vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Den hemliga kocken
Jättebra bok, får en att tänka till på vad man stoppar i sig. Dom flesta stora mat producenter har bara pengar i tankarna och struntar totalt i om dom använder ämnen som skadar våra kroppar. Boken ger även bra exempel på hur extremt näringsfattig och fakead mycket av maten på hyllorna är.

Köp, läs och börja äta bra mat!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Den hemliga kocken

See User information
Bra tråd...käk är nyckeln till rikt omfång..titta på mej..hahaha
Nä men det finns anledning att kunna fixa grunderna i tilllagningen, men det kan vi ju stå till hands med här...det går nämligen att "laga ihjäl" mat, men det går även att locka fram det där lilla extra ur enkla råvaror....Död åt "processed" food....

En laxaládåb tex är lätt att svänga ihop så svärmor blir tårögd om man kan grunderna ...

Posted on: 2009/1/27 21:57
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ett stort problem idag är tiden. Många människor har helt enkelt inte tid till att laga riktig mat. Man väljer att lägga tiden på något annat och köper halvfabrikat. Detta resulterar även i att vi helt enkelt inte kan grunderna. Hur många ställer sig och gör riktig husmanskost? Vem väljer husmanskot framför en flottig pizza? Det är väl t.om. en bristvara på resturanger som serverar bra mat?

Nåväl, jag menar inte alla. Själv har jag en kockutbildning att luta mig emot... men, mitt problem är tid hehe.

Posted on: 2009/1/28 1:19

See User information
Quote:

Pennan skrev:
Ett stort problem idag är tiden. Många människor har helt enkelt inte tid till att laga riktig mat. Man väljer att lägga tiden på något annat och köper halvfabrikat. Detta resulterar även i att vi helt enkelt inte kan grunderna. Hur många ställer sig och gör riktig husmanskost? Vem väljer husmanskot framför en flottig pizza? Det är väl t.om. en bristvara på resturanger som serverar bra mat?

Nåväl, jag menar inte alla. Själv har jag en kockutbildning att luta mig emot... men, mitt problem är tid hehe.

Utvecklingen från 50-talet och framåt kan mätas med storleken på frysar i affärerna, på 50-talet så hittade man torsk spenat gröna ärter å glass i den lilla boxen dom hade...samtidigt drog snabbköps idén igenom med självplock och mindre eget lagerutrymme i hemmet som följd..skafferiet försvann, så vi styrdes till att ha butiken som lager.... å så är det ju alltid något som slinker med, då är det ju bra för konsumtionen att vi går varje dag...

Så att handla på hemvägen å göra käk kan inte bli nå långkok, därför har snabbmaten och "processed food" vunnit mark...men det går att fixa det med TIMING..och lite planering, man behöver inte göra allting på en gång....(flottans kockskola (känd för att lära kockarna att göra vad som helst av ingenting) och styckmästare på ICA i 12 år)

Så det är svårt att gå förbi Lötsjön utan att tänka på Ankpaté med portvinsgelé.....hahahahaha

Men idag blir det "fredsduva ala Bush" eller "innebränd höna" som vi kallar grillad kyckling i vår familj...

Posted on: 2009/1/28 9:30

See User information
Jag tror att tidsbrist är en annan orsak. Idag arbetar vi mer per hushåll än för 30 år sedan. Efter en arbetet vill man helst göra något enkelt...

Annat var det när min svärmor var på besök från utlandet. Hon la böner i blöt och gjorde riktig nyttig mat.

Posted on: 2009/1/28 19:43

See User information
Jepp det är det jag menar med planering, vissa saker måste göras dagen innan...annars blir det ont om tid..

Posted on: 2009/1/28 20:18

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper