vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

DVD-idé

See User information
Är det någon här inne som har hört om Indoctrinate U?

Jag fick nys om den för ett tag sen, minns dock inte hur. Filmen handlar om censur vid högre lärosäten i USA. Den tar upp saker som genustänk, kvotering(saker jag hatar rent ut sagt).

Själva filmen finns på youtube men kan även beställas här om man vill stödja filmskaparen:
http://indoctrinate-u.com/pages/welcome.html

Hade varit kul om man hade kunnat hitta filmen här med.

Posted on: 2009/7/29 17:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: DVD-idé

See User information
En bra text angående indoktrineringen i sverige. http://klubbkristallen.blogspot.com/2 ... verige-goran-palm_08.html

Posted on: 2009/7/29 17:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Har nu sett den och det jag kan säga är:
Rekommenderas varmt för att se Sverige i ett nötskal, fast på skolor i USA.

See User information
Gäller väl hela konceptet att lära barn "fakta". Om barnen har avvikande åsikter/tankar så blir de ju automatiskt underkända i ämnet. Så resultatet blir väl att alla som gått i skola tänker lika. Och de få som tänker olika/nytt tillhör då inte gruppen och behandlas sämre än den artificiella gruppens medlemmar. (såsom i dokumentären, hade dokumentärfilmaren istället låtas vara en doktorand eller något hade han lättare accepterats av personalen på skolan, han hade lättare fått träffa de människor han ville om han hade visat en fasad med samma värderingar/beteende som de han ville träffa hade)

Universitet är inte en plats där man hjälps åt för att lära sig själv och andra mer i ett ämne. Universitet är inte en plats där man utbyter idéer och tankar med andra. Universitet är en plats där man ska lära sig fastslagna "fakta" i olika (separerade) "ämnen" för att klara tentor. I dagens universitet är det redan fastställt hur saker och ting "är". Företag kommer med önskemål om olika kunskaper som människor behöver. Därefter utvecklas universitetsprogram som uppfyller företagens behov. Man ska bara ha ett papper på att man läst just dessa ämnen. Man ska få ut ett "diplom". Forskningen är helt hämmad och de forskare som ändå orkar stå ut med det sociala trycket vid nytänkande måste lägga 50% av sin tid på att tigga pengar.

Finns naturligtvis massa undantag på skolor och ämnen där detta inte är lika påtagligt, ofta inom nya forskningsgrenar, exempelvis datorteknik. (Har ca 60 år på nacken, och det är först de senaste 10 åren som man kunnat göra riktigt avancerade beräkningar som krävt någon nämnvärd forskning). I datortekniken förväntas man fortfarande vara utvecklande och göra nya saker/lösningar. Men det är fortfarande så att man ska lära sig en viss uppsättning kunskap för att få ut "diplomet"/examen. (Och det är inte så att man ska läsa detta för att det är bästa lösningen eller så, nej det är för att företag en gång uttryckt behovet om att studenten ska lära sig det, även fast det blivit ersatt med x antal generationer ny teknik och lösningar sedan dess)

Går det att uppfostra barn utan att indoktrinera dem?

Sen det här om att auktoriteter får uttala sig hur de vill, utan att någon höjer ögonbryn, är väl känt? Trodde alla kände till att människor i grupper och arbetsplatser naturligt delar upp sig i två grupper, en grupp som på något sätt sätter upp kriterier för hur man ska vara, gör man så så får man göra som man vill i övrigt. Och "outsiders" som inte kan göra någonting utan att råka ut för problem av den homogena gruppen. Går ju så långt ner i åldrarna att man kan observera mobbing som har samma karakteristiska drag.

Att "lära sig" hur man ska vara för att få stöd av den dominerande gruppen är ju ungdomarnas vardag. Man måste "passa in". Har man väl de rätta jeansen, rätta favoritfilmerna, rätt musiksmak, rätt dialekt och rätt bakgrund. Ja då får man stöd från hela gruppen. Fungerar väl likadant inom akademiska kretsar... eller alla kretsar för den delen...

Samhället har på något sätt lurat sig själv genom att tro att det går att skapa fritt ord, fria tankar och fritt liv. I själva verket är det bara ett skådespel man kastar in sig i för att få stöd av gruppen. (även om man måste låtsas vara någon annan än den man är för att få stödet)

Hur många känner inte igen sig i reklamen "att man får vara sig själv för en stund". Företeelsen är så utbredd att den används i syfte att sälja produkter.

Allt i världen handlar om att bli accepterad av gruppen (eller en enda individ också för den delen). Då kan man inte springa omkring med avvikande värderingar! Så jag är skeptisk till att det går att skapa total mångfald någonstans. Vi är dömda till att tycka/vara lika eller separeras från varandra på något sätt.

Men vi kan faktiskt utveckla bra sätt att kommunicera med oliktänkande eller på annat sätt avvikande grupper och minimera konflikter. Dessutom kan vi kanske komma överens om en utbildning till barnen som är gemensam för alla grupper. Den kanske bara ska innehålla språk, matematik samt filosofi för att förbereda barnen till att välja vad de vill lära för vidare kunskap. (Hur man gör filosofi neutral är ett annat problem, läraren har ju alltid en åsikt)

Vi svenskar associerar genast dessa tankar med nazister och nationalister. Och jag är verkligen inte något av dem. Men jag är mycket skeptisk till att människor (som levt i små grupper i hundratusentals år) kan omprogrammeras till att komma överens i större grupper bara genom att vi låtsas som att allt är okej. (När filmer som denna direkt visar motsatsen)

Posted on: 2009/7/30 23:42

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Vi svenskar associerar genast dessa tankar med nazister och nationalister. Och jag är verkligen inte något av dem. Men jag är mycket skeptisk till att människor (som levt i små grupper i hundratusentals år) kan omprogrammeras till att komma överens i större grupper bara genom att vi låtsas som att allt är okej. (När filmer som denna direkt visar motsatsen)

Exakt därför jag kallar mig nationalist. För att visa vad jag tycker om folk som på fullaste allvar tror att sånt där faktiskt fungerar.

Posted on: 2009/8/2 9:56

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper