vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Betyg i grundskolan

See User information
Det är massa snack om betyg lägre ner i åldrarna. Jag måste säja att jag håller med kommunisterna i den här frågan. Slopa betygen i grundskolan. Jag fattar inte vad dom är där för. Det är ju bara ett hinder. från 7 års ålder till 15 års ålder så byter man ju verkligen personlighet och allt. Vid 7 är man ett barn och kan leka med leksaker, man slutar sen med det och börjar intressera sig för tjejer/killar och sen hamnar man i pubarteten, man börjar ta droger etc. Väldigt mycket som händer där. Dom ända som bryr sig om betygen man går ut 9an med är ju typ skolverket eller vilka det är som sätter minimum krav på olika utbildningar. Så om man inte kommer in på den utbildning man vill gå, då får man gå något annat. Något som inte intresserar en överhuvudtaget. Snacka om slöseri med pengar. pga betygen så blir ju utbildning kass också. ta .tex historia. hur fan ska man betygsätta det? jo genom att emmorera årtal som bara gör det tråkigt och svårt.

Man kanske helt ska sluta med årskurser. Låt kidsen gå i skolan tills dom klarar vissa test. Kan man läsa och skriva så kan man få ta hsitorie lektioner. Kan man mattematik kan man ta mer avancerad mattematik eller t.ex fysik. Se till att ungarna gillar skolan för det är alltid några ämnen dom gillar hur tuffa dom än är.

Posted on: 2010/9/6 1:41
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Betyg i grundskolan

See User information
Betyg kommer att innebära en ökad stress. Ju fortare man känner sig oduglig, ju värre blir det.

Betyg skall endast användas när man kommit så långt att man är medveten om dess betydelse och påverkan. I årskurs 7 är det definitivt för tidigt.

Egentligen ser jag allra helst att betyg utgår från grundskolan i sin helhet. Man skall hellre satsa på att ta emot de som vill läsa en särskild inriktning och låta dem gå klart om det passar dem. Det blir ett utslag oavsett - exempelvis naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet är ju inte till för särskilt många. Varför inte då få testa på det några dagar här och där i årskurs 9 innan man gör sina val? Ja, ha "testa på dagar" på gymnasiet.

Givetvis är detta en utopi och samhället klarar idag inte att ta hand om alla de olika strömningar av elever som kan komma utav detta. Men idén är vacker.

När besök på gymnasieskolan blir av kanske man skulle bli guidad av några mentorer (gymnasieelever) och käka lunch tillsammans med dem?

Förebilder helt enkelt. Inget märkvärdigt.

Om alla elever har det inskrivet att de skall ha en ämnesoberoende uppgift så kan man definiera dessa. En av dessa kan vara att vara mentor åt några grundskoleelever. Andra arbetsuppgifter kan vara att ha idrottslektioner med grundskoleelever.

Om en mentor anar att eleven inte är rätt ute kan man avstyra detta och söka sig någon annanstans. Eller varför inte ha två mentorer inom två lika områden?

Jag skulle ha uppskattat en mentor. Det kan jag lätt föreställa mig.

/ lärarutbildad civilingenjör

Posted on: 2010/9/6 10:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper