vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Att luras är lagligt!

See User information
http://www.e24.se/makro/sverige/billi ... ostade-93-000_2101737.e24
Quote:

Billig telefon kostade 93 000

Försäljaren lovade en effektiv telefonlösning som skulle spara pengar åt företaget i Hofors. Men det företaget fick var en telefon värd 800 kronor och en skuld till ett finansbolag på 170 000 kronor, skriver Gefle Dagblad.

Försäljaren kom på besök till företagaren i december förra året. Han erbjöd en telefonilösning från Telia som han påstod skulle sänka företagets telefonkostnader med 7 000 kronor om året, skriver Gefle Dagblad (GD).

Företagaren var tveksam. Men eftersom han och säljaren hade gemensamma bekanta litade han på försäljaren. Några dagar senare skulle en tekniker kontakta företaget.

Ingen tekniker hörde dock av sig.

En vanlig, analog, telefon värd 800 kronor levererades till företaget och samtidigt kom den första räkningen från Nordea Finans. Försäljaren hade nämligen överlåtit fordran på finansbolaget.

Det som försäljaren hade angett som kvartalskostnad var i själva verket kostnaden per månad. De närmaste fem åren skulle företagaren därför betala 2 842 kronor i månaden. Det ger en total kostnad om 170 000 kronor, skriver GD.

– Jag ringde direkt till Nordea Finans, men de var kallsinniga. Jag hade skrivit på ett avtal sa de, säger företagaren till GD.

Till slut kopplade han in en advokat som tog fram ett förslag till förlikning med Nordea Finans. Slutnotan för företagaren, exklusive advokatkostnader, blev 93 000 kronor för en telefon värd 800 kronor.

Företagaren gjorde en polisanmälan, men polisen avskrev ärendet.

Hoforsföretagaren är inte ensam om att ha råkat ut för det här, skriver GD. Minst fyra företag i Gästrikland och över 20 företag i Dalarna har drabbats. Försäljaren har överlåtit fordran på ett finansbolag och har därmed kunnat kassera in stora pengar innan köparna har upptäckt att de blivit grundlurade.

Några av fallen är polisanmälda.

Hoforsföretagaren säger till GD att han är förvånad över att finansbolag som Nordea Finans, SG Finans, Wasa Kredit och De Lagelanden har låtit sig dras med i bedrägerier.

I Dalarna funderar nu flera av de drabbade företagen på att stämma bolagen. Under tiden har de fått rådet att bestrida fakturorna, skriver GD.

E24

Och några intressanta kommentarer:

Quote:
Som liten, egen företagare har man flera problem av denna art. Det går inte att nixa sig för att slippa telefonsäljare, och är man som jag, alldeles för vänligt för att slänga luren i örat på stackars ungdomar som är satta att sälja skräp, är det lätt att hamna i klistret. Jag anstränger mig *mycket* för att undvika att yttra ordet "JA" eller "OK" eller öht något instämmande vid sådana samtal - numera vis av erfarenhet. KKL gäller heller inte för oss småföretagare. Inte lätt alls, faktiskt!

Quote:
Har själv blivit lurad av ett telefonföretag som jag aldrig haft kontakt med. Ringde upp dom och dom spelade upp ett inspelat avtal där ett "Ja" fanns med som bekräftade avtalet. Detta "Ja" var inspelat 10 sekunder tidigare från SAMMA SAMTAL jag just då befann mig i! Polisanmälde och anmälan avskrevs - inget brott kunde bevisas. Krav -> Inkasso -> hot om kronofogde innan dom slutade trakassera mig.

Quote:

Finansbolag som samarbetar med sådan försäljare bör åka dit för medhjälp.

Quote:

Ja helt rätt! Kan pirate bay åka dit på medhjälp så kan också en bank göra det.

Och slutligen:

Quote:
"Varför finns det inte en paragraf om oskäliga avtalsvillkor?" för att så fort en part ångrar sej så kan han hävda att det är oskäligt?
hur svårt ska det vara att fatta, SKRIV INTE PÅ NÅGOT DU INTE LÄST IGENOM!

inte fan tror du väl på säljaren på onoff när han ordbajsar om nya platttv's? eller när någon i thailand ska sälja "äkta" gucci...

ALLA säljare säger vad dom kan för en försäljning, ett avtal skyddar båda parter från deras ordbajs.

Många vill främja beteendet: "att försöka lura varandra så mycket det går". Att luras ska tydligen vara ett accepterat element i affärsvärlden enligt vissa. Varför?

Det är hur som helst mycket intressant! Det finns många människor som inte vill ha rättvisa! De vill kunna tjäna pengar på andras okunskap.

Posted on: 2010/6/5 9:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Att luras är lagligt!

See User information
Domaren: "Men hur kunde du lura alla dessa människor som trodde så blint på dig???"

Fondförvaltaren "Men snälle herr domare! Hur skall jag kunna lura någon som inte litar på mig!"

Posted on: 2010/6/5 10:16
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Att luras är lagligt!

See User information
Sen kommer den filosofiska frågan om straff kan motverka beteendet överhuvudtaget...

http://pingubenji.heliohost.org/wp/?p=285

Posted on: 2010/6/5 10:27

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper