vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Sant och Osant ang. Federal Reserve.

See User information
Hej

Många "truth" rörelser riktar sina spjutspetsar mot Federal Reserve (FR) i USA. Jag är kritisk till många påståenden och vill därför få igång en diskussion. Jag tror att diskussionen lättast kommer igång om jag helt enkelt framför några extrema påståenden:

1. FR är en privat ägd bank som gör vinst av att med ränta låna ut pengar till USA's regering.

2. Varenda dollar som finns ute på marknaden är egentligen skuld till FR.

3. FR styrs av en elit vilka sätter egen vinning före den amerikanska ekonomins.

4. Lågkonjunkturer är ett verktyg FR använder systematiskt för att utplåna konkurrens (andra banker).

Ni får gärna komma med egna påståenden om FR. Jag välkomnar både kritik mot påståendena och bevis för att det verkligen är som jag påstår. Försök gärna att hålla posterna lagom långa.

Posted on: 2010/5/30 2:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Sant och Osant ang. Federal Reserve.

See User information
Det finns mycket att snoka i...

http://www.federalreserve.gov/

* Federal Reserve announces clarifications to Regulation E and Regulation DD final rules pertaining to overdraft services
* Federal Reserve announces schedule for small-value auctions of term deposits through the Term Deposit Facility
* FOMC announces tentative 2011 meeting schedule
* Termination of enforcement action against Banco de la Nacion Argentina and Banco de la Nacion Argentina New York branch
* Written agreement with FirsTier Bancorp
* Testimony by Scott G. Alvarez, General Counsel, on government assistance to AIG

http://www.newyorkfed.org/markets/pridealers_current.html

Current list of primary dealers

As of July 27, 2009 according to the Federal Reserve Bank of New York the list includes

* BNP Paribas Securities Corp.
* Banc of America Securities LLC
* Barclays Capital Inc.
* Cantor Fitzgerald & Co.
* Citigroup Global Markets Inc.
* Credit Suisse Securities (USA) LLC
* Daiwa Securities America Inc.
* Deutsche Bank Securities Inc.
* Dresdner Kleinwort Securities LLC.
* Goldman, Sachs & Co.
* HSBC Securities (USA) Inc.
* Jefferies & Company, Inc.
* J. P. Morgan Securities Inc.
* Mizuho Securities USA Inc.
* Morgan Stanley & Co. Incorporated
* Nomura Securities International, Inc.
* RBC Capital Markets Corporation
* RBS Securities Inc.
* UBS Securities LLC.

Investor Advisory Committee on Financial Markets

Där Soros är representerad genom Keith Anderson
Chief Investment Officer
Soros Fund Management LLC

http://www.newyorkfed.org/aboutthefed/ag_financial_markets.html

Snacka om maskburk...

Posted on: 2010/5/30 10:26

Edited by gaston on 2010/5/30 10:43:52
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
FEDERAL RESERVE CONTROVERSY REVEALED

The Federal Reserve Controversy is Misunderstood. A Private Company With Unlimited Power to Create Money From Thin Air is Ruling the World and Enslaving us All.

http://www.truth-it.net/federal_reserve_controversy.html

Posted on: 2010/5/30 14:44

See User information
5. Inte många bryr sig om vad FR egentligen gör. Få förstår vad pengar är.

Quote:

3. FR styrs av en elit vilka sätter egen vinning före den amerikanska ekonomins.

Vet inte om jag håller med helt. Deras egna vinning baseras på amerikanska ekonomin. Så de skulle sabba för sig själv om de kollapsade ekonomin helt. Därför kör de med bailouts, säkra sin egen överlevnad och låta trycket på samhället bli ännu hårdare för konkurrenter.

Quote:

Varje sedel eller bankkontosaldo representerar skuld, ja. Men sedan har alla materiella ting trots allt ett värde. Så påståendet är svårare än du beskrev det med påståendet.

Varje dollar har flera gäldenärer. Varje dollar har flera borgenärer. Och alla har en ränta. Varje gång pengar lånas ut sker det kreditexpansion. Och eftersom vi har en stark kreditexpansion är det få som sparar pengar i madrassen, vilket snabbar på kreditexpansionen än mer.

Det som händer är egentligen att man låter sina pengar "som ligger på hög" att cirkulera i samhället. Då blir det mer pengar på marknaden och värdet på valutan minskar. Detta gör att fler lånar ut pengar som ligger på hög. Och då översköljs marknaden med ännu mer pengar som minskar valutans värde än mer.

För ingen vill ju hålla i pengar som förlorar i värde. Så de lånar ut dem till någon som behöver pengar direkt.

Egentligen skulle staten kunna införa en sk demurrage charge istället för att låta inflationen råda. Det skulle vara bättre än att låta inflationen äta upp värdet på pengarna.

Man har valt att låta ALLA banker/borgenärer få rätt att bidra till kreditexpansionen. Alltså inte bara FR... eller ens bara banker. Privatpersoner som ingår avtal om återbetalning mot andra privatpersoner bidrar även de till kreditexpansionen.

Rätta gärna delar jag missuppfattat, är trots allt inte ekonom.

Så jag skulle påstå att det ska stå:

Varenda dollar som finns ute på marknaden är egentligen skuld till någon. Och när fler "äger" samma pengar samtidigt så minskar värdet på pengarna som flödar i överflöd i samhället.

Posted on: 2010/5/30 14:51

Edited by pingubenji on 2010/5/30 15:17:55

See User information
Quote:

Livirus skrev:
Hej

Många "truth" rörelser riktar sina spjutspetsar mot Federal Reserve (FR) i USA. Jag är kritisk till många påståenden och vill därför få igång en diskussion. Jag tror att diskussionen lättast kommer igång om jag helt enkelt framför några extrema påståenden:

1. FR är en privat ägd bank som gör vinst av att med ränta låna ut pengar till USA's regering.

4. Lågkonjunkturer är ett verktyg FR använder systematiskt för att utplåna konkurrens (andra banker).

Ni får gärna komma med egna påståenden om FR. Jag välkomnar både kritik mot påståendena och bevis för att det verkligen är som jag påstår. Försök gärna att hålla posterna lagom långa.

Hoppas du återkomma med dina åsikter om svaren du får! ; )

Posted on: 2010/5/30 19:06
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Sant! Det är det som är själva grunden till hela blåsningen! Det är egentligen ganska lätt att förstå.

Klarsynt av dig Livirus.

Posted on: 2010/5/30 20:28
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Karsten:
Jag uttryckte inte någon direkt åsikt i min post. Jag gjorde ett antal extrema påståenden för att få igång diskussion eftersom jag är kritisk till dem.
---

gaston:
Jo, men det beror på var man letar. Deras FAQ var väldigt lätt att hitta i hehe. Jag tror inte vi bör leta efter information på "newyorkfed.org" eftersom det är det centrala organet som är kritiserat. Enligt FAQn är newyorkfed bara en av 12 reginala banker positionerade i stora städer runt om i landet.
---

Sammanfattat bemöter Federal Reserves FAQ mina påståenden på följande sätt:
Quote:

Nej, FR är varken privat ägd eller gör vinst (allt överskott ges till U.S. treasury), däremot lånar de ut pengar till regeringen.

Quote:
Hittade inget direkt svar på detta påstående, men som pingubenji säger kan det bero på att påståendet är grundat i okunskap om hur en marknadsekonomi fungerar. Eller helt enkelt ett dåligt formulerat påstående.

Quote:

Sannolikheten att en elit styr FR ökar i och med deras självständiga beslutsfattande. Men minskar i och med det ständiga övervakandet från kongressen. Man skulle kunna anta att även kongressen då skulle vara infiltrerad av samma elit, men eftersom flera i kongressen faktiskt är öppet kritiska mot FR tror jag inte på detta. Angående att de skulle sätta egen vinning före den amerikanska ekonomin är som pingubenji säger fel eftersom ekonomins välstånd är direkt kopplat till efterfrågan av bankens tjänster.

Quote:

Jag hittade inte mycket som bemöter detta. En av FRs uppsatta mål är att sträva efter ekonomisk stabilitet.
En fanatisk tro på att FR är den ultimata lösningen för en ekonomisk stabilitet, skulle kunne använda detta mål som ett motiv till att hålla borta andra banker som FR har mindre kontroll över. Men genom sitt monopol över "the supply of reserves to the banking system" har de (om jag förstått detta rätt) såpass mycket makt över de andra bankerna att motiven bleknar.

Läs gärna i FAQn på egen hand eftersom jag kan ha översatt fel.
Federal Reserve FAQ

Detta var alltså Federal Reserves egna bemötande. Vore intressant att se vad andra källor säger. Nu ska jag dock sova.
---
EDIT: Jag fastnade lite i Federal Reserves FAQn denna gång. Jag kommer bemöta era poster mer ingående senare. Ha tålamod.

Posted on: 2010/5/31 0:59

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:
5. Inte många bryr sig om vad FR egentligen gör. Få förstår vad pengar är.

Quote:

Vet inte om jag håller med helt. Deras egna vinning baseras på amerikanska ekonomin. Så de skulle sabba för sig själv om de kollapsade ekonomin helt. Därför kör de med bailouts, säkra sin egen överlevnad och låta trycket på samhället bli ännu hårdare för konkurrenter.

Quote:

Varje sedel eller bankkontosaldo representerar skuld, ja. Men sedan har alla materiella ting trots allt ett värde. Så påståendet är svårare än du beskrev det med påståendet.

Varje dollar har flera gäldenärer. Varje dollar har flera borgenärer. Och alla har en ränta. Varje gång pengar lånas ut sker det kreditexpansion. Och eftersom vi har en stark kreditexpansion är det få som sparar pengar i madrassen, vilket snabbar på kreditexpansionen än mer.

Det som händer är egentligen att man låter sina pengar "som ligger på hög" att cirkulera i samhället. Då blir det mer pengar på marknaden och värdet på valutan minskar. Detta gör att fler lånar ut pengar som ligger på hög. Och då översköljs marknaden med ännu mer pengar som minskar valutans värde än mer.

För ingen vill ju hålla i pengar som förlorar i värde. Så de lånar ut dem till någon som behöver pengar direkt.

Egentligen skulle staten kunna införa en sk demurrage charge istället för att låta inflationen råda. Det skulle vara bättre än att låta inflationen äta upp värdet på pengarna.

Man har valt att låta ALLA banker/borgenärer få rätt att bidra till kreditexpansionen. Alltså inte bara FR... eller ens bara banker. Privatpersoner som ingår avtal om återbetalning mot andra privatpersoner bidrar även de till kreditexpansionen.

Rätta gärna delar jag missuppfattat, är trots allt inte ekonom.

Så jag skulle påstå att det ska stå:

Varenda dollar som finns ute på marknaden är egentligen skuld till någon. Och när fler "äger" samma pengar samtidigt så minskar värdet på pengarna som flödar i överflöd i samhället.

Pengar och hur tillgången på pengar regleras och bestäms är en komplicerad sak. Speciellt i dagens öppna och informationsbaserade samhälle. Faktum är att det idag inte är helt enkelt att säga exakt vad pengar egentligen är. I detta ligger en del av kärnan i denna debatt. Människor egen bild eller föreställning av vad pengar är avviker ofta rejält från sanningen. Vad man räknar som pengar är också väldigt olika, det finns tom olika skalor för detta. Riksbanken använder sig av en som heter M3, medan den som heter M0 kanske är den som stämmer bättre överrens med "vanligt folks" synsätt.

De rykten som sprids om kreditexpansion, eller kreditmultiplikatorn som det heter på svenska, är inte heller de helt sanningsenliga . I Sverige är det riksbanken som har ansvar för att försöka hålla värdet på den svenska kronan så konstant som möjligt. Riksbanken är en statlig myndighet och på inget sätt en privatägd bank, som det ibland görs gällande. Riksbanken har den politiska makten över penningpolitiken.

Riksbanken måste variera och i takt med tillväxten öka den monetära basen i Sverige. Detta kan de göra på två sätt: 1) Handla med nytryckta sedlar 2)Reglera den ränta som privata banker betalar för de lån de dagligen tar hos riksbanken för att säkra sin likviditet.

Kreditmutiplikatorn sätts i spel vid båda dessa åtgärder, men den senare är den som ofta nämns som exempel på hur detta går till. Det som sägs är i mångt och mycket sant, med några centrala undantag. Principen är enkel: De pengar som kommer ut på marknaden kommer sannolikt förr eller senare hamna på ett bankkonto i en privat affärsbank. Banken kan då låna ut dessa pengar, och cykeln upprepas. Hur stor andel av de utgivna krediterna som måste finnas som likvida medel i banken regleras av lagar och regler, och dessa ändras då och då.

Det som inte framkommer i alla hemska filmer som cirkulerar är något väldigt viktigt. Kreditmultiplikatorn är ett välkänt fenomen som alla ekonomer- speciellt de som arbetar på riksbanken - känner väl till. När riksbanken vill öka tillgången på pengar tar de naturligtvis detta med i beräkningen när det dimensionerar sina åtgärder. En rad faktorer analyseras innan åtgärder vidtas. Hushållens sparande är exempelvis en sådan parameter som spelar stor roll på vilket utslag kreditmultiplikatorn får.

Jag är lite trött just nu så jag orkar inte skriva mer... men det finns en massa missförstånd kring detta som gör att det i de filmer som cirkulerar låter så oerhört mkt värre än vad det är. Att all information också gäller USA och dess system är också lite intressant. Jag är inte i lika insatt i hur det amerikanska finansiella systemet fungerar, men man får känslan att detta har samma orsaker som varför Ailens i filmer alltid väljer att landa i USA....

See User information
Quote:

Eriksson skrev:
Jag är lite trött just nu så jag orkar inte skriva mer... men det finns en massa missförstånd kring detta som gör att det i de filmer som cirkulerar låter så oerhört mkt värre än vad det är. Att all information också gäller USA och dess system är också lite intressant. Jag är inte i lika insatt i hur det amerikanska finansiella systemet fungerar, men man får känslan att detta har samma orsaker som varför Ailens i filmer alltid väljer att landa i USA....

Ja, missförstånd haglar.
I många fall är det bara olika synsätt på samma händelse/aktivitet.

Att det gäller USA mer beror nog på att det finns 34 gånger fler amerikaner. Så om du hittar en nyhet om sverige borde det finnas 34 nyheter om USA och deras system.

Fortsätt gärna att klara ut fler missförstånd när du får tid. Vi behöver det!

Bra tråd!

Posted on: 2010/5/31 5:53

See User information
Vad Federal reserve representerar finner man väl i orsakerna till varför man vill göra sig av med systemet... ?

http://www.auditthefed.com/

http://www.ronpaul.com/legislation/au ... -federal-reserve-hr-1207/

End the Fed

http://www.lewrockwell.com/paul/paul504.html

Naturligtvis finns det de som vill förhindra detta och förespråkar en mörkläggning...

Posted on: 2010/5/31 6:35

See User information
Synd att tråden dog...

Posted on: 2010/6/12 1:16

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper