vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Negerbollsfrågan
Negerbollar är gott! Varför gnälls det över negerbollar,...de har hetat så sedan 60 talet tror jag. Varför gnäller folk om dessa fina små bakverk? Detta kan bara hända i Absurdistan (Sverige)...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Negerbollsfrågan
Kaffe(b)latte är gott också...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Och vad spelar det för roll om man byter namn på den?

Tycker inte att denna topic kvalificerar riktigt.. Någon annan som håller med?

Posted on: 2006/4/22 18:21
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
ehhh... vänta lite nu! kan man inte se var det leder till?

See User information
kanske ingen fråga som tar så stor platts hos mig, men......var inne på ritz konditori som har gamla anor, där såg jag att dom för för nått år sedan på en gamal skyllt, har strukigt ordet negerboll med ett x. synd på den fina skylten tycker jag. men som sagt var, ingen stor fråga för mig.

Posted on: 2006/4/22 19:29
Stå på dig innan någon annan gör det

See User information
Håller med micro, denna tråd är nonsens i min ögon..

Posted on: 2006/4/22 20:03
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Nogger?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631018,00.html

... och sedan bara fortsätter det...

Adidas?
http://etc.se/artikel/9566/adidas-nya-sko-aer-rasistisk

See User information
Det är väl ingen som gnäller över bakverket...chockladbollar är ju goda.

Däremot kan man ta sig en funderare hur namnet tillkom...alltså varför man valde att kalla en mörk chockladboll för NEGERBOLL.
Förmodligen hade det med mörka afrikaner att göra.
Jag tror knappast man hade någon rasistisk baktanke med namnet när man döpte den till negerboll men idag är allt så annorlunda.

Tänk om man åkte till USA och gick in på ett konditori och sade:
I want a niggerboll...that little black one over there...

Du hade säkert fått ditt svenska pass uppkörd röven och hemskickat med första och bästa flygplan...

Neger är ett väldigt laddad ord förknippat med slaveri.

Dessutom är en chockladboll gjord på chocklad och det rätta namnet är givetsvis chockladboll och inget annat.

Posted on: 2006/4/22 20:50

Anonym
Ordet neger kommer från ordet negro som betyder svart...inget konstigt alls...

See User information
ja då så...vi saknar väl inte ordet "svart" i svenska språket.
Då borde väl bollen heta svartbollen...

Posted on: 2006/4/22 23:44

Anonym
En jävla massa smör och cocos innehåller dessa snabbenergibollar!

Anonym
tjabba på er

absolut ingen onödig tråd tycker jag!

för om afonbladet inte har bättre saker att skriva.

och om detta är vad folk blir upprörda för så är detta otroligt skrämmande!

Det finns folk som svälter där ute och vårt största problem är att glassen har ett opassande namn i en dels öron

(djup suck )

detta med glassarna är skitkul

finns inte magnum vit oxå?

läste en insändare om just det
om man skulle börja larva sig med glassnamnen så skulle typ alla glassa "torska"

ex glassen 88 som är nazistisk..

boksatv 8 = boksav H

HEIL HITLER!

igglo då kunde oxå någon folkgrupp bli nedtryckta
tror det var eskimoer.

sen var det även någon som drogs till kokain osv..

..

hm jag är hos en kompis nu ska fråga om vi ska göra negerbollar..

rädda negerbollen för helvette
vägra PK

MVH Masken i Angered sitter dock nu i lundby

jaja
min melodi som ni vet

Anonym
hahaha... hade faktiskt missat igloo... kanske skulle informera inuiterna!

See User information
Egentligen är det inte mycket bråka om…
Finns ju en maträtt som heter Lappskojs…har inte hört någon klaga på det.
Fast Lappskojs är felstavat och heter egentligen ” Lapskojs” och har givetvis ingenting med Samer att göra. Det är en gammal sjömansrätt (husmanskost) och härstammar från ett engelskt ord, lobscouse.

Dessutom är ordet Neger inte likställd med ordet Nigger, som är specifikt för slaveriet.

Einstein har läst på lite

Posted on: 2006/4/23 14:01

Anonym
Men "SJÖMANSBIFF" och "BIFF A´ LA GRETA" är väl ändå lite skrämmande!

Anonym
Trevligt när folk läser på... Ja, Sjömansbiff måste ju förbjudas också då, om man skall resonera som proffstyckarna och de som gnäller över negerbollarna.

Anonym
ska försöka sätta mig in i deras dogmiska
"hjärntvättstänkande"

okej då kör vi!

det hela bottnar väl i att man inte ska få kalla en människa som är färgad för just neger.

så att säga det är ju där problemet är. "hets mot folkgrupp"

att kalla en glass för neger=svart
och sen mena på det att det är en kränkning mot alla negrer där ute..
och samttigt arbeta för färgade inte ska kallas negrer.

..
äh skitsam jag ger upp kan inte förklara så som ja tänkte
men ni kanske fattar min poäng?

Masken

Anonym
Nej "springmasken" vi förstår inte din poäng...

Anonym
springmasken
är i farten o snabb som attan med en "förklaring"

okej försök 2

nu går det undan häng med!

ett företag anmäler en glass för att den heter neger.

(neger betyder ju svart)

glassen änmäls för att den klankar ner på alla negrer!

(är du med där?)

dom som anmälde glassen vill att färgade människor skall kallas just färgade och inte negrer för att det är ett skälsord.

(e du med där?)

om vi låtsas

att vi lagstiftar om att färgade människor skall kallas
för "mörkhyade"
via det blir det olagligt att säga ordet neger.

och ordet neger sjunker med tiden ner i sanden.

alltså
ingen kallar färgade för negrer!

och en dag dyker det upp en glass som heter neger.
som betyder just svart.

och helt plötsligt är detta rasism
för en glass heter svart.

..

alltså det är ju att folk kallas för neger som är rasism.
ordet negro (svart)
är det ju inget rasistisk med.

hälsar masken som ska slingra sig iväg till coop nu

See User information
Som ni alla kan se - så är det ju nästan i "varulvs-timmen" - nu och litet till - den "rasen" - ger jag inte mycket för. hö, hö...
men det jag ville säga är egenrtligen detta - allt är en enda jävla stor konspiration... Dessa - som styr vårt samhälle - vill ha en massa "split" och så ser dom till att detta kommer till våran kännedom - då genom sin press (PR) - lIkt detta med att pklanntera ut vargar här och där - börja kriga med sålunda folkförflyttningar som följd - allt är planlagt in i minsta detalj - jävla listiga jävlar! BE WARE! SE till så att ni inte bli påverkade bara - när jag var lite så spelade vi nigger på skolgården - man hade en stor fyrkant uppdelad i fyra delar - sedsan lattjade man med en boll - - det var skitkul inte f-n, tyckte vi illa om negrer för det - tvärtom - vi gillade negrer - ialla fall dessa små salt-lakritsnegrer för fem öre st. skitgoda - Hö, hö...

samt: plus: (Grymling)

Posted on: 2006/4/24 0:24
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Jag minns att det där spelet "nigger" förbjöds att heta så när jag gick i låg- eller mellanstadiet för att det ansågs rasistiskt. Istället fick det något politiskt korrekt namn, bollruta var det nog om jag minns rätt.

Posted on: 2006/4/24 5:48
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman

Anonym
Jag såg ett program av Oprah Winfrey för att halvår sedan. Det satt ett antal skådisar med olika färg på skinnet i hennes soffa och diskuterade om det var PK "politiskt korrekt" att använda the "N" word, d.v.s. "nigga"! De flesta tyckte att det var ok om en svart man sa det till en annan svart men inte om en vit sa det till samme svarte man. Däremot kunde en svart säga det till en brunvit... men inte tvärtom om den brunvite var lite för vit? Börjar det bli förvirrande... yes!

Vet inte om de hade garvat eller gråtit om de hört talas om våra svenska "nigger balls" som väl kan antas skulle vara den ordagrant korrekta översättningen på våra smaskiga bollar av cocos, smör, socker och kakao men de hade säkert älskar smaken av dem!

Bifogar ett otroligt lexikon till några av den amerikanska rap- kulturens nya ordkomplexiteter.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=nigga

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper