Vakencorner
|
Re: Män/Kvinnor
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
En gång i tiden stod vi sida vid sida... Men sedan "utvecklades" samhället o i det moderna samhället fanns det tydligen inte plats för två i bredd, särskilt inte om paret hade ungar. Så en fick gå bakom.
Posted on: 2008/10/22 5:19
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ungefär som när en väldresserad hund går sida vid sida bredvid husse. "Mannen är kvinnans målsman" står det i en gammal lagbok jag har. Och nu har kvinna t.o.m rösträtt.
Posted on: 2008/10/22 5:58
|
|||
|
"Det är bara fusk om man åker fast."
- Al Bundy |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Men vart gick det fel? Innan dom patriarkala systemen fanns det en dyrkan av det femenina gudommliga.
Som enl Cristan Hummel sträcker sig från ca 35.000 år f.Kr till 5000 år f.Kr. Dyrkan av Gudinnan (moder jord) är så mycket större än både judendommen och kristendommen som bara utövats några tusen år. Gudinnan återfinns i alla trosuppfattningar och filosofier så som Amatarasu, Japan. Tara, Tibet. Shekinah, Kabbalah och Maria Magdalena och den Svarta Madonnan i kristendomen. Dualismen. Svart och vitt, plus och minus, manligt kvinnligt utgör grunden för allt liv. Energin. Det maskulina representerar uppstartandet och det rörliga och det feminina ger näring och svarar i enlighet med dessa handligar och rörelser. Även i Polaritets terapins grundsten är just plus och minus. Och även dom gamla Egypterna förstod den balansen. Faraonerna hade därför beklädnader som till vänster var av guld och höger halva silver, eftersom vänster är är vår kvinnliga sida, minus så balanserade guldet upp energin eftersom guld räknas till plus. och vice versa. Men sedan hände någonting. Nya energier svepte över jorden och förtryckandet av moder jord blev mer påtaglig och auktoritära, heirarkiska samhällen tog över där dogmer skapades av det patriarkala styret och i samtid började man istället dyrka Zeus, Yahweh och Tor och det kvinnliga förtrycktes och förpassades ut på landsbyggden. Naturbaserade religioner kallades hedniska och sågs allt jämt som djävulsdyrkare. Jorden ansågs inte längre som helig eller som en förlängning av det gudommliga utan smutsig och skulle erövras med våld i jakt på det himmelska världarna. Och det lades som grund för dom religionerna människor idag offrar sina liv för. Patriarkala dogmer! |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag är stark motståndare till all slags sexism, åt båda hållen. Tycker inte man ska bli dömd olika pga vilket kön manb har. Med det menar jag inte att männ och kvinnor ska vara lika som många här tror när man börjar prata feminism. Eliten har som med många andra vettiga ideologier kapat dom och förvridigt till sina egna syften. Lika förutsättningar i livet ska det vara banne mej! :D
Nu tycker jag vi slutar kriga med varandra och plockar ner asen där uppe :)
Posted on: 2008/10/23 0:00
|
|||
|
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login