vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Israelska marktrupper in i Gaza

See User information
"Markoffensiv väntas
Israeliska markstyrkor har gått in i Gaza. Det bekräftar en taleskvinna för den israeliska armén.

Markoffensiven inleddes sedan Israel beskjutit Gaza med artilleriraketer under lördagen.

Minst tio personer uppges ha dödats.

På lördagskvällen inledde Israel den väntade markoffensiven mot Gaza. Israeliska armen uppges ha mobiliserat 10 000 soldater vid gränsen. Under lördagskvällen passerade kolonner av soldater in i Gaza som uppges vara mörklaggt till stora delar.

Den israeliska armén lät under kvällen meddela att offensiven kommer att ta ”många långa dagar” och varnar Gazaborna för att gömma ”terrorister”.

Strider pågår
Israeliska stridsfordon öppnade eld mot Hamaspositioner i den norra delen av Gazaremsan sent på lördagen. Hamas har besvarat eldgivningen med granatkastare.

Enligt vittnesuppgifter deltar såkallade även Apache-helikoptrar i striderna.

Striderna ska utspela sig norr om Jabaliyah, flera hundra meter in på palestinskt territorium.

Markoffensiven har föregåtts av intensiv artillerield mot norra Gaza under lördagen. Det är första gången som Israel sätter in artilleri sedan striderna intensifierades i förra veckan.

Syftet med raketbeskjutningen uppges vara att röja minerade områden på den palestinska sidan, men vittnen sade till nyhetsbyrån Reuters att artillerielden även orsakade en stor explosion inne Gaza stad.

Under lördagen har det även rapporterats om fortsatta israeliska flyganfall. En skola uppges ha träffats av bomber från stridsflyg. Dessutom ska minst 10 personer dödats sedan en bomb träffade en moské.

Enligt uppgifter till tv-kanalen al Jazeera har 437 människor dött i Gaza och 2250 har skadats sedan förra veckan.

Hamas varnar
Hamas varnade för att fler israeliska soldater kommer att tas till fånga om Israel inleder en markoffensiv på Gazaremsan.

– Om de går in, kommer Shalit att få fler vänner, hette det i ett meddelande på Hamas internradio.

Det var en syftning på den israeliske soldaten Gilat Shalit som tillfångatogs vid en räd över gränsen i juni 2006. Shalit sitter fortfarande i fångenskap i Gaza.

En liknande varning kom i fredags från Hamas högste ledare Khalid Mishal. " aftonbladet.se

Läste någonstans att blir det krig så invaderar USA Iran?
Någon som känner igen det? Skulle vara intressant att läsa
den artikeln nu iaf

Posted on: 2009/1/3 20:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Israelska marktrupper in i Gaza

See User information
Bolton: Gaza Conflict Could Lead To U.S. Attack On Iran

Top Neo-Con John Bolton told Fox News yesterday that the conflict in Gaza could lead to a U.S. attack on Iran as the former U.S. ambassador to the UN exploited the crisis to propagandize for a new war.

“So while our focus obviously is on Gaza right now, this could turn out to be a much larger conflict,” said Bolton, adding that “we’re looking at potentially a multi-front war here.”

http://www.prisonplanet.com/bolton-ga ... o-us-attack-on-iran.html/

Posted on: 2009/1/3 21:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Många konflikter just nu. Ukraina stjäl enligt ryska källor gas från Ryssland sedan Ryssland slutade att leverera gas till dem. Flera europeiska länder har märkt av att de har fått mindre rysk gas, den går genom Ukraina.

Hörde nyligen Bolton som Ting nämnde, han pratade om en attack mot Iran. När Bush är borta och om Obamas "överraskning" verkligen inträffar så kan det nog hända litet vad som helst. Dessutom konflikten mellan Indien och Pakistan. Muslimska länder samt Ryssland verkar vara måltavlorna, om man ser till hur massmedia demoniserar ryssar, serber, vityssar och muslimer.

Posted on: 2009/1/3 22:25

See User information
Om det är någon här som läser proletären så är det en kompis till mej som skriver om konflikten, han är just nu där nere

Posted on: 2009/1/4 15:19
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

Anonym
Quote:

jin83 skrev:
Dessutom konflikten mellan Indien och Pakistan. Muslimska länder samt Ryssland verkar vara måltavlorna, om man ser till hur massmedia demoniserar ryssar, serber, vityssar och muslimer.

Och du tycker inte Ryssland & Vitryssland är så "onda" som media framställer dem för att vara?

See User information
Folken i Ryssland, Serbien och Vitryssland är ofta mer vakna och mindre skadade av propaganda än vi och inte sämre än några andra folk, de kanske är med vana efter att ha blivit utsatta för sådant under Sovjettiden.

Regeringarna i just de länderna är väl inte mycket bättre än i andra länder. Om massmedia så velat hade man kunnat välja att demonisera Portogual, Spanien och Tyskland på liknande sätt. Men på agendan verkar ligga att angripa dessa östländer och muslimer väldigt hårt, det är det intrycket jag får av massmedia men det beror kanske på vad för typ av massmedia man tar del av.

Posted on: 2009/1/4 17:03

Anonym
Quote:

jin83 skrev:
Folken i Ryssland, Serbien och Vitryssland är ofta mer vakna och mindre skadade av propaganda än vi och inte sämre än några andra folk, de kanske är med vana efter att ha blivit utsatta för sådant under Sovjettiden.

Regeringarna i just de länderna är väl inte mycket bättre än i andra länder. Om massmedia så velat hade man kunnat välja att demonisera Portogual, Spanien och Tyskland på liknande sätt. Men på agendan verkar ligga att angripa dessa östländer och muslimer väldigt hårt, det är det intrycket jag får av massmedia men det beror kanske på vad för typ av massmedia man tar del av.

Möjligt att de är mer vakna, jag tror knappast det. Men visa gärna på något som tyder på det. Förövrigt kanske de inte får samma propaganda som i väst, men du menar på att de inte blir matade med propaganda? De säger för fan att Sovjetunionens fall var tragiskt! Det står i ryssarnas skolböcker!

Nej, median är knappast så stark. Du förutsätter alltså att ALLA korrespondenter och journalister, privatpersoner och andra aktörer, alla skulle ljuga? Du tror att det skulle hålla? Du kan ju ta Ryssland som exempel, där regeringen köpte upp alla TV-kanaler utom typ en och trots detta läckte det ut hur bristfällig deras demokrati var. Hur läckte det? Genom modiga journalister.

Kan inte anledningen snarare vara att just dessa länder är de som brister i demokrati och välfärd? Låter mycket mer trovärdigt. DOCK finns det självklart brister i medians exponering av vissa länder. T.ex. Saudiarabien och andra västvänliga länder ifrågasätts knappt, i alla fall inte i samma utsträckning.

Anonym
Snusen...
Här hemma tror majoriteten inte ens att propagandaa existerar... Så jo, jag skulle gissa att de var/är mer vakna än indoktrinerade slödder som föds, växer upp och dör i Sverige...
I soviet hade de ett privilegium som vi saknar här hemma. De kunde urskilja propaganda från verklighet, baklänges nedsövda och aspackade...
Och inte nog med det så är din reflektion av Sovjet ett tydligt tecken på ett offer för just denna propaganda... Rätt framför ögonen...

aja, det var inte det jag ville säj... Är det inte klusterbomber som de smäller av? DU!
http://svt.se/svt/road/Classic/shared ... puff_1358835&lpos=extra_0

?

Anonym
Depleted uranium found in Gaza victims

http://www.blacklistednews.com/news-2865-0-6-6--.html

Propagandaapparaten kallar det för raketer...

Anonym
Quote:

Jumalauta skrev:
Snusen...
Här hemma tror majoriteten inte ens att propagandaa existerar... Så jo, jag skulle gissa att de var/är mer vakna än indoktrinerade slödder som föds, växer upp och dör i Sverige...
I soviet hade de ett privilegium som vi saknar här hemma. De kunde urskilja propaganda från verklighet, baklänges nedsövda och aspackade...
Och inte nog med det så är din reflektion av Sovjet ett tydligt tecken på ett offer för just denna propaganda... Rätt framför ögonen...

aja, det var inte det jag ville säj... Är det inte klusterbomber som de smäller av? DU!
http://svt.se/svt/road/Classic/shared ... puff_1358835&lpos=extra_0

?

Du överdriver bevisligen. Har du några som helst belägg på att majoriteten inte vet att propaganda existerar? Vilka kretsar umgås du i? Som exempel kan jag ta universitet där kurserna b.la. fokuserar på vad propaganda är för något.

Visst kan du gissa, men du sa jin83 det som fakta.

Min reflektion av Sovjet utgår från Anna Politkovskajas berättelser, som var extremt regeringskritiska. Men du avfärdar alltså dessa som väst-propaganda? Hon blev mördad, kanske för att hon vågade kritisera regeringen.

See User information
Snusen...

S k terrorbalans måste väl vara mln minst två terrorister?!Vem är störst terrorist?

Att fördärva jorden(terra)är att terrorisera,alltså en terroristhandling.Klusterbomber o s v.

Men du ,sväljer du allt med hull&hår eller?Du flyr säkert nu!

Ps just nu var du online ,när detta inlägg...

Posted on: 2009/1/7 7:02

Anonym
Mer om sakfrågan... Tråden...

Varför skriver inte massmedia om dessa saker:
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=11636

OT:
Snusen...
Det blir omöjligt att föra en diskussion med en människa som först tror att det är journalister/individer i det stora hela som ljuger om konspirationer mm... Sen nämner du dessa kurser om propaganda... Jag får inte ihop pluss minus noll här... Min slutsatts är helt enkelt... Du ljuger... Du verkar inte en susning om vad propaganda är...
:)

Allvarligt, du är alldelles för indoktrinerad just nu... du behöver studera sakfrågorna för sig, hela strukturen, hiarki, psykologi, manipulation, symbolik, politik, frimureri, ekonomi, skola, religion och mycket mycket mer... sen behöver du endast, connect the dots... det tar ett tag... kom tillbaka när du inser...

När du sen förstå det simpla ia att makten/eliten inte vill ha ett kritiskt tänkande folk så kanske du förstår... De måste manipulera massan för att det ska vara så... att de behåller makten...

Men vill du tro på folkligt styre och annan strunt så får du göra det...

När du nämner "universitet" så blir jag än mer kritisk... Jag har noll förtroende för institut som ingår i propagandamaskineriet... Ren manipulation... all skola är manipulation.

Ang Sovjet... totalt meningslös diskussion om man ska citera en text som kan tolkas på lika många sätt som det finns läsare... Det var hennes synsätt, jag kan skriva en minst lika kritiskt bok om vårat system som också består av propaganda, manipulation, och en falsk ekonomi som endast gynnar de få... Hur skulle reflektionen av en sådan bok tolkast i Ryssland?

Men du verkar inte förstå skillnaden mellan personliga upplevelser och citerad text...

MVH/Storebror...

Edited by Jumalauta on 2009/1/7 9:53:13
Edited by Jumalauta on 2009/1/7 9:55:29

Anonym
Quote:

sale skrev:
Snusen...

S k terrorbalans måste väl vara mln minst två terrorister?!Vem är störst terrorist?

Att fördärva jorden(terra)är att terrorisera,alltså en terroristhandling.Klusterbomber o s v.

Men du ,sväljer du allt med hull&hår eller?Du flyr säkert nu!

Ps just nu var du online ,när detta inlägg...

Vad har det där med vad jag skrev att göra? Förövrigt flyr jag inte...men om du följt t.ex. Illuminati-tråden finns det en hel del jag måste kolla upp så att jag kan svara. Sen loggar jag aldrig ut från vaken heller, kan vara därför jag är online länge.

Anonym
Jumalauta:

Svarar dig i PM

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper