vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Säker valuta

See User information
Jag har en del pengar i Hong Kong och jag har dom på ett sparkonto i EURO, men jag vet inte om det är så soft nu asså. Alternativen är lixom USD, Hong Kong dollar eller pund lixom. Tror jag kan ha YEN också.

Ska jag kanske plocka ut dom och köpa guld, eller köp pappers guld? JAg litar inte en sekund på vad banken säjer.

Posted on: 2008/10/11 0:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Säker valuta

See User information
De som har levt i krigshärjade länder brukar rekomendera guld. Ett annat alternativ är att amortera bort sina lån istället för att ha dem på sparkonto, eftersom räntan går åt båda hållen. Äger man ett hus så ökar den normalt i värde med tiden. Mina föräldra byggde sitt eget hus för under 200,000 i början av sjuttiotalet, vilket idag är värt minst 2,5 miljoner.

Posted on: 2008/10/11 7:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Guldmynt eller tackor är bäst. Absolut inte ett värdepapper där det står att du har rätt att ta ut en viss mängd i gram osv.

Hårdvaluta is the shit!

Posted on: 2008/10/11 7:53

Anonym
Angående guld. Det finns guldreserver som eliten har kontroll över. Nu när guld är populärt och digitala pengar blir mindre atraktiva så kan de väl jävlas genom att dumpa guld på marknaden och krossa folks sparade pengar i guld. (Spekulerar. Har ingen som helst aning om detta jag skrev.)

Det bästa är nog att investera sina pengar i saker man har nytta av i verkliga livet. Då menar jag inte saker som splitternya bostäder/bilar som drastiskt sjunker i värde utan nödvändiga saker vid kris. Mest praktisk nytta för pengarna. Mat och bostad för att kunna leva acceptabelt om samhället kollapsar.

See User information
Köp en bondgård med skogstomt. Då har du någonstans att bo, odla mat och virke att värma upp huset. Det finns billiga objekt i glesbyggden.

Posted on: 2008/10/11 10:10

Anonym
Det finns inget säkert att placera pengarna i. Guldreserver har inte världens länder använt sedan lång tid tillbaka.

Guld har gått från att vara en värdemetall till att bli en teknisk metall som syns t.ex. i ljud och videokablar där även billiga är guldpläterade. När guld var en värdemetall så var guldpläterade kablar oerhört dyra och exklusiva.

See User information
Quote:

zink skrev:
Det finns inget säkert att placera pengarna i. Guldreserver har inte världens länder använt sedan lång tid tillbaka.

Guld har gått från att vara en värdemetall till att bli en teknisk metall som syns t.ex. i ljud och videokablar där även billiga är guldpläterade. När guld var en värdemetall så var guldpläterade kablar oerhört dyra och exklusiva.

Fast det stämmer väll inte riktigt om du tänker efter. Anledningen att guld är säkert är att "guld är alltid guld". Om det blir en verklig ekonomisk katastrof, på en sådan nivå att ingen längre bryr sig om vad nordeas experter säger utan det bara handlar om att skaffa mat för dagen så kommer ju guld alltid att vara guld.
Guldets värde ligger endast i faktumet att folk litar på det.

"Cash is king" och det finns inget som har en starkare cash-stämpel än guld.
Det är ju upp till er men jag sover bra mycket bättre med ett par hekto guld gömt i huset.

Posted on: 2008/10/13 14:18
"THIS INTERNET NOTE, IF PRINTED, IS LEGAL TENDER FOR ALL DEBTS, PUBLIC AND PRIVATE"

"The real action is in the reaction"

"Sen den elfte september 2001 har vi sett krig emot terrorn och terrorn har växt..."

See User information
Om det bara blir en liten formsvacka i ekonomin kan man nog förbereda sig, men det finns ju dom som tror att det blir värre.

http://www.youtube.com/watch?v=ghDyibtXtn0

Vilken valuta som blir säker, kan vi nog bara gissa.

Posted on: 2008/10/13 17:39
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper