vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3)

Re: 666 vs 616

See User information
"Varför opponerar du dig ens mot det jag sa?"
Fick bara ett infall.
Kändes som en onödig post som jag var tvungen att kasta mig in till med fler onödiga poster... tänkte inte på att du kunde ta illa upp... jag trodde tråden gick ut på att säga meningslösa saker, det såg ut som en fight club tråd... (admin får gärna ta bort mina inlägg i denna tråd om så inte är fallet. Men ta inte bort min användare, vill kunna plocka ner allt jag skrivit till min dator om detta blir en bann)

"Så är det inte med språk."
Språket skapar tanken, så vi människor styrs av språket. Hela konceptet med reklam bygger på att använda språk som styr individen... det är ju det propaganda är. Språket styr i allra högsta grad oss människor. Språket dikterar oss... Så är det däremot inte med matematiken, se mer om detta längst ner i inlägget

Apropå att du har rätt... (eller inte...)
Jag testade din "Alla tankar som ni tänker har jag redan tänkt.". Måste fastslå att du inte tänker som mig... så den brast... det är ju det vi har pratat om i år... vi människor tänker inte likadant... hade vi gjort det hade vi inte behövt springa med flygblad, då hade vi varit ett borg-samhälle

I övrigt ursäktar jag mina offtopicinlägg på en mycket viktig tråd. För mig kan lika gärna 1234567890 vara "the number(s) of the beast"... dessa siffror har skapat så mycket huvudbry för så många studenter eftersom det lärts ut på fel sätt... Det har inte lärts ut som om det vore ett språk... ordlista för de som tvekar
Lägg till det i wikisidan om "The number of the beast" "pingubenji tycker att det är 1234567890, inte 666 eller 616"

Titta på följande:

1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20+21+22+23+24+25+26+27+28+29+30+31+32+33+34+35+36=666

eller förkortat med en abstraktion:

sum(n,first:n=1,last:n=36)=666

Fler abstraheringar:

((2*3)+6)=12

(Hade+(inga+pengar))=Fattig

I detta språk kan vi observera abstraktionen "Fattig".

Det har tidigare ansetts (Platonism, Logisk positivism) att abstraktioner är inneboende hos tingen i sig, men idag anser de flesta att de bara existerar som begrepp i hjärnan hos intelligenta betraktare såsom människor och djur.

Att säga att matematiken dikterar världen är att påstå att abstraktioner (begrepp i hjärnan) dikterar världen... så är fallet endast i det ögonblicket då vi skapar något med matematiken. Tills dess är det bara ett språk som vi skapat.

Posted on: 2010/2/20 22:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Apropå att du har rätt... (eller inte...)
Jag testade din "Alla tankar som ni tänker har jag redan tänkt.". Måste fastslå att du inte tänker som mig... så den brast... det är ju det vi har pratat om i år... vi människor tänker inte likadant... hade vi gjort det hade vi inte behövt springa med flygblad, då hade vi varit ett borg-samhälle
Jag har aldrig utgett mig för att tänka som du, däremot är våra tankar gemensamma och du kan inte komma med något upplägg om någonting jag inte hört tidigare, eller redan tänkt själv.
Det enda du kan komma med är fakta och sanningar, men dessa är inte tankar.

Quote:

pingubenji skrev:
Titta på följande:
1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20+21+22+23+24+25+26+27+28+29+30+31+32+33+34+35+36=666
Du menar som jag sa i inlägg #2?
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=106853#forumpost106853

Nu kommer ju "Alla tankar som ni tänker har jag redan tänkt." åter till sin rätt...

Jag hävdar fortfarande att vi inte "uppfunnit" matematiken, utan vi har upptäckt den.

EDIT:
((2*3)+6)=12 är helt fel skrivet eftersom man alltid räknar ut multipliceringar och divisioner först behöver det inte ens stå inom en parantes.
Talet skrivs korrekt och simpelt 2*3+6=12 Men jag förstår inte relevansen med det? Och varför du krånglade till det?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
"12" är abstraheringen av vänstra sidan. men "12" är även en abstrahering till alla möjliga vänsterled...

666 (eller 616)är en abstrahering till alla sätt man kan skapa den i vänsterledet. Talet i sig betyder ingenting utan kontexten (vänsterledet).

Jag "krånglade till det" för att visa på likheten till det som kom på nästa rad

Posted on: 2010/2/20 23:07

Anonym
Vad har "666 vs 616" med abstraktion att göra?

See User information
Quote:

computerror skrev:
Hans uppställning blev också bakvänd, eftersom vi har skapat språket för att göra oss förstådda och matematiken för att förstå.

Egentligen är det fel också, då vi i själva verket upptäckt matematiken.

"Upptäckt" som i "skapat abstraktioner" för att betyda något som ville förmedlas, något vi själv observerat.

Matematiken används lika mycket i båda riktningarna, att göra oss förstådda och förstå andra. Eftersom det är ett språk.

Du ser bara halva "sanningen"...

Quote:

Vad har "666 vs 616" med abstraktion att göra?

Att det är något meningslöst som ni hittat på i er hjärna för att prata om något över huvud taget. Helt meningslöst som mitt ironiska första inlägg pekade på...

Posted on: 2010/2/20 23:25

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
Matematiken används lika mycket i båda riktningarna, att göra oss förstådda och förstå andra. Eftersom det är ett språk.
Jag är inte av samma åsikt, men det har jag ju redan förklarat.

Quote:

pingubenji skrev:
Du ser bara halva "sanningen"...
Halva sanningen är mer än vad många fått upp ögonen för. Jag är glad om jag kommit halvvägs. Men då uttalandet insinuerar att du faktist vet mer, ber jag dig ödmjukast att fylla i så jag förstår desto mer.

Quote:

pingubenji skrev:
Att det är något meningslöst som ni hittat på i er hjärna för att prata om något över huvud taget. Helt meningslöst som mitt ironiska första inlägg pekade på...
Det är ju knappast påhittat, då det står i Bibeln.
Vad som är intressant är att få reda på vad det egentligen betyder, då det med all säkerhet är en metafor för något.

Jag ser inget fel med att diskutera det och tycker det är en intressant diskussion. Speciellt som min ståndpunkt är att det riktiga odjurets tal gömts undan och inte skrivits ut i Bibeln.

EDIT: Blir du gladare om jag ändrar min signatur så det står "Alla tankar du tänker har någon annan redan tänkt"?
Mina åsikter tycks ju vara så stigmatiserade på detta forum och bryter ut i diskussioner bara för att det är jag.

See User information
Jag undrar hur mycket uppståndelse det skulle bli år 6000 om fantasyböcker från idag skulle vara de enda böcker som överlevde nästa naturkatastrof.

Då skulle de kanske ha "Sagan om ringen" som motsvarighet till "bibeln". Allt skulle ha en mening och vara "sanning". De skulle säga att det var av yttersta vikt att förstå hur magikrafterna fungerade. För det står ju i "bibeln"... måste vara en metafor för något...

Och den verkliga sanningen gömdes, den skrevs inte ut i "sagan om ringen -bibeln".

Edit: "Det du tänker har andra redan tänkt. Såvida du inte uppfann ett nytt begrepp, men även det är svårt."

Det går alltid att utveckla nya tankar...

Posted on: 2010/2/20 23:40

Anonym
Du menar som
"Sagan om ringen" (Terrornätverket - Ringen - Al-qaida)
"Sagan om de två tornen" (WTC)
"Sagan om konungens återkomst" (Obama som liknar han den där Egyptiska Tuthankhamon)

See User information
Nu kommer vi någonvart!!! ;)

Posted on: 2010/2/20 23:49

Anonym
Nej - Tvärtom... Vi griper efter halmstrån.

« 1 2 (3)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper