vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

"The Secret"

See User information
jag har länge känt mig mer eller mindre ledsen.
krig, tortyr, finanskris, terror, lögner m.m.

visst är det viktigt med sanning, men jag har blivit nedstämd av allt elände på sista tiden.

hur är det egentligen, tänker vi mer på ordningen utanför oss själva än på den inom oss?
kan vi skapa fred på jorden om vi har kaos inombords?

vart vill jag komma?

"The Secret", är en film som kanske kommer att förändra mitt liv.
jag såg den härom veckan och blev helt... tagen kanske är rätt ord.

filmen handlar om "law of attraction" dvs lagen om attraktion. att vi drar till oss det vi fokuserar på.
vi får vad vi tänker. eller snarare vi får det vi KÄNNER.

många kanske tycker att det är gamla självklara saker, men filmen är gjord på ett så enkelt och sympatiskt sätt.
inget flum. och väldigt bra visuella effekter och fina tankvärda bilder. jag blev förvånad att ett så smalt ämne gavs så dyra resurser.

känner mig nästan religiös nu... fast inte religiös, mer att jag har hittat något att tro på och hålla med om.

de teorier som diskuteras i filmen har jag länge gått och haft som egen riktlinje. kanske inte alltid vågat tro på, men känt på mig.

filmen finns som torrent och är av ovanligt god kvalitet. märks att många svenskar har hämtat den nu, för "seeden" är bra.

http://thepiratebay.org/torrent/4722924/The_Secret_DVDRip

Posted on: 2009/3/27 10:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: "The Secret"

See User information
Quote:

apelsin skrev:
jag har länge känt mig mer eller mindre ledsen.
krig, tortyr, finanskris, terror, lögner m.m.

visst är det viktigt med sanning, men jag har blivit nedstämd av allt elände på sista tiden.

hur är det egentligen, tänker vi mer på ordningen utanför oss själva än på den inom oss?
kan vi skapa fred på jorden om vi har kaos inombords?

vart vill jag komma?

"The Secret", är en film som kanske kommer att förändra mitt liv.
jag såg den härom veckan och blev helt... tagen kanske är rätt ord.

filmen handlar om "law of attraction" dvs lagen om attraktion. att vi drar till oss det vi fokuserar på.
vi får vad vi tänker. eller snarare vi får det vi KÄNNER.

många kanske tycker att det är gamla självklara saker, men filmen är gjord på ett så enkelt och sympatiskt sätt.
inget flum. och väldigt bra visuella effekter och fina tankvärda bilder. jag blev förvånad att ett så smalt ämne gavs så dyra resurser.

känner mig nästan religiös nu... fast inte religiös, mer att jag har hittat något att tro på och hålla med om.

de teorier som diskuteras i filmen har jag länge gått och haft som egen riktlinje. kanske inte alltid vågat tro på, men känt på mig.

filmen finns som torrent och är av ovanligt god kvalitet. märks att många svenskar har hämtat den nu, för "seeden" är bra.

http://thepiratebay.org/torrent/4722924/The_Secret_DVDRip

Välkommen Apelsin

Vi har nog vandrat igenom de stadier du beskriver lite till mans här, där vi slutligen ser det enkla att var FÖR något istället för att vara EMOT, man behöver inte vara EMOT krig, man kan vara FÖR fred, det är där hela tänket ligger för att få mer energi....

Posted on: 2009/3/27 10:50
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Vaken handlar mycket om problemet, men låt den kunskapen vara en kontrast till lösningen som du själv får leta efter inom dig.

Det verkar inte fungera att hitta lösningen utanför oss, Secret och andra filmer kan inspirera oss att söka sanningen, men allt har sina brister så passa dig.

Posted on: 2009/3/28 9:07
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Det stämmer att glada personer drar till sig glada människor osv.

Men att Law of attraction skulle medföra att man lever i övrflöd är ren rappakalja.

Som att pengar och framgång skulle vara lycka.

Har stött på många såna här law of attraction nissar bli som tror att dom ska bli miljonärer osv och dom ska kunna få allt dom tror att dom vill ha.

Lol som att spirituel framgång skulle vara att äga saker.

Var försiktig för dom falska lärarna äro många.

See User information
The Secret handlar väl om att visualisera det man vill uppnå, må det vara materiella saker eller själslig utveckling, osv. "Law of attraction" är bara ett tillvägagångssätt att uppnå det men vill.

Posted on: 2009/3/28 9:48

Anonym
Man uppnår ingen sanning med law of attraction.
Att visualisera är bra , det man vill uppnå.
Men hur ska man veta vad man vill uppnå när man inte känner sitt eget jag som har som natur och bara uppnå frid, det resulterar bara i vad man tror man vill uppnå.
När man talar om att uppnå mål i livet så skuldsätter man sig karmiskt speciellt med tanke på vad folk vill ha.
Ha vad ?
Ha saker?
Ha bättre jobb?
Det är en fälla.

Man behöver ingenting.
Enda man behöver är inse sig själv.
Om du inte kan bli sjuk eller hungrig inte kanfrysa och mår utmärkt och sinnet är stillat vad ska man då vilja uppnå?

Dom saker man ska uppnå är av ädla ting.
Ha ett jobb som går i balans med sanningen.göra Världen till en bättre plats.
Att vilja ha något för sig själv som är matrialistiskt och inte syftar till annat än komfort är bara en fälla, en fälla för jaget för att allt är ett.
Likaså gäller det strävandet efter komfort.
Därimot kan du få vad du vill ha om du släpper allt efter du tömt dig och rensat dig och när du gör något så gör det för andra.
Då märker du att det finns inget att ha för då skuldsätter du dig själv bara.
Önska andra gott så når du dig själv.

Anonym
Quote:

TheAssasin skrev:
Man uppnår ingen sanning med law of attraction.
Att visualisera är bra , det man vill uppnå.
Men hur ska man veta vad man vill uppnå när man inte känner sitt eget jag som har som natur och bara uppnå frid, det resulterar bara i vad man tror man vill uppnå.
När man talar om att uppnå mål i livet så skuldsätter man sig karmiskt speciellt med tanke på vad folk vill ha.
Ha vad ?
Ha saker?
Ha bättre jobb?
Det är en fälla.

Man behöver ingenting.
Enda man behöver är inse sig själv.
Om du inte kan bli sjuk eller hungrig inte kanfrysa och mår utmärkt och sinnet är stillat vad ska man då vilja uppnå?

Dom saker man ska uppnå är av ädla ting.
Ha ett jobb som går i balans med sanningen.göra Världen till en bättre plats.
Att vilja ha något för sig själv som är matrialistiskt och inte syftar till annat än komfort är bara en fälla, en fälla för jaget för att allt är ett.
Likaså gäller det strävandet efter komfort.
Därimot kan du få vad du vill ha om du släpper allt efter du tömt dig och rensat dig och när du gör något så gör det för andra.
Då märker du att det finns inget att ha för då skuldsätter du dig själv bara.
Önska andra gott så når du dig själv.

Jepp, det är en fälla!!!

Tidigare trådar:

The Secret
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=10635&forum=9

The Secret - mainstream pep-talk
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=9915&forum=12

See User information
Jag tycker the Secret är som allt annat dubbelsidigt.
När man folket börjar få nys om saker måste man presentera det på ett lr annat sätt för det kommer ju ändå komma ut.
Vad man gör är att man bygger om det till något negativt medans alla är så dumma och tror det är och gör nått bra.

The secret är bara satanism och new age i fårakläder.

Posted on: 2009/3/28 17:59

See User information
The secret är bara gammal skåpmat som man plockat fram och putsat till lite. Allt som de talar om i filmen och boken kan man hitta i gamla intruktionsböcker om försäljning.
Jag läste själv en del såna när jag jobbade med hemförsäljning och tyckte det var intressant. Tills jag märkte att det inte funkade.

När jag kollade på The secret för nåt år sen kände jag igen dessa metoder direkt och ställde mig därför tveksam till filmens budskap. Med denna tveksamhet så var det inte så svårt att se att filmen bara är en dålig infomercial. Varan de säljer är filmen och boken.

Bara en sån sak som att Oprah Winfrey är helsåld på denna bok och har promotat den vid ett flertal tillfällen borde göra att varningsklockor ringer.

Posted on: 2009/3/28 22:15
"Now I have become death, the destroyer of worlds"

See User information
Mitt inlägg är enbart respons på Apelsins inlägg:

Jag blev också exalterad när jag såg the secret. Den är faktiskt magisk. Man måste dock ta vissa saker med en nypa salt.
Filmen är mycket fokuserad på pengar och ägodelar. Det kanske var ett misstag att utforma filmen så men jag är faktiskt inte säker.
Om intentionen var att nå ut till massor av människor så har de faktiskt lyckats.
Den andra sidan av det är det som framhålls om man går bortom filmen och lyssnar på lärarna i filmen. För att uträtta stora saker i världen måste man vara rik. Man måste ha enorma tillgångar som man kan använda för att påverka världen bortom sin egna lilla klick vänner och familj. Sedan har många människor också fått lära sig att det är fult att ha mycket pengar och jag har faktiskt reviderat min världsbild där: det handlar inte om hur mycket pengar du har utan VAD DU GÖR med pengarna.

Den andra enorm stora sidan av filmen jag vill kommentera gäller just "the law of attraction".
Dels kan jag konstatera att det kräver stort engagemang och tålamod att förstå det rätt. Filmen räcker inte för att förstå hur "lagen är beskaffad". Jag märker hur otroligt lätt det är att hamna snett i sina antaganden. Hur många ggr har jag inte hört folk såga det här med kommentaren: "så om jag bara tänker att jag ska få en miljon så får jag det? Bullshit!"
Det är inte så enkelt. Det kräver mycket att förstå rätt och jag kan inte sammanfatta här.
Det andra är att de flesta människor(även de som blir övertygade) avsätter faktiskt inte den tid och hängivenhet som krävs för att uppnå förändring. För de allra flesta av oss så krävs en STOR förändring i vårt sätt att agera i vardagen, inte något man gör en gång eller då och då - HELA TIDEN. Jag kan lova att ingen som kritiserar filmen har gjort det jobbet.
Sen har vi det som filmen faktiskt missar(eller snarare fokuserar för lite på): det undermedvetna. Att döma av alla fackmän som pratar om det undermedvetna så har det ett större inflytande på vårt liv än våra medvetna tankar. Det gäller våra omedvetna värderingar som vi har med oss sedan barnsben. Där kan man faktiskt komma in på mindcontrol som ju används i media hela tiden och förvränger vår världsbild i det undermedvetna. Efter att ha hört nyhetssändningar som bara handlar om elände i hela sitt liv är det svårt att ha en positiv syn på mänskligheten.
För att få "law of attraction" att fungera "som man vill" måste man ner i botten av sina undermedvetna värderingar och rota.

Slutligen frågan om NWO och "the law of attraction". Här har jag med tiden börjat se hela ämnet som i grunden en andlig fråga.
Jag kan bara bekänna att jag inte löst den här aspekten.
Det är otroligt lätt att bli arg, frustrerad, uppgiven etc etc men jag tror att man måste hitta en balans.
Jag tror INTE att en passande tillämpning av "law of attraction" i det här fallet är att bara låtsas som att allt är bra och sitta och tänka på att man ska få en miljon.
Men jag tror också att våra tankar faktiskt skapar vår verklighet så det gäller att hitta balansen. Det är svårt. Jag jobbar med det.

Apelsin - du kan PM:a mig om du är intresserad av mer ang "law of attraction". Jag har en del bra länkar

"Alf for president!

Posted on: 2009/3/29 8:49

Anonym
Man behöver inte vara ett geni för att inse att likasinnade dras till varandra.
Att gammla själar dras till varandra.

Men att knyta in det med framgång och lycka genom Matriela tillgångar = Idioti.

Ingen sanningen i detta.

Inget som har med sanning och göra.

Ja pengar kan användas till nytta helt klart vilket är meningen igentligen men inga applicerar det knappt.

Och när du använder pengar till nytta hur mycket matrielt har du för egen del då?

Vaddå ska du bada i lyx bara för att du råkar ha stora project på gång som gynnar alla?

Nej helt fel.
HELT FEL.
HELT HELT HELT FEL.
inget kan vara lyxigare än att vara ett med allt.
Vad pengar för egen del ska användas till isåfall är att gynna sitt eget bejakande och upplösande av jaget.
Genom att studera , hålla hälsan på topp äta vettigt osv ifrågasätta sig själv och förstå sig själv.
Plantera några träd.
Ta en semester till fattiga slummen.
Köp säckar med frukt och grönsaksfrön som du blötlägger och rotar, ner i påsar och ut med vattenkannan och gör din plikt.
Där har du en äkta samarit en lysande individ.
Om ni bara insåg betydelsen av att skapa födseln åt naturen och dig själv.
Bästa botemedlet mot krigspsykoser = Skapa liv.

Ok i dagens samhälle så kostar allt det där eller hur?
Det är just det som är grejen , DET SKA INTE KOSTA.

En fälla inget annat än en fälla.

När man lurar folk tillräckligt länge så börjar dom till slut acceptera lögnen.

Se Usa som exempel, Under sovjets tider var Usa världens rikaste land och 300 ggr rikare än sovjet men var hittade du hemlösa i sovjet?

När jag talade med amerikaner för 6-7 år sedan var tanken på fri sjukvård totalt främmande för dem.

Inse anpassningen.

Om du vill nå framgång och lycka nå det då genom sanningen eller spela eliten i händerna.

Det finns ingen framgång det finns bara förändring och själens personliga utveckling.

See User information
Apelsin- Tycker du om filmen så tycker jag du också borde läsa boken. Men kom ihåg att alltid ha ett öppet sinne till allt du läser.

För övrigt tycker jag att det är lite läskigt.(som så mycket annat) Vart tar människans eget ansvar vägen i denna "Lag"? Den känns för mig lite som om den tar ifrån oss äran över oss själva...
Det är inget nytt med principen att om man "vill" så "kan" man. Men ingenting går ju av sig självt! Och fortfarande så är det en minoritets av alla världens människors tankar, som styr våran planet. Och det är ju inga goda tankar!

Någonstans i hopkoket, ligger det guldkorn och glimmar. Jag är redan benkant med mina tankars kraft och min förmåga att välja vad jag vill tänka.
Jag gillar inte sättet som detta har "skapats om" på och blivit till något kommersiellt. Jag anar ugglor i mossen och begravda rävar.

Det är lätt att tro på det som liksom givs oss i händerna. Låt oss inte förväxla det med sanning.

Fridens liljor

Posted on: 2009/3/29 14:14
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi

Anonym
Skänk en bön till dom sanna.

En stor sorg och saknad kommer för en mästare vars tid är här.

http://pathgate.org/pathgate_news_01_01.html

See User information
Visst är filmen materialistisk men budskapet om lagen om attraktion är som sagt gammal visdom.

Det alla vill ha är ju pengar och saker relaterat till det är det som säljer mest.
Är det inte ett bra sätt att nå ut med budskapet till de mest sovande folket.

Posted on: 2009/3/30 15:02
"We’ll take a million September 11’s over one moment of true insight toward our self-hate." - Kymatica

Anonym
Quote:

SuperSonic skrev:
Visst är filmen materialistisk men budskapet om lagen om attraktion är som sagt gammal visdom.

Det alla vill ha är ju pengar och saker relaterat till det är det som säljer mest.
Är det inte ett bra sätt att nå ut med budskapet till de mest sovande folket.

Är väl inte bra att sprida dåliga saker vidare.
Vad är "budskapet"?
De som håller på med sådana där krokar sover kanske svårare än de som vill sprida det, det är vad tror.

See User information
Ni borde alla läsa The Kybalion, om hermetisk filosofi.
Dom som gjorde The Secret har definitivt läst den.
Den handlar om dom universiella lagarna.

Universum är mental.

Posted on: 2009/5/13 15:39
FUCK THE POWER!

See User information
Quote:

BadSushi skrev:
Ni borde alla läsa The Kybalion, om hermetisk filosofi.
Dom som gjorde The Secret har definitivt läst den.
Den handlar om dom universiella lagarna.

Universum är mental.

Hm, intressant. Tack för tipset

Posted on: 2009/5/13 18:08

Anonym
The Secret skrapar på ytan och är anpassad till populasen på ett särskilt sätt (som vi upplever som "amerikaniserad")

Den är helt rätt, men levererar bara små portioner av själva sanningen och hemligheten. Läs den i kombination med David Ickes böcker, ett tips.

Jag har förlagan till boken från 1911 hemma.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper