vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Windows XP Service Pack 3

See User information
fick denna uppdatering för ca 10 dagar sedan ( lr när det nu var ) ,
nån som har installerat den och i så fall , har allting varit ok ?

Min installation avbröts efter ett tag.

Posted on: 2008/9/12 16:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Windows XP Service Pack 3

See User information
Inga problem för min del. Om du däremot syftar på huruvida microsoft lägger in fler tentakler ända in i kvarkarna på min dator så har jag inte en susning om det

Posted on: 2008/9/12 17:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Spelar inge roll vilken OS ni kör, tentaklerna är lika långa på Linux, Mac OS, Windows, BeOS, mfl mfl

See User information
Allvarligt? Är du säker?
Berätta mer

Posted on: 2008/9/12 18:16

See User information
Kunde installera xp sp3 utan problem på en dator, om du fortfarande har din XP-skiva med kod och så och kan göra en backup så är enklast att installera om från början och installera alla servicepack, man måste installera sp2 innan man kan installera sp3. Vet inte om man också måste installera sp2 för jag har en skiva med sp2 direkt.

Hur som helst skall sp3 göra xp mer kompatibelt med windows vista, server 2008 och innebära ökad säkerhet och det ska gå litet snabbare. Enligt de flesta så är XP sp3 det snabbaste, ska vara bättre än vista enligt de flesta. Har dock själv vista och tycker att det är okej. Har funderat på att köra linux men men, det är hur som helst litet krångligare.

Tänk på att det är bäst att ladda ned hela uppdateringfilen och var noga med att det är svensk eller engelsk eller vilken språk din installation nu är.

Posted on: 2008/9/12 18:19

See User information
Laddade precis ned en .iso med sp3 med giltig kod, om någon som verkligen behöver den och har snabb uppkoppling så kan jag skicka den någon gång.

Posted on: 2008/9/12 18:21

Anonym
Quote:

GordonShumway skrev:
Allvarligt? Är du säker?
Berätta mer

Det går mode i "onda" företag, men faktum är att de flesta operativsystems tillverkare loggar data om vilka applikationer som körs osv. Samma personer som klickar bort microsofts tillstånd för kvalitétsförbättring klickar i samma tillstånd för "goda" företag i dagsläget.

För tio år sedan satt folk och hyllade google för att de var så "goda" och bra, men en dag kommer folk komma på att detsamma gäller Linux. Hemligheten för gratis är ofta annonsplacering.
Många linux-distributioner är dessutom kommersiella idag.

IDG skrev om detta på ett bra sätt:
http://www.idg.se/2.1085/1.142184

Många siter sysslar dessutom med cookie-stuffing.

Skulle någon dessutom täppa till samtliga sina hål finns det alltid en "bugg" så vem som helst kan komma in i din dator via intel-processorer.

Jag har skrivit om detta tidigare som kommentarer på en blogg... Jag klipper och klistrar...

"Marc Andreessen betraktas som en av de goda killarna.
Han startade nämligen upp Netscape och är någon som tagit upp kampen mot microsoft.
Netscape är förresten Firefoxs farfar.
(Min anmärkning: Detta var som kommentar på att Marc Andreessen numera ingår i ett företag inom cisco-koncernen. dvs inte goda )

Enligt mig är hela branchen ond och jag frågar mig hur det kommer sig att samma människor som gladerligen kryssar i att firefox får samla in information om hur webbläsaren används, kryssar bort denna ruta i Microsoft Internet Explorer.

Samma sak med folk som höjer Linux till skyarna.
Det handlar om pest eller kolera. Olika grader av övervakning.

Frågan är varför man ska fokusera på operativsystemen, när de enda de företagen håller koll på är hur man använder operativen.
Den egentliga övervakningen sker på nätet och det spelar ingen roll vilken OS man kör."

"Nyligen hittades också en “bugg” i intels processorer som i stort sett öppnar en dator vidöppen för någon som vet hur man exploaterar buggen.

Intel ställer krav på operativ- och datortillverkarna och dessa ställer krav på varandra. Microsoft har tex nyligen ändrat sina begränsningar på hur stora lagringsmedia datortillverkarna får ha.
http://www.idg.se/2.1085/1.177692

Man kan ju undra varför mängden information man tillåts ha regleras på detta vis?

En PC var också länge begränsad på hur avancerade uträkningar man kunde göra.

Intels makt är numera förstärkt eftersom även apple-datorer numera använder Intels processorer.

Det handlar om makt enbart. Ges någon för mycket makt ligger det i naturen att dessa också blir onda.

I nya webbläsaren Google Chrome sänds allting du skriver i adressfältet. Du behöver inte ens trycka på enter för att det ska sändas. Denna information säljer google vidare, så dom kan ha mer räksallad på sina korvar."

"Du kan inte utveckla vad du fill för microsofts operativsystem i dagsläget. De har någonting som heter dataexekveringsskydd (DEP) som i stort går ut på att all programvara måste vara godkänd av microsoft. Men detta är inte enbart en begränsning i microsoft operativsystem, utan hårdvarutillverkare har någonting liknande också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_Execution_Prevention

Varför det begränsas är enligt mig att man inte vill ge allmänheten för stor kraft. Samtidigt som man stärker sin egen position är det strategiskt att sätta käppar i hjulet för tilltänkta konkurrenter."

See User information
Jag ska fan göra ett eget jävla operativsystem..........INTE
Paradoxer - tackar så hjärtligt för att du tog dig tid
Då skiter jag nog i att börja fippla med linux som jag funderat på

Posted on: 2008/9/12 18:58

Anonym
Quote:

GordonShumway skrev:
Jag ska fan göra ett eget jävla operativsystem..........INTE
Paradoxer - tackar så hjärtligt för att du tog dig tid
Då skiter jag nog i att börja fippla med linux som jag funderat på
Men jag måste ändå påpeka att din integritet är mer skyddad med en fri Linux-distro än med ett microsoft operativsystem.

Däremot är dom professionella operativen till SG-datorer och UNIX-burkar helt utan insyn av storebror. Eftersom de utvecklas enbart för rika företag.

För att återå till trådens ämne, så finns det tricks att kringgå microsofts produktaktivering och fortfarande kunna använda windowsupdate osv (Vilket jag rekommenderar, eftersom de faktist också täpper till sina tidigare exploits och öppnar för nya, så inte vilken 1337-h4xx0r som helst kan få åtkomst till din dator.)

Förr skrev jag in alla domäner som gick till någon som helst form av site som ägdes av microsoft i HOSTS-filen och hänvisade dom till 127.0.0.1, men de kringår detta nu )

Ett tips förresten: Ladda hem VMware Server från http://www.vmware.com/
den är gratis. I den kan du installera en sandbox OS som du surfar med osv, för att slippa låta hemskans internet saker paja din dator. När virtualiserings-maskinen är färdiginstallerad som du vill ha den är det bara att ta ett snapshot på den så du kan återställa om någonting skulle hända.
Nedladdade filer lägger du i en mapp som du har utdelad med din verkliga maskin och har på så sätt åtkomst till dessa filer.
På din verkliga maskin gör du bara bankärenden. gör inte dessa i din krashbox naturligtvis, eftersom skyddet att leka i sandlådan då delvis går helt förlorad

Låt mig också tillägga att allting du skriver i adressfältet på nya Microsoft Internet Explorer 8 också skickas till microsoft utan att du behöver trycka på enter.

Edited by Paradoxer on 2008/9/12 19:25:41

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper