vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Om "klimathotet" är det röda skynket...

See User information
... vad är det de mest vill att vi inte tittar på medan propagandan flödar?

På många sätt framstår det dessutom som om det bara finns två saker att tro på; det är en kamp mellan lägren "människan har förändrat klimatet - vi måste göra något" och "människan har inte förändrat klimatet - vi behöver inte göra någonting".

I den info jag hittar verkar kampen stå mellan "gör nånting" och "gör ingenting alls" dvs business as usual och att kapitalismen löser de här problemen - somna om!

Har jag missat nåt?

Posted on: 2009/3/25 22:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Om "klimathotet" är det röda skynket...

See User information
Quote:

Amema skrev:
... vad är det de mest vill att vi inte tittar på medan propagandan flödar?

På många sätt framstår det dessutom som om det bara finns två saker att tro på; det är en kamp mellan lägren "människan har förändrat klimatet - vi måste göra något" och "människan har inte förändrat klimatet - vi behöver inte göra någonting".

I den info jag hittar verkar kampen stå mellan "gör nånting" och "gör ingenting alls" dvs business as usual och att kapitalismen löser de här problemen - somna om!

Har jag missat nåt?

Nja inte riktigt så va ?

"människan har inte förändrat klimatet - vi behöver inte göra någonting"

Så här är det.."människan har inte förändrat klimatet - men det finns massor att göra på andra områden"..vi fås att fokusera på fel sak...

Posted on: 2009/3/25 22:47
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Bevisbördan är tung.

See User information
Jo, det jag blir mest trött på är att vi luras att tänka linjärt - en sak i taget. Först klimathot sedan kan vi hålla på med annat. Det är det där hierarkiska pyramidtänket som stör mig mest, tror jag.

Jag frågade en politiker om lågenergilampor eftersom de som det står 11 W på tydligen drar 38 W i praktiken, och varför EU beslutat att glödlampor ska fasas ut och tillåter lampor med kvicksilver i istället, fast det ämnet är totalförbjudet i ny lag. Svaret blev att klimathotet var viktigast att bekämpa och glödlampor drar mer energi. Det där med metaller får vi ta "sen".

Först ska det alltså spridas ut några ton kvicksilver i miljön innan vi gör något åt det, som väl blir nästa stora katastrof... suck... Och den gången kan de ju faktiskt bevisa att det var "människan" som gjorde fel.

(Kvicksilver är ett grundämne och kan alltså inte brytas ner. Det klassas som det giftigaste grundämnet och i naturen kan det dessutom ske en metylisering av det. Metylkvicksilver är ca 1000 gånger farligare än metalliskt kvicksilver.)

Vad mer vill de att vi inte tänker på?

Posted on: 2009/3/27 14:46

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper