vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Scientologi
Jag har läst en del om scientolog, men känner att jag inte kommer hela vägen fram. Är det nån som kan fylla i?, förutom det som står på alla deras hemsidor samt wikipedia.

Frid

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Scientologi
Finns ju flera trådar om scientologi, så varför skapa en ny?
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... pe=&topic_id=9372&forum=9
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=10749&forum=9
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... pe=&topic_id=6240&forum=8
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... ype=&topic_id=369&forum=1

Scientologin är ju ganska mytomspunnen, deras skrifter är ju ganska hemliga och det som cirkulerar om dem kan mycket väl komma från sektens grundares scifi-romaner.
Som jag hört är vi styrda av en ondskefull rymdhärskare vid namn Xenu. Vi härstammar alla från de själar, eller Thetaner han planterade på jorden för 75 miljoner år sedan. En jord som då hette Teegeeack.
När thetanerna kom till jorden utsattes de för propaganda och blev vilseledda. Denna själ, thetanen, kan vi bli av med med dianetik och scientologi.
Detta ska tydligen vara någon berättelse som berättas vid hög nivå inom scientologin, men som sagt... behöver inte vara sant, utan är bara som jag hört.

Jag har en vän som är scientolog och på hans nivå handlar scientologin mest om hur viktigt det är med familj osv. Sektbeteende är svårt att hitta hos honom då han gärna diskuterar sånt här och flera i bekantskapskretsen är motståndare till scientologin. Han har heller inte dragit in sina barn i sekten, utan är bara på möten tillsammans med sin sambo när barnen är hos sin mor.
När jag tar upp det det kostar att vara scientolog säger han bara att eftersom själva kyrkan finns utan bidrag osv måste de ta in pengar någonstansifrån och att han och hans sambo känner de får ut någonting utav det.

Jag beställde förr en del material angående dianetik för att studera, men tycker det är ganska enkel vardagspsykologi i mycket, medans andra delar är lite mer okonventionella, som tex om någon råkat ut för en olycka ska man vara helt tyst så man inte programmerar de undermedvetna minnesbankerna och samma sak vid förlossning osv. Tänker man efter är ju djur också tysta vid dessa tillfällen, så vem vet?

Jag är å andra sidan ganska anti mot religioner och speciellt de som kostar pengar. Pengar är av ondo i mina ögon.

Eller som någon skrev på nätet... Den fria versionen:
Quote:
För mycket länge sedan (75 miljoner år sedan för att vara exakt) fanns det en främmande galaktisk härskare vid namn Xenu. Xenu var härskare över alla planeter i denna del av galaxen, inklusive över vår planet Jorden, som på den tiden hette Teegeeack.

Xenu hade dock ett problem. Alla de 76 planeter han kontrollerade var överbefolkade. Varje planet hade i genomsnitt 178 miljarder människor. Xenu behövde lösa detta problem, så han tänkte ut en djävulsk plan.

Xenu skaffade sig total kontroll, och med hjälp av förrädare lyckades han besegra folket och de lojala officerarna. Med hjälp av psykiatriker kallade han in miljarder människor för en skattekontroll, men istället för denna kontroll (vilket bara var en ursäkt) blev de injicerade med en blandning av alkohol och glykol som hade till syfte att paralysera dem. Därefter blev alla dessa människor inlastade i rymdskepp, som såg exakt ut som DC8:or (förutom att de hade raketmotorer istället för propellrar).

Dessa DC8-rymdskepp flög sedan till planeten Jorden, där hundratals miljarder av de paralyserade människorna staplades runt vulkaner. När man var klar med staplandet av dessa människor sänktes vätebomber ner i vulkanerna. Xenu detonerade därpå alla vätebomber samtidigt, och alla människor dödades.

Historien slutar dock inte med detta. Eftersom var och en har en själ (låt oss kalla själen "thetan" i denna historia) så måste man lura själen att inte komma tillbaka igen. Så medans dessa hundra miljardtals själar blåstes kring av de enorma nukleära vindarna, hade Xenu lagt ut speciella elektroniska fällor, som fångade alla thetaner I elektroniska strålar, eller nät (de elektroniska strålarna/näten var kladdiga som ett flugpapper.)

Efter att Xenu fångat alla dessa thetaner, lät han packa dem i boxar och transporterade dem till ett antal jättelika biografsalonger. Väl där, tvingades alla de att i ett antal dagar vara åskådare till speciellt framtagna 3-dimensionella filmer som visade hur livet skulle se ut, och många därutöver mycket förvirrande scener. I dessa filmer blev thetanerna utsatta för falska bilder, det sades att de var Gud, Djävulen och Jesus. I denna historia kallas denna process för "Inplantering".

När filmerna var slut, och alla thetaner lämnat biograferna, började de dras samman i flockar. Anledningen till detta beteende var att de alla sett på samma filmer, och därigenom trodde att de var en och samma person. Dessa flockar bestod var och en av ett antal tusen thetaner. Eftersom det endast fanns ett fåtal levande kroppar kvar, stannade de kvar i dessa klasar, och besatte de kvarvarande levande kropparna.

Hur gick det då för Xenu? Jo, ett antal lojala officerare lyckades slutligen störta honom. De låste in honom i ett berg på en av planeterna. Han hålls inlåst av ett kraftfält som får sin kraft av ett evighetsbatteri, och Xenu är än idag inlåst och vid liv.

Det var slutet på historian. Än idag är alla människor besatta av dessa klasar av själar, och de kallas "kroppsthetaner". Vill vi bli fria själar, måste vi ta bort alla dessa "kroppsthetaner", och betala massvis med pengar för att lyckas med det. Den enda anledningen till att människor tror på Gud och Jesus, är därför att de fanns i de filmer som deras kroppsthetaner såg för 75 miljoner år sedan.

Här får du en länk där det står mycket om scientologin:
http://user.tninet.se/~haj197g/nots.html

/computerror

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Posted on: 2008/10/6 2:53
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Det var ett program på SVT om dem för någon dag sedan.

Här är en länk: http://playrapport.se/video/1264539

Posted on: 2008/10/6 8:02

Anonym
Tackar för all info!

Man kan hitta skit om det mesta, om letar efter det, det finns också rötägg lite här och var.

Positivt är dock, Dianetik är kunskapen om att rensa ens undermedvetna. Stilla ens "moment", få tyst på alla röster i huvudet, börja styra själv utan blockeringar. Hade psykologin använt sig av den metoden så skulle dom börja bota människor till höger och vänster.

Scientologin, är också en av dom få i dag som berättar hur det fungerar med kropp och själ. Du är en själ, som har en kropp! Hade Doktorn också förstått det så hade det varit bättre. Hade gemeneman vetat om det så skulle vi nog behandla varandra på ett bättre sätt, lite andligare, lite mer mys pys!

Dom ställer också frågan på personlighetsprovet, -tycker du att det är bra eller dåligt med ett mentalt fängelse utan galler?
Den frågan ställer dom, och den verkligheten i samma stund går knappt att få in i någon annan, ens om man verkligen försöker! Eller hur?

Konspirationen bygger dels på att skapa sovande människor som inte vet att dom är kontrollerade, det är en av grunderna för att konspirationen skall kunna manifestera. Endast ett fåtal dumskallar i Vita huset kan inte manifestera allt skit som händer i dag, dom har sleepers med sig som utför deras hypnopsykologiska vansinne. Har man koll på att det fungerar så, så tycker jag att man kommit väldigt långt.

Det har ju ekat på forumet i flera år om vissa viktiga grunder som gör att kosnpirationen blir möjlig, men det är som sagt väldigt få som fattar vad som pågår. Scientologin verkar har kläm på dom där knepiga grejjerna, och gör det hela väldigt intressant.

Jag får läsa vidare, tackar igen för "länksen"

frid!

Anonym
Quote:

ance skrev:
Det har ju ekat på forumet i flera år om vissa viktiga grunder som gör att kosnpirationen blir möjlig, men det är som sagt väldigt få som fattar vad som pågår. Scientologin verkar har kläm på dom där knepiga grejjerna, och gör det hela väldigt intressant.
Jag upplever faktist det så också, MEN man kan inte glömma att man samtidigt hör rapporter om deras sektbeteende. Fast å andra sidan finns det ju många olika grupper som blir sura om man frångår deras ideologi.

Jag kommer förmodligen aldrig bli scientolog av två orsaker:
1. att det kostar pengar. Vill någon förändra världen till något gott ska det vara gratis, eller till självkostnadspris.
2. Tom Cruise. Behöver jag säga mer?

See User information
Här var hela programmet från uppdrag granskning: http://www.svt.se/svt/road/Classic/sh ... center/index.jsp?&d=14750

Posted on: 2008/10/6 21:39

Anonym
Ja ja, om man ställer in siktet på att ta reda på allt negativt så får man det. Ställer man istället in siktet på att ta reda på allt positivt så får man ju en positiv tripp, o kanske så lär man sig nåt.

Den där videon fick jag inte ut så mycket av!

Jag vet dock att metoden för rening fungerar!
Rolig doktor som kommenterade detta :)

Anonym
Men för i jösse namn Ance, du tror väl inte att Narconons metoder hjälper mot de som är utsatta för kemiska och biologiska vapen? Och de som är drabbade av radioaktivitet?

Kanske hjälper mot drogberoende och så...

Jag har känslan att scientologin utsätts för en smutskastningskampanj, MEN det finns dock en hel del suspekt med dom. Skulle vara väldigt intressant att se en opartisk dokumentär med dom.

Anonym
hehe, lugn i stormen!

Svettas är bra, det drar ut skit ur kroppen, vitaminer är också bra, det bygger immunförsvar samt balans i kroppen. Kan inte göra saken sämre!

Vad det gäller Scientologin i sig självt så bryr jag mig inte så mycket, ville bara veta mer om vad dom gör för att kunna hitta nån ny liten kunskap eller lära.

(Är man skitig om fingrarna så kan man få dom lite renare med en skitig trasa till o med)

Håller med om smutskastningen, den syntes realtivt bra i inslaget också.

frid

See User information
Jag kollad ganska noga på det här med scientologi förut då jag tyckte det var intressant. Och jag fastande också på det här med reningen och past-life genomgångarna. Intressant som fan.
Men när man sen kolla vad som händer längre in så tappar det hela sin glöd och det blir bara meningslöst. Det blir bara som vilken annan religion som helst med enda skillnaden att det som dyrkas är en massa terminologi.
Att sen Scientologikyrkan är en verksamhet som drar in en massa pengar kan man ju tycka vad man vill om, men faktum är att de allra flesta kyrkor är vinstdrivande företag.
Bill marrs pratade om detta när han var på the daily show och han har även gjort en film "Religolous" som har premiär snart, där han tar upp en del av de konstiga sakerna med religioner.
Egentligen är ju inte scientologi konstigare än kristendom. De bygger båda på absolut tro i en påhittad historia med en institution som stödjer denna och dumma följeslagare som gör som man säger.

Posted on: 2008/10/8 23:58
"Now I have become death, the destroyer of worlds"

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper