vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Router som klarar VPN, angående IPRED

See User information
Hej,

Undrar om någon vet en bra router som klarar VPN. Vad jag förstått så kan man använda t. ex. piratebay om man har VPN utan att elaka bolag kan hitta din IP-adress och stämma dig på hundratusentals kronor plus rättegångskostnader.

Posted on: 2009/3/22 22:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Router som klarar VPN, angående IPRED
Jag vet att min gamla D-Link DI-624 REV C gör det...
Bra router i övrigt

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
http://nscsysop.hypermart.net/vpnnat.html

Att vissa d-link klarar det, var ju otippat. Men här ovan är en duglig lista iaf. Många som kommer skaffa relakks kring början av april?

Min kombo gjorde det för nån vecka sedan. Hon rapporterar samma nedladdningshasigheter och bara en mild latency i online-spel, så resultatet verkar vara mycket gott betyg.

See User information
Vad är relakks, en slags VPN? De erbjuder VPN på www.flashback.info men det kostar per månad.

Posted on: 2009/3/23 9:02

Anonym
https://www.relakks.com/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Relakks

Relakks sparar trafikloggar i en månad. Normalt måste användaren misstänkas för ett brott som ger över två års fängelse för att bolaget ska lämna ut uppgifter.

Relakks Säker Surf marknadsfördes för första gången av Piratpartiet den 14 augusti 2006 med en internationell pressrelease

Flashbacks VPN-tjänst är en som dom köper från Relakks tror jag. Så det är samma grund till båda.

Jag har inte skaffat ännu, eftersom jag inte laddar ned så mycket upphovsrättsskyddat material. Installerar man så är det bara att sätta upp en VPN i nätverksanslutningar, deaktivera "anslutning til lokalt nätverk" och sedan tuta och köra.

Känner ni till någon annan VPNleverantör i Sverige förutom relakks. Så posta här.

Anonym
Mjukvara som klarar det mesta:
http://dd-wrt.com/dd-wrtv3/index.php

Enheter som stödjer denna mjukvara:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Vilka enheter som har hårdvaran som klarar av det är en annan sak. Enheter som kan köra gigabit borde ha bättre hårdvara.

Anonym
Quote:

void skrev:
Känner ni till någon annan VPNleverantör i Sverige förutom relakks. Så posta här.
Det finns ju www.ipredator.se också som nu tar emot betatestare till sin VPN-tjänst.
Den kommer att kosta 5€/m men loggar ingen trafik

Fast den kanske inte är svensk?

See User information
Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar om man har en router kopplat till sitt modem. Görs på alla inställningar angående VPN i routern eller måste man göra någon inställning även på sin dator?

Posted on: 2009/3/23 17:17

Anonym
En dator per vpn-konto är det som gäller.

"Routern måste stödja PPTP pass through"

Annars är det precis som jag skrev ovan. Du skapar en vpn-anslutning i "nätverksanslutningar" som du använder istället för din "anslutning till lokalt nätverk".

Läs här:
https://www.flashback.name/faq/guides/connectionxp/

See User information
Quote:

void skrev:
En dator per vpn-konto är det som gäller.

"Routern måste stödja PPTP pass through"

Annars är det precis som jag skrev ovan. Du skapar en vpn-anslutning i "nätverksanslutningar" som du använder istället för din "anslutning till lokalt nätverk".

Läs här:
https://www.flashback.name/faq/guides/connectionxp/

Hmmm såvida inte datorn som kör kontot i sin tur delar med sig av "sin" uppkoppling. Då borde det räcka med ett konto.

Posted on: 2009/3/23 21:36

Anonym
Kör du Adsl Router på en dator från landet stängs du ute ur nätet.

Sen blir det singel modem som gäller enligt leverantörens instruktioner för att kunna bibehålla uppkoppling.

Från att fungerat till icke fungera.

Någon som kan svara på varför det tycks föreligga ett förbud i att köra flera datorer på Adsl Router,, får man inte äga mer än en dator, eller vad är det frågan om?

Allt detta hände min polare efter jag postat ett inlägg här och polaren fick en virus attack på sin dator.

Ogiltigt Ip adress är det enda man fick som förklaring vid telia soppråtts samtal och vid förfrågan varför ogiltig får man förklaringen ,, vänta jag ska bara gå tala med någon så försvinner dom 10 min.
Därefter när dom återkommer ; Köp ett modem, testa annan dator bla bla.

Någon som kan förklara fenomenet?

Känner att ni har förklarat detta i ovan texter något.

Stämmer detta?

Anonym
TheAssasin: Jag förstår inte riktigt ditt problem. Men jag ska svara på saker som jag gissar är ditt ungefärliga problem.

Via Telia som ADSL-leverantör har du 1 DHCP-adress.
Via Bredbandsbolaget som ADSL leverantör har du dock 5-dhcp-adresser.

På ett ADSL-modem från BB kan du alltså ansluta 5 datorer och alla får externa adresser i nätet. Via telia så måste du ha en egen router om du vill ha fler datorer anslutna till internet samtidigt.

Min kombo och jag har Telia ADSL 8 mbit ute i skogen. Hon kör VPN via sin dator och det fungerar utmärkt. Vi har en egen router bakom ADSL-modemet från telia. Jag kommer också skaffa VPN strax och ingen information jag sett indikerar på att det skulle orsaka något problem.

Anonym
adsl router är väl samma sak , eller?
Adsl modem router?
Polaren körde ett linksys som plötsligt inte fungerade efter virus attacken och ogiltig ip grejen.
Lämnat in routern för att få en genomgång av den och klargöra om den är defekt.
Annars får ju Leverantören ta och förklara sig , vad dom sysslar med.
Man kan väl inte använda router som sedan plötsligt inte fungerar och lösningen skulle vara annan än nämnda?
Låter riktigt lamt om det skulle vara så.
Men får se vad försäljaren och teknikern säger osv.

Modem och router i ett?

See User information
Så om jag förstått det rätt, ett VPN-konto per dator. Routern kan vara konfiguerad som vanligt och man skapar en VPN-anslutning lokalt på datorn. Det som förvirrade mig något var att det finns inställningar för PPTP i min router och att jag inte hittade så mycket info om vad man ska göra om man har en router, på relaks.

Posted on: 2009/3/24 12:40

Anonym
OT till The Assasin. Ett ADSL-modem kan ha routingfunktion, men det kan även enbart ha gateway/switchfunktionalitet. Beror helt och hållet på vilket modem det är.

Har ADSLmodemet routingfunktion så kan man konfigga det så det delar ut lokala ip-adresser till efterföljande datorer. Har det inte routingfunktion så tar varje ansluten dator en extern ip-adress från leverantören (I telias fall kan den då bara ta ett ip).

Har din vän ett modem från telia inkopplad (isåfall vilket) och sedan sin linksys-router eller har han ett eget Linksys ADSL-modem med routingfunktion?

(Telia kommer inte ge någon support på din egen utrustning, enbart den utrustning de själva levererat) PS - default-reset:a utrustningen och koppla in den igen.

-------

Vore trevligt om man kunde finna någon mer alternativ leverantör av VPN-tjänst. Känns som relakks har marknadsdominans.

-------

See User information
När "folk" frågar mig hur de ska göra ger jag i stort sett alltid samma svar. En enhet per funktion. DVS:
Ett Modem.
En router / brandvägg / NAT / whatever.
En Accesspunkt i de fall som det önskas.

Om en enhet blir för långsam / går sönder så byter man ut den enheten, inte alla.

Ett annat plus är att brandväggen i miniformat kan bytas ut mot en dator som agerar brandvägg i de fall man behöver lite mer krut / möjligheter med den. http://m0n0.ch/wall/ är ett exempel på hur det går att göra en GRYM brandvägg av gamla avlagda datorer (P2 / P3 o dyl) med två eller flera nätverkskort i.

(Det finns även andra projekt som bygger på m0n0. PF-sense och Askozia (SIP-Telefonväxel (ip-telefoni) är några exempel.)

Telias TriplePlay-modem kan ställas om att agera modem och NAT-router men i standardläge körs den enbart som sk brygga, dvs ADSL <-> Ethernet (nätverk).

Posted on: 2009/3/24 17:09

Anonym
Det var ett Linksys Adsl Modem med routingfunktion.

Hämtade routerna idag.

Försäljaren konstaterade att den av okänd orsak hade låst sig med telias inställningar.

Han fann det mycket märkligt då han påpekade att telia brukade vara stabila.

Säger mig inte mycket men kan det vara så att viruset på något sätt utsatt deras servrar för något skräp därtill skruvat hela routern``??

Vilka kriterier måste man uppfylla för att ah en Ip adress som klassas ogiltig av leverantören?

Och om den är dynamisk hur mycket jobb kan det vara ocg byta adress?

See User information
Quote:

TheAssasin skrev:
Vilka kriterier måste man uppfylla för att ah en Ip adress som klassas ogiltig av leverantören?

Och om den är dynamisk hur mycket jobb kan det vara ocg byta adress?

???? Ogiltig IP ???

Det enda jag kan tänka mig är att den sk MAC-adressen (ungefär som personnumret på nätverksuttaget) har blivit svartlistat i ISP'ns DHCP-servrar (de som delar ut ip-numren när routern ansluter sig).

Det går att byta MAC-adressen i de flesta routraar.. det brukar heta "clone mac adress" el dyl och funktionen finns för att det ska vara möjligt att byta router under en sk "leases / ipnummerlåns" giltighetstid. DHCP-servern kopplar nämligen ihop IP-adressen ned MAC-dito på den dator / router / brandvägg /whatever som ansluter och sedan är den (i telias fall) giltig i 600 sekunder / 10 minuter. Porten i andra änden av telekabeln (DSLAM) låter inte heller någon annan enhet vara ansluten (om systemet är så konfigurerat) under den tiden.

Posted on: 2009/3/24 17:15

See User information
Skaffade Relakks, funkar fint även fast jag har en router mellan modem och dator. Hastigheten är också okej.

Posted on: 2009/3/29 15:40

See User information
Min anslutning till relakks kopplar ned litet väl ofta, ska klaga på dem. Kan kanske vara något strul på min sida men men.

Posted on: 2009/3/30 16:18

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper