vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vaken.se söker server.

See User information
Vaken.se söker efter ett nytt hem. Om någon har kontakter att hyra en dedikerad server eller co-hosta en server billigt så hör av er omgående till micro@vaken.se. Om någon har fast IP och bra med bandbredd och möjlighet att ha en server stående så hör av er också.

Pga en eventuell attack mot vaken.se så har ägaren till servern fått kalla fötter och vågar inte längre hosta vaken.

Alla föreslag är välkommna. Server kommer troligen att flyttas någon gång i nästa vecka, men kanske till ett temporärt ställe.

Posted on: 2006/3/30 8:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vaken.se söker server.
Märkte att DNS-servern var nere för några dagar sedan så numer hag jag ip't i en lokal hostsfil :) Ett tips sedan.. Se till att ha primär och sekundär DNS på två olika ISP'er helst.

Går det inte att lägga ut den på ett antal ställen genom att använda multipla ip i DNS-recorden för www.vaken.se .. på så sätt blir det ju svårare att sänka den. Synd att man inte kan köra web via en torrentliknande teknik.... hmmmmmmmm kanske vore en ide ..... (c) på mig ;)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag kanske inte förstår så mycket av det här men what about

Apache?

http://apache.archive.sunet.se/

Posted on: 2006/3/30 9:43

Anonym
Apache är en webserverprogramvara för ett flertal operativsystem. (Och undertecknads favorit ;) )

See User information
Micro: Fick ni inget i accessloggarna till servern som ev attackerades ? Ett tips om det var webservern som fick attacken, kör en separat maskin framför som är en ren proxy utan möjlighet till cgi på något vis. Detta lastar dels av webservern en del samt att det försvårar att hacka sig in i själva webservern dels pga att man inte kan köra cgi mm. på maskinen som agerar proxyserver. mod_proxy och mod_rewrite fixar biffen. Använder det mycket själv och skulle inte klara mig utan dem ärligt talat ;)

Posted on: 2006/3/30 10:49

See User information
Jag har loggar, hittar ingen attack. Jag vet inte vad som hänt, men vaken.se måste flytta för säkerhets skull.

Till er andra icke datalamers: Jag behöver alltså en dator, inte ett program.

Så först en dator.

Sen är multipla DNS, proxy samt andra säkerhetsåtgärder aktuella.

Känner ni någon på en serverpark? Kolla om dom störder vakens verksamhet mm. Jag vill även lägga 9-11.se, aktivist.se mm på servern.

Posted on: 2006/3/30 19:32

Anonym
Varför lägger du inte vaken.se på webhotell?

See User information
Jag vill ha kontroll över sidan, det är inte så många webhotell som ger en så stor kontroll.

Jag vill ha bra backuper mm. Sen så drar vaken.se 700 GB bandbrädd och tar kanske 50 GB HD utrymme.

Med dessa specifikationer så får jag nog betala 1000 kr /månad på ett webhotell. Då kostar en egen server nästan samma. Och jag vill ju ha 4 olika domäner, det blir offta 4 gånger priset.

Posted on: 2006/3/31 8:19

See User information
Hmm försök att få upp allt filmmaterial på googlevideo samt sätt igång mod_gzip på all text så kommer du att spara bandbredd som bara den.

Har kollat runt lite efter alt. hotell. Är detta något av intrese, det är ju bara att fråga om mer HD-utrymme... disk är ju billigt och i de där storlekarna borde det ju inte vara någon skillnad för dem... Skicka åt dem en disk och backupband annars ;)

http://www.clichehosting.com/se/default.asp?wid=110&sid=6

//Letar vidare....

Posted on: 2006/3/31 10:58

See User information
http://wopsa.se/webbhotell.html

Tänkte att jag skulle kunna ta ett konto här.

Största problemet är bandbrädden, men jag kan ha 10 domäner för 75 kr / månad, sen kanske jag kan köpa till bandbräd efftersom.

Dock måste jag ta bort alla filmer från vaken och lägga allt på piratebay samt googel video, vilket är lite segt.

Kanske kan ha en del filmservrar som ligger uppe på andra datorer, tex hemma hos mig. http är bra för nybörjare.

Posted on: 2006/4/1 22:52

See User information
Nu har jag tagit bort alla onlinefilmer från vaken.se förutom loose change.

Med google video utbudet är ju strålande så det kanske inte gör någonting.

Köper ett 75 kr / månadskonto på mondag och flyttar dit alla mina domäner.

Det blir dock lite väl lite med 1 GB utrymme. Får se hur det går. Vaken ligger nu på < 800 MB, så det kanske får plats precis.

Posted on: 2006/4/2 0:00

Anonym
Om inte annat skulle du ju kunna agera DVD-press av de filmer som får vidare distribueras fritt mot ett självkostnadspris. Om inte annat för att få ett bidrag till administration av vaken.se.

See User information
DVD pressmimg kostar lite för mycket. Kan får betala runt 20 kr per skiva.

Sen så är det inte så vanligt att ta beställningar. Har bara sålt 5 CD skivor med filmer på VCD.

Tja

Posted on: 2006/4/2 9:15

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper