vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

3G Kupp

See User information
Snickrar på lite affischer till min första 3G kupp. Tar tag i den närmsta placerade masten.

någon som har lite konkret fakta som borde stå med?

har gränsvärden
miljöbalken lagar
diagnoser och symptom..

nåt mer man kan slänga in?

MVH

Posted on: 2006/6/25 22:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: 3G Kupp
Ta med en jämförelse av strålningsintensiteten från 3G-nätet respektive marksänd TV.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
gärna, har du något material du vill dela med dig av?

Posted on: 2006/6/25 23:02

Anonym
Tja, du kan ju börja med att kika på ssi.se t.ex. kanske.

"Basstationsantenner utstrålar radiovågor av samma slag som TV- och radiosändare. TV-sändare är oftast mer än 1000 gånger starkare än basstationerna för mobiltelefoni."

http://www.ssi.se/ickejoniserande_str ... .html?Menu2=Mobiltelefoni

Här har nån gjort en jämförelse:

http://www.trelleborg.se/t_templates/t_Page____10149.aspx

"3G sänder med max 20 watt uteffekt vilket ger en fältstyrka på 0,5 volt/meter på ett avstånd av 100 meter (detta är Trelleborgsbor livrädda för)

TV-sändare sänder med 40.000 watt vilket ger en fältstyrka på 0,5 volt/meter på ett avstånd av 1 mil..."

Ytterligare en länk: http://www.teracom.se/?page=993

See User information
ok hmm men på pts hemsidan så verkar det som dom flesta ligger på ca: 630,96W..

inte så extremt insatt men gissar på att det är lite invecklat..och det inte är uteffekt eller nåt?

Posted on: 2006/6/25 23:23

Anonym
http://e-tjanster.pts.se/Map/Faq.aspx

Vad betyder effekt?
Varje basstationsantenn sänder ut en viss effekt. Uppgiften om effekt i Sändarkartan är den högsta effekt som antennen kan sända ut.

Basstationer för GSM och UMTS fungerar så att de flera gånger i sekunden automatiskt reglerar sin effekt beroende på bl.a. hur många terminaler (mobiltelefoner) de kommunicerar med. Normalt är alltså den effekt som basstationsantennen faktiskt sänder ut betydligt lägre än den högsta effekt som anges i Sändarkartan.

Vilken slags effektsiffra anges?
En vanlig modell för UMTS-basstationer har en sändareffekt på 20 W (watt). Basstationens antenn har dock en riktverkan som gör att sändareffekten koncentreras i en huvudriktning. Måttet på hur kraftig den koncentrationen är kallas antennvinst. När sändareffekten kombineras med antennvinsten resulterar det i ett värde på hur stark signalen är i antennens riktning. Detta värde kallas för ekvivalent isotropiskt utstrålad effekt (equivalent isotropically radiated power, e.i.r.p.). Uppgiften om effekt i Sändarkartan anges som detta värde i W e.i.r.p.

See User information
så du menar att det är helt ofarligt med en basstation på taket?

varför har vi såpass höga gränsvärden?

Posted on: 2006/6/25 23:52

See User information
Vad är det för kupp du ska göra Zaaki ?
Har du problem av 3G master ? I så fall fall hur vet du att det är masterna du har problem med ?

Har du trådlös telefon hemma ? Trådlöst bredband ? Mikro ?
Får du problem av dessa ?!

Hur många forskningsrapporter kan du visa på att det är farligt med 3G master ?

Ta reda på LITE fakta innan du ger dig in på område du inte behärskar !

Tycker det genomsyrar merparten av inläggen här, det är viktigare att ha en cool och spännande åsikt än att lägga lite tid på att ta reda fakta och källor inom ämnet...

Posted on: 2006/6/26 7:32

See User information
hehe oj nu börjar den klassiska "jag vet mer än dig, och om du inte vet mer så var tyst" attityden visa sig hos ännu en klant.

Jag har läst hyffsat mycket om det och jag tycker att sveriges gränsvärde talar för sig själv. Men eftersom jag inte behärskar området så vände jag ju mig till någon annan som kanske vet lite mer (vilket du inte verkar göra, och inte endast vaken.se clowner).

Kan du istället bevisa för mig att det inte är farligt med att bo under en basstation?

Posted on: 2006/6/26 8:12

Anonym
Quote:
hehe oj nu börjar den klassiska "jag vet mer än dig, och om du inte vet mer så var tyst" attityden visa sig hos ännu en klant.

???

Så en människa som lutar sig mot fakta är en klant? Det som kan och bör diskuteras är väl i det närmaste två saker.

1. Vems fakta?

2. Varför man blir förorättad för att andra inte delar ens åsikter?

Hittills är den enda som rakt och tydligt talat om att han inte vill att nån skall skriva på forumet vår alldeles egen Micro. Det kan vara ett helvete att moderera känslor och adrenalin men någon annan som krävt att någon annan skall tiga här på Vaken har jag inte noterat!

See User information
Ja, jag vet förmodligen mer om dig i ämnet, är inte det bra ?
Men nu handlar de inte om vem som "vet" mest.
Om du nu ska göra en "kupp" borde väl sökande av kunskap vara viktig för dig så du inte står och argumentera med byxorna nere ?

zpz skickade ett par bra länkar och jag ställde ett par andra frågor som du säkert kommer att råka ut för igen under din "kupp".

Här har du SSI's referenser rörande ickejoniserande strålning.
SSI

Jag skulle tro att majoriteten av information visar på att cancer aspekter m.m inte går att härleda till mobiltelefoner/master.
Aspekten bilkörning-mobilpratande visar garanterat på fler problem.

Posted on: 2006/6/26 8:47

See User information
Han är inte en klant för att han lutar sig mot "fakta", vilket jag aldrig någonsin sagt vilket betyder att du vridit på meningen för att passa ditt eget behov av att undermedvetet ge dig in i en diskussion för att få din daglig dos av överlägsenhet som verkar ge dig ett oerhört rus då du skriver ytterst irrelevanta inlägg som bara bidrar till din favoritsysselsättning: Tjaffs!

Vad du sedan noterar finner jag av lägsta möjliga intresse. Tycker verkligen att "verkligen" krävt att jag i detta fall indirekt skall tiga med uttalanden som detta:

"Ta reda på LITE fakta innan du ger dig in på område du inte behärskar !"

Uppskattar om vidare inlägg faktiskt rör tråden och inte uppfyller era perverterat behov av påhopp.

MVH

Posted on: 2006/6/26 12:56

See User information
"Om du nu ska göra en "kupp" borde väl sökande av kunskap vara viktig för dig så du inte står och argumentera med byxorna nere ?"

Du kände inte av att det kanske var det tråden var till för?
just sökandet, annars hade ju inte skrivit. antar att du gjorde en miss .
förövrigt gillar jag inte ditt tillmötagående vilket sänker min respekt för dig till nivån: obefintlig. (Kan stiga vid en ursäkt).

Posted on: 2006/6/26 13:02

See User information
Nej, jag kände inte på något sätt att det var för att söka fakta som du startade tråden, framför allt med tanke på överskriften och med orden "tar tag i närmaste mast".

För mig är det tecken på att du på något sätt fått för dig att det är farligt med 3G master, därav min frågor, kommentarer och länkar.

Men visst, jag ska lämna tråden omedelbart.
Lycka till med din "kupp" !

Krångla inte till saker genom att komma dragande med fakta
Groucho Marx

Posted on: 2006/6/26 14:07

Anonym
Verkligen: Sluta vara så bittra på folk som försöker engagera sig och aktivera sig. Vad får du/ni ut av den här bitterheten och gnället? Blir ni nöjda och stimulerade när ni klankar ned på folk som vill förändra och förbättra i världen?

Tumörer, jo det lär nog inträffa.
http://www.mybroadband.co.za/nephp/?m=show&id=2753
Har ni läst den förut? Vore kul att se de kommande forskningsresultaten av det.

http://www.microwavenews.com/
Good Stuff!

Eller

http://www.3gnewsroom.com/3g_news/sep_03/news_3795.shtml
3G radiation health scare
September 30, 2003

A new study by the Dutch government shows that 3G radiowaves can cause more health problems than current 2G networks. The study shows that radiation from third generation base stations causes headaches and nausea while current mobile signals have little affect.

"If the test group was exposed to third generation base station signals there was a significant impact ... They felt tingling sensations, got headaches and felt nauseous," a spokeswoman for the Dutch Economics Ministry said.

The study also concluded both 3G signals and current mobile signals boosted cognitive functions such as memory and response.

The government will carry further test to see the long term health effects and biological issues and will also discuss the study with the European Commission.

Mobile handsets emit stronger radiation when they are in use but base stations can affect anyone within its transmission range.

The tests involved exposing unexpected test subjects to anticipated dose of radiation for 3G base stations when they are rollout.

Anonym
SSI

Mobiltelefoni

Mobiltelefoner och basstationer avger elektromagnetiska fält. SSI följer utveckling och forskning för mobiltelefoni och DESS EVENTUELLA HÄLSORISKER. Vi tillämpar försiktighetsprincipen för användning av mobiltelefoner, det vill säga att ONÖDIG EXPONERING BÖR UNDVIKAS.

Är 3g MASTER OCH MOBILTELEFONER ofarliga ?

Jag tror inte det !!!

Anonym
Zaaki:
Quote:
... vilket betyder att du vridit på meningen för att passa ditt eget behov av att undermedvetet ge dig in i en diskussion för att få din daglig dos av överlägsenhet som verkar ge dig ett oerhört rus då du skriver ytterst irrelevanta inlägg som bara bidrar till din favoritsysselsättning: Tjaffs!

http://www.talksafenow.co.uk/StandardContent.aspx?path=Home
http://www.3gnewsroom.com/3g_news/may_05/news_5882.shtml

http://www.ferret.com.au/articles/9d/0c01c99d.asp
http://www.folkviljanmot3g.se/newsi.htm

Hmmm... dagliga dos av överlägsenget? Det skulle kanske betyda att du känner dig underlägsen då jag besvarar ett eller flera inlägg eftersom du reagerar så starkt på mitt språkbruk! Men att vara överlägsen har aldrig varit intentionen från min sida.

Det är klart att du kan få ursäkt på ursäkt eftersom det verkar stärka ditt självförtroende... Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag kom in i denna tråd och gjorde dig upprörd. Detta tilltag skall icke upprepas utan jag väljer istället att stillsamt avlägsna mig så du får argumentera ifred!

See User information
jag känner mig inte underlägsenhet, men jag slår vad om att du kände dig över. iaf nu fick du dosen även idag genom att försöka bekräfta att jag kände mig underlägsen!

Dessutom verkar du vara mot 3g av dina länkar att dömma, vilket förvirrar mig då du försvarade någon som verkade tro att 3g var lika skadligt som jordgubbar.

Posted on: 2006/6/27 9:53

Anonym
Jag försvarade endast hans eller hennes rätt att uttrycka sin åsikt eller lägga fram sina fakta utan att bli hånad eller generaliseras ner till fotknölarna.

Min åsikt är att det inte går att stoppa det trådlösa samhället innan en ev. total kollaps av hela den ekonomiska strukturen som byggts upp inträffar.

Däremot ser jag tacksamt fram emot att all information, fakta och kritik kommer fram i ljuset och läggs på bordet så att man kan ställa krav på att producenterna av tekniken håller gränsvärden inom ramen för vad som anses vara tjänligt för allt liv på denna planet.

Denna information kommer telecombranschen själva aldrig helhjärtat fokusera på då deras huvudtanke är att driva fram vinster åt aktieägarna. Så varje röst, varje aktion och varje tanke är värd otroligt mycket för att sätta press på politiker, näringsliv och innovatörer för att förändra tekniken till det bättre.

See User information
http://www.vagbrytarenstockholm.se

Mycket bra faktaspäckad sida.

Posted on: 2006/6/27 11:31

See User information
"Lovade" som bekant att avsluta min debatt i denna tråd men då det tillkommit både fler aspekter och debattörer är jag inte sämre än att jag kan ändra mig

Men jag känner verkligen farliga vibbar på vaken.se. Här är det ÄR viktigare att "engagera sig", "göra motstånd" och "revoltera" än att skaffa sig kunskap och fakta.
Precis därför gjorde jag ett inlägg i denna tråden som började med "3g kupp", jag ville lägga fram de FAKTA som finns än så länge, d.v.s forskningsresultat.
Självklart kan resultaten ändras med tiden, men då ska det vara p.g.a fakta, inte att Elallergiska riksförbundets medlemmar tror att de får mer huvudvärk.

Generellt så uppskattas inte fakta på vaken.se.
Man är selektivt skeptisk, d.v.s alla information som en myndighet ger betraktas som lögn, medan informationen som hemsidor, filmstjärnor, präster, utomjordingar m.m ger betraktas som trovärdig.
Just detta är rätt intressant/humoristiskt för att komma från Vaken.se som anser sig vara mer kritiska än samhället i övrigt.

Void skrev:

Quote:
Verkligen: Sluta vara så bittra på folk som försöker engagera sig och aktivera sig. Vad får du/ni ut av den här bitterheten och gnället? Blir ni nöjda och stimulerade när ni klankar ned på folk som vill förändra och förbättra i världen.

Det är precis detta det handlar, "klanka" man ner på någon (d.v.s komma dragande med kunskap och vedertagen fakta) som har en "spännande" åsikt, blir man kallad bitter och gnällig.

Ja, jag kommer fortsätta att var bitter och gnällig till folk som påstår saker som saknar grund eller är ren lögn.
Listan på detta kan göras lång om vaken.se's forum. Säg bara till..

Många saknar grundläggande kunskap i de ämnen som diskuteras, ändå anser de att de har kunskapen att avgöra att en officiell rapport av experter har mindre trovärdighet än www.jag_vet_att_tomten_finns.nu.

Jag orkar inte kommentera alla länkar, men ett exempel;

Void skrev:
Quote:
Tumörer, jo det lär nog inträffa.
http://www.mybroadband.co.za/nephp/?m=show&id=2753
Har ni läst den förut? Vore kul att se de kommande forskningsresultaten av det.

- Är detta fakta ?
- Är det bevisat eller ens trovärdigt att det är mobilmasten som är boven. Eller är det möjligtvis så att alla åt på samma resturang, samma mat, kan det vara målarfärgen, spritvanor, andra kemikalier eller t.o.m slumpen ?
- Var tror ni största delen av strålningen från masten finns, rakt under eller vid sidan av masten ?
- Varför bara hjärmtumör, strålningen påverkar sannolikt hela kroppen lika mycket.
- Det finns en enorm mängd mobilmaster, i sammanhanget en väldigt liten mängd hjärntumörer. Självklart inträffar ändå samband, vore nog konstigare om det aldrig gjorde det.

Posted on: 2006/6/27 14:32

Anonym
Fakta är uppskattas varmt på vaken.se. Det är huvudintresset. :)
Vi får se vad som händer med resultatet från dem i Australien. Men många rön talar fortfarande, (oavsett vad ditt tomma inlägg säger) för att 3G inte är speciellt hälsosamt.

Vad jag reagerar mest på är att sådana som du vägrar att tänka utanför din lilla lilla box för än det du vågar skriva har konfimerats av 30 andra professorer och vetenskapsmän i 20 andra peer-review:ade artiklar. Hur tror du vi kommer fram till ny kunskap egentligen? Tror du mänskligheten sitter och väntar tills vi får tycka något och då nickar med, nej vi deltar aktivt.

Det går inte att vara bittra och sur, såga alla nya rön och först när det är allmänt vedertagna i den allmänna debatten, då våga diskutera dem. Vi diskuterar med varandra för att utvecklas.

Du lider av någon form av vetenskaplig-pride när du hellre sågar alla nya rön (oavsett diskussionområde) istället för att _diskutera_ dem och fundera över dem. Jag antar att det är pessimistens natur att ständigt sträva mot utveckling och mot sökandet efter ny kunskap. Jag gick länge länge på universitet och förstår exakt den mentalitet du har.

Quote:

Listan på detta kan göras lång om vaken.se's forum. Säg bara till..

Well, jag SÄGER TILL. Bring it on för fan! Visa vad du går för då.
Show me the money. Kom ut ur garderoben och DEBUNKA på allt du kan.

Du ska snacka om att vara selektiv när du selektivt valde ut den sämsta minst vetenskapliga av mina länkar och ifrågasatte den faktamässiga grunden i den. Haha, snacka om att svara selektiv för att få igenom din poäng. Lågt lågt.

Exempel på din förvirring som bygger på att du har en fast mental bild av vad vaken.se är, och du kan inte kan förändra den även om vi på vaken.se inte stämmer överrens med den bilden övht.

Quote:
medan informationen som hemsidor, filmstjärnor, präster, utomjordingar m.m ger betraktas som trovärdig.

Nu får du ta och ge dig. Det där är bara helt okonkreta påståenden tagna ur luften som helt och hållet saknar grund för att använda som kritik mot vaken.se Vadå filmstjärnor? Minimerar du hela 911-truthmovement till att vi lyssnar på Charlie Sheen?
Du är väldigt sorglig och totalt insöad i kognitiv dissonas isåfall. Präster? Utomjordingar? Menar du att det inte får hållas en debatt om utomjordingar för då är man per definition oseriös? Får man debattera det som är okej inom valda ramar?

The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum - even encourage the more critical and dissident views. That gives people the sense that there's free thinking going on, while all the time the presuppositions of the system are being reinforced by the limits put on the range of the debate.

Jag vill träffa dig "verkligen" IRL och se vad eller vem du är. Diskutera med dig, för jag tror att det här forumet sätter gränser för vårt informationsutbyte helt enkelt. Bor du i sthlmsområdet så kan vi ses där nästa vecka! PM:a mig ASAP.

Anonym
Se detta:

www.kampanjen.de/kamp3g

och läs Mona Nilssons bok "Spelet om 3G" finns på bokus.se eller ditt bibliotek!

Kolla också in www.feb.se och tro inget som SSI påstår!

See User information
Hej void,

Ja, det hade säkert varit väldigt intressant att träffa dig, men inte för att diskutera
informationsutbyte, för där är vi mil från varandra.

Precis som jag skrev innan är du faktiskt lite rolig, Du/ni/vaken.se anser er själva att vara mer kritiska
till samhället, media m.m, än folk i övrigt. I nästa stund skickar du en "nyhetslänk" (Även publicerad i AB)
som "bevis" i en debatt !?!
I nästa tråd anser du att man inte kan lite på någon tidning...

Ni märker inte själva hur ofta ni motsäger er själva.
Jag anser inte att ni står för "kritiskt" tänkande p.g.a att ni har aldrig en tanke på
källgranska det ni själva referera på samma sätt som det ni angriper.

DÄR skiljer du och jag oss väsentligt.

Anledningen att ni på vaken.se aldrig komma få någon som helst respons på er sida eller
åsikter, är att den påminner väldigt mycket om en ding-ding värld, som någon på forumet nämnde.
Detta är inte främst p.g.a dig (du och ett väldigt fåtal till kan man åtminstone föra en hyffsat
sakligt debatt utan för mycket personangrepp) utan den stora skaran här som
verkligen saknar det mesta, Defekto som mest lysande "stjärna".

Hur tror du själv en normalintelligent person som anser sig vilja "vakna" reagerar
när han kommer in på forumet. En snabb koll idag ger:
- 50% stavar som en 8-åringar
- Lika många är oroliga för Eric Juliens rymdskrot som en utomjording berättat ska trilla ner.
- Många övertygade att "Free energy" är en realitet trots att det är uppenbart att de
saknar all form av relevant kunskap.
- Någon ska bygga en "Chembuster"
- En annan ska starta en "by"
- Debatten om Månlandningen, underbar, vilka genier !
- Miniräknare som ger 666 om man matar in "Bodstroem", wow !!
- Felstavade affischer
- Medlemmar som "diskuterar" under flera alias !
m.m

Intrycket man får är att ALLA verkar tro på ALLA teorier, ett forum där ryggdunkningar
förkommer betydligt oftare än kritiskt granskande.

STÄDA om ni vill få någon som helst respekt !

Men främst är det fortfarande den selektiva skeptiscmen som råder som bara får er
jämlikar(ja, jag vet, jag är kvar...) att stanna kvar på sidan.

Vi kan återigen ta 9/11 som exempel;

Alla era "fakta" som motbevisas besvaras med tystnad eller med ett nytt "-Men är inte detta skumt att...!!!"
En Expert som motsäger konspirationen är "programmerad" eller styrd av Illuminati.

Ex. Det ligger en nyhet på första sidan. "Thermate nu bevisat". Beviset är en mp3-fil...

Det roliga/sorgliga är att jag "sprang" på denna sida i samband med att jag tittat på Loose Change.
Visst fanns den anledning att fundera över påstående, men det var just påstående.
Jag rekomendera alla att se filmen och samtidigt granska den lika kritiskt som all annan
information som finns.

Här finns lite kommentarer: http://www.ccdominoes.com/lc/LooseChangeGuide.html
Granska självklart kommentarerna kritiskt också...

En länk till om 911.
http://www.geocities.com/debunking911/

Nej, jag tror inte på någon konspirataion om 9/11,förutom Osamas egen, och JA, jag tror att WTC7 föll av
skadorna.

Ett väldigt aber för konspirationsteoretikerna är varför man skulle göra sig
besväret att göra en kontrollerad rivning om man ville få byggnaderna att kollapsa.
Det hade räckt att rigga sprängämn så att byggnaderna kollapsar. Det fanns ingen som helst anledning att de skulle kollapsa kontrollerat, snarare tvärtom för att slippa spekulationer.
Det hade varit SÅ mycket enklare att bara spränga så pass mycket att byggnaderna
garanterat kollapsade fritt än att göra en kontrollerad rivning och riskera att det skulle synas
utifrån, som de gör enligt somliga.

- VARFÖR finns inte någon kompetent forskare som vill ta ordet konspiration i mun ?
- VARFÖR är det ointressant för 99% av alla världens journalister ?

Tror jag redan nu hör svaret skrikas på forumnet

Då jag spelar poker (och även jobbar till en viss del med riskbedömningar) skulle jag utan
tvekan påstå att Bush hade usla "pottodds" för att iscensätta 9/11. För er som inte spelar
poker betyder det ungefär att han hade så mycket mer att förlora än hade möjligtvis kunde
vinna.
Sedan tror jag ni överskattar människans förmåga att bevara en hemlighet i en värld då
pengar, men framför allt, att synas och få publicitet styr.

Det finns konspirationsteorier inom precis ALLA område, 911, Estonia, Månlandningen,
JFK, Monroe, förintelsen, Elvis, Jesus,... Man kan fortsätta hur länge som helst.
Och ALLA är LIKA övertygade om att de har rätt.

Kanske borde jag redan försvunnit när jag läste forumregelerna:
Quote:

"Vaken.se är en sida för att sprida alternativ information, skeptiska inlägg ska hålla sig på en låg och ödmjuk nivå."

eller något fritt tolkat
"Vaken.se är en sida för pseudovetenskap, rykten och obekräftade uppgifter, vi är inte intresserade av inlägg som hänvisar till vedertagen vetenskap och fakta"

Annars kan man fundera över formuleringen "skeptiska inlägg", tycker det flesta här är skeptiska till den officiella 911 utredningen

Flytta gärna min post till där den hör hemma, då det inte längre handlar om 3G.
Men lite om ämnet, NEJ, jag tror inte på elallergi heller.

Mvh
verkligen

P.S Elöverkänsligas Riksförbunds hemsida, smaka på den

Posted on: 2006/7/4 9:24

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper