vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hela Hampafrön

See User information
Är intresserad av att göra egen mjölk av hela hampafrön, mest för att det verkar mycket bättre en vanlig mjölk och så är den laddad med protein och omega 3. Och ekonomiskt sätt borde det vara billigare i längden. Vart kan man köpa ekologiska hela hampafrön, någon som vet? Ska vara jävligt billigt! Säljs det i vanliga mataffärer?

Posted on: 2009/5/11 22:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Hela Hampafrön
Som snacks rosta med saltvatten i ungnen se till bara att dom inte blir för salta.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Don_juan skrev:
Är intresserad av att göra egen mjölk av hela hampafrön, mest för att det verkar mycket bättre en vanlig mjölk och så är den laddad med protein och omega 3. Och ekonomiskt sätt borde det vara billigare i längden. Vart kan man köpa ekologiska hela hampafrön, någon som vet? Ska vara jävligt billigt! Säljs det i vanliga mataffärer?

http://www.reidarsson.se/info-om-hampafro.html

Posted on: 2009/5/12 9:20
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Reidarsson säljer ju endast skalade och de kan man inte göra mjölk på. Hittade en annan sida i Sverige som sålde hela frön men det var ganska dyrt. Annars vet jag en sida i UK men då blir frakten så svindyr då man beställer över 2 kg. Men det är lagligt att sälja hela hampafrön i Sverige visst? vore ju sjukt annars. Ska köpa en maskin som gör hampamjölk på 1 minut:)

Posted on: 2009/5/12 9:50

Anonym
köpte 2 kg några år sedan som jag rostade från ica.

ska finnas i snabbköp någonstans, fanns för iallafall.

fågelmat kanske lol , vet att det ska finnas , kan användas till brödbakning mm ochså?

See User information
Oj vad dyrt det var med skalade hampafrön hos reidarsson.se! O.o?
Jag köpte 500 g/157 kr eko skalade hampafrön från www.rawfoodshop.se.
De tar 39 kr för 100 g cert. ekologiska skalade frön, var på reidarsson.se tar samma pris för ringa hälften.. -__-''
Sorry, var bara tvungen att uppmärksamma om det. Tyvärr säljer inte rawfoodshop.se oskalade (än så länge) men man kan säkert be dem ta in dessa! De är ju trots allt återförsäljare till Detox Your World.

Vet att Don_juan sa sig vilja ha hela frön. Jag vet också bara från UK där www.detoxyourworld.com säljer ekologiska hampafrön hela och skalade samt pulver - helt OK pris, hade det inte varit för £20 i standardfrakt till Sverige! (frifrakt inom UK..)

Posted on: 2009/5/12 15:30

See User information
TheAssasin
hehe fågelmat brukar väl vara spetsat med strålning och skit, måste vara ekologiskt. Rostat låter gott, men tar bort en del viktiga ämnen... vill ha fröna råa och färska.

Jag mejlade den här sidan:
http://www.hampekraft.se/, men dem får inte sälja deras egna odlade hampafrön längre. Synd för dem hade bra priser, 1 kg för 30 kr...

OBS!!! Nätförsäljning av hampaprodukter har upphört!!! Anledningen är att den frösort, Finola, som varit lämplig att odla i vårt land, sedan 2007 inte längre finns med på EU´s lista över stödberättigade hampasorter. Som situationen ser ut idag finns därför inga möjligheter att få fram svenskodlade frön. Vår policy är att förädla och sälja lokalt odlade hampfrön. Detta är inte möjligt idag. Den begränsade mängd frön som vi har kvar kommer endast att finnas till försäljning i de butiker som på senare tid fört vårt sortiment, se nedan.

babyrosa
Hmm det är sjukt dyrt på alla sidor i Sverige. Inte beställt ifrån rawfoodshop, men 500 g för 157 klingar illa i mina fattiga öron:) Mm, Detox World har jag koll på...
kör dem standard 20 pund på allt?, eller stiger det ju mer man beställer?. Jag brukar beställa ifrån http://www.naturallygreen.co.uk/, dem ska vara snäppet billigare... typ samma produkter nästan. Lite billigare i frakt om man beställer 1 kg då.

Posted on: 2009/5/12 20:05

See User information
Quote:

Don_juan skrev:

babyrosa
Hmm det är sjukt dyrt på alla sidor i Sverige. Inte beställt ifrån rawfoodshop, men 500 g för 157 klingar illa i mina fattiga öron:) Mm, Detox World har jag koll på...
kör dem standard 20 pund på allt?, eller stiger det ju mer man beställer?. Jag brukar beställa ifrån http://www.naturallygreen.co.uk/, dem ska vara snäppet billigare... typ samma produkter nästan. Lite billigare i frakt om man beställer 1 kg då.

Sjukt dyrt jo, det är sant. Outrageous faktiskt. Men vi vet ju varför det är så dyrt också.. :( Allt som är rikigt bra för hälsan och kan hjälpa till att stärka och skydda oss vill 'De' ta bort från oss.

Hm, jag skulle helst vilja odla fram egna frön så att man alltid har hemma, men då måste man ju först och främst få tag i några.

Nu lovar jag inget, men jag har för mig att Detox Your World tar £20 som standard för frakt till Sverige - oavsett mängd. Jag såg det när jag provade att lägga till några kilo av diverse olika saker (bl.a. hampafrön). Men blir ganska osäker på det hela nu. Föreslår att du provar att lägga i kundvagnen det du vill ha, klicka vidare och se vad de skulle ta för allt. £20 är en rätt dyr frakt, men beställer man flertalet kilo eller går ihop flera stycken kanske det skulle jämna ut sig en smula.. :(
Tack för tipset! ^_^ Ska kolla www.naturallygreen.co.uk, hur mycket brukar det landa på när du beställt?

Posted on: 2009/5/12 20:48
♥ Kärlek & Respekt för Jorden & Livet ♥
pinkyphluff.wordpress.com

See User information
Ja, Sorgligt men sant. Det bevisar att systemet vi lever idag har allvarliga problem.

jag har också funderat kring odling av hampa i hemmet. Hört att dem ska vara ganska lätt odlade, öhöh:). Men undrar hur många plantor man ska ha för att få en hyfsad mängd frön/nöt?

Ser det nu, Detox world har ett fastpris för frakt och då lönar det sig mycket bättre. Om du kör Naturalgreen och beställer 1, 5 kg så blire typ 10 pund så det e ganska nice. Annars typ 3 kg blir = 30 pund ... som är på tok för mycket och tar sönder en totalt. Så det är bättre på detox som du säger om man beställer mycket eller går ihop med någon kompis så blir det hyfsat tillslut. Tack för tipset!

Posted on: 2009/5/12 21:47

See User information
Don_juan, roligt att du nämnde frågan om antalet plantor.. för jag har funderat över det där en tid också! ^_^ Man måste ju se till att det alltid är 'produktion' igång, så att det hela tiden strömmar in nya frön när man väl behöver.
Få se nu, som du sa - hampa ska vara bland det naturligaste (se lättaste) att växa över världen, då den tenderar att bete sig som ogärs (positivt menat). Vore det då inte logiskt att förmoda att nya frön borde erhållas rätt fort då? Jag menar om växttakten är snabb?
(Kan i mitt inre se hela mitt hus förvandlas till en enda jäkla hampaodling/djungel *lol*)
- Är det ens lagligt?? ;)

Btw, ett till tips: Hampa + aloe vera + orkidé är guld värt att ha i sitt hem då samtliga frigör syre och förbättrar kvalitén på inomhusluften. Typ biologiska luftrenare. ^_^ Särskilt bra att ha i sovrummet!

Synd att jag just beställde frön nu, men skulle gärna i framtiden tänka mig att ingå i en slags "hampafrö-konsumentgrupp" med dig och några fler - så att vi kan få bättre priser med fast frakt fr. Detox Your World. Hör gärna av dig frammåt om du är intresserad, så kanske vi kan slå ihop oss. Lär ju finnas fler intresserade.

p.s. Varsegod för tipset! Så lite så! ^_^

Posted on: 2009/5/13 14:52

See User information
babyrosa
Just ja, nu till den tråkiga lagliga biten...
Odling av industrihampa som innehåller extremt lite THC ska vara lagligt, men det kanske inte går av avgöra så lätt alltid. Trist att behöva gneta genom massa papper för att odla en så underbar växt som hampa, men kanske är lugnt ändå.
Men det är lukten som man kan oroa sig över, om den överhuvudtaget luktar så värst industri hampa, jag tänkte om grannarna ringer snuten. Vore inte så roligt om man skulle åka dit för hälsans skull.

Hampa + aloe vera + orkidé?
Låter ju klockrent... jag måste bara styra upp det, låter som ett paradis. Det tråkiga i min lya är den är totalt avskärmad från sol, men hampa och aloe vera är ska ju vara lätt odlade så bör funka bra ändå. Du kommer med många fina tips. Har länge tänkt skaffa en Aloe Vera planta och göra nån slags fotsalva av det.

Det låter som smart idé. Jag är lätt på, det måste vi fixa någon gång i framtiden. Har en kompis som säkerligen är med också. Beställde du skalade frön? Men det dem oskalade på Detox World är väl bara att sätta i jorden och köra, visst? Jag är inte så duktig på odling. Försökte odla ett drakblods träd förut men det gick åt skogen:)

Posted on: 2009/5/17 18:31

See User information
www.rawfoodshop.se

De har skalade och eko hampa frö

; )

Posted on: 2009/5/17 23:02
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
till The Lorax
Jo tack, jag tipsade själv om den butiken lite högre upp i tråden! Tyvärr har de inte oskalade hampafrön, vilket Don_juan nu var ute efter.. :/ Men jag har också beställt därifrån och kan intyga att de är en äkta säker butik att handla ifrån. ^_^ men tackar ändå =)

till Don_juan
Jag läste lite på Jordbruksverkets hemsida, och det verkar som man måste dels vara registrerad/godkänd av dem även för att få odla industrihampan - och så verkar det som att det måste ske på just vissa, av dem bestämda, odlingsområden (d.v.s. säkerligen inte i en kruka hemma i vardagsrummet..) ^_^
Men ingen fara, tror inte att hampa ska lukta så värst, eller misstar jag mig helt nu? Jag trodde det bara var typ 'olaglig' hampa i form av hasch som luktar då det röks.. Inte en hel planta? Hade en vän som hade hampa hemma (plantor) och det (vad jag kan minnas) luktade inget annat än - planta. Typ. Kan även tillägga att de plantorna inte var industrihampa, utan av den sort som avses för 'annat' bruk.. ^_^

Lagliga biten och allt det där ja - håller med dig, it sucks.

Ja, hampa + aloe vera + orkidé är klockrena växter att ha hemma! ^_^ Om du nu har svårt att få sol på naturlig väg hemma hos dig, kanske du vill testa på växtlampor (tror det är samma som för reptiler/terrarium dvs UV-rör) och ställa växterna under. Skall dock passa på att varna för att UV-rören avsedda för detta bruk kan vara rätt kostsamma. :( Och måste tyvärr bytas då och då. Aloe vera är lättskött, men kräver värme & solljus ja då den eg. är en 'ökenblomma'/kaktus (med det menar jag inte att den dör inomhus - tvärtom, bara det inte blåser, är dragigt eller är mycket kallt..). Råkade t.ex. lämna en aloe vera planta för nära fönsterglaset i vintras - den blev frostskadad på just den armen! O.o
Heheh.. men de är rätt tåliga ändå. Ge det ett försök om du kan! Aloe vera passar i typ alla blandningar - ut och invärtes, superbra för huden och passar för typ en mängd olika hudåkommor (du talar med en aloe vera-junkie ;)!!

Bra att du är på! Jag har också en vän som nog gärna vill beställa med oss också. Ja, jag tog skalade frön denna gång - men det var p.g.a. att Rawfoodshop.se inte hade några oskalade :/ och jag orkade inte hålla på och beställa från England då frakten var såå osmickrande.
Men beställer vi sen från DYW så vill jag ha oskalade..

Hehehe! Du är rolig du ^_^. Men jo visst, i teorin är det bara att ta oskalade (icke behandlade, värmeskadade etc.) frön och sätta i jord - men man måste 'väcka liv' i dem först genom att låta dem ligga lite fuktigt nån dag och se om de öppnas eller visar ngt. tecken på att de inte är döda. Sen när de väckts kan man plantera dem i några krukor - se vilka som växer sig finast och starkast och sålla bort ev. dåliga plantor. Kan förklara mer sen, men det är den enkla förklaringen! ^_^
- Förutsatt att DYW inte har 'förstört' de oskalade hampafröna på något sätt så bör de vara dugliga för plantering. De flesta torkade frön går att grodda i burk, så då ser jag ingen anledning till att dessa från DYW inte skulle gå att plantera! ^_^ Är nog mer 'den lagliga biten' du har att oroa dig över (om ens bry dig om) ifall du nu skulle få en planta på 2 meter som du senare måste knöggla ut genom dörren när du ev. flyttar till nytt ställe nån gång i framtiden... hahaha *garvar åt sinnesbilden i huvudet*

Kan du se min emailadress? PM:a mig annars så kan vi hålla kontakten framöver! ^_^

Peace & love.

Posted on: 2009/5/18 20:05

See User information
Jag köpte just en påse på hälsokosten.

Posted on: 2009/5/19 11:30
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Förra året köpte jag en 10kg säck här i från, billigt och bra. Dom frågar om det e för utsäde eller om det ska ätas.

http://www.hampekraft.se/index.html

Don juan;
Vilken maskin tänkte du köpa för att göra mjölken??
eller hur har du tänkt att göra?

Posted on: 2009/5/20 17:17

See User information
babyrosa
Hampa då den "blommar" blir klibbig och luktar ganska starkt, men kanske endast gäller för hög dos av THC - som jag har personliga erfarenheter av. hehe, skumt att din kompis plantor inte luktade så starkt. De jag såg var rejäla plantor med extremt stark THC och det stank som tusan men den personen vädrade aldrig lägenheten pågrund av risk för skadeinsekter så det var nog därför det stank, men lukten är ju underbar och lugnande så det e nice. Vädrar man bör det vara lugnt sen tror jag industri hampa inte luktar lika starkt, är nog lugnt ändå:)

Den lagliga biten får man kanske skita i, hälsan går före allt. Men undrar hur många plantor man behöver för att skörda tillexempel 500 gram nöt/frön? Men lite orolig är man om man har en hel djungel hemma:) tänkte mig 1-3 plantor inte mer.

Jag hade faktiskt en grön period då jag odlade hemma och använde mig av lampor ett tag, det är soft. Då ingick elen i hyran, kan inte göra så nu då det blir för dyrt. Kanske får installera solceller på taket i mitt hus eller något liknande hehe Eller odla utomhus vid någon glänta i någon skog under sommaren fast där e risken stor att det blir pannkaka av allt. Svenska sommaren är inte att lita på. Man ska bo i hus på landet där är det vilda västen:)

Får ta å skicka ett mail till DetoxW å fråga om det går att odla av deras oskalade frön. Hur var skalade frön föresten, hört att dem ska vara jätte goda...

Dada
Jag mejlade dem och frågade om dem hade något kvar av deras senaste skörd, men dem fröna var inte ätbara längre. Trist!
Maskinen heter:
Yaoh Raw Hemp Milk Maker

finns här:
http://www.aggressivehealthshop.co.uk ... siveHealth/Products/YAOR7

Går också att göra det för hand men tar längre tid.

Posted on: 2009/6/1 11:22

See User information
Hela hampafröer kan man köpa i Malmö på lösvikt i butiken Morötter & Annat! 53 kr kilot, och studerar man får man 10% studentrabatt. =)))) Jag köpte 3 kilo för ett tag sen och experimenterar vilt med hampamjölk o pålägg o sånt just nu. Synd det inte verkar finnas skalningsmaskiner för hemmabruk... hade vatt gött o göra eget hampasmör. Skalade hampakärnor är ju sådär 5 - 10 gånger dyrare än de oskalade man kan köpa här.

Här är mitt recept på smaskigt pålägg (ursäkta de ungefärliga måtten, ni får prova er fram) :

Grodda frön under natten för att få bort fytinsyran.
Rosta i panna, eller bara värm upp dem försiktigt för att ånga bort vattnet (de lär inte tåla värme så bra.. fetterna blir förstörda, dock blir de sååå mycket godare rostade). Sen, kör ner dem i nån sorts mixer eller mal ner i mandelkvarn. Jag har bara använt mandelkvarn, och brukar då köra ner stoftet en runda till för att få en mjöligare konsistens.

Sedan, häll i hampaolja och rapsolja (eller bara hampaolja, jag snålar för det är så dyrt..) tills konsistensen känns bredbar. Jag tog även i en klick jordnötssmör för att få shystare konsistens och hjälpa till med smakupplevelsen. I med en nypa salt, lite lite honung, massa kanel och godtyckligt med kardemumma.

SMASKENS! Dock ser ut som fiberrik avföring.. MENMEN. =)

Ah, o kolla här:
http://hampaprodukter.se/wp/?page_id=265

Så snart kanske man kan köpa svenska hampafröer igen!!

Posted on: 2009/9/22 21:05

See User information
Köpte HELA frön i pulver form på hälsokost affären i Järna nyss---- var gott...

Posted on: 2009/9/22 23:00
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Hampafrö, kan köpas som fågelmat.

Det är vanligtvis "industrihampafrö" dvs; i princip THC-fritt(grödan) & lagligt!
Finns inga garantier för att det är eko-odlat dock.

Men om du odlar själv från dessa frön så är det eko!

Quote:
Ska köpa en maskin som gör hampamjölk på 1 minut:)
Nu blir jag mycket intresserad, har du lust att dela med dig av vad det är för maskin?

Lycka till: Hej

Posted on: 2009/9/22 23:38

See User information
Hej
Maskinen heter "Yaoh Raw Hemp Milk Maker" och verkar endast finnas att köpa ifrån UK. Slut såld på många ställen. Jag hade planer på att köpa den men det blev aldrig av då jag inte vet om det skulle bli lönsamt i längden.

Posted on: 2009/9/25 18:56

See User information
Tackar,tackar!

:Hej

Posted on: 2009/9/25 19:50

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper