vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Vapen
Hej!

Vår demokrati bygger på våld i grunden. Om man inte följer lagarna kommer man drabbas av våld. Politiskt sådant. Hela tiden utsätts vi av detta våld. Skattevåld i form av skyhöga taxeringsvärden som tvingar människor att flytta från sina bostäder. Skattevåld när vi blir bestulna på 50-60% av det vi tjänar. Pengar som senare används för att förtrycka oss yttligare..M.a.o betalar vi för att bli förtryckta..Ett sätt att slippa detta, är om vi har på vaken.se drog ur tummen ur röven och började agera..Hur?...Det här kanske låter radikalt, men vi blir misshandlade och vi måste få en möjlighet att slå tillbaka.. I stället för att prata en massa skit om hur vi blir förtryckta här på forumet så måste vi skaffa vapen (skjutvapen)..För att ha någon som helst möjlighet att vinna detta krig..Sluta prata och börja agera!!!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vapen
Vapen är ett så "laddat" ord, du får ursäkta skämtet men jag känner nog att din iver skulle kunna leda till värre saker än du vill inse. Börja med att konkretisera motkraften från varje av dig avsänd kula. Vem drabbar denna motkraft?

Om man tittar på motstånd mot förtryck genom historien så finns ju en hel del att lära.

Apartheidregimens makthavare fick problem när de svarta helt enkelt slutade att handla varor av den vita medelklassen vilket fick till följd att affärsmännen satte press på politikerna som satt i maktposition.

I Palestina har väl ungefär samma scenario utspelat sig i och med att många palestinier väljer bort varor producerade av Israel.

I Indien fanns det både saltupproret, sprit och klädbojkott av brittiska imperiets varor som både fick stort genomslag i all världens media liksom i de sittande regeringarna.

En av världens nu största organisationer som kämpar med ickevåld är MST, Movimento des Trabalhadores Rurais Sem Terra - (De jordlösas rörelse). De ockuperar den jord som en gång stals från urbefolkningen av portugiserna och som inte används. De odlar sedan denna deras egen jord olagligt och har vunnit stor respekt från stora delar av Brasiliens befolkning.

Tror att varje normalt funtad människa försvarar de som står en närmast i en direkt krissituation eller direkt riktat angrepp. Men att sätta vapen i händerna på arga eller upprörda människor utan någon annan gemensam nämnare än att de just är arga och upprörda skulle förmodligen vara ett raffinerat sätt för eliten att bli av med kritiker. Mest på grund av att många skulle rikta vapnen mot sig själva i ren frustration av att inte hitta några andra att avreagera sin emot.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
det finns ju ett ordspråk
som lyder

"du kan inte vinna ett krig för när du gått ut i kriget har du redan förlorat"

jag är jävligt skeptiskt till våld

om det nu blir en sk revolution nån gång så vill ja fan inte att det ska vara med våld

man kan nog "välta om" samhället ändå

vad ska man säga till sina barn när man predikar om ickevåld
jo denna världen tog vi till baka själv sköt ja 7 människor varav 6 oskyldiga..

börja sprid din information istället
ja tror bara vapen väcker räddsla

det är iaf jävligt konstigt att vi får ha vapen om det är vapen som skall rädda oss..

i en delstat i usa är det lag på att man måste ha vapen.

det är nog en tanke bak detta..

tungan och hjärnan är 100gr farligare en vapen..

men återigen

"det är inte de onda människornas ondska som är farlig utan de goda människornas tystnad"

hälsningar från en mask

kram

Anonym
I Las Vegas 2001 träffade jag en sheriff deputy som jag fikade med. Han var vakt vid NAB en broadcastmässa jag besökte. Jag sa att jag tyckte att vapenlagarna i USA var ganska märkliga eftersom jag läst i media om hur kids skjuter kids och att galningar gör processen kort med oskyldiga.

Han frågade var jag bodde och vilka som var beväpnade där. Jag berättade att i Sverige så var det förutom polisen mest kriminella gäng och frilansande skurkar och psykopater som hade vapen. Inga civilpersoner i allmänhet alltså.

Han berättade att han tyckte det var ok att beväpna folk för att försvara sin egendom. Men han tyckte att det krävdes mer än att knalla in i en vapenbutik och köpa vapen hur enkelt som helst. Han krävde en utbildning och där inga barn, skurkar eller psykopater skulle ha tillgång till vapen.

Jag kommenterade en händelse som hänt i USA julen 2000 där en f.d. anställd på en revisionsbyrå knallade in och sköt ihjäl 7 av sina f.d. arbetskamrater. Jag sa att detta hade väl aldrig hänt om det inte funnits så lättillgängliga vapen.

Då svarar han att om inte några av de andra på kontoret inte varit beväpnade och skjutit mot förövaren så hade förmodligen alla anställda strukit med. Och om detta är sant så har han ju en poäng där.

Avslutningsvis kan jag bara än en gång hävda att jag inte är någon förespråkare av vapen men undrar envist varför den amerikanske regissören Moore jobbar för att avväpna civilpersoner i USA? Vill han att det skall bli som i Sverige där alla utan medelsvensken, (ni vet de där som används av de etablerade partierna som röstkapital vid riksdagsval), skall vara oskyddade mot vem det än vara som angriper dem?

Idag är det ju faktiskt så att i Sverige skär man ner polisens resurser, lägger mer polisstationer i de mest drabbade förorterna, det kan ta upp till 45 minuter innan en polispatrull rycker ut vid anrop. Samtidigt låter man bli att avväpna kriminella gäng. Vilka är det då som hamnar i skottgluggen? Givetvis vi vanliga människor som inte vill leva i våldets vardag. Vad skall vi försvara oss och våra familjer med vid oprovocerade attacker från kriminella eller andra maniacs?

Anonym
http://archives.cnn.com/2000/LAW/12/26/office.shooting/index.html

Här är en länk till Michael McDermott´s vansinnesdåd. Jag kan inte se att någon av de andra anställda skulle ha varit beväpnade så den sheriff deputy jag mötte i Las Vegas 2001 kan ju ha velat försköna historien för att hans teori skulle stämma.

Är det ett understatement att säga att han ljög mig rätt upp i ansiktet? Eller kan man verkligen lita på CNN?

See User information
Jag har hört att Sverige är bland de vapentätaste länderna. Många på landsbygden har vapen, många jägare samt massa från hemvärnet.

Posted on: 2006/4/9 10:55
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Låter intressant! ... kom just att tänka på en sak. Guns dont kill people. People kill people. Det kan iofs kännas obehagligt med vapen... men så länge de inte används är det väl inte så där jättefarliga. Tycker dock att om det fanns ett sätt att utrota alla vapen skulle det kännas mycket tryggare... men ännu tryggare skulle det vara om allt våld kunde utrotas... och nu snackar vi reptiler kontra kossor typ...

See User information
Quote:

fr3D skrev:
Hej!

Vår demokrati bygger på våld i grunden. Om man inte följer lagarna kommer man drabbas av våld. Politiskt sådant. Hela tiden utsätts vi av detta våld. Skattevåld i form av skyhöga taxeringsvärden som tvingar människor att flytta från sina bostäder. Skattevåld när vi blir bestulna på 50-60% av det vi tjänar. Pengar som senare används för att förtrycka oss yttligare..M.a.o betalar vi för att bli förtryckta..Ett sätt att slippa detta, är om vi har på vaken.se drog ur tummen ur röven och började agera..Hur?...Det här kanske låter radikalt, men vi blir misshandlade och vi måste få en möjlighet att slå tillbaka.. I stället för att prata en massa skit om hur vi blir förtryckta här på forumet så måste vi skaffa vapen (skjutvapen)..För att ha någon som helst möjlighet att vinna detta krig..Sluta prata och börja agera!!!

Våld har prövats i årtusenden för att lösa konflikter och titta hur världen ser ut idag. Jag tror inte att lösningen mot elitens förtryck är att skaffa vapen. Det här är en kamp som inte kan vinnas med våld utan med information och organisation. Vi har mer makt än vi tror det är bara det att vi är hjärntvättade att inte tro det och istället för att arbeta med vår personliga/andliga utveckling och börja enas mot eliten som manipulerar oss och förstör den här planeten både genom att förgifta våra sinnen, våra hav, skogar och vår luft, så sitter vi i olika hus och tittar på hjärndöda TV-program och äter skräpmat som förstör våra kroppar.

Tänk om halva svenska folket skulle bestämma sig för att imorgon så går vi alla till banken och tar ut alla våra pengar! Då skulle det avslöjas att bankväsendet bygger på en bluff där man lånar ut pengar som inte finns och sedan tar ränta på dem. Eller om vi skulle vägra köpa genmodifierad mat, eller alla de produkter de förgiftar genom att lägga in ett gift som aspartam t.ex. Kolla nästa gång ni funderar på att köpa tuggummi , jag lovar att ni inte kommer att hitta ett enda som det inte är aspartam i. För att inte tala om alla safter, juicer och läskedrycker de använder det i. De här är bara några exempel på vad vi kan göra, det finns många fler.

Posted on: 2006/4/9 11:55
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Kom att tänka på filmen crash, eller alla dom som bär vapen ute, typ ung som absolut inte tänkt använda sin kniv utan bara har den med för att det känns tryggt att ha den med. och så uppstår det en situation där dom hamnar i bråk och blir ricktigt skraja och vipps så är den där kniven där i handen och man fattar inte förs enn mycket senare att man har skadat någon allvarligt, eller till och med dödat någon.......Jag har sett bilder på offör för knivatacker och dessa små snitt öppnar upp stora jack på kroppen. Har även pratat med folk som påstår att dom föredrar en pistolkula än ett knivstick, då en kniv kan göra så mycket större skada.

Posted on: 2006/4/9 12:37

Anonym
lite off topic
kanske

kniv är ju faktiskt inget vapen utan ett redskap

men kan andvändas som vapen

men för mig är det inget vapen

Anonym
Karatemästare kan använda händerna som vapen... har jag hört.

See User information
Okej, man kan ju diskutera vad som är vapen och inte.....min tanke var bara att om man inte kände sig otrygg när man gick ut så kanske man inte bar med sig verktyg, eller vapen, ut på stan och man kanske slapp en situation där man skadar någon mer en nödvändigt eller till och med dödar någon. Nu pratar jag om " normala människor " och inte galningar som förvandlar bilar och annat till rena masaker maskiner.
jaja, off topic detta med.

Jag talar inte som någon " expert ", utan detta är bara tankar jag har snurrandes i huvudet.

Posted on: 2006/4/9 16:10

Anonym
Gramse... jag skulle heller aldrig skada någon utan anledning ang. att bära med sig vapen på stan där man skulle kunna skada någon allvarligt.

Men nu är det ju så att under de senaste 20 åren har kriminella ligor med helt andra preferenser än de våra sköna Kling och Klang poliser står rustade för sprungit om rättsväsendet ett antal gånger medans regeringen bara blundar.

Det andas faktiskt lite importerad internationell kriminalitet här... om man nu vågar säga så när det finns organisationer som Expo som hårdnackat förnekar att något sådant skulle existera. De hävdar att det är rasism att uttala sig om sådana fenomen som brottslighet som utförs av andra än infödda svenskar. Att man skulle vara extrem högerextremist eller rent av rasist när man försynt påpekar att någonting är väldigt snett med konungariket Sverige.

Idag kan det räcka med att vara på fel plats vid fel tidpunkt, har en lönande rörelse, eller av misstag i deras tycke råkar förolämpa någon av deras släkt, vänner eller flickvänner, eller om du ser ett brott begås och tvingas vittna eller om du kör om någon av dem vid ett rödljus vid fel tidpunkt, eller om du säger något som inte passar deras agenda kanske något om att stoppa knarket på just deras affärsrevir, eller om du känner någon som är skyldig dem pengar, eller om du... osv... osv...

Gramse... be afraid... be very afraid.

See User information
Ja jaxtone, jag är faktiskt rädd, för att det skall hända min familj något. Nu väntar jag barn nr2 och jag undrar allt oftare vad det är jag har ställt till med. Jag har själv levt med våld och hot, tro mig. Jag har barndomsvänner som blivit mördare/mördade och andra som är med i olika gäng, typ HA och andra tungt kriminella gäng. Detta är inget skryt, bara det att jag har insikt i hur det är och att jag är rädd för mina nära.

Min svåger, som har gjort tredje vågen, spådde detta med internationell kriminalitet. samma sak med livvakterna, där han tog upp det här med privata " poliser" här, och över gränserna. det var inte långt efter som nått ryskt säkerhetsföretag var över här för ett ingripande.så visst kommer det hit folk från andra länder och begår brott. det finns ju kanppast någon risk här. det behöver man inte vara rasist för att fatta.

Klart jag är skraj jaxtone. det är en av anledningarna att jag hamnade här på vaken., å inte fan blev det bättre
Nä, skoja bara, mycke bra information här + att man kan prata om saker som är svårt att ta upp med andra i sin närhet.

OOOPS off topic

Posted on: 2006/4/9 17:32

Anonym
Quote:

Gramse skrev bl.a: Nu väntar jag barn nr2 och jag undrar allt oftare vad det är jag har ställt till med.

Vad du gjorde i sänghalmen är givetvis din privatsak och jag förmodar att det inte är de intima detaljerna du undrar över. Däremot har du med din kvinna skapat ett nytt liv, en ny chans, en motkraft till all ondska fylld av kärlek. Stay close to your woman and you kids and fill them with love.

Anonym
Hej!

När man inte kan få sin röst hörd och hela tiden blir sparkad och slagen på, så måste man göra någonting åt det. Jag är ingen våldsam människa, jag gillar inte våld. Grejen är att dom har tagit ifrån oss varje möjlighet att försvara oss. Om någon är ond, och vill dig illa och har vapen. Och du är liten, god och vapenlös. Vad händer då?..

/ fr3D

Anonym
Det finns ganska många älgstuttsare och hagelbössor men inte mycket pistoler och revolvrar. Man kan ju knappast bära omkring på en älgstuttsare på stan, eller?.. Visste ni att dom sista människorna som fortfarande får bära vapen lagligt är Usa, iran och iraq???..Och snart får inte Amerikanarna det heller..Snälla Svenskar, vakna upp från Er dvala och förstå att våld=makt=frihet. Om vi vill ha frihet måste vi ha makt och våld. Det är ganska enkelt egentligen. Vi i Sverige har blivit extra hårt hjärntvättade i detta ämnet, så jag väntar mig inte några intelligenta svar..

/fr3D

Anonym
Det finns mängder av folk i Sverige som har vapen... inte älgstudsare eller så... utan handeldvapen och iofs hagelbössor... nu snackar jag inte om vanliga svennar eller vanliga invandrare utan snarare om den procentuellt lilla mängd kriminella som har fattat att Sverige i princip till folkmängden räknat är helt obeväpnat och inte kan försvara sig alls.

Vilket sinnrikt sätt att få ner brottsstatistiken... förbjud medborgarna att försvara sig, låt skurkarna beväpna sig, lägg ner polisstationer och ge skurkarna utrymme att hota folk med repressalier utan att rättsapparaten gör något. Vem vågar anmäla brott då? Knappast någon... och då kan Orrback och Bodström ha mage att påstå att allt är under kontroll och att brottsstatistiken för våldsbrott inte ökat.

Tillåt mig att le!

Anonym
Hej!

"om man inte kände sig otrygg" kanske man inte bar med sig vapen..Bara för att du är Trygg betyder inte att alla andra är det. Människor kommer säkert vilja råna och misshandla dig ändå..Fattigdom och missär föder "sjuka" mäninskor...

/ Fred

See User information
Hallå fr3D, när jag skrev om trygghet så menade jag inte otrygga paranoida kriminella människor, utan unga killar och tjejer som normalt inte begår brott, men, som kanske är ute och roar sig och har kollat på tv eller läst eller hört från polarna om saker som händer ute nattetid, då många är påverkade av allt möjligt. Dom kanske tänker att, ähh, denna lilla kniven är ju inte så farlig och jag tänker ju inte ta fram den för att hugga någon, bara ha den där för säkerhets skull. och vipps så är det en situation där den kommer fram och kanske ställer till det. Det kan nog bli jävligt jobbigt att komma tillbaka efter nått sådant.
Sedan, dom här andra mer tyngre kriminella, ja, vad skall man göra med dom så länge lagarna är som dom är....?

Posted on: 2006/4/11 18:47

Anonym
Quote:

Gramse skrev:
Sedan, dom här andra mer tyngre kriminella, ja, vad skall man göra med dom så länge lagarna är som dom är....?

Det är inte frågan om vad du skall göra med dem, snarare frågan om vad de har lust att göra med dig när ingen bryr sig och polisen inte finns på plats! Reality Bites!

Anonym
...dom tyngre kriminella!?? Dom verkligt kriminella är inte t ex Hells Angels, Bandidos, öststatsmaffia, Al Qaeda, osv, osv.
De verkligt kriminella är de som använder kapitalism, politik, och religion som ett verktyg till förtryck och exploatering av jorden och alla dess invånare.

Anonym
Quote:

Psilocyber skrev:
...dom tyngre kriminella!?? Dom verkligt kriminella är inte t ex Hells Angels, Bandidos, öststatsmaffia, Al Qaeda, osv, osv.

De verkligt kriminella är de som använder kapitalism, politik, och religion som ett verktyg till förtryck och exploatering av jorden och alla dess invånare.

Ok... om dessa exempel inte är tungt kriminella, vad är de då, medlemmar i Domkyrkans gosskör?

Snacka om att vända på begreppen. Om ett kriminellt gäng använder våld för att ta över knarkhandeln eller att styra prostitution och beskyddarverksamhet... så är de enligt dig inte tungt kriminella bara för att det existerar andra och olika former av kriminalitet. En för massorna och en revirpinkad. Snacka om att använda gammal stalinistisk metod för att utesluta eller underskatta fakta.

För en vanlig medborgare eller en affärsman som försöker att starta upp eller driver en något så när lönande verksamhet så kan det räcka med att råka ut för någon av de nämnda grupperna för att få sitt liv förstört.

Jag tror att du skrev detta bara för att skriva någonting, inte för att verkligen tillföra en åsikt för det du nämner om världskapitalismen är ju inte direkt någon nyhet för någon härinne.

Anonym
-
-

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper