vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Vapenlagens historia
#1


See User information
Hej, jag skulle vilja veta var man kan hitta historisk information om vapenlagen. Främst när man införde t.ex. licens och register över vapen och vapeninnehavare. Enligt mig ett stort hot mot frihet och demokrati.

Google har faktiskt inte hjälpt mig så mycket. Kanske du kan hjälpa?

Posted on: 2009/11/15 21:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#2
1996 författades den nuvariga
http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1996:67

Jag tycker vapenlagen är bra så man slipper ha sin knäppa granne sittandes på en vapenarsenal och katten råkar skita i hans trädgård.

Vill du ha vapen är det bara att skaffa dig det. Fastnar du inte i ett filter får du ju skaffa de vapen du begär. Spelar roll liksom!?


Här är en förordning från 1949:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1949:341


Edited by computerror on 2009/11/15 21:47:51
Edited by computerror on 2009/11/15 21:56:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#3


See User information
Tack för svar. Det jag dock främst är intresserad av är förutom det nämnda, när civila var tvungna att lämna ifrån sig vapen pga införandet av licens.

I sammanhanget kan jag rekommendera filmen Innocents Betrayed - Gun Control History. Vapenreglering har varit massmördande psykopaters favoritmetod för att kontrollera massorna innan de slutligen begår folkmord. Hitler, Stalin, Mao, använde sig av samma metod. Och nu vill FN avbeväpna världen? Av med ögonbindlarna så ser ni sambandet.

Posted on: 2009/11/15 22:15
"Jag har alltid trott att frimurare var murare utan kollektivavtal..." - Min goda vän
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#4
Varför delar de då gladerligen ut jaktlicenser och vapenlicenser bara det man ansöker om det? Man får dessutom gå en kurs så man lär sig hantera vapnen.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#5


See User information
Det är ju det jag menar, man måste ansöka om vapenlicens och både du och vapnet är registrerade hos polisen så det blir lätt att hitta och avbeväpna alla som innehar registrerade vapen. Det var så de flesta massmördare gjorde, tvingade alla att registrera vapeninnehav.

Att lära sig hantera vapen är inget jag har något emot, det borde höra till allmänbildningen.

Posted on: 2009/11/16 0:28
"Jag har alltid trott att frimurare var murare utan kollektivavtal..." - Min goda vän
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#6
Smaken är som baken... Jag kan dock ringa några gamla polare från Bredäng om jag behöver sånt, men jag tycker i skrivande stund att vapenlagar är någonting positivt.

Vad är det med er kristna och vapen egentligen?

Quote:

ChristSoldier skrev:
Att lära sig hantera vapen är inget jag har något emot, det borde höra till allmänbildningen.
Det gjorde det förr... Kallas värnplikten.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#7


See User information
Att värna om rätten till vapen är inget som är direkt knutet till kristendomen. Det hör snarare till logik och sunt förnuft.

Det du säger om att du kan fixa vapen, det är ju också det som är ett argument emot vapenlagar. Brottslingar bryr sig inte om dessa lagar. Då är det istället bara brottslingar som har vapen och vanliga hederliga kan inte försvara sig.

Här kommer länk till filmen jag rekommenderade förut:

Innocents Betrayed - Gun Control History - http://www.youtube.com/watch?v=cwdO2FLg1Rs&feature=related

Ta dig även tid att lyssna på Suzanna Hupps sida på saken här: http://www.youtube.com/watch?v=M1u0Byq5Qis

Posted on: 2009/11/16 1:01
"Jag har alltid trott att frimurare var murare utan kollektivavtal..." - Min goda vän
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#8
Quote:

ChristSoldier skrev:
Det du säger om att du kan fixa vapen, det är ju också det som är ett argument emot vapenlagar. Brottslingar bryr sig inte om dessa lagar. Då är det istället bara brottslingar som har vapen och vanliga hederliga kan inte försvara sig.
Så du tycker det är ok att vilken tjomme som helst kan handla en AK-4 på ICA?

klart det är brottslingar som har det, eftersom det är brottsligt att bryta mot vapenlagen... Jag kan tala om för dig att jag vet en del människor som enbart bryter mot vapenlagen och inget mer, men somliga av dessa kanske skulle använda vapnen om de blev för uppretade.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#9


See User information
Inte vilken "tjomme" som helst kanske, inte psykiskt sjuka t.ex. Men du verkar inte förstå själva grejen. Även med lagen som den ser ut idag, där man inte kan få vapenlicens om man har brottslighet i registret, så går det ju ändå att få ta på vapen från "polarna i bredäng"!

Och tror du inte att dessa personer skulle fundera två gånger innan de använde vapnena de har om de blev uppretade om de visste att de flesta bär vapen?

Hittade en riktigt grym film till jag måste rekommendera: http://www.youtube.com/watch?v=qO83qjMW1fk&feature=fvw

Posted on: 2009/11/16 2:01
"Jag har alltid trott att frimurare var murare utan kollektivavtal..." - Min goda vän
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#10
Om de flesta bar vapen så skulle det bli vilda västern.

Hur skulle vi veta förresten att någon var psykiskt sjuk om vi inte får ha register?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#11


See User information
Vilda västern? I USA har man sett nedgång i de flesta brott när man lättat på vapenlagarna, eftersom skurkarna inte vet vem som har vapen. Kriminella skrattar åt vapenlagarna.

Ett register över psykiskt sjuka var ett förslag, kanhända förenat med vissa risker i sig. Och jag sa inte att jag var emot alla register. Jag sa att jag var emot registrering av vapenägare. "Psykiskt sjuk" är ett ganska brett begrepp, och det är inte svårare för dessa att få tag på vapen på gatan än vem som helst.

Du kanske skulle tänka annorlunda om du blivit skjuten, eller hotad med vapen själv. Själv tycker jag självförsvar är en mänsklig rättighet.

Posted on: 2009/11/16 19:24
"Jag har alltid trott att frimurare var murare utan kollektivavtal..." - Min goda vän
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#12
Quote:

ChristSoldier skrev:
Du kanske skulle tänka annorlunda om du blivit skjuten, eller hotad med vapen själv. Själv tycker jag självförsvar är en mänsklig rättighet.
Jag har blivit hotad med vapen några gånger... Kniv 5-6 gånger och pistol 2 gånger (fler än så om man räknar med poliser)

Så det skulle alltså ske en kontroll över vilka som var psykiskt sjuka, men man skulle inte lägga in vapenägarens namn i registret? Hur tror du det skulle funka när man tom är tvungen att legitimera sig för att köpa en GPS?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#13


See User information
Kände du dig inte hjälplös? Hur hade du tänkt om du blev skjuten eller knivhuggen? Om de sköt ner din familj?

Måste man visa leg för att köpa GPS? Visste jag inte... Men som jag sa, jag bara slängde ut ett förslag som jag sa finns brister med. Det är ju du som förespråkar kontroll, så du borde väl ställa dig bakom ett sådant? Men förstår inte riktigt vad du menar. Man behöver väl inte registrera vapenköparen bara för att man kollat att denna inte är t.ex. allvarligt psykiskt sjuk?

Studera historia, kolla te.x filmen jag rekommendera Innocents Betrayed, så kommer du se hur intimt förknippat avbeväpning, och registrering av vapenägare är med folkmord.

Du kanske missat att det finns en plan att utrota en stor del av befolkningen? Du är medlem på vaken, och jag antar att du är emot elitens planer. Varför gå med på deras propagande om avbeväpning. Obama t.ex. är stor förespråkare för striktare vapenlagar. Men just i denna frågan gör han och världseliten det i vårt bästa intresse kanske?

Posted on: 2009/11/16 21:09
"Jag har alltid trott att frimurare var murare utan kollektivavtal..." - Min goda vän
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#14
Propaganda om avväpning? Var är denna propaganda? Det dom vill är att beslagta illegala vapen. Det tycker jag är någonting bra.
Jag skulle dock gilla om både stat och befolkning avväpnades så inga hade skjutvapen... Militära kunde springa runt med slangbellor

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#15
Håller med men..en av anledningarna varför Schweiz inte blev invaderat av Hitler var att alla scweiziska män tillhörde reservarmen, hade gevär och var tränade att använda det..

Läste också någonstans (orkar inte leta upp, sorry) att de stater i USA som har minst rånmord är de som har friare vapenlagar.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#16


See User information
Skjutvapen = passé, det finns eldkastare, microvågs och laservapen.

Posted on: 2009/11/16 21:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#17
Ska de börja kasta microugnar nu oxå?? Jag kastade nyss ut min!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#18
Quote:

BenDover skrev:
Läste också någonstans (orkar inte leta upp, sorry) att de stater i USA som har minst rånmord är de som har friare vapenlagar.
Detta är Musse Pigg-propaganda som du förmodligen läst i "Guns and Ammo"

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#19


See User information
Heh, tror inte det computerror. Flest mord per caput = Washington DC, Chichago och New York. Alla ett gemensamt.

Posted on: 2009/11/16 22:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#20


See User information
Quote:

Ska de börja kasta microugnar nu oxå?? Jag kastade nyss ut min!


http://globalguerrillas.typepad.com/g ... 4/05/journal_homemad.html

Posted on: 2009/11/16 22:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#21
Tack Ecoflum. Annars hade jag behövt leta

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#22
Quote:

Ecoflum skrev:
Heh, tror inte det computerror. Flest mord per caput = Washington DC, Chichago och New York. Alla ett gemensamt.
Ok. och dessa mord sker med sten och toapapper?
Detta beror väl snarare på hårdare vapenlagar kombinerat med högre kriminalitet.

Börjar civilbefolkningen utrusta sig med handeldvapen skaffar sig de kriminella ändå sub-machine guns

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vapenlagens historia
#23
Inte alltid utan säkert även med vapen. Men i andra stater heter statistiken "Nödvärn" eller nåt liknande och inte mord. Mördare finns ju i hela USA men det är väl lättare för dem när offret inte kan försvara sig.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vapenlagens historia
#24


See User information
Quote:

Börjar civilbefolkningen utrusta sig med handeldvapen skaffar sig de kriminella ändå sub-machine guns


Nej, de flyttar.

Posted on: 2009/11/16 22:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
35 user(s) are online (35 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 35

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS