vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
De som skall vara samhällets stöttepelare häller bensin på elden.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2424277.svd
http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_m ... ngard.html?context=webbtv
http://sydsvenskan.se/malmo/article41 ... ille-javla-apejaveln.html

Polis kallar ungdomar blatte och apa

Publicerad: 5 februari 2009, 02.12. Senast ändrad: 5 februari 2009, 09.05

Kravallpolis kallade Rosengårdsungdomar för "blattajävlar". Vad de inte visste var att uttalandet fastnade på polisens egen film. Nu anmäls poliserna, skriver Sydsvenskan.

Filmen spelades upp i Malmö tingsrätt på onsdagen som bevis mot en 21-åring som står åtalad för våldsamt upplopp i stadsdelen Rosengård i Malmö i december i fjol.

Men på filmen hörs också polismännens interna prat i polisbussen om den misstänkte.

"Den lille apajäveln. Ska jag göra han steril när jag får tag på honom?"

"Ja han ska ha sig duktigt med stryk så han inte kan stå på benen", svarar en kollega.

Senare säger en polis:

"Jag håller med han gubben på Ica: "ni är komna till fel kommun, blattajävlar'".

Ulf Sempert, den högste polischefen i Malmö, är bestört över uttalandena.

- Jag kan bara be de här ungdomarna om ursäkt. Jag accepterar naturligtvis inte att de kastar sten, om de nu har varit delaktiga i att kasta sten mot polismän, men för den sakens skull ska man inte bli bemött på det viset av svensk polis, säger han till Sydsvenskan.

På torsdagen tänker han se till att det skrivs en polisanmälan.

- Det kan finnas någonting i de här uttalandena som kan vara straffbart. Annars är det så att det ska skrivas en internanmälan för att det bryter mot vår interna policy.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: De som skall vara samhällets stöttepelare häller bensin på elden.

See User information
Försök till anstiftande av upplopp borde åtalet lyda..... ett solklart falla av deviset Problem-Reaktion-Solution...ett medvetet försök till provokation.

Posted on: 2009/2/5 11:27
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Hörde på radion nyss att de polismän som uttryckt sig på detta sätt är tagna ur sådan tjänst de har direkt kontakt med allmänheten.

1-0 till allmänheten

See User information
Malmöpoliser begick inget brott

Förundersökningen mot de polismän som kom med rasistiska uttalanden under upploppen i Rosengård lades ner i dag. Inte heller polismästaren i Malmö misstänks för något brott.

Chefsåklagare Kristian Augustsson på Riksenheten för polismål beslutade sent på fredagseftermiddagen att lägga ned den just påbörjade förundersökningen mot de polismän som kom med rasistiska uttalanden under upploppen i Rosengård.

- Jag har fått in uppgifter om förhållandena under vilka polismännen yttrade sig, och har helt enkelt funnit att det varken har begåtts något tjänstefel eller annat brott, säger han till TT.

Inte heller Malmös polischef, Ulf Sempert, är misstänkt för något brott, säger Augustssons närmaste kollega, överåklagare Björn Ericson.

Sempert polisanmälde sig själv när det stod klart att han i flera veckor haft kännedom om polisernas olämpliga uttalanden men inte ingripit.

- Jag fick in en anmälan som byggde på tidningsartiklar och en pro memoria om informationsvägarna inom polisen. Men jag såg ingen grund för att misstänka brott eller att starta en förundersökning, säger överåklagaren till TT.

De tre polismännens rasistiska uttalanden i en polisbuss under kravallerna i Rosengård i december skapade en proteststorm bland medborgare, polisledning och politiker när det hade spelats upp under en pågående rättegång i Malmö.

Förre överåklagaren Sven-Erik Alhem i Malmö tycker att det var fel att spela upp ljudet.

- Jag skulle aldrig ha gjort det. Jag skulle ha använt filmen, men tagit bort ljudet, säger han till TT. Som åklagare skulle han dessutom ha kontaktat länspolismästaren.

Alhem utesluter inte att själva uppspelningen av ljudet med de rasistiska uttalandena som "apa-jäveln" och "blattajävlar" kan ha varit olaglig.

Men för åklagaren i det aktuella målet i Malmö tingsrätt, vice chefsåklagare Bo Birgersson, var det självklart att hela filmsekvensen - med ljudet kvar - skulle spelas upp i rättssalen.

Att ta bort ljudet skulle, enligt Birgersson, ha varit att förvanska bevismaterialet.

- Som att låta bli att läsa upp andra meningen i ett rättsutlåtande, ungefär, säger han.

När Bo Birgersson hörde uttalandena på filmen, uttalanden som han betecknar som "väldigt olämpliga och rasistiska", gjorde han först en bedömning av om de kunde vara brottsliga. Bedömningen blev att inget av de här brotten var aktuellt, främst eftersom uttalandena gjorts inne i polisbussen. Birgersson kom också fram till att ingen av polismännen rimligen kunde ha förutsett att deras snack flera veckor senare skulle offentliggöras i en rättssal.

Då blir det här prejudikat då eller ?

Men negerboll får man inte säga..fan man spyr snart åt skiten.

Posted on: 2009/2/7 13:09
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper