vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hur tänker dom ?

See User information
Hur tänker dom ?

Kan någon för klara för mej hur våra kära politiker tänker, jag är förmodligen
inte tillräcklig utbildad för att förstå, är ju bara en simpel industriarbetare.
För en tid sedan kom Lars Lejonborg med ett uttalande om att vi var tvungna att bli
mer konkurrenskraftiga vilket givetvis är sant, däremot så var hans metod
förmodligen inte lika genomtänkt.
Att vi ska jobba på att bli konkurrenskraftiga kan eller åtminstone borde
vi alla vara överens om, eller ?
Om nu så är fallet varför alla dessa återkommande förslag och genomförande
av höjda skatter på bensin, diesel och el ?
Om vi nu ska kunna hävda oss på den internationella marknaden så måste vi
väl se till att skapa oss förutsättningarna !?

Högre energiskatter ger högre produktionskostnader !

Förutom att Mijöpartiet står längst fram hoppar, vevar med armarna och
ropar:" vi vill också bestämma något ! ",
så förstår jag att staten (vi?) måste få in mer pengar.
Men är det verkligen rätt sätt ? Tro nu inte att jag skiter fullständigt i miljön
för så är inte fallet, jag är bosatt på landsbygden och älskar och
njuter av vår natur, vilken jag hoppas att mina barn och barnbarn ska ha
samma möjlighet att göra, men att höja energiskatter tror jag är fel sätt !
åtminstone nu !

Som jag ser det så finns det två saker som vi till stor del importerar helt
i onödan med, förlorade skatteintäckter som följd, jag tänker på el och livsmedel.
Visst är det sant att det oftast finns svenska alternativ till utländska varorna,
problemet är att det svenska alternativet oftast är betydligt dyrare
vilket jag personligen struntar i, tyvärr hjälper det föga, för fortfarande
kommer 9 av 10 välja det billigare och utländska alternativet.

Inför skatt på import av livsmedel !

Nu börjar ni kanske undra hur det står till, mer skatter ? japp ! Varför ?
Jo, om det importerade livsmedlet kommer upp i samma prisnivå som det inhemska
så är jag övertygad om att dom allra flesta kommer att välja svenska produkter.
Vad får vi då ut av detta, förutom högre levnadskostnad ?

"en producent"-"en transportör"-"en förädlare"-"en transportör"-"en försäljare"

som alla betalar skatt för sina förtjänster, dessutom kommer pengarna stanna kvar
i landet, fortsätta snurra i systemet och skattas om och om igen.
Som det ser ut idag så kommer maten med en utländsk transportör direkt till försäljaren
vilket innebär att vi bara har en som skattar på förtjänsten,
dessutom kommer ca hälften av pengarna att försvinna ur landet,
på samma vis kommer det att fortsätta för varje gång vi åker till butiken.
Är det bra eller dåligt ?
En liten bieffekt av att vi producerar vår egen mat är att vi får en öppen
levande landsbygd och fler arbetstillfällen.
Nu när vi fått pengarna att rulla inom landet så är det dags att sänka skatten på
framför allt diesel och EL för att som Lejonborg pratade om "vi ska bli konkurrenskraftiga".

STARTA KÄRNKRAFTVERKEN IGEN !

varför gräva ner en kabel till Finland och köpa kärnkraftsEL av dom ?
Eller koleldad EL från danmark är det verkligen mer miljövänligt än om vi
tillverkar det själva i några av världen säkraste kraftverk ?
Dessutom ger vi bort ännu mer pengar till våra grannländer? det kanske
är snällt, men har vi råd ?

Lek med tanken att skatteintäckterna har ökat till en nivå där det
är möjligt att sänka inkomstskatten för privatpersoner vilket gör att vi
kan frysa lönerna, NU börjar vi bli konkurrenskraftiga på riktigt !

Det stora problemet är att det börjar bli lite panik, fler och fler av våra lantbruk
slår igen, det kommer ta tid för dom att börja producera igen, om dom någonsin gör det.

Så här tänker jag, hur tänker dom ? Jag skulle bli glad om någon gärna politiskt
engagerad kunde förklara det för mej, jag är övertygad om att det finns en jättebra
och enkel förklaring, för dom kan väl inte medvetet köra vårt land i botten ?

Kalla mej gärna bonnläpp, men en gång var vi ett bonde-samhälle och
vi hade det bra, ett land att vara stolta över.

Jag är inte stolt längre !

Posted on: 2005/4/19 13:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Hur tänker dom ?
Politiker tänker inte, dom arbetar för och är the new world order. Folket är deras undersåter som skall acceptera allt utan att ifrågasätta. Denna idiotiska tanke planteras in reda på dagis.

Tjipp

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Politiker är nya världsordningen. Går man fram och säger det, så självklart tror iinte politikerna det. Men det är ju så att även de är skolade i systemet, och fortsätter att upprätthålla den omedevetet, om inte medvetet.

See User information
Tjabba, MOZ...
Kan inte låta bli att även här komma med en liten grej - men först och fråmst måste jag faktiskt mena att som du frågade dig på slutet av din fina skrivelse: " för dom kan väl inte medvetet köra vårt land i botten ?"

Föär min del så är det nog så att dom faktiskt medvetet håller på med något åt det hållet - För dessa männsikor är ju inte dumma i huvudet...
Jag brukar berätta detta - när jag vill mena vad jag säger...
I början på 90-talet så hötte Ingvar Karlsson med pekfingret och menade - då när fascismen fick framgångar i de Italienska valen - att nu måste vi vara vaksamma - så att vi inte gör om samma misstag som på trettiotalet...

Löjligt! - Vi som tror oss ha reda på hur sakernas tillstånd är - är väl medvetna om att vi har alltsedan krigsslutet - arbetat oss upp till samma förhållanden, som då låg till grund, för tredje världskriget fasor... Alla dessa förutsättningar som då grundades - är idag en realitet i de flesta länder - Så då kan man ju undra om de gjort detta med flit eller om dom faktum är omdömeslösa - som jag absolut inte kan tänka mig utan de är helt logiska i sina strävanden - vad dessa nu kan vara för något...

Det finns idag mängder med bevis - dokumenterade uppgifter som visar på dessa manipulerade anslag mot respektive folk i de olika länderna - av deras sk. ledande skikt - de är rent utav sagt - djävulusiska - helt enkelt och beviserligen så har de även denne satan-djävulen - "Lögnens fader" som sin GUD!

Detta, kommer du nog att bli varse - om du söker på allt material som står att finna i all denna flod av kunskaper som existerar idag...
Lycka till - hälsar SHYGETS/ABRAC

Posted on: 2005/4/25 23:20

See User information
Vad är meningen med att starta upp de reaktorer som är under avveckling när vi har ett nettoöverskott av el i Sverige?

Posted on: 2005/4/30 23:03

See User information
Hej

Först så anser jag inte att man behöver vara så konkurenskraftig. Man behöver få mat för dagen, men det är inget spel som man ska försöka vinna. Vi har redan hundratals gånger mer konsimsion här än i att fattigt land. Det handlar om att användra resurserna vettigt, inte om att använda mer resurser.

Angående livsmedelspolitik så ser jag att vi måste försöka odla och distrubuera mat lokalt. Jag tror inte vi kommer att ha den lyxen att kunna transportera livsmedel runt halva världen i framtiden.

Energipolitik vet jag inte så mycket om, jag tror nog att det handlar om mycket lögner här. Har vi energibrist? Kommer oljan att ta slut? Är kärnkraft rent? Finns det alternativa metoder?

Posted on: 2005/5/1 8:15

See User information
whiskeypor, hur kommer det sig att vi importerar EL om vi nu har ett överskott ?

Posted on: 2005/5/5 17:46

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper