vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#1


See User information
In the morning of 2006-05-31 the Swedish National Criminal Police showed a search warrant to Rix|Port80 personnell. The warrant was valid for all datacentres of Rix|Port80 and was directed at The Pirate Bay. The allegation was breach of copy-right law, alternatively assisting breach of copy-right law.

The police officers were allowed access to the rack where the TPB servers and other servers are hosted. All servers in the rack were clearly marked as to which sites run on each. The police took down all servers in the rack, including the non-commercial site Piratbyrån, the mission of which is to defend the rights of TPB via public debate.

According to police officers simultaneously questioning the president of Rix|Port80, the purpose of the search warrant is to take down TPB in order to secure evidence of the allegations mentioned above.

The necessity for securing technical evidence for the existance of a web-service which is fully official, the legality of which has been under public debate for years and whose principals are public persons giving regular press interviews, could not be explained. Asked for other reasoning behind the choice to take down a site, without knowing wether it is illegal or not, the officers explained that this is normal.

The TPB can receive compensation from the Swedish state in case that the upcoming legal processes show that TPB is indeed legal.


http://thepiratebay.org/

Posted on: 2006/5/31 17:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#2
Helvete... en mörk dag för oss pirater.

Jag hoppas Julien och Anakata är stenhårda i förhören och
vägrar samarbeta. Hoppas det finns finanser som kan stå bakom dem i en rättsprocess.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#3


See User information
Hörde detta på radion idag faktiskt..

Trodde dock det inte hade med P-Bay att göra..*suck*

Posted on: 2006/5/31 20:51
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#4
Om vi ska titta ut över att filmindustrin inte vill att material ska spridas utan att dom får betalning, så har detta med sänkningen av slagskeppt HMS "Piratebay" andra negativa effekter för oss.

Dom ger sig på våra bästa vapen i the infowar. Den fria informationsspridningen som protokoll likt bittorrent möjligör.

Time to retaliate and increase our tempo!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#5

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#6


See User information
Man kommer inte in på antipiratbyran.com, hoppas den blir hackad oxå

Posted on: 2006/5/31 21:34
Stå på dig innan någon annan gör det
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#7


See User information
Detta var inte alls bra men...

om nu TPB går fria så stärker detta målet med fri information ganska rejält.

Ska bli mycket intressant att följa detta rättsmål. Att Sveriges "mediapolis" Antipiratbyrån låg bakom detta var väl inte oväntat.

Posted on: 2006/5/31 21:59
- -
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#8


See User information
enligt SVT.se:

"USA-påtryckningar uppges ha påverkat"

videoreportage från SVT.se här

Posted on: 2006/5/31 22:08
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#9
Tankesplitter!

Man blir ju lite delad här eftersom det å ena sidan behövs platser där fria tankar och energier kan bytas mellan människor. Akilleshälen skulle då vara de gratisnedladdningar som görs av material som någon har upphovsrätten till.

Tycker inte om att musik, bokförlags eller filmindustrin skor sig på musiker, författare eller skådisar... men inte heller att privatpersoner snor musiker, författares eller skådisars möjligheter att tjäna stålar på utfört arbete.


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#10
Jaxtone: Med andra ord kan vi vara säkra på icke upphovsättsskyddad material (bra information) alltid kommer spridas via bittorrent tex. Att förbjuda själva protokollen kommer inte hända.

Den andra frågan är dock klurigare. Antar att musiker, författare osv får acceptera att information inte längre är samma sak som det var innan det elektroniska mediet kom med i bilden. Get with the change.

Slagskeppet HMS Piratebay må ha fått en "direct hit" men hon repareras och kommer aldrig att sjunka. Detta skepp seglar vidare in i informations-historien med fulla segel.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#11


See User information
Stöd för TPB via namninsamling:

TPB - namninsamling


EDIT:

Och som tack så hackades Antipiratbyrån:
APB

Posted on: 2006/5/31 22:31
- -
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#12
Void!

Nej givetvis är situationen inte densamma längre. Men om jag frågar dig vad din profession är och samtidigt undrar om du skulle acceptera att arbeta gratis med det du gör så tror jag att du liksom de flesta har en hyra och räkningar som skall betalas varje månad och inte skulle gilla läget.

Att vara musiker, författare eller i filmbranschen är väl för de flesta normalmedborgare något som inte stämmer med det gängse beteendemönstret. Och kanske därför också svårt att liera sin empati med när det gäller ersättningsanspråk för utfört arbete.

Jag har musicerat i mer än 35 år, gjort mer än 3 000 spelningar, samt radio och TV och sålt en kvart miljon skivor. Dock händer det hela tiden att många intelligenta, frigjorda och öppna människor frågar mig vad jag sysslar med och jag svarat att jag är musiker så kontrar de ofta direkt med frasen:

- Ja ja, men vad arbetar du med?

Tänker då osökt på att gycklare, spelmän och skådespelare var de sista man kunde slå ihjäl offentligt utan att få något straff i det gamla Europa!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#13


See User information
Det är Filminstitutet, SVT och ett antal reklam/propaganda-filmsbetsällare som står kostnaderna för filmskapande i sverige, inte USA-imerialistiska filmbolag från Hollywood som just nu representeras av antipiratbyrån, övervåld och olagliga gripanden.

Posted on: 2006/5/31 23:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#14


See User information
Det jag tycker är intressant här är att man talar om "medhjälp till upphovsrättsbrott" vilket är en relativt ny knäckfråga för upphovsrättslagstiftning.

Tidigare fall av fildelningsdomar har blivit prejudikat på så sett att polis inte har rätt att kräva att internetleverantörer lämnar ut namn, IP, servrar mm om inte brottet föranleder högre straff än böter.

Så om brottet "medhjälp till upphovsrättsbrott eller alternativt Grovt medhjälp till..." enbart leder till böter får vi ytterligare prejudikat som gör det omöjligt för åklagare, polis och myndigheter att ens utreda brott.

Internetleverantören och PirateBays grundare skulle då eventuellt kunna stämma AntiPiratbyrån på skadestånd.

Jag är lite kluven i frågan om upphovsrätt och fildelning eftersom jag själv är en upphovsman i allt jag gör i mitt arbete.

Men om man ser det i ett framtidsperspektiv har en tillsynes anarkistisk oorganiserad "community" skapat ett fantastiskt distributionsnätverk som troligtvis kommer att begagnas av kommersiella intressen i framtiden gratis.

Piratverksamheten på internet är en ganska stark marknadskraft som i frågan behov och efterfrågan visat vart utvecklingen är på väg. Problemet är att media och IT industrin inte hängt med och utnyttjat denna marknadskraft.

Jag vet att RIAA, IFPI, Anti-Piratbyrån och flera av dom stora media ägar bolagen; SONY m.fl, har blivit uppvaktade av skaparna av Kazaa och säkert också Bittorrent för att man skall kunna använda tekniken att nå ut till en ny internationell marknad.

Ägarbolagen har dock vägrat dela med sig av intäkterna för försäljningen vilket är lite märkligt med tanke på att det tidigare var butikerna som tog över 50% av CD och DVD priset i konsumentledet.

M.a.o. borde både konsument, teknikleverantörer och ex.vis skivbolagen kunna tjäna enorma pengar på att samsas.

När det gäller Bittorents framtid som distributionsmedel för alternativ information som Dokumentärfilm mm är det långt ifrån över. Kanske t.o.m. bara början.

Nya tekniker som bygger på icke ISP bundna kontaktplattformer håller på att växa fram med ex.vis Democracy Player och Bittorent tekniken. Så stänger dom en står det tusen kvar. Ett närmast oegenomträngligt nätverk av publicister.

Det vore nog bäst om branschen insåg att dom skulle koncentrera sig på att tjäna pengar på dom som är villiga att betala och använda den fördelaktiga tekniken och strunta i att jaga pirater som ändå kommer att ligga ett steg före i utvecklingen vart den än är på väg...




Posted on: 2006/6/1 9:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#15
Quote:
Det vore nog bäst om branschen insåg att dom skulle koncentrera sig på att tjäna pengar på dom som är villiga att betala och använda den fördelaktiga tekniken och strunta i att jaga pirater som ändå kommer att ligga ett steg före i utvecklingen vart den än är på väg.


Så vi borde strunta i att försöka sätta dit biltjuvar eftersom de ändå kan dyrka upp låsen? Märkligt.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#16


See User information
Quote:

jocce skrev:
Så vi borde strunta i att försöka sätta dit biltjuvar eftersom de ändå kan dyrka upp låsen? Märkligt.


Det är uppenbart att du inte förstår dig på skillnaderna mellan Materiell rätt, Immateriell Rätt och Upphovsrätt.

Om någon stjäl din bil blir du utan bil.
Om någon kopierar din bil har det egentligen inte skadat dig.
Förutsatt att du inte skapat din bil i syfte att tjäna pengar och hävdar ensamrätt till dess design.

Upphovsrätt och Immaterialrätt är en djungel. Du har inte nödvändigtvis någon ekonomisk rätt till din produkt även om du skapat det.

En fotograf som arbetar på en tidning har upphovsrätten till en bild. Men bara den immateriella rätten. Inte den ekonomiska. Den har han oftast förhandlat bort i samband med anställningen.

En frilans däremot har oftast både Immateriella och materiella rättigheter till sitt material och kan välja att sälja samma bild flera gånger till olika intressenter.

Om du stjäl en Master på en film förlorar filmskaparen hela sin investering. Om du stjäl en kopia av filmen har du bara orsakat honom en försumbar förlust. Väldigt få seriösa filmare tjänar pengar på löskopieförsäljning. Med undantag från Michael Moore och liknande. Om du publicerar den stulna kopian till en större publik på Internet orsakar du relativt större skada. Förutsatt att kopian laddats ner av en potentiell köpare. Och det är omöjligt att avgöra.

Faktum är att både film och skivindustrin går fortsatt bra och bättre år för år.

Upphovsrätten till stora Hollywood filmer köps genom att bolagen köper upp manus till filmerna. Självfallet är det så att dom investerar i filmprojektet i relation till vad dom tror sig tjäna i vinst.

Men om man översätter probelmatiken på världsmarknaden idag
så är att ladda ner film och musik på nätet jämförbart med att du stjäl en penna på jobbet eller göt privata kopior i skolan.




Posted on: 2006/6/1 13:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#17


See User information
Någoting som kan dupliceras utan att dess värde förminskas kan inte gämföras med stöld. Det liknar mer stöld är när man hindrar folk att duplicera detsamma.

Det är dessutom nästan bara storproduktioner som blir drabbade av piratkopiering, samma industri som är som mest korupt och ful.

Producenter får göra sitt material lättillgängligt för en rimlig summa pengar så kommer folk att stödja deras arbete.

Anledningen jag rekomenderar folk att sluta piratkopiera är att det ger alldeles för mycket energi till företag som tex Microsoft. Dom borde betala för att du skall använda deras produkter. Att piratkopiera dessa istället för att köpa andra alternativ underminerar mindre företags möjlighet att växa.


Posted on: 2006/6/1 13:37
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#18


See User information
Om åtalet blir "medhjälp till upphovsrättsbrott" borde man väl kunna åtala Microsofts produkt Internet Explorer och Google också, eller?

Eller varför inte TV som i sina sändningar ofta avbildar upphovsrättskyddad design, industridesign, konst och kultur.


Posted on: 2006/6/1 16:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#19


See User information
men va fan, gör det tillgängligt via nätet till en billig peng, då är i alla fall jag med på att betala för det. som det är idag så köper jag ytterst lite film, en del från boxman och resten från torrent sidor. jag skulle alldrig ha sett all den film annars, så där missar dom inte många kronor på mig i alla fall. enligt en manusförfattare och regisör så tjänar han mest när vi går på bio, och det gör jag typ aldrig.



Posted on: 2006/6/1 17:56
Stå på dig innan någon annan gör det
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#20


See User information

Posted on: 2006/6/1 21:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#21


See User information
F-n vad bra att detta kommer ut så att "vanligt folk" förhoppningsvis börjar fatta vad som händer!!

Posted on: 2006/6/1 23:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#22
SITE DOWN - WILL BE UP AND FULLY FUNCTIONAL WITHIN A DAY OR TWO

självklart är "holy-wood" den "pådrivande kraften" bakom tillslaget skriver media..

Har "vita"huset ett finger i degen så har dom ett finger i degen..

[admin edit]
Tog bort en del offtopic saker.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#23
Jax'z tone, här kommer ännu en previliegie när man känner Admin.

Man får sina inlägg censurerade eller "editerade" när känslorna blir för starka av ert eviga skitsnack..

men men..

för några dagar sen var det piratebay idag är det jag som får mig en törn av rättvisan..



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: PirateBays servers konfiskerade: sajten nere.
#24


See User information
Jag vill inte låta paranoid men jag tror att fildelning är helt i linje med illuminates agenda och att det vi ser nu bara är frispel ifrån
storkapitalisterna i botten av maktpyramiden. Visst, man kan utbyta bra information i form av doumentärer och annat men eliten är ju fullt medveten om att de flesta inte kommer att bry sig om sådant. Det viktigaste för dem är att sikta in sig på barn och ungdomar. De flesta äldre är redan körda eftersom de hjärntvättats så länge med skräpet de lärde sig i skolan och skiten som manglats över dem via TV-, radio och tidningar.


Jag tror att det passar maktens herrar alldeles utmärkt att de unga och oförstörda laddar hem en jävla massa dataspel och skitfilmer, för att inte tala om all skräpmusik, som de kan ockupera sina sinnen med istället för att läsa böcker, gå ut i naturen eller sätta sig ned och tänka efter, eller ännu värre....känna efter. Då kanske de skulle inse vilken rubbad värld de lever i och att det inte borde vara så. Istället sitter nu miljontals barn och ungdomar världen runt och massakrerar varandra via dataspel för att sedan slå på stereon eller freestylen
och fylla huvudet med ilsken rapmusik eller deathmetal. Efter det passar det utmärkt att avsluta kvällen med att Jason eller någon annan psykopat jagar efter någon med kniv för att slakta dem.


Jag vet att jag låter som värsta moralisten nu och jag är inte emot vare sig dataspel, film eller musik i sig, men man borde ställa sig frågan; kommer detta att göra våra unga tryggare, klokare och starkare? Eller kommer det att göra dem otrygga, okunniga och cyniska? Jag märker en obehagligt vanlig tendens hos folk idag av att inte vilja tänka och om de mot förmodan läser någonting så är det vanligtvis deckare eller skräckromaner.


Jag ställer mig frågan; är detta vår själs längtan eller är det resultatet av åratals manipulation och neddummande? Jag ser ett hopp i att många unga människor är medvetna och engagerar sig i viktiga frågor, men jag ser också att det pågår ett krig om dessa unga människors medvetanden. Så även om jag anser oss vara slavar och att en del av detta slaveri består i att multinationella företag kan klå oss på pengar genom att ta överpriser för produkter, (som ironiskt nog ofta är gjorda för att ytterligare förslava oss) och jag definitivt inte blir ledsen om piratebay går segrande ur striden, så ser jag det hela i ett större perspektiv som inte gagnar den lilla människan utan snarare bidrar till att ytterligare förslava henne genom att hon överöses av fördummande dynga som avleder uppmärksamheten från vad som pågår bakom hennes rygg. (Läs: ett planerande för en totalitär världsstat där alla är mikrochippade och övervakade 100 % av tiden. Ett samhälle som skulle ha fått Hitler att applådera.) Den som tycker att detta låter långsökt har inte gjort sin hemläxa som Jordan Maxwell brukar uttrycka det.

Posted on: 2006/6/2 23:08
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
48 user(s) are online (48 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 48

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS