vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Skattade till lydnad ?

See User information
Varför måste vi skattas till lydnad !
Någon som är insatt ?
Börjar tröttna på det här, gamla svedala är bland dom rikaste länderna i världen, vi betalar högsta skatten bland alla länder i väst ändå så blir det bara sämre och sämre,gamla får ligga hela dagarna på ålderdomshem, skolorna får mindre pengar,sjukvården blir bara sämre,
Vart tar våra pengar vägen ?

Posted on: 2006/4/25 17:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Skattade till lydnad ?
5 januari 2005, 9:48:40

(Det var denna insändare i Fagerstaposten som efter alvarliga hot mot mig och min familj, gjorde att jag avgick. Jag är alltså inte 0rdf. för socialdemokraterna i Fagersta längre.)

I FP den 26/11 refereras återigen ett asylfall som har gått snett, jag känner inte det faktiska omständigheterna men en grundläggande orsak till det beskrivna problemet är asylsökandes rätt att efter avslag ansöka om uppehållstillstånd om och om igen. Kommunerna har dessutom skyldighet, att efter det att den asylsökande erhållit avslag om uppehållstilllstånd och defacto uppehåller sig i Sverige illegalt, ge den asylsökande socialbidrag.

Regeringen ville avskaffa möjligheten därför att antalet nya ansökningar har ökat markant och lett till långa handläggningstider. Men de borgerliga partierna tillsamman med miljöpartiet och vänsterpartiet avvisade förslaget i riksdagens socialförsäkringsutskott.

Jag reagerar också på uttalanden i artikeln av bl.a. Enar Fredriksson. Han skäms att vara svensk och att kraven för att få uppehållstillstånd i Sverige är orimligt hårda. Hur ser då det faktiska läget ut jämfört med andra länder.

Sverige har under senaste decenniet beviljat 10 gånger så många permanenta uppehållstillstånd per capita som genomsnittet av övriga EU-länder. Om vi jämför oss med Norge, Finland och Danmark så har vi beviljat mångdubblet så många uppehållstillstånd per capita, även om vi lägger ihop befolkningen i dessa 3 länder. Andra länder beviljar ofta tillfälliga uppehållstillstånd, medan Sverige nästan till 100 % ger permanenta tillstånd. Varje år kommer nya sökande från ca 100 länder. Under det senaste decenniet har invandrarbefolkningen i Sverige ökat med ca 40 %.

Dessa siffror finns på SCB och Immigrationsverket.
Invandrarbefolkningen 2002: 1.848.000.
Den fördelade sig på följande sätt:
502.000 barn och ungdomar (0-18 år)
635.000 förvärvsarbetande (19-64 år)
424.000 icke förvärvsarbetande (19-64 år)
136.000 förtidspensionärer (16-64 år)
151.000 ålderspensionärer.

Sammantaget får alltså 1.213.000 av hela invandrarbefolkningen i allt väsentligt sin utkomst i Sverige genom skattefinansiering. Den årliga kostnaden för icke-förvärvsarbetande uppgår till 222.000 kr per år och person. Dessa siffror är naturligtvis inte hela verkligheten men att 635.00 skall försörja ca: 1.213.000 via skatter och avgifter då dessa skatter och avgifter dessutom skall räcka till alla övriga samhälleliga kostnader som vi alla skall vara med och betala, finner jag för otroligt.

Regeringens utredare Jan Ekberg beräknar kostnaderna för invandringen till netto ca: 40 miljarder 1991, ngn ytterligare utredning har inte regeringen gjort av förklarliga skäl. Bo Södersten, ekonomiprofessor skriver på DN debatt den 28/3 2003: "Det tycks mig som om svensk invandrarpolitik blir alltmer av det absurdas teater. Det är risk för att den arbetskraft som vill komma hit, som kan försörja sig och som vi väl behöver, kommer att stängas ute. Samtidigt tycks allt fler flyktingar som kommer att leva på bidrag söka sig hit. I ett läge där den svenska välfärdsstaten krackelerar är den linjen knappast längre hållbar."

Om vi för enkelhetens skull håller oss till Ekbergs siffra 40 miljarder, (1991) så ställer jag den mot kommuner och landstings samlade underskott 2003, som var 8 miljarder, (jag har här bortsett från den förre moderate finansborgarrådet i Sthlm som lyckades få upp underskottet ytterligare 2 miljarder). Om jag gör denna enkla jämförelse så är jag böjd att hålla med Bo Södersten i sitt uttalande, ovan.

Hade vi bara fått 8 miljarder av de 40 miljarder som Ekberg kom fram till 1991(!) hade vi, vad gäller Fagersta haft Bergslagsjuhuset kvar!

Björn Hammarbäck
Ordf. socialdemokraterna Fagersta

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
jag har hoppat ur pyramiden sen barnsben..

(så gott det går)

naturlagarna känns närmre mitt rätta "jag" än dessa draconiska lagar som vi alla fått impackade enda in i reptilhjärnan..

law of the jungle, or law of the man..

vilken väljer du?

ither your with us, or against us...

Anonym
Hittade en till artikel som berättar om dolda sanningar.

Genom samarbete mellan försäkringskassan, folkbokföringen och utlänningspolisen har omfattande fusk med bidrag avslöjats i Malmö. Flera hundra personer som lämnat landet har genom att uppge falsk adress i Sverige fortsatt att kvittera ut barnbidrag, pensioner, bidragsförskott m.m.

Specialgranskningen visade att farhågorna om fusk i denna grupp var befogade. I 260 av 324 undersökta fall avslöjades fusk, alltså drygt 80 procent.

Avslöjandena har kunnat göras genom samarbete mellan myndigheterna och jämförelser mellan deras register.

De flesta fallen handlar om människor med permanent uppehållstillstånd i Sverige, men som flyttat utomlands utan att tala om detta. Fusket gäller också utomnordiska medborgare som blivit svenska medborgare och är folkbokförda i Sverige Många har tryggt kunnat bege sig till annat land och fortsatt att få bidrag. Det är inte alltid utbetalningar det rör sig om. Det kan också vara förmåner som följer med folkbokföringen. Exempelvis fri, eller subventionerad sjukvård, fria studier, med fl rättigheter.

Den ansvariga för granskningen på försäkringskassan, Peter Smede, säger att undersökningen inte varit speciellt svår men tidskrävande. Han är dock förvånad över att Invandrarverket inte ställt sig på myndigheternas sida och velat medverka i granskningen. Det skulle underlätta att spåra fusket, menar han.

För mig är detta anmärkningsvärt, att en svensk myndighet, Invandrarverket, vägrar att medverka till att brottslig verksamhet upptäcks och beivras.

Bara i Malmö räknar man med göra en besparing på 22 miljoner kronor för samhällsekonomin. Innan myndigheterna gick samman var det svårt att upptäcka den här typen av fusk.

Men de berörda myndigheterna, försäkringskassan, utlänningspolisen och folkbokföringen, får inga extrapengar för den här viktiga granskningen, de måste ta medel ur den egna budgeten. Är det därför som Invandrarverket vägrar att deltaga. Eller är det av andra skäl. Det skulle vara intressant att få ett besked från Invandrarverkets generaldirektör Lena Häll Eriksson.

För kommer vi inte tillrätta med fusk och bedrägerier bland en del invandrargrupper, då ökar intoleransen. Att, likt strutsen, stoppa huvudet i sanden och låtsas som om problemen inte fanns, gagnar inte någon. I varje fall inte de skötsamma och ärliga invandrarna som på bästa sätt försöker anpassa sig till det svenska samhället.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper