vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

DN.se: Studentförening bjöd in Ahmed Rami (RadioIslam.org)

See User information
http://www.dn.se/kultur-noje/studentf ... od-in-ahmed-rami-1.871313

http://www.radioislam.org

Ahmed Rami, fälld för upprepade fall av hets mot folkgrupp, bjöds under onsdagen in av Utrikespolitiska föreningen vid Linköpings universitet för en debatt kring yttrandefrihet.

Som grundare av närradiostationen Radio Islam fälldes Ahmed Rami 1989 för upprepade fall av hets mot folkgrupp efter en stämning från JK.

– Vi fick reaktioner på vårt beslut under dagen, men tanken med debatten var att de inbjudna och publiken skulle diskutera just var gränsen för yttrandefriheten går. Vi står inte på något vis för Ramis åsikter, betonar studentföreningens ordförande Tamuz Hidir.

Universitetsföreningen har tidigare inviterat bland annat den omstridde konstnären Lars Vilks respektive Benny Dagan, Israels ambassadör i Sverige.

Ser du inte en risk för att ni tillhandahåller en respektabel plattform för en person som Ahmed Rami genom er inbjudan?

– Jo, vi har fått kritik för just det. De som följt våra debattprogram vet att vi ger plats för personer med kontroversiella åsikter, det gör vi, men vi anser att man ska kunna ha en fri och öppen diskussion just på ett universitet, säger Hidir.

– Ska vi diskutera om Ahmed Rami eller ska han få möjlighet att förklara sig själv? Och han var på plats för att diskutera yttrandefrihet, inget annat. Dessutom handlar ju diskussionen kring vårt beslut kring Rami också om yttrandefrihet. Jag tycker inte att det var fel att bjuda in honom.

Chefredaktör Daniel Poohl vid den antirasistiska tidskriften Expo delar inte den bedömningen.

– Det är helt absurt att välja en person som Rami för att diskutera yttrandefrihet. Jag förstår idén att man ska låta alla komma till tals och att människor själva ska stå för sina åsikter, men i det här fallet ger man utrymme och legitimitet åt en person som jag tycker har diskvalificerat sig från den offentliga debatten med sitt uttalade hat, säger han.

– Jag tycker att man faktiskt kan förbruka sin plats i den öppna debatten. Det gäller inte många människor, men definitivt Ahmed Rami.

Ola Larsmo, ordförande i svenska PEN-klubben, är också kritisk.

– Vi har yttrandefrihet i Sverige, det gäller också folk som är fällda för hets mot folkgrupp, men det här handlar mer om föreningen som bjöd in Rami och vilken profil den vill ha. Jag ser fram emot att de också bjuder in den öppet gayfientlige Åke Green och någon riktigt präktig islamofob, säger Larsmo.

Utrikespolitiska studentföreningens debattdag, den så kallade UF-dagen, i Linköpings universitets amfiteater, öppnades under onsdagseftermiddagen av landshövding Björn Eriksson.

– Jag känner till Rami, när jag var rikspolischef så var vi i luven på varandra, säger han till DN. Jag höll inledningsanförandet och hörde inte debatten, men min uppfattning är att om en sådan person bjuds in och möter kvalificerat motstånd så tror jag man massakrerar honom bättre än att försöka sig på alltför mycket isolationism; det brukar leda till martyrskap och det ska man inte bjuda på. Utrikespolitiska föreningen är en seriös verksamhet och jag kom dit oberoende av vem som var efter mig.

I veckan gästas Utrikespolitiska föreningen vid Linköpings universitet av bland annat Fredrik Reinfeldt respektive Margot Wallström.

Georg Cederskog

georg.cederskog@dn.se

Posted on: 2009/5/22 15:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper