vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Hjärntvätt via spel

See User information
titta på denna filmen det är oehört läskigt va de kan vara kapabla till eller vad dom redan gör.

http://video.google.com/videoplay?docid=-2428437236878343763

doft etc i spel
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/fun/gizmo/article2434146.ece

XBOX and PlayStation games could soon give off smells to mimic the stench of battlefields.

Players would be able to sniff out cordite, diesel fumes and burning rubber. The MoD is part-funding the technology for use in soldier training.

Compressed air would pump out smells from pots of wax. Console makers such as Xbox could use the whiffs on Halo Wars games or the Call of Duty series.

Birmingham University is working on the technology - which is expected to be ready in three to five years.

Posted on: 2009/6/3 15:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hjärntvätt via spel

See User information
JORÅSATT Video & Tv spel är ofarliga

Posted on: 2009/6/3 15:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
hmm...vet inte om denna teknologi skulle intressera mig så värst. Älskar den allmäna spelospären, själva spelandet men också förståelsen hur det fungerar tekniskt sätt...

Ostburgare på konserv däremot! Detta vore praktiskt utan dess like!!!!

OBS! Ja må ha varit glädjeironisk om konservgrejen men inte rörande det faktum att detta nu verkligen finns att få tag på.

Posted on: 2009/6/3 15:46
Vetenskap och forskning har bevis på mycket, men inte allt, inte än...

See User information
Angående den första länken så känns hela förfarandet mer som tv-folk som vill göra en spännande story. Hela upplägget verkar ganska orealistiskt specielt de två kompisarna som bara acepterar att man drar iväg med deras vän till en skum lokal. Tror i detta fal att det snarare är TVtittarna som blir lurade och att dessa "ovetande" försökspersoner bara spelar med. Det är i varje fall kännslan jag får.

Posted on: 2009/7/26 20:42

See User information
Tv/data spel är extremt beroende framkallande kan jag säga från personlig erfarenhet. Dessutom omsätter spelindustrin idag mer pengar än film industrin vad jag har hört.

Förstå vad extremt stor genomslagskraft och inverkan spelen har. Nästan alla under 30 år har en konsol/dator hemma (med undantag från Afrika och vissa delar av Asien).

Mkt mord och vapenpropaganda mm inbakat i det där...

Posted on: 2009/8/11 23:09
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi

See User information
A helt klart är det beroendeframkallande, kolla bara world of warcraft. Vet många som förstört flera år med det spelet och bara suttit inne tagit hand mer om personligheten i spelet än sig själv. Det är ju även ett spel som grymt mycket okkulta inslag.

Posted on: 2009/8/12 0:28

Anonym
Mmm kan gilla spela ibland.

Det som är det sjuka är att nästan alla spelk går ut på döda.

Det föder belöningsystemet fort.

Det är sjukt och se hur destruktiv människan är när dom inte ens kan komma på kreativa spel,, det finns ett fåtal men dom är ju väldigt få.

Jo ungarna gillar spela och är lättpåverkade så man kan ju dumpa in hur mycket reklam som helst och använda krigspelen i sin agenda och få det se ut som man själv vill osv.

Sjukt.

Anonym
http://www.stanford.edu/class/sts145/ ... -Lowood_TheatersOfWar.pdf

Kan ni läsa och sedan undrar jag om någon är förvånad?

DOOM kom ju 1994 och var banbrytande som det sades. Jag minns det väl, innan var grafiken inte mycket att hurra för. Källkoden kommer direkt från amerikanska militären och detta spelet (ja, DOOM och Wolfenstein får man väl säga) är basen för alla andra shoot em up-spel.

Tidningen Faktum beskrev hur flyktingbarn kom från krigets Irak, via socialtjänstens (de igen, ja) försorg till flyktingläger här i Sverige. Där sätts de framför en dator med... shoot em up-spel. Det är ju en mycket körd modul i dataprogrammet Svenne Svensson 3.0 som även många socialarbetare är programmerade med, att låta hemdatorn uppfostra barnen. Så varför inte flyktingbarnen också? Med rätt slags svenssonkost kan de få ADHD också, så blir de efter normen sedan.

En ironi alltså att de krigsskadade barnen sätts vid samma stridssimulator som används av samma amerikanska armé som utför kriget hemma i Irak...

Jag håller inte på med sådan skit, men jag har provat i tidigare år. Vi har ingen TV hemma, flera datorer varav en Windowsdator med hårt satta rättigheter. I övrigt är det Linux som gäller, där funkar inte sådana spel. Barn kan göra annat än sitta framför datorn.

See User information
Quote:

wikhall skrev:
Barn kan göra annat än sitta framför datorn.

Som vadå? De jag känner, som inte sitter vid datorn, super/röker antingen skallen av sig två gånger i veckan, eller så drar de ut och driver på stan.

De som sitter vid datorn blir ofta sjukt allmänutbildade och har fått jobb mycket lätt (iaf de barn jag har sett växa upp under min korta livstid).

Driva på stan kan man göra på några sätt, ett vanligt är att man blir en shoppaholic, ett annat är att man blir en ligist och sprejar väggar med meningslösa tags

Man kan även elda allmänna papperskorgar med brandbomber (Har sett det med egna ögon i förorter jag besökt)

Finns inte många städer med ungdomshus där ungdomar kan umgås utan alkohol...

Så därför ställer jag en mycket viktig fråga, vad är det du föreställer dig att barnen ska göra istället?

Jag och mina vänner byggde flotte när jag var ung, sen drog vi ut och miste nästan en av oss, så jag är mycket skeptisk till att det finns en viss aktivitet som är bättre för barn. Ingenting är rätt eller fel!

Alla aktiviteter som utövas formar barnen till den människa de växer upp till, nu är frågan bara vad du föreställer dig för typ av aktiviteter som skulle skapa den perfekta människan, vad är bäst för barn?

PS, jag är uppvuxen på landet med väldigt lite tid vid datorn, Man gjorde inget vettigt, trimmade mopeder, byggde koja i skogen som man sedan tände eld på mm

Posted on: 2009/8/12 9:01

See User information
Quote:

TimOsman322 skrev:
Angående den första länken så känns hela förfarandet mer som tv-folk som vill göra en spännande story. Hela upplägget verkar ganska orealistiskt specielt de två kompisarna som bara acepterar att man drar iväg med deras vän till en skum lokal. Tror i detta fal att det snarare är TVtittarna som blir lurade och att dessa "ovetande" försökspersoner bara spelar med. Det är i varje fall kännslan jag får.

Ja, det är "TV Magi"

Criss Angel har kanske hundra avsnitt med "tv magi"

Titta på några avsnitt så förstår ni hur ni blir lurade

Posted on: 2009/8/12 9:08

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Quote:

wikhall skrev:
Barn kan göra annat än sitta framför datorn.

Som vadå? De jag känner, som inte sitter vid datorn, super/röker antingen skallen av sig två gånger i veckan, eller så drar de ut och driver på stan.

De som sitter vid datorn blir ofta sjukt allmänutbildade och har fått jobb mycket lätt (iaf de barn jag har sett växa upp under min korta livstid).

Driva på stan kan man göra på några sätt, ett vanligt är att man blir en shoppaholic, ett annat är att man blir en ligist och sprejar väggar med meningslösa tags

Man kan även elda allmänna papperskorgar med brandbomber (Har sett det med egna ögon i förorter jag besökt)

Finns inte många städer med ungdomshus där ungdomar kan umgås utan alkohol...

Så därför ställer jag en mycket viktig fråga, vad är det du föreställer dig att barnen ska göra istället?

Jag och mina vänner byggde flotte när jag var ung, sen drog vi ut och miste nästan en av oss, så jag är mycket skeptisk till att det finns en viss aktivitet som är bättre för barn. Ingenting är rätt eller fel!

Alla aktiviteter som utövas formar barnen till den människa de växer upp till, nu är frågan bara vad du föreställer dig för typ av aktiviteter som skulle skapa den perfekta människan, vad är bäst för barn?

PS, jag är uppvuxen på landet med väldigt lite tid vid datorn, Man gjorde inget vettigt, trimmade mopeder, byggde koja i skogen som man sedan tände eld på mm
All form av lagsport skulle jag vilja framhäva.Dels så aktiverar det barnen rent fysiskt,dels så engagerar det föräldrarna.Framför allt så lär man sej att sammarbeta och fungera i grupp.

Posted on: 2009/8/12 10:00

Anonym
Visst omsätter spelindustrin miljarder och åter miljarder - girighet och profit driver ju dom som så många andra.

Jag är övertygad om att vissa barn har lättare för att fastna i ett spelberoende, men som jag upplevt det med nära och kära så är det fler som tar avstånd, och ägnar sig åt andra sysslor. Intressant det där med beroende.

Jag själv spelar flitigt. I barns fall handlar det tror jag mer om föräldrarnas gränser. I mitt fall tycker jag att det är avkoppling. Precis som thaiboxningen som jag tränar på daglig basis.
Jag skulle säkert i "konspirationsmedveta´s" ögon framstå som nått "offer för nwo" eftersom jag dagligen spelar tvspel, samlar och tittar på skräckfilm och avnjuter dödsmetall (och mycket annan musik) samt utövar kampsport.
Handlar det inte mer om den medvetna relationen till det man gör?
Mer oroväckande i mina ögon är om jag skulle spendera timtals på ett forum.

See User information
Second Skin - Through 8/13 Only!

Massively
Multiplayer
Role
Game = MMORG

Snagfilms

Posted on: 2009/8/12 11:37

Anonym
Skrämmande film, Sale!

Som kvinnan som drev 12 stegsprogrammet sa så handlar det om att binda upp människor i ett beroende och tjäna pengar på det.

Liknande beroende går att se i allt; Alkohol, kemisk medicin, religion, vaken etc etc

See User information
Quote:

shilton skrev:
All form av lagsport skulle jag vilja framhäva.Dels så aktiverar det barnen rent fysiskt,dels så engagerar det föräldrarna.Framför allt så lär man sej att sammarbeta och fungera i grupp.

Ja, enda nackdelen med att sitta vid datorn är att man inte får den träning kroppen behöver, men det du skrev angående lagsport var helt felplacerat

Gå in på ett internetcafe när det är träning inför turnering, då sitter man och pratar taktik och planer precis som vilken annan sport som helst, Elektroniska spel har många fler nivåer av samarbete än vad fotboll, handboll och ishockey exempelvis har

Man har många fler roller och uppgifter som ska fördelas och man har mycket kompromissande som görs inom millisekunder i spelet

Däremot skulle man som förälder kunna engagera sig och anordna fler tävlingar så att barnen inte isolerar sig med singleplayerspel eller isolerar sig i multplayerspel hemma, för det är inte lika bra, tycker föräldrar ska ta sitt ansvar och skapa en sund kultur runt spel

Posted on: 2009/8/13 9:34

See User information
Quote:

Arthax skrev:
Skrämmande film, Sale!

Som kvinnan som drev 12 stegsprogrammet sa så handlar det om att binda upp människor i ett beroende och tjäna pengar på det.

Liknande beroende går att se i allt; Alkohol, kemisk medicin, religion, vaken etc etc

Jag tyckte det var väldigt romantiskt sätt att möta sin kärlek, vi lever verkligen med större frihet i dagens samhälle

Vi kan idag välja att umgås på så många fler sätt, helt fantastiskt att man har möjligheten att välja den värld man vill vara i

Posted on: 2009/8/13 9:56

See User information
pingubenji du säger: Vi kan idag välja att umgås på så många fler sätt, helt fantastiskt att man har möjligheten att välja den värld man vill vara i..

Är det fantastiskt att kunna välja vilken värld? Är det inte ganska svagt att behöva fly till en annan värld bara för att man har ett pissliv här?

Posted on: 2009/8/13 14:06

See User information
pingubenji du säger: Vi kan idag välja att umgås på så många fler sätt, helt fantastiskt att man har möjligheten att välja den värld man vill vara i..

Är det fantastiskt att kunna välja vilken värld? Är det inte ganska svagt att behöva fly till en annan värld bara för att man har ett pissliv här?

Posted on: 2009/8/13 14:06

See User information
Pissliv å pissliv, i spel kan man göra saker som man aldrig skulle kunna göra i verkligheten (hur bra verkligheten än är)

Så spelen har väl inget att göra med hur bra man har det? Eller?

Om man ser spel som en tillflyktsort från verkligheten ska man söka hjälp, jag ser det som ett äventyr jag ger mig ut på och kommer tillbaka från

Det är här vi måste skapa kultur som skyddar människor från beteenden som är destruktiva (om vi nu inte vill att människor ska få ha frihet att själv välja vad de vill göra med sin kropp, vi människor tenderar att vara överbeskyddande ibland)

Det är just möjligheten att gå in i en helt annan kultur på bara några sekunder som är fantastisk

Snart kommer vi simulera det nya samhället vi vill skapa innan vi testar det i verkligheten

Tänk er en virtuell värld där vi kan testa olika ekonomiska system med hjälp av verkliga människor, detta är vad som håller på att växa fram

Det finns så många samhällsformer som inte skulle behöva bli verklighet eftersom vi testat dem som ett datorspel och sett dess brister

Posted on: 2009/8/13 15:32

See User information
Vadå har man ett spel som tillflyktsort ska man söka hjälp du skrev så här:helt fantastiskt att man har möjligheten att välja den värld man vill vara i.....

Varför ska man välja överhuvtaget om man nu inte behöver fly.

Sen säger du : jag ser det som ett äventyr jag ger mig ut på och kommer tillbaka från

Exakt, ett äventyr som du saknar i ditt egna liv. Hade du haft tillräckligt med äventyr skulle du inte behöva projicera.

Varför har det alltid varit "NERDAR" som är den sttörsta kategorin av dataspelsnyttjande. Förmodligen just att dom inte har så mycket liv i vanligt fall och då blir det svaghet då datorn håller dom ifrån att fixa till sina egna liv och ist nöjjer sig med att ha ett par data kompisar man kan prata med o leva ett liv i en annan värld.
Jag säger inte att du är varken nerd lr flyr verkligheten nä'r du sppelar men det finns många som gör det och det är faktiskt majoriteten.

Posted on: 2009/8/13 16:28

See User information
Det du pratar om i slutet är farligt tänkade att skapa matriser i matris. Och skapa världen efter en projektion vore väldigt oklokt. Det är sannt nwo tänk. Att glömma bort att det som skulle gå snett är att det finns inte kärlek och känslor i ett spel hur kan man då se hur de skulle bli. Det funkar ju itne så

Posted on: 2009/8/13 16:38

See User information
Ska förtydliga lite

Jag svarar i fetstil

En lite varning först, Jag saknar "punkt" på den datorn jag sitter, därav alla "," =)

wolfheart skrev:
Vadå har man ett spel som tillflyktsort ska man söka hjälp du skrev så här:helt fantastiskt att man har möjligheten att välja den värld man vill vara i.....

Ja, om det är att man inte trivs i "verkligheten" så flyr man, det är ju inte hälsosamt att vantrivas, men det har inget med spelet att göra, då blir spelet en räddning p g a att samhället misslyckats innan de satte sig vid datorn, det är flykt

Varför ska man välja överhuvtaget om man nu inte behöver fly.

Om man trivs i "verkligheten" men vill uppleva något nytt för nöjes skull, tävla för nöjes skull eller spela rollspel, då är spel mer ett komplement till det redan bra livet man lever, då flyr man inte, då är det ett av alla äventyr i sitt liv (som man väljer att uppleva)

Sen säger du : jag ser det som ett äventyr jag ger mig ut på och kommer tillbaka från

Exakt, ett äventyr som du saknar i ditt egna liv. Hade du haft tillräckligt med äventyr skulle du inte behöva projicera.

Här är friheten, vilket äventyr vill en person ha? Valfriheten är större idag, man kanske föredrar att slippa riskera livet, men vill ändå köra racing i 300 km/t, jag vill personligen inte ha äventyret på riktigt med all skaderisk det innebär, Däremot älskar jag att köra bil i verkligheten, men inte i 300km/t

Varför har det alltid varit "NERDAR" som är den sttörsta kategorin av dataspelsnyttjande. Förmodligen just att dom inte har så mycket liv i vanligt fall och då blir det svaghet då datorn håller dom ifrån att fixa till sina egna liv och ist nöjjer sig med att ha ett par data kompisar man kan prata med o leva ett liv i en annan värld.

Som du såg i dokumentären så umgås de förmodligen mer än du gör, hur ofta åker du exempelvis på konvent för att träffa dina 100+ vänner, och konvent sker i "verkligheten", bara så du vet, Dessutom, hur många timmar snackar du med dina vänner per dag? De snittar väl på 8 timmar om dagen, de är hypersociala, deras samtalsämnen avviker kanske från dina, men det är ändå kvalitetstid med sina vänner, svenne banan tittar på tv den tiden, Jag tycker att Gamers verkar ha en social styrka jämfört med svenne banan zombien,

Så vill du kalla dem svaga är det ditt projicerande, de njuter av sitt liv på ett sätt du aldrig kommer förstå (finns alltid undantag, de som inte trivs med att sitta å spela kallar sig själv beroende, men då spelar de inte för nöjes skull som övriga "gamers", då är det ett problem för dem att de varken gillar verkligheten eller spelvärlden)

En nörd är bara någon som finner glädje i aktiviteter andra inte förstår sig på, det är en kulturkrock utan dess like

En nörd är dessutom en sk Early Adopter, nörden testar det senaste (Dataspel är "det senaste")

Nörden är alltså modigare än vanliga svennson och vågar leka utforskare av nya koncept och världar, de är dagens Columbus som upptäcker möjligheterna med elektronik

Jag säger inte att du är varken nerd lr flyr verkligheten nä'r du sppelar men det finns många som gör det och det är faktiskt majoriteten.

Därför är det viktigt att vuxna engagerar sig i spel och skapar en sund kultur kring spelandet som skyddar människor från beteenden som är destruktiva,

Vi MÅSTE främja spel som främjar de egenskaper vi tycker våra barn ska ha, jag ser gärna att mina barn lär sig lösa problem i grupp, gärna mixat ansikte mot ansikte och via datorer under samma problem, därför kommer jag bara köpa spel till dem som det tävlas i, och jag kommer åka med för att hjälpa dem på alla tävlingar de vill, kommer tillockmed att betala avgifterna för turneringarna för att de ska välja de spel jag vill att de ska spela, isolerande spel kommer jag inte stödja på samma sätt

Det du pratar om i slutet är farligt tänkade att skapa matriser i matris. Och skapa världen efter en projektion vore väldigt oklokt. Det är sannt nwo tänk. Att glömma bort att det som skulle gå snett är att det finns inte kärlek och känslor i ett spel hur kan man då se hur de skulle bli. Det funkar ju itne så

Vad dillar du om, spelarna känner fortfarande känslor när de sitter vid datorn

Posted on: 2009/8/13 18:23

See User information
P:Ja, om det är att man inte trivs i "verkligheten" så flyr man, det är ju inte hälsosamt att vantrivas, men det har inget med spelet att göra, då blir spelet en räddning p g a att samhället misslyckats innan de satte sig vid datorn, det är flykt

Om sammhället misslyckats säger du. Du själv har inget ansvar i "samhället" då lr. Bara för att det misslyckats kan det inte bli bättre bara för de måste man sätta sig o spela dator lr klappa händerna hela dagarna.

P:Om man trivs i "verkligheten" men vill uppleva något nytt för nöjes skull, tävla för nöjes skull eller spela rollspel, då är spel mer ett komplement till det redan bra livet man lever, då flyr man inte, då är det ett av alla äventyr i sitt liv (som man väljer att uppleva)

Komplement till det "bra" liv man levver. Nyss hade ju samhället misslyckats vilket du sa och stämmer och även en av anledningarna till att folk spelar.

P:Om man trivs i "verkligheten" men vill uppleva något nytt för nöjes skull, tävla för nöjes skull eller spela rollspel, då är spel mer ett komplement till det redan bra livet man lever, då flyr man inte, då är det ett av alla äventyr i sitt liv (som man väljer att uppleva)

Rent egoistiskt tänkande vilket även är en del av spelandet också. Du fokuserar på dig själv glömmer alla runtomkring i den riktiga världen som möter alla problem medan du hellre drömmer dig bort i din låtsas värld pga av att du är svag o måste blunda för allt,

P:De snittar väl på 8 timmar om dagen, de är hypersociala, deras samtalsämnen avviker kanske från dina, men det är ändå kvalitetstid med sina vänner, svenne banan tittar på tv den tiden, Jag tycker att Gamers verkar ha en social styrka jämfört med svenne banan zombien

Avviker från mina . Jo tack dom ägnar hela sina liv åt sina tv spel och det enda dom pratar om är sina karaktärer i spelen så de kan du ge dig fan på att man har annorlunda samtalsämnen. Social styrka? Oftast väljer folk som är socialt missanpassade att skafa datorn som vän med dess vänner.

P:Som du såg i dokumentären så umgås de förmodligen mer än du gör, hur ofta åker du exempelvis på konvent för att träffa dina 100+ vänner, och konvent sker i "verkligheten", bara så du vet, Dessutom, hur många timmar snackar du med dina vänner per dag?

Konvent det var en gaming butik sånna finns inte många kvar i sverige längre . Folk sitter hemma framför dumburken sen när dom e 40 kommer dom ppå att dom faktiskt slösat bort hela livet på burken har inga vänner o enda sättet att skaffa en fru är att ta hem en thailänska.
Och hur ofta är det dataträffar som tex träffen som är på elmia varje år någon gång om året. Wow va ofta dom träffas dö. Och du säger vänner 100plus. Vilka vänner dom har dom känner oftast itne varandra överhuvudtaget, dom känner varandras karaktärer tex i wow men inte varannn så länge de har spelet är dom vänner . Slutar dom med spelet och inte är med i guilden längre tex är de väl inte nån jävel som bryr sig om dig. Visst kanske nerdar som aldrig haft riktiga vänner nöjjer sig med dessa låtsas vänner fine. Jag umgås med vänner varje dag

På vilket sätt är nörden modigare som du säger? nörden kommer alltid vara nörd oftast. Det den kan vara modig med som du säger utforska nya spel va de dummaste skit ja hört. Oj vad modigt. Dom spelar för dom skiter på sig om något händer i ritkiga livet men bakom skärmen vågar dom vara modig som du kallar det. Och ja de kallar jag gärna för det det är svaghet och även egoistiskt

Posted on: 2009/8/13 18:54

See User information
Shit vad mycket förakt mot nördar du spottade ur dig i ditt inlägg

Tycker du borde ta och respektera människor som inte är exakt som du, det låter ju nästan som att du var en mobbare när du gick i skolan, noll respekt för människor som avviker från Dina preferenser

Du lever också med vanföreställningar om att nördar skulle vara svaga, socialt missanpassade och sakna vänner, vakna upp ur din bubbla

Kan du inte förstå att jag gjorde en mycket viktig distinktion mellan "flykt" och "äventyr" så är det inte värt att prata mer med dig

Posted on: 2009/8/13 21:47

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper