vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 (4) 5 »

Re: Vad är det för typer som är på vof.se

See User information
Vilka applikationer kan Intelligent Design (kreationism) användas till.

Evolutionsteorin (som är både fakta och teori) har lett till många applikatoiner tex olika vacciner och massa annat.

ID kan ju inte förutsäga ngt alls, och vem skapade skaparen?

Visste att det fanns kreationister i USA men här i sverige trodde jag vi hade högre nivå än så i skolorna, och skriva att det inte finns bevis för Big Bang är bara ignorant.

Tror ni bara på gravitationsteorin också eller?
Iofs så verkar inte Superman tro på den då han uppenbarligen kan trotsa den men det är ju en annan sak

Well evolution is a theory. It is also a fact. And facts and theories are different things, not rungs in a hierarchy of increasing certainty. Facts are the world's data. Theories are structures of ideas that explain and interpret facts. Facts don't go away when scientists debate rival theories to explain them. Einstein's theory of gravitation replaced Newton's in this century, but apples didn't suspend themselves in midair, pending the outcome. And humans evolved from ape-like ancestors whether they did so by Darwin's proposed mechanism or by some other yet to be discovered.

Moreover, "fact" doesn't mean "absolute certainty"; there ain't no such animal in an exciting and complex world. The final proofs of logic and mathematics flow deductively from stated premises and achieve certainty only because they are not about the empirical world. Evolutionists make no claim for perpetual truth, though creationists often do (and then attack us falsely for a style of argument that they themselves favor). In science "fact" can only mean "confirmed to such a degree that it would be perverse to withhold provisional consent." I suppose that apples might start to rise tomorrow, but the possibility does not merit equal time in physics classrooms.

Så förstår ni nu varför det heter (kallas snarare då världens ledande biloger vet att det är just fakta) teori och inte fakta?

Posted on: 2009/5/27 20:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Dic3man skrev:
Tror ni bara på gravitationsteorin också eller?

http://video.google.com/videoplay?doc ... =THUNDERBOLTS+OF+THE+GODS
Mycket uppfriskande alternativ/komplement till gravitationens roll i universum.

"Jag tror inget som jag inte vet"
Skalman

Posted on: 2009/5/27 20:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Tack för alla bevis som bara strömmar in om att er teori är mer än en dålig teori. ni har som sagt inga bevis alls. men det finns hur mycket som helst som stödjer intelligent design, vår DNA är som en super avancerad maskin, inte så lätt att förklara bort det.

Intelligent Design: The Origin of Biological Information and the Higher Taxonomic Categories

On August 4th, 2004 an extensive review essay by Dr. Stephen C. Meyer, Director of Discovery Institute's Center for Science & Culture appeared in the Proceedings of the Biological Society of Washington (volume 117, no. 2, pp. 213-239). The Proceedings is a peer-reviewed biology journal published at the National Museum of Natural History at the Smithsonian Institution in Washington D.C.

In the article, entitled “The Origin of Biological Information and the Higher Taxonomic Categories”, Dr. Meyer argues that no current materialistic theory of evolution can account for the origin of the information necessary to build novel animal forms. He proposes intelligent design as an alternative explanation for the origin of biological information and the higher taxa.

Går att läsa här: http://www.discovery.org/a/2177

Anonym
Malmoesoldier, du verkar vara bekväm i designtänket. Kul! Du bekräftade aldrig att du förstod skillnaden mellan självreplikerande biologi och maskiner, och på ditt sätt att beskriva DNA så misstänker jag att du inte förstår skillnaden. Evolution är mitt favoritämne, så fråga gärna om du vill veta skillnaden. Men jag är helt och fullt nöjd med att du förblir ID-anhängare. Något måste man få bestämma själv.

Du som nu faktiskt är ID-anhängare, måste ha funderat lite på vem den där designern faktiskt är. Det finns ingen kreationistisk fallang som fått speciellt stor spridning, men mitt stalltips är att de flesta ID-anhängare tror att det är rymdkejsaren Xenu som skapat livet på jorden. Har du några tankar här?

See User information
Quote:

Eller som norske hydrobyn gjort omvandla vind till vätgas.
Detta bryter inte mot termodynamikens lagar.
Quote:
Den heter E = Mc 2.
Att massa är ekvivalent med energi betyder ju inte att "tid och rum är grundregeln i universum".
Quote:

Och den ligger till grunden för hela konsument tänkandet.
Och inte fan har det något med konsumtion att göra.

Quote:
Big bang teorin är idiotisk för att den bryter mot entropins grundlag.
Att något i rörelse gör av med energi.
Lol. Du har ingen aning om vad du pratar om va?

Quote:
Stämmer inte med strängteorin kvark teorin eller någon annan befintlig teori.
Det gör den visst. Varför ljuger du?
Quote:
För att universum som Big bang teori reflekterar inte lagarna som upperätthåller orsak och verkan = Lagra energi Omvandla energi och producera energi.
Du är inget under av tydlighet. Big-bang teorin gör inget anspråk på att förklara vad fan det nu än är du försöker säga, utan det är en teori som förklarar varför universum ser ut som det gör idag.

Quote:
Men en bra terori om du vill ha en ateist befolkning där pengar betyder mer än människoliv och förtroende..
Om det är denna typ av orsak och verkan som du menar att Big bang-teorin inte förklarar så har du nog rätt.

Quote:
Idiotiska synsättet reflekteras i metoder och leta efter elementarpartiklar i en Cern reaktor.
Är det något fel i att leta efter nya elementarpartiklar?

Quote:
Förlita dig på utomstående kunskap mer kapacitet har du inte och komma med något eget.
Jag har i alla fall kapacitet att bygga en vettig mening, något du uppenbarligen saknar.

Posted on: 2009/5/28 0:08

See User information
Quote:

Malmoesoldier skrev:
Quote:
Big Bang-teorin är i dess nuvarande form en extremt framgångsrik teori för att förklara hur universum ser ut idag. Varför är den idiotisk?

Framgångsrik?. det finns inga bevis på big bang.
Sluta ljug, det finns massor av bevis för Big Bang. Men låt höra vad du har för alternativ. Hur förklarar du till exempel universums expansion? Eller bakgrundsstrålningen?

Quote:
det är bara något som lärs ut i skolor för det är skolans jobb att göra folk till arbetare som inte förstår hur verkligheten vi lever i fungerar. det är idag inte tillåtet på många ställen att prata om intelligent design och folk förlorar jobbet över det ofta, trots att vetenskapen backar upp den teorin mer än någon annan.
Big Bang- teorin har ingenting att göra med ID. Ingenting.

Posted on: 2009/5/28 0:22

Anonym
Vad brukar folk som följer darwin ha gemensamt? dom vet inte grunderna i historia, som vem det var som installerade fascisterna i tyskland och kommunisterna i ryssland och kina. och dom följer det som är normen och mest accepterat av gubbar med glasögon som har en utbildning dom själva inte har, för det betyder att dom gubbarna är experter och vet allt, det är därför dom jobbar där dom jobbar. vi andra är inte lika unika som dom och dom vet allt i ämnet dom studerar bäst, dom har inga fel. och en doktor vet alltid bäst vilka mediciner man ska ta, det finns ju inga "mediciner" som skadar vår hälsa och som har blivit accepterade till marknaden med hjälp av fusk i forskning, nej inte alls. och folk som pratar om ID som en teori blir inte av med sina jobb ofta, det är inte heller sant..

"självreplikerande biologi"

Det förklara ju DNA.. vet du inte hur DNA ser ut? eller du vet hur det ser ut, att det är något av det mest avancerade som finns här på jorden men tycker inte det är något konstigt?.

Jag tänker inte ge dig någon vetenskap om hur verkligheten är uppbyggd, varför det är ett hologram eller varför ID är trovärdigt mer än det jag har länkat till. för det är så löjligt, använd logik och gör du minsta lilla forskning i ämnet så ser du att allt trams du har blivit lurad av har inga bevis bakom sig.

"de flesta ID-anhängare tror att det är rymdkejsaren Xenu som skapat livet på jorden"

Där var du rolig. det finns ingen chans att det kan finnas tusentals saker runt omkring oss som vi inte kan se och kommunicera med normalt enligt dig?. vetenskapen vet att vi männiksor ser under 1% av allt som är omkring oss och dom flesta är överens om att det finns andra dimensioner. det finns mängder med bevis när det gäller att allt skulle vara ett avancerat hologram och att vi är uppkopplade till ett "internet", tror inte du har studerat det överhuvetaget. hade du ens hört talas om David Joseph Bohmh och Karl Pribram innan jag nämnde deras namn?.

jag har inte alla svaren och säger inte att jag har dom iheller,men det ni kommer upp med är mer än ologiskt. Jag tror inte nödvändigtvis på en gud i form av en varelse med en kropp som vi människor, visst det finns säkert en massa olika varelser och andra planeter med människor, men det kan också finnas intelligent liv som inte är i formen av en männisna med en kropp osv, det kan finnsa intelligent liv i många olika former.

Jag förstår att vof:are tycker sånt här låter konstigt på grund av att ni har tittat på Science fiction hyllan i video butiken i hela era liv och tänkt "allt det som står där handlar om saker som inte kan hända i verkligheten" och helt glömmt bort som många gör att verkligheten är mer konstig och fantastik än Science fiction.

Jag rekommenderar att du sätter dig ner på en gräsmatta en solig dag och håller käften och lägger 50mg N-N-DMT i en glaspipa och röker det och lutar dig tillbaka. sen kom tillbaka och berätta hur ID är löjligt och inte trovärdigt, efter din hjärna har accepterat en annan värld som verklighet, för det är precis det hjärnan gör av DMT, det du upplever registrerar hjärnan som verklighet. och det är inte DMT i sig själv som gör att du ser det du ser, det är din hjärna. det motsvarar en upplevelse som om en portal hade öppnat sig mit i luften och du hade gåt in i den eller något liknande.

Nej jag har aldrig provat DMT men hade gärna gjort det då det inte ger hjärnskada och är 40 gånger starkare än LSD. anledningen att jag tar upp detta är för att gåtan vad det är man ser och upplever under DMT är en större gåta än hur vi kan se vad vi ser med vår hjärna (ja man ser med hjärnan och inte ögonen). och ändå pratas inte detta om på nyheterna varje dag, otroligt. DMT är naturligt och finns i vårt blod och i växter i naturen, det är alltså något som ska vara här på jorden och det ger den effekten på oss människor, det tillåter en att kommunicera med varelser i alla olika former som man uppfattar som intelligenta. att vår hjärna kan göra något sånt fantastiskt är något att tänka på.

Anonym
Malmoesoldier, förstår du skillnaden mellan en maskin och en biologisk varelse som förökar sig genom sex?

See User information
Klart underhållande.

Jag tycker det är tydligt att vetenskap kan bli galenskap. Koldioxid genererar en växthuseffekt, enligt IPCC. Kravet på bevis innan man beskattar världssamfundet har man inte. Ibland behövs bevis, ibland inte.

Darwin har jag läst en del om. Han verkar ha saker och ting gemensamt med Marx, frimurarkoppling etc. Ju mer jag läser om arkeologi och 'ancient civilizations' så förefaller det konstigt om Darwin har rätt i sin helhet. Så mycket antyder att något extra terrestriellt fixat och donat på vår moder jord. Det betyder dock inte att det sker en evolution. Det ena utesluter inte det andra (för varför skulle det göra det?).

Big bang, ja. Jag har en kompis som tragglat teknisk fysik på Chalmers och är inte helt bortkommen i det han gör. Han har svårt att köpa klantmekaniken och Big bang. Men å andra sidan, han söker sig till alternativa källor av information, precis som jag. Vi är rätt på det klara med att den akademiska världen avskärmar en del av den utveckling vi som människor borde kunna skapa åt oss själva. En akademisk institution är en korrupt institution (jag har själv varit anställd i en sådan).

Har jag en verktygslåda med x antal verktyg och får en uppgift som kräver något verktyg jag inte har, då står jag där och glor, eller jag kanske inte ens förstår att något saknas. Allt jag kan göra definierar jag utifrån verktygslådan och allt jag inte kan definiera kallar jag för "icke-sanning" eller fantasi. Det gör mig oerhört blind inför de oändliga möjligheterna som bör återspeglas i ett oändliga universum. Verktygslådan kan och bör utökas. Man skall inte ha så bråttom att utesluta viss information som felaktig bara för att man inte kan applicera detta i ens egen tankevärld.

Posted on: 2009/5/28 8:29

Anonym
Quote:

FredrikF skrev:
Sluta ljug, det finns massor av bevis för Big Bang. Men låt höra vad du har för alternativ. Hur förklarar du till exempel universums expansion? Eller bakgrundsstrålningen?

Big Bang- teorin har ingenting att göra med ID. Ingenting.

”universums expansion” vad roligt, berätta mer. ”Bakgrundsstrålning” och ”big bang” det här låter riktigt intressant, berätta mer. Roligt att vi har en medlem som vet och talar med en sådan övertygelse. Va roligt, berätta mer. Hur gammal är universum? Finns det flera universum? Hur långt ut i universum har vi sett med ex Hubble? Vet vi om det finns liv på våra närmsta planeter?

Vad menar du när du först säger ”det finns massor av bevis för big bang” och i nästa citat så kallar du det för ”big bang-teorin”?

Anonym
Quote:

Therold skrev:

Har jag en verktygslåda med x antal verktyg och får en uppgift som kräver något verktyg jag inte har, då står jag där och glor, eller jag kanske inte ens förstår att något saknas. Allt jag kan göra definierar jag utifrån verktygslådan och allt jag inte kan definiera kallar jag för "icke-sanning" eller fantasi.

Som jag ser det, begränsar vi oss inte till verktygen, utan till beläggen. Dessutom säger vi inte att någon annan har fel, endast att den vetenskapliga hållningen är den som har belägg. Jag stänger inte dörren för något alls, inte ens att universum och livet är skapat av supermänniskor från en annan plats i universum, jag bara avvaktar med att driva den linjen till dess att jag har data som styrker det. Annars kan jag inte motivera den hållningen helt enkelt. Men varken du eller jag, kan veta om den som gör ett spektakulärt sanningsanspråk talar sanning eller ljuger, om ingen data finns tillgänglig. Så säg vad du vill, vet inte jag bättre, kan jag inte säga emot. Är du med?

Anonym
FredrikF får tala för sig själv, men åldern och teorin tar jag gärna.
Quote:

Jumalauta skrev:
Hur gammal är universum?

Knappt 14.000.000.000 år.

Quote:

Jumalauta skrev:
Vad menar du när du först säger ”det finns massor av bevis för big bang” och i nästa citat så kallar du det för ”big bang-teorin”?

Teori är den högsta sannolikhetsgraden inom vetenskapen, och för att få teoristatus krävs mycket väl underbyggd data. Ordet "bevis" använder vi inte när vi pratar med varandra, eftersom det är missvisande, men att big bang är en teori, betyder att vi är mycket säkra på vår sak.

Nu får FredrikF ta vid.

Anonym
Quote:

AndersH skrev:
FredrikF får tala för sig själv, men åldern och teorin tar jag gärna.
Quote:

Jumalauta skrev:
Hur gammal är universum?

Knappt 14.000.000.000 år.

Quote:

Jumalauta skrev:

Teori är den högsta sannolikhetsgraden inom vetenskapen, och för att få teoristatus krävs mycket väl underbyggd data. Ordet "bevis" använder vi inte när vi pratar med varandra, eftersom det är missvisande, men att big bang är en teori, betyder att vi är mycket säkra på vår sak.

Nu får FredrikF ta vid.

Det är sannolikt det där med ålder, men jag varken accepterar eller tror på det eftersom rent realistiskt så vet jag att det kommer justeras, så som människans ålder och uppkomst...

See User information
85 inlägg och jag har inte fått reda på vad universum betyder.....
Allt jag vet är att uni versus betyder -ett motsatsförhållande- men inte ens det kan dom haspla ur sig på vooooof...

Vet dom ens att en enhetlig fältteori måste omfatta båda sidorna i motsatsförhållandet...... grunden är en koloss på lerfötter vilken vilar på lösan sand.....

Posted on: 2009/5/28 10:12
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Anders. du tittar allstå på DNA och tycker att det inte är något konstigt?.

Som jag sa, när vi människor ser en maskin så vet vi att den är byggd av något intelligent.

Vad är då DNA för något?. det är inte bara hur DNA ser ut som är det otroliga utan allt annat med som jag inte orkar gå in på för du kan hitta det i länkarna jag gav dig. det är saker som ni undviker att tänka på och prata om, för när något att för svårt för att kunna förklara så bara uppstog det.

Ni har nog blivit lite programmerade till att köpa vad som är mest accepterat istället för att använda logik. det är det skolan gör, man lär sig inte grunderna i historia ens. vilket gör att det blir mycket svårt att använda kritik och förstå något som 911.

Dom flesta tandläkarna världen runt kommer säga till dig att flour är jätte bra för tänderna för dom har lärt sig det i deras utbildning, men det är inte vetenskap. jag har rätt och alla dom tusentals männiksorna som har en lång utbildning har fel. såna sanningar brukar ni ha svårt att acceptera.

Anonym
Ok, så du har problem med genetiken (arvsläran). Men en sak i taget:

Det jag ville komma till angående ditt inlägg om att maskiner är designade, är dels att jag förmodar att du själv förstår att maskiner är designade. När det gäller ditt ursprung, behövs en mamma och pappa. Har du inte blivit till på normalt vis, så har man gjort en befruktning på konstgjort vis, men det är fortfarande en befruktning och en biologisk process från celldelning till människa.

Detta måste man veta om för att kunna förstå vårt ursprung. Kan du bekräfta att du förstår att du som individ inte är designad, utan skapad genom en naturlig process, eller är det något här du måste veta mer om först?

See User information
Quote:

AndersH skrev:
Vi har teorin, och vi har hypoteserna som vill in i teorin. Det vi pratade om var teorin.

Hm jag ger upp. Jag kan inte se annat än att ni just TROR på evolutionsteorin eftersom ni accepterar hela teorin fast den har luckor. Om det finns hypoteser som är tänkta att fylla dessa luckor men dessa inte är evidensbaserade så kan jag inte se annat än att ni väljer att fylla luckorna med TRO. Och om ni accepterar hela teorin inklusive luckor som måste fyllas med tro så verkar det för mig som att ni faktiskt TROR på teorin som helhet.

F.ö. tycker jag det borde vara en varningsflagga när man "vill få in hypoteser i teorin". Bad science imo

Posted on: 2009/5/28 13:53

Anonym
All vetenskap är dålig vetenskap enl. din standard, eftersom ju mer man vet desto mer vet man om att det finns att ta reda på längre fram. Men så som vi ser det, är detta normalt.

Vi å andra sidan, ser det som en varningsflagga med när någon påstår vara just komplett. Någon som tror sig ha en universalteori där alla detaljer är täckta, trots att inte alla detaljer har bakomliggande forskning.

Tack för intressant och lärorikt meningsutbyte. Jag tror mig ha bättre förståelse för "alternativ vetenskap" nu. Hoppas du har större förståelse för oss nu.

See User information
Quote:

AndersH skrev:

Tack för intressant och lärorikt meningsutbyte. Jag tror mig ha bättre förståelse för "alternativ vetenskap" nu. Hoppas du har större förståelse för oss nu.
Lung nu!Vi har större förståelse/förlåtelse,vi håller oss till vetskap.

Det du säger ,känns som att:Vänta bara!När mina stödhjul tages bort,så vinner jag/vof Tour the France...hehe

ps.Anders på Danska :betyder Kalle Anka,sluta ducka nu,plz

Posted on: 2009/5/28 15:42

See User information
Quote:

sale skrev:
Quote:

AndersH skrev:

Lung nu!Vi har större förståelse/förlåtelse,vi håller oss till vetskap.

Det du säger ,känns som att:Vänta bara!När mina stödhjul tages bort,så vinner jag/vof Tour the France...hehe

ps.Anders på Danska :betyder Kalle Anka,sluta ducka nu,plz

TheroldÖ:
Klart underhållande.

Det är vanligt på Vof:)

Posted on: 2009/5/28 15:50

Anonym
Tjena sale! Vinner gör ni. Redogör för den vetenskapliga hållningen gör vi. Med den uppdelningen är alla nöjda. Jag får säga det igen: Jag är här för att diskutera och för att lära mig. INTE för att konvertera någon. Hoppas att du förstod det denna gång, för jag var tydligen inte tydlig nog förra gången jag skrev det. Jag tycker att ni är sköna killar, och jag vill inte ändra på er.

See User information
Quote:

AndersH
Men varken du eller jag, kan veta om den som gör ett spektakulärt sanningsanspråk talar sanning eller ljuger, om ingen data finns tillgänglig. Så säg vad du vill, vet inte jag bättre, kan jag inte säga emot. Är du med?

Sanning eller ljuger antyder en medveten styrning av ens belägg. Man bör ju eftersträva att inte tala om sanning och inte alls ljuga. Nu märker jag ord här, men så kan det bli ibland.

Data finns inte tillgänglig om vi pratar om sådant vetenskapligt arbete som idag är bortom vårt officiellt accepterade sätt att bearbeta just data. Vi når inte det data vi skall bearbeta, så därför ingår inte dessa 'sanningar' i vår officiella vetenskap. Av denna enkla anledning förlöjligar officiella vetenskapen all kunskapstörst som inte accepterar enbart officiellt bearbetningsbart data. Så visst, jag är med. Det kanske du också är?

Reproducera, att om man gör a så får man b. När nästa person gör a och får b osv. så får man ett beprövat test. Hur gör man detta inom bl.a. strängteorin? Tja, går väl inte. Trots det vinner strängteorin massor av fjädrar i hatten - jag förstår inte denna uppdelning. Teoretisk fysik är ett högstatusämne och borde avkrävas mer 'bearbetningsbart data' precis som så mycket annat. Jag grejar inte att förstå skillnaderna som föreligger inom sfären av teoretisk fysik, vad som blir accepterat och vad som inte blir det, för teori och fysik är i stort sett allt vi inte kan greppa med officiella vetenskapliga metoder.

Erkänner att jag i detalj är inne på något jag kanske inte helt är rätt man att greppa men grundtankarna jag har delas säkert av flera. What makes it ok and what makes it not ok?

Posted on: 2009/5/28 20:35

Anonym
Har du läst vetenskapsteori? Det finns något in ditt sätt att beskriva detta, som är lite småsvajigt.

Men en sak är säker: Vi säger inte att Gud (eller någon annan) INTE designade människan. Vi säger bara att från den data som är tillgänglig för oss idag, kan vi inte hävda att Gud (eller någon annan) har skapat oss.

Och så är det med konspirationsteorierna på vaken.se också. Vi säger inte att ni har fel, vi säger bara att vi inte vet att ni har rätt, och möjligtvis att inte ni själva kan veta (om inte ni har tillgång till information som vi saknar).

Märker du att jag är lite provokativ nu (igen)?

Anonym
Quote:

Men en sak är säker: Vi säger inte att Gud (eller någon annan) INTE designade människan. Vi säger bara att från den data som är tillgänglig för oss idag, kan vi inte hävda att Gud (eller någon annan) har skapat oss.

Och så är det med konspirationsteorierna på vaken.se också. Vi säger inte att ni har fel, vi säger bara att vi inte vet att ni har rätt, och möjligtvis att inte ni själva kan veta (om inte ni har tillgång till information som vi saknar).

Det uppstår ett problem då vissa teorier, t.ex. evolutionsteorin, får ett så så stort genomslag i samhället om det sker på basis av att teorin sägs vara mest 'sann'/har mest 'data' bakom sig. Även om det sägs finnas mest data som talar för denna teori - jämfört med andra alternativa teorier - blir det problematiskt någonstans när teorin har så stora brister och andra teorier 'avvisas' för att de baseras på sådant som inte går eller är svårt att mäta (iallafall i nuläget).

Människan, eller åtminstone vissa, tror sig kunna förklara allt även när det inte går.

« 1 2 3 (4) 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper