talar om att du inte kan förändra den externa världen, utan bara dig själv. Men sen sitter du och säger åt andra dina åsikter med förhoppningen att dom ska ändras. Hur går det ihop? Det går inte ihop alls kan jag säga.

Är det mitt fel?
Så all skit jag får i mig genom media, mat, sjukt utbildningssystem som lurade mig, dom lurade mig att bli konsument, allt som eliten har byggt upp genom 100tals år, det är mitt fel och när jag bekämar det så projicerar jag MINA problem på deras system? Jag ska skämmas för att jag gick på deras bluffar och jag får skylla mig själv om de förgiftar mig?

See User information
Quote:

void skrev:
Novax: Snälla förstå att du antagligen har en av de mest kända new-age-teknikerna mitt inne i ditt medvetande. Det är ju exakt, det new-age ska mynna ut i, dvs att alla ska vara egocentrerade och bara titta på sig själv, förändra sig själv, inget utanför går att förändra, det är nästan grunddefintionen av hur eliten vill new-age skulle fungera, och du tänker precis så som dom vill.

Det är du som är extremt paradoxal, när du talar om att du inte kan förändra den externa världen, utan bara dig själv. Men sen sitter du och säger åt andra dina åsikter med förhoppningen att dom ska ändras. Hur går det ihop? Det går inte ihop alls kan jag säga.

Är det mitt fel?
Så all skit jag får i mig genom media, mat, sjukt utbildningssystem som lurade mig, dom lurade mig att bli konsument, allt som eliten har byggt upp genom 100tals år, det är mitt fel och när jag bekämar det så projicerar jag MINA problem på deras system? Jag ska skämmas för att jag gick på deras bluffar och jag får skylla mig själv om de förgiftar mig?

Void, du missförstår grovt.

Jag har ALDRIG sagt att någon ska pula med sitt ego, stärka det eller något åt det hållet, utan tvärtom gela tiden sagt att genom att förändra sig själv/kultivera så förändras det vi ser som "därute" - och bara då.

Nu pratar du om "egocentrerad" - det är något annat det - förhoppningsvis kan du se att du har fastnat i New Age-tänk.

Du pratar om att andra har bluffat dig - därmed saknar du ännu rätt perspektiv i tillvaron. Du har tex inte heller fattat något av vad Insider säger, och inte fattat vad det därute är i relation till dig/en människa.

Det är NewAge-tänk att alls hålla på med de mantran ni har, tex "makteliten". Du söker bara att stärka den genom det du gör, det är nämligen vad som sker - och det är ett syfte med agendan, och hela illusionssanningsrörelsen.

Har man något andligt tänk så ser man väldigt annorlunda på saker och ting.

Du tror att du är ett offer i tillvaron - det är vad du skriver faktiskt. Därmed är du grundlurad. Att det är andra som lurat dig. Har du inga tankar om att det yttersta är du själv som är ansvarig för de liv du får genom inkarnationerna?

Är det därute då skilt från en själv vad gäller att ha "lurat" varandra, varit maktelit och "allting". Det är just för att människan är kocko och håller på med andra därute, är kämpande och aktivister som vi får det som det nu är, nästan i upplösning. Sanningen är att man kan kan bara förändra sig själv, gör man det så kommer man att finna att man har en "ny värld".

Är det externa du?

Vad är det externa?

Är det upp till dig att "informera" andra om felaktigheter/illusioner som du själv vill hålla fast vid?

Är inte det att skada andra?

Posted on: 2008/2/10 18:03

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
W00t?

"Har du inga tankar om att det yttersta är du själv som är ansvarig för de liv du får genom inkarnationerna?"

Är inte detta New Age-tänk så säg.

Du är en stor paradox Novax, använder solkorset som symbol men tycker det är underligt när historien ändock upprepar sig genom den dialektiska modellen.

Du påstår att högre medvetandetillstånd som ibland kallas för Egodöden är något som förstärker egot men du verkar vara den på forumet som är mest rotad i sig själv och sina teser.

"Sanningen är att man kan kan bara förändra sig själv, gör man det så kommer man att finna att man har en "ny värld"."

Och hur uppnår man denna förnyelse? Kultivation, vad är det om inte ett paradigmskifte i själen/Gnosis?

Och du är nog definitivt inte helt oansvarig när det gäller att vilja pracka på andra dina idéer.

Försök ta dig ur dig själv en gång och begrunda om du verkligen är så upplyst som du vill verka.

För mig Novax, verkar du vara precis som snubben som "uppfann" hypnosen, Mesmer. Han var OTROLIGT motsatt till alla andra förklaringsmodeller av psyket, auran, osv. Men det han egentligen gjorde var att ta dessa teorier till sin egen teori och lade endast till egna namn på företeelserna som exempelvis "animal magnetism".

Du försöker kasta av dig New Age tänkandet genom att "kultivera" det :D

Blir nästa steg dina "banbrytande" bok "Kultivation" och en ny rörelse som "radikalt skiljer" sig från allt annat som radikalt skiljer sig från systemet?

Sektledare skulle nog passa dig till yrket.

Posted on: 2008/2/10 18:18

Edited by Xtas on 2008/2/10 18:38:45
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

Xtas skrev:
W00t?

"Har du inga tankar om att det yttersta är du själv som är ansvarig för de liv du får genom inkarnationerna?"

Är inte detta New Age-tänk så säg.

Om du hade gjort lite hemläxa och hade en aaaaning "grundförståelse" om vad du pratar om så skulle du inte skriva så.

Du borde kunna veta att inom NewAge så är tankarna starka, förhärskande, att man "utvecklas", de talar konstant om medvetandeutveckling, transformation... ljus... hela det där med 2012 har ju styrts upp att handla om sådana saker: hänga med... jorden går in i... - väldigt evil. Så är det inom lärorna också. Martinus, Hylozoik, etc. Det är så inför den sista ödeläggelsen att förståelsen om att vad man sår får man skörda, som ovan så nedan, och det där... inte fattas.
Jag har 200 gånder gett infoom Theseus/Ariadne, men... lika tomt i planeterna på många håll. Det visar hur djupt "människor" nu är just ego, non human.

Devolution är det som gäller - människan har allting från början, det som inte är bra nu har hon själv sett till att hamna i, har skapat - ingen annan.

Vakna nu en aning, inget mer ordsvammeleri.

Posted on: 2008/2/10 18:26

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Men shit. Du är inte konsekvent Novax!

Om Devolution gäller finns inte din sk "kultivation" så varför svamlar du om den?

Posted on: 2008/2/10 18:33
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Men shit. Du är inte konsekvent Novax!

Om Devolution gäller finns inte din sk "kultivation" så varför svamlar du om den?

Hur menar du?

Finns det inte uppåt om det finns nedåt?

Vill du utveckla "dina" tankar.

Posted on: 2008/2/10 20:16

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Tycks för mig som att när du så starkt hävdar din tanke om Devolution att det inte kan finnas några alternativ eftersom du spydigt kastar dem tillbaka så fort de når dina ögon.

Elaborera gärna över vad Kultivation kan vara istället. Jag är säker på att alla här på forumet är nyfikna.

Posted on: 2008/2/10 22:36
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Tycks för mig som att när du så starkt hävdar din tanke om Devolution att det inte kan finnas några alternativ eftersom du spydigt kastar dem tillbaka så fort de når dina ögon.

Elaborera gärna över vad Kultivation kan vara istället. Jag är säker på att alla här på forumet är nyfikna.

Skämtar du med mig?

Jag har skrivit om det i flera hundra inlägg under flera år.

All andlighet är om Kultivering.
Livet här handlar bara om det Devolution>>><<<Kultivering.

Det är varför man alltid begett sig till bergen, skogarna, grottorna i Öst (och väst) för att kultivera = återvända till sin sanna natur, kosmos natur, universums kriterier och det där... så kom också tempel- och klostermiljöer för at ge en kultiveringsmiljö - det var dess ursprungliga syfte.

Posted on: 2008/2/10 22:43

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Nu har ni väll snöat in er allt ordentligt? Jag förstår mig inte riktigt på er, ni sitter och skriver åt varandra att den andra är "New Age" som om det vore ett skälsord. Tycker ni inte att vi har vandrat bort från ämnet (Angående att nå ut till den breda massan, förändra synsätt mm.) och rört oss bort mot sandlådan där diskutionsnivån verkar ligga på ungefär:
-Nej du är...
-Du är...
-Nej det är du som är...
o.s.v.
Jag är ledsen att jag brusar upp lite grann men jag tycker faktiskt att det är lite oskyst att förstöra en seriös tråd genom att sitta och kasta sand....
Glöm inte att vi egentligen är på samma sida (även om jag inte riktigt förstår någon av era ståndpunkter förutom att den andra tydligen är "new age")

Ang. det ursprungliga ämnet så brukar jag nöja mig när folk hävdar att de är tillräckligt medvetna för att stå bredvid mig den dan folkresningen kommer, om alla håller det löften kan jag bidra med en smärre armen till revolutionen
Jag dror dock att våra starkaste vapen i frågan inte är 9/11, jag tror att det vi borde få folk att uppmärksamma som första sak är:
1) Är det rätvist eller på något sätt försvarbart att några människor kan skapa sina egna pengar och dessutom styra över hur mycket våra pengar ska vara värda?
2) Hur kommer det sig att ett väldigt väl utarbetat lagförslag om en polisstat kom så fruktansvärt snabbt efter 9/11
och framförallt, vårat mäktigaste vapen.
3) I modern tid finns det 2 länder som kommer snbbt till sinnet när man tänker på polisstat och övervakning av medelbefolkningen, Kina och det gamla Sovjet. Jag vet inte hur det är med medelsvensson men de flesta jag känner tycker att det låter ganska kasst att leva i de länderna. Att staten bevakar oss hela tiden, inte i sverige (lika tydligt) men i england och usa är ju väldigt lätt att bevisa. Om man visar klipp ur en film jag precis såg på kunskapskanalen, "Nation Suspect", eller någon liknande, tror jag att människor kommer bli betydligt mer eftertänksamma och få lättare att ta till sig saker som att "9/11 was an inside job" än om vi bara springer runt och delar ut flyers. Mitt problem är att jag vet alldeles för väl vad som händer med sådana där flyers och jag har en alldeles för pessimistisk syn på t.ex. medelsvenssons förmåga till engagemang och att bli riktigt jävla förbannad vilket dem borde bli. Under tiden kommer jag försöka hjälpa er att dela ut flyers eftersom att då gör jag iallafall Något men jag tror att för att nå ut till den stora massan så måste vi byta approach. Det är lite som att sälja en produkt, regel nummer ett är att först få perssonen att tro/lita på dig, innan du har gjort det så kommer du aldrig att nå dem. Vi har för brottom, jag vet att det är ont om tid men om du ska få en stor sten i rullning så kan du inte bara kasta dig mot den, du måste stå och gunga den fram och tillbaka tills du nästan får den i självsvingning, sen kan du få den att tippa över och när väl det är gjort så går resten nästan av sigsjälv. Det viktiga då är bara att inte låta den stanna.

Posted on: 2008/2/11 2:15
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."

Anonym
Visst förekommer det lite anklages i början av tråden men sedan står det ju en del intressanta saker efter det,

Är väl bredd att hålla med novax i devolution då världen är allt mer på väg att blandas upp i en mångetniskt smälltdeg än utveckling och mångfalld.

See User information
"Tänk på att skriva på ett respektfullt sätt. Samarbeta istället för att motarbeta!"

Det kanske är jag som missupfattat detta forums policy.
Men jisses vad vissa verkar ha grava problem med att hålla sig till tråden som sagt.

Jag som trådstartare kan ju inte kräva svar el slutsatser men som sagt vilken sandlådenivå tråden urartade i!

Dessa frågor är ju ofta breda och öppnar för djupa diskussioner men man måste ju ändå försöka hålla sig till nån slags kärna annars förlorar ju hela forumet all form av substans...

Posted on: 2008/2/11 6:02
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi

See User information
Quote:

maggot skrev:
Visst förekommer det lite anklages i början av tråden men sedan står det ju en del intressanta saker efter det,

Är väl bredd att hålla med novax i devolution då världen är allt mer på väg att blandas upp i en mångetniskt smälltdeg än utveckling och mångfalld.

VA?

Posted on: 2008/2/11 6:03
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi

Anonym
Novax:
Även om jag håller med dig att vi i första hand skall förändra oss själva så tycker att det är synd hur du med din hybris och översittarfasoner, skrämmer iväg nya användare med andligt tänk, bara för att dom inte har hunnit synka sina definitioner(därför ibland använder andra ord) med dig.

Ska vi titta på vad du skriver?

-Det finns bara EN sanning
Hmm ? Och vilken skulle det vara ? Du menar att du sitter på den ? För hur skulle du annars veta att det inte finns några andra..
Diagnos: okonkret flum och hybris

-Livet här handlar bara om det Devolution>>><<<Kultivering.
Om livet nu _BARA_ handlar om det.. vad gör du på vaken år efter år ?
Diagnos: Munnen skriver ut checkar som kroppen inte kan lösa ut..

-kultivera = återvända till sin sanna natur, kosmos natur
Diagnos: intetsägande flum, DiLeva varning

Lets face it,.. Du är en av de största flummarna på vaken, och du tror dig ha patent på hur man förhöjer sin livskvalitet.

Likt en treåring som har lärt sig känna igen och säga "titta, traktor", säger du "titta, newage flum" och sedan fyller på med falun gong flum.

Och att istället för att möta människor och anstränga sig försöka förstå dem, är det snarare så att du anstränger dig för att missförstå dem. Hur kul är det nu tex. när jag gör mitt bästa för att missförstå dig?

Jag säger inte att jag är perfekt, men att du, med dina 3700 inlägg, har mage att häva att man bara kan förändra sig själv är ett sådan skämt så jag vet inte vad.

Jag tror garanterat att dom har plats för dig på avdelningen

Edited by artMan on 2008/2/11 10:30:16

Anonym
Förlåt jonte att jag låndade din tråd bara så där.. men saken är den att det pågår diskutioner sedan länge hurvida man ens bör försöka påverka andra.
Folk försöker reda ut det först. Blir slutsattsen ja, då kan man gå in på hur det skall gå till.

See User information
Påverka folk är väll egentligen något man inte bör göra.
Däremot kan man göra dom medvetna att allt kanske inte är som dom tror eller som det sägs i media, och ge dom fakta, berätta sina synsätt osv, och sedan låta dom tänka själv. Alla har rätt till fakta.

Posted on: 2008/2/11 11:05
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
ArtMan säger som jag sa tidigare: Novax försöker att inte låta New Age genom att kritisera dem och ersätta deras terminologi med sin egen.

Emil, det är omöjligt att inte påverka andra människor. Om vi ska lyckas med det måste vi göra det som förkastas på detta forum, dvs att sitta med benen i kors o meditera på ett berg så att vi inte längre socialiserar med människor.

Alltså, all mänsklig interaktion = ömsesidig påverkan, medvetet eller omedvetet.

Posted on: 2008/2/11 19:11
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

jonte skrev:
Quote:

maggot skrev:

VA?

I dagens mångkulturella/globaliserade/mångetniska samhälle så håller alla kulturer och raser på att blandas upp och utveckligen går därför bakåt och inte framåt = devolution.

Därför måste vi stoppa all invandring tills dess att det mångetniska samhället är avskaffat i sverige

See User information
Quote:

Xtas skrev:

Emil, det är omöjligt att inte påverka andra människor. Om vi ska lyckas med det måste vi göra det som förkastas på detta forum, dvs att sitta med benen i kors o meditera på ett berg så att vi inte längre socialiserar med människor.

Alltså, all mänsklig interaktion = ömsesidig påverkan, medvetet eller omedvetet.

Ja givetvis påverkar man alltid folk, det jag syftar på är att påtvinga sin fakta till folk.

Posted on: 2008/2/11 19:27
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Tvång existerar inte. Alla plikter vilar i slutändan på att man lyckats indoktrinera människan till den punkt där hon frivilligt väljer att följa dem för att hennes lycka blivit så starkt förknippad med dessa plikter.

Därför har samhället också sina "outsiders", människor som inte blivit indoktrinerade av andra än sig själva.

Posted on: 2008/2/11 20:34
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

« 1 2 (3) 4 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper