vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 ... 6 »

Update - Ekonomin idag

See User information
Tänkte bara skapa en tråd med "updates" från bla Celente, Chapman mfl.. Lätt o hitta osv...

30 Sept. Chapman
1

2

3

4

Posted on: 2010/10/3 13:54

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Update - Ekonomin idag

See User information

*Trummvirrvel*

Snart dax... Håll i hatten, snart sticker priset på ädelmetaller iväg..

http://www.economicpolicyjournal.com/ ... uth-united-states-is.html

Posted on: 2010/10/7 1:40

FRI

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
http://www.economicpolicyjournal.com/ ... uth-united-states-is.html

Haha, Bernanke talar sanning:)

Vad vinner han på det här?

Kan det vara för att skydda sig själv?

Vad tycker hans "chefer" om att han gör sådana uttalanden?

Hmm, intressant...

Posted on: 2010/10/7 14:32
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa

See User information
Jag läste en historisk artikel om brittiska East India Company som mest handlade thé från Kina. Kineserna tycker bäst om silver som betalningsmedel men till sist var England och andra thédrickande nationer helt barskrapade på silver. Då bombade EAC Kina med droger och brittiska flottan blockerade alla försök från kineserna att komma ut med krigsfartyg för att stoppa opiumhandeln och genom att sitta på drogmarknaden kunde man så få sitt thé utan att punga ut med silver. Enligt en annan skribent på tråden har skillnaden mellan guld och silverpris aldrig varit så stor som nu, antingen är guldet kraftigt övervärderat eller silvret lika kraftigt undervärderat!

Vad jag menar är att om nåt stiger så är det i så fall silver.

Posted on: 2010/10/7 15:09
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Quote:
antingen är guldet kraftigt övervärderat eller silvret lika kraftigt undervärderat!

Båda är undervärderade, men speciellt silver

Posted on: 2010/10/7 15:13
Frank Zappa

See User information
Shit vad guld- och silver- spekulanter hetsar omvärlden att delta i deras spel... Så att de kan lura av alla människor sina pengar... De stoltserar till och med med att de är bland de största spelarna i spelet!

Spekulerande är det sista vi behöver här i världen. Det är ett/en yrke/aktivitet som inte producerar något av värde... Det är ett nollsummespel som bara flyttar rikedom...

Om vi skulle sluta med alla spel och enbart arbeta med sådant som "producerade" något. Ja då skulle vi alla kunna gå ner 50% i arbete...

Men vi envisas med att dra med oss omgivningen för att lura av dem sina pengar...

Det fungerar så här:

En eller ett fåtal människor köper upp massor av en vara/produkt. Sedan säljer de pappersandelar av dessa varor. Sen skapar de en hype som gör att tusentals människor går in och köper dessa pappersandelar, för mer och mer pengar... (aktiehandel är samma sak)

Eftersom efterfrågan stiger ju större hypen är, så försöker de skapa den största möjliga hypen. (Även de nytillkomna i spelet vill öka hypen, så att de tjänar något de också-) Videoklipp som dessa är verktyg för att hypa mer och mer... Tills de bestämmer sig att börja om med en annan vara/produkt... dvs sälja sin överspekulerade vara/produkt till de som tror att spelet ska fortsätta i all evighet.

De som finns kvar i "spelet" nu förlorar pengar allt eftersom experterna i "spelet" upptäcker vad som sker och också säljer av sitt ägande i "spelet". Kvar blir tusentals småsparare som blivit blåsta på pengar.

Mycket likt Pyramidspel, eller vad tycker ni? Det är bara det att varuspekulation och aktiespekulation är en helt laglig form av pyramidspel...

Posted on: 2010/10/7 15:27

Edited by pingubenji on 2010/10/7 15:42:59

See User information
Just nu pågår nåt med spannmålspriserna som kan vara en strid om vinsten från de ryska gasinkomsterna genom att man köpt upp spannmålslagren, som nu ryssarna måste betala dyrare än normalt för efter den dåliga skörden. Ungefär som att köpa alla vänsterskor och sen sälja dom dyrt när folk packat upp julklapparna och sitter med dubbla högerskor. Men, det finns en dag när Sanningen går upp för spekulanterna. Det är när de släpat pengapåsen med sig hela vägen till Pärleporten under mycken möda och stort besvär och Sankte Per slår ut med handen mot Paradiset och säger: "Här är allt gratis!".

Posted on: 2010/10/7 15:41
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Haha, Deja vu pingubenji

Jag antar att jag är delaktig till att du skrev om att det är bara korkat att spekulera i ädelmetaller.

Ärligt jag tycker du överreagerar lite, men jag kan ha fel.

Personligen så försöker jag inte värva någon till att köpa metaller.

Däremot så tycker jag det är jäkligt kul att kolla valutor, metallpriser och läsa om ekonomin.

Historien skrivs fram för våra ögon och du kan själv se vad som händer i realtid och dra dina egna slutsatser.

Sedan om folk som lyckats spara lite pengar vill säkra dem på något sätt, vad är felet i det?

Inflation kan hur lätt som helst äta upp alla digitala och papperspengar.

Vad ska dessa sparare göra, bara ge banksterna pengarna? Och säga:

Var så god!

Posted on: 2010/10/7 15:46
Frank Zappa

See User information
Ja, du. Vilket spel vill du spela? Spekulanternas spel eller bankmännens spel (även det spekulation om hur mycket pengar som går att låna ut utan att banken får kreditproblem)

Vi skulle kanske arbeta mer för att all handel i dessa spekulations-"marknader" skulle beskattas mer.

Tänk vad 1% beskattning på alla transaktioner i aktie-"spelet" skulle göra för Svenska staten... vi skulle kanske kunna sluta beskatta privatpersoner helt och hållet!

Posted on: 2010/10/7 15:57

See User information
Ledsen pingu, jag förstår inte ditt resonemang.

Du är uppenbarligen en smartare och moraliskt högre stående varelse än mig.

Men antagligen lite mer irriterad

Posted on: 2010/10/7 16:50
Frank Zappa

See User information
Om vi skulle ta och beskatta ALLA nollsummespel på lika villkor så skulle vi få in många miljarder till statskassan. Det var mitt budskap. Valutaspekulation, varuspekulation och bankverksamhet borde beskattas lika mycket som alla andra spel man kan hitta hos "svenska spel AB"...

Jo, jag är irriterad att vi människor är så inkonsekventa med vad som är "lagligt" att göra.

Men jag klarar av att leva bland alla egoistiska varelser (som bara kämpar för sin egen personliga överlevnad på andra människors bekostnad)... jag kan spela "spelet" om det behövs, men det känns så löjligt att ha just detta "spel" som samhällssystem. Spelet passar bättre som nöje och tidsfördriv, inte något som ska driva en stat och skapa ett rättvist och harmoniskt samhälle.

Posted on: 2010/10/7 17:02

See User information
Quote:
och skapa ett rättvist och harmoniskt samhälle.

Jag har lite svårt att förstå hur ditt sätt att racka ner på andra ang. ädelmetaller kan skapa harmoni?

Posted on: 2010/10/7 17:10
Frank Zappa

See User information
En devalvering av samtliga valutor kommer att äga rum, det har Bob Chapman redan förvarnat om..

Dessutom så varnar t.o.m. USA:s finansminister Timothy Geithner om detta..

http://www.e24.se/makro/varlden/usa-v ... devalveringar_2347501.e24

"Länder med stora överskott i bytesbalansen måste låta sina valutor stiga i värde, annars hotar en ond cirkel av devalveringar runt om i världen, varnar USA:s finansminister Timothy Geithner i ett anförande i Washington."

"USA:s representanthus klubbade i slutet av september en lag som slår fast att Kinas valutapolitik är en manipulation, som kan vara skäl för amerikanska företag att kräva strafftullar eller andra motåtgärder. "

Snacka om att kasta sten i glashus genom att påstå att Kinas valutapolitik är manipulerad...

Posted on: 2010/10/7 18:59
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information

Som en av dom där Wisdomkeeperna där ute sa: "There are truths coming out, that would make goverments, man made religions and money systems totally meaningless when it comes into light."

Det var något liknande och den intervjun var i en av alla dom där "ancent history" filmerna.

Så ska man tro dom, är det redan kört för allt vad ekonomier, val och påvar beträffar.
Kanske allt handlar om det och med den kunskapen dessa Illuminati folk bara försöker hålla skiten flytande fram tills dess.

Men då är frågan om man ska tro på dessa wisdomkeepers... Vi vakna vet ju nu att vi har levt en falsk verklighet än vad som är sagts...
Frågan är kanske "How deep the rabbit hole goes"?

Posted on: 2010/10/7 19:11

FRI

Bättring för alla!

See User information
Ron Paul;

Ron Paul: U.S. Heading for Soviet-Style Economic Collapse

Och ett nyhetsinslag

Posted on: 2010/10/7 20:11

FRI

Bättring för alla!

See User information
Staterna har dock pengar i dessa tider...

Sedan ett Celente-klipp...

Posted on: 2010/10/8 11:01

FRI

Bättring för alla!

See User information

Känner vi igen det här... För ca 1,5 år sedan? Snart är det dax för övriga Europa... The show must go on... Ooops up, just a little bit... Just a little bit more...

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=278 ... geProvider&epslanguage=sv

"Islands existens står på spel"

Uppdaterad 2010-10-08 19:13

Omvärlden har ett tungt ansvar för Islands finanskrasch, anser norsk-franska korruptionsexperten Eva Joly. Hon pekar även på svenska finansaktörers fartblindhet i Islandsrallyt. Och nu hotar krisnotan Islands själva existens som nation.

"Hur kunde så många vara så blinda?", inleder Eva Joly sitt anförande om Islands krasch, på besök hos studieförbundet SNS i Stockholm.

Fakta .”På Island är du alltid någons svåger”
Islands befolkning är liten, cirka 280.000, och eliten ännu mindre.
David Oddson, centralbankschef under bubbelåren, var tidigare konservativ premiärminister och är idag chefredaktör för Islands största dagstidning Morgonbladet.
Valtyr Sigurdsson, Islands riksåklagare, har bedömts jävig eftersom hans son misstänks för ekonomiska brott genom finansbolaget Exista.
Eftersom Sigurdsson vägrat att lämna sin post har en helt ny specialåklagarmyndighet satts upp för att reda ut finansbolagens roll i Islands krasch. Fakta .Eva Joly
Ledde korruptionsutredningen mot franska oljebolaget Elf som slutade med 30 fällande domar mot personer inom fransk politik och näringsliv
Tidigare internationell korruptionsexpert hos Världsbanken

Fakta .Icesave-kravet: 40 miljarder
Icesave, en del Landsbanki, hade bland annat 229.000 brittiska sparkunder när banken gick omkull 2008.
Storbritannien och Nederländerna kräver motsvarande 40 miljarder kronor av Island för uteblivna insättningsgarantier till sparare.
Skuldbetalningarna till 5,5 procents ränta skulle motsvara 3 till 6 procent av BNP per år, enligt Islands centralbank.
En uppgörelse anses nödvändig för Islands möjlighet att bli medlem i EU samt för stöd från Internationella valutafonden IMF.
I en folkomröstning har det isländska folket gett ett rungande nej till att gå med på kraven.

.Nils Åkesson

Posted on: 2010/10/8 18:51

FRI

Bättring för alla!

See User information

Är ni redå för en turbulent tid?

Vi har liksom väntat på detta ett tag nu... Börjar bli bra påtagligt nu,
Detta var väl vad dom jagade efter skulle ske?
Kina vill inte vara med o leka med dollarn längre.

Postar inte innehållet i båda länkarna, för det skulle bli för tok-långt då.

Global leaders fail to resolve difference that threaten full blown currency war
http://www.businessinsider.com/global ... lown-currency-war-2010-10

IMF Pressured to Play Bigger Role in Currency Disputes
http://www.cnbc.com/id/39594074

Posted on: 2010/10/10 15:49

FRI

Bättring för alla!

See User information

Posted on: 2010/10/11 21:15

FRI

Bättring för alla!

See User information

En notis gällande alla put-options på börserna... Tiden för dessa går ut den 16e... Så det blir intressanta dagar vi har framför oss... Om nu storlirarna vet något, bör vi snart få veta det...

G. Celente update.

Posted on: 2010/10/12 13:25

Edited by Avatar on 2010/10/12 14:08:36

FRI

Bättring för alla!

See User information

Jag förstår liksom också blåsningen. Du som är utanför den lilla boxen, jag vill bara gratulera. Kör på!

Dollarn är på dekis, vilken ser ut att krascha snart.
Men det skiter väl jag i, eller hur! Jag har en dollarsedel som minne i min pärm. En dag är en lire mer värt...

Posted on: 2010/10/12 22:48
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Uttrycket "Ranta runt i ringen" är väl passande fras? Verkar som vi kommer nära tröskeln nu som vi redan vet är på väg. Liten sammanställning för er som fortsatt inte tror på detta.

Argument.
1. Guldet bara ökar, allt kraftigare: Gold $1,372 (Allt markantare: Ökad stimulans och misstro)
2. Put-options löper ut den 16e.
3. Utredningen om korruption/manipulation i husmarknande skall vara klar den 15e.
4. Tidigare poster om prognosen av er styrelse/Regeringen
5. Ökande arbetslöshet
6. Allt fler utförsäkrade som faller utanför räkenskapen
7. Inflationstakten visar kontinuelig stimulans, uppköp av surdegar, guld mm
8. Valuta kriget, länderna står ej så enade utan försöker överleva bäst dom kan själva.
9- Listan kan göras lång
+

-Good ridens!

När nu ekonomin imploderar, kommer regeringar o religioner efter som en trebent stol som inte kan stå utan alla ben.

http://www.e24.se/makro/varlden/fed-s ... spaket-behovs_2360903.e24

http://www.e24.se/business/bank-och-f ... -vagar-tro-pa_2357421.e24

Tips: Håll i hatten dom kommande dagarna, blir nog snart att åka av. Det är bara en fråga om tid, vi är way past any possebility for a recovery.

Posted on: 2010/10/13 18:06

FRI

Bättring för alla!

See User information

" Små grodorna ,små grodorna är lustiga att se "

Undrar vad som fått oss att hoppa runt Midsommarstången.

Det är säkert några som skrattar gått om hur lättlurade vi är.

27 Signs That The Standard Of Living For America’s Middle Class Is Dropping Like A Rock

http://beforeitsnews.com/story/205/39 ... Dropping_Like_A_Rock.html

#1 Household spending for the middle fifth of all U.S. income earners was down 3.5% in 2009. That was the steepest one year decline since records began being kept back in 1984.

#2 Median household income in the United States fell from $51,726 in 2008 to $50,221 in 2009.

#3 According to one new report, in 2009 residents of New York state experienced their first full-year decline in income in more than 70 years.

#4 Of the 52 largest metro areas in the United States, only the city of San Antonio did not see a decline in median household income in 2009.

#5 Home ownership in the United States declined for the third year in a row in 2009.

#6 In 2009, approximately 4 million Americans fell out of the middle class and now live below the federal poverty line.

#7 The number of Americans enrolled in the food stamp program has set a new all-time record for 20 consecutive months.

#8 In July (the last month for which data is available), 41.8 million Americans were on food stamps.

#9 The number of Americans in the food stamp program skyrocketed more than 55 percent between December 2007 and July 2010.

#10 In 2009, more than 48 million Americans were enrolled in the Medicaid program.

#11 One out of every six Americans is now enrolled in at least one anti-poverty program run by the U.S. government.

#12 According to one recent study, approximately 21 percent of all children in the United States are living below the poverty line in 2010.

#13 According to the Cato Institute, anti-poverty spending by the U.S. government has increased 89 percent over the past decade.

#14 The cost of health care increased a staggering 9.6% for all U.S. households from 2007 to 2009.

#15 It turns out that only the top 5 percent of all U.S. households have earned enough additional income to match the rise in housing costs since 1975.

#16 35 percent of all U.S. households now live on $35,000 or less.

#17 New York state Comptroller Thomas DiNapoli says that Wall Street bonuses for 2009 were up 17 percent when compared with 2008.

#18 According to a poll taken in 2009, 61 percent of Americans "always or usually" live paycheck to paycheck. That was up substantially from 49 percent in 2008 and 43 percent in 2007.

#19 Today, 28% of all American households have at least one member that is searching for a full-time job.

#20 Nearly 10 million Americans now receive unemployment insurance, which is almost four times as many that were receiving it back in 2007.

#21 A recent Pew Research survey found that 55 percent of the U.S. labor force has experienced either unemployment, a pay decrease, a reduction in hours or an involuntary move to part-time work since the recession began.

#22 In 2009, 43.6 million Americans were living in poverty. Sadly, the number of Americans living in poverty has increased for three consecutive years, and the 43.6 million poor Americans in 2009 was the highest number that the U.S. Census Bureau has ever recorded in 51 years of record-keeping.

#23 A staggering 25 percent of all American adults now have a credit score below 599.

#24 It is estimated that nearly a third of all Americans cannot qualify for a mortgage because of low credit scores.

#25 For the first time in U.S. history, banks own a greater share of residential housing net worth in the United States than all American households put together.

#26 Over 1.4 million Americans filed for personal bankruptcy in 2009, which represented a stunning 32 percent increase over 2008.

#27 According to a new report by the U.S. Census Bureau, the bottom fifth of all U.S. income earners brought in just 3.4 percent of all income in 2009 while the top fifth brought in a whopping 49.4 percent of all income.

Posted on: 2010/10/13 18:43

See User information

Såg en prognos från en ekonomiprofessor från USA, hans uppskattning var att USA skuld borde realistiskt ligga på runda slängar 200 Triljon dollars, inte 13 (Beloppen är i Amerikank termonologi)...

Så man undrar hur det verkligen ligger till, lite olika uppskattningar from 80-200.

Posted on: 2010/10/13 19:07

FRI

Bättring för alla!

(1) 2 3 4 ... 6 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper