vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Fake Greek Crisis!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Fake Greek Crisis!

See User information

Ellen Brown i DN ekonomi – pappersupplaga – 29 maj. Httar ej på nätet, men jag kanske letar dåligt så jag skrev av den så ordagrant jag förmått. Jag tycker det var värt det. Artikeln är skriven av Knut Kainz Rognerud. Kan tänka mig att han fått en del bassning av redaktionen, och stora censur-saxen tagit bort den från nätupplagan. Va vet jag?

Jag markerar konstiga formuleringar med [anm.]

[Mitt tangentbord har dslxi – ha överseende vid eventuella bkstavsbrtfl. Det klandrar jag inte artikelförfattaren för.]

Rubrik:
Bankernas utlåning är ett pyramidspel.

”Bild på Ellen”

Advokaten Ellen Brown menar att världen behöver ett alternativt banksystem. Hon säger att det är bankerna som vinner på krisen i Europa och är orolig för Grekland som för att komma ur skuldfällan lånar mer.

ingress:

Hon är advokaten som började granska finanskartellerna medan hon var hemmafru, hon blankade bankaktier 2008 och tjänade pengar när allt rasade och hon anser att världen behöver ett alternativt banksystem.

Brödtext:

Ellen Brown är jetlaggad. Det svagt gungande däcket på den Floridabyggda [ja det var versal] bogserbåten LEO där Ellen Brown övernattat bidrar till overklighetskänslan. Los Angelesadvokaten och författaren till boken ”Bankerna och skuldnätet” är i Stockholm för att delta i ett seminarium om bankeras roll i finanskrisen. Hon ler ofta, rösten är mjuk, men det vänliga intrycket kan bedra. För hennes slutsatser är kontroversiella.

Enligt Ellen Brown är EU:s åtgärdspaket för Grekland ytterst problematisk.
- Du kan inte lösa dina skulder genom ännu större skulder. Det förlamar grekerna än mer, det tvingar dem att skära ned ännu mer. Det finns ingen möjlighet att få landet att resa sig igen och återbetala sina skulder när man sparar på allt och säger upp människor.

ELLEN BROWN KITISERAR att det till stor del är finansiella aktörer och banker som vunnit på Greklandskrisen.[ja, det var versal igen] EU har tvingats låna stödmiljarderna på finansmarknaden som gör nya räntevinter och EU-pengarna har använts till stor del för att lösa gamla lån och rädda de banker som tidigare lånat ut pengar till Greklands ekonomi.

- Lånen de får bör ju inte gå till att betala gamla långivare eller de i London eller på Wall Street som spekulerat i en kris. Det är inte de människorna du vill göra rikare, säger hon.

Bankkritikern Brown ifrågasätter att det under 1900-talet blivit allt färre statliga banker. Detta har gjort att regeringar som är i behov av kapital måste låna från privata aktörer. Det viktigaste exemplet är kanske USA [bör vara: USAs] statsskuld som idag är över 90 biljoner kronor. Bara räntan på det [ bör vara: de] lånen kostade USA var[?] cirka 1700 miljarder kronor 2008. Den största delen gick till de privata banker som lånat ut pengar genom den amerikanska riksbanken Federal Reserve.

NORTH DAKOTAS DELSTATSBANK BND är en av få amerikanska delstatliga banker. Enligt Ellen Brown har detta bidragit till att delstaten i dag har en av de mest sunda ekonomierna i landet.
- Om du lånar från din egen centralbank är lånen räntefria och då är krediten en god sak i stället för att stora skattebelopp måste gå till att betala bankernas lån.

Hon ifrågasätter också de regler som gör att bankerna kan låna ut tio gånger sitt eget kapital, det vill säga att bankerna för varje fysisk krona banken äger så kan låna ut tio med hög ränta. [artikelförfattarens konstiga formulering men man förstår] Och för varje ny krona banken tjänar kan de låna ut än mer.

Men majoriteten av de utlånade pengarna finns inte fysiskt.

De pengarna som lånas ut är i sin tur upplånade. Allt detta gör, enligt Ellen Brown, att skuldsystemet liknar ett enda stort pyramidspel.

- Och Bankerna måste ge ut mer och mer lån för att få detta pyramidspel att fungera, säger hon.

ELLEN BROWN LIKNAR bankkartellerna vid de centralamerikanska drogkartellerna och amerikanska läkemedelskarteller. Det finns en mycket stor makt där som behövs brytas upp, säger hon.

Hoppas jag fick med allt. Denna artikel stod att läsa i DN Ekonomi 29 maj.

Posted on: 2010/5/31 20:49
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Intressant, Tackar!

See User information
Jag betalar naturligtvis inte för dn skiten, men min hyresvärd är snäll och lägger begagnad dn i trappen så jag får bläddra lite.

Intressant är också att jag av någon oförklarlig anledning har sparat spexpressen & horan från 2001-09-12, Svenska 'natt' bladet från 2010-09-13, Östgöta snorren från 2010-09-13 och en damtidning som heter expressen från 2001-10-08.

Helt galen läsning. All propaganda fanns med dag 1 & 2. Ska ta mig fan scanna skiten - sida för sida. Detta är historia. 8:de oktober bekrivs anfallet mot Afganistan med Usama på frontpage i damtidningen. Fasen, det här är ju en skatt :)

Ska läsa på lite och återkomma - sorry - of topic, men det kan inte hjälpas.

Posted on: 2010/5/31 21:21
Resized ImageChip HappensResized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper