Vakencorner
|
Re: Manipulerad alkoholmonopol undersökning.
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Posted on: 2006/4/19 16:00
|
|||
|
- -
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
"Du tycker inte att det är viktigt att den som säljer alkohol kollar leg. Det tillsammans med dina övriga svar får mig att tro att du är negativt inställd till monopolet. Kanske är du emot allt som inskränker den personliga friheten... jag är för fri konkurrens inom de flesta områden men inte när det gäller alkohol"
nåt sånt svarade hon... |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Ok, då var det legget som triggade ett negativt svar. Jag sa att jag tyckte att det var bra att dom kollar leg. Men det har ju inget med monopolet att göra. Vilka jävla fittor, dom har riggat det här från början till slutet och sen ska dom säkert använda resultatet för att visa "massan" att det finns ett brett stöd för monopolet. Ungefär samma grej som att 7% är arbetslösa, om man kollar sig omkring bland vänner och familj, inte fan blir det 7%..
/ fr3D |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Man menar väl att det blir svårare att säkerställa en noggrann ålderskontroll om vanliga affärer får sälja alkohol. Man har väl sett att underåriga kunnat köpa folköl t.ex.
I vilket fall som helst var det ett jävla skittest med extremt ledande frågor till monopolets fördel. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
På tal om ett ärende i samma kategori. En ska är säker, med monoplet kommer också muthärvor, alianser, och, skit. så det är jävligt svårt för vanliga döliga mäsmiskor som har import firmor att ta sig in på systemet.
Det har upp dagads i tv tex om mutskandaler i sytembolaget, jag visste dock detta före det kom ut på tv, mer dom säger att äredet är löst nu, skurarna ska ses och tas om hand om, tycker hela detta bara har tystas ner ordäteligt, och kan säga att mutor och monopol för de som säljer till sytem bolaget forfarade händer på utbred nivå. Och skulle detta komma ut så skulle det inte kunna finnas ett monopol för de bryter mot lagen så mycket. Sytembolaget och dess leveratöre INTE ALLA, men flesta stora, har mycket skumt för sig. Så är ett monopol bra. hmm kanske, men det funkar inte som det sägs att det ska göra. Sen är det de, att det är regeringen som har hand om det, det äcklar mig änu mer, och att vd råkar vara fru till MR statsminister. F*n stiker ju koruption om hel skiten. Jag trodde vi skulle göra så att saker och ting är bra för folket.
Posted on: 2006/4/24 7:51
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Undersökningen är en uppenbar "goodwill" kampanj inte en seriös undersökning. Systembolaget har haft en rad negativ publicitet med mutaffärer, dålig kvalitet på utbudet och höga pensionsprogram. Men det är bara en del av problemet.
Sedan Sverige gick med i EU har vi förbundigt oss att lyda under europeiska lagar om bl.a fri handel. Monopol är direkt kontraproduktivt ur konsumentperspektiv eftersom ingen konkurrens påverkar pris och kvalitet. Även om det är ett statligt monopol vars huvudsyfte är att garantera skatteintäkter. Sverige har fått undantag från avreglering med ett par år som skulle ha löpt ut för länge sedan. Faktum är att enlig EU lagstiftningen är försäljning av alkohol i butiker och via Internet handel laglig och tull, polis och andra myndigheter begår ett brott mot när dom stoppar ex.vis näthandel. Problemet är att varje individ måste driva sitt ärende till Europadomstolen på egen hand vilket gör att chansen att Svenska myndigheter skall bli straffade är minimala. Och även om dom skulle bli straffade handlar det kanske om ersättning för enskilda konsumenter. Vissa näthandelsfirmor har dock startat grupptalan mot tull och polis för att man beslagtagit och förstört varor utan ersättning trots att paneuropeisk gränshandel inte är förbjuden enligt lag. Jag kan tänka mig att 1: Staten lobbyar för ett förlängt undantag från frihandelsavtalen 2: Tull och Polis är på väg att få ett bakslag i Europadomstolen. Därför 1: Vill dom kunna redovisa en färsk undersökning om att Monopolet har ett brett stöd bland folket 2: påverka opinionen genom att formulera frågor och Anitras svar med argument för Monopolet. Vi kan väl alla vara överens om att spritutskänkning till minderåriga är negativt. Men det har inte med frihandel och konkurrens att göra. Staten kan enkelt höja straffet för olovlig utskänkning eller t.ex dra tillbaka näringstillstånd för dom som inet kontrollerar ålder. Man kan också motverka ungdomars fylla genom att erbjuda alternativ till att driva på stan. Ungdomsbrottslighet och fylla har ju bara ökat sedan man la ner alla ungdomsgårdar stöd till idrottsklubbar mm.
Posted on: 2006/4/24 8:24
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login