vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Musei-attack i Egypten

See User information
Media rapporterar om hur "civila" tagit sig in på det egyptiska muséet i Kairo och där förstört två mumier.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8485046.ab

Detta är ju katastrof, men kan man verkligen tro att det är civila? USA genomförde ju samma räder på Irakiska muséer under invasionen. Det är för övrigt klassiskt av Mossad att vilja förstöra ett lands historia.

Posted on: 2011/1/29 19:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Musei-attack i Egypten

See User information
Egyptians believe Mubarak instigated looting to show only he can protect them from chaos.

http://mondoweiss.net/2011/01/egyptia ... tect-them-from-chaos.html

Posted on: 2011/1/29 20:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Nja, jag vill inte vara otrevlig, men det är knappast en katastrof att några mumier -som varit döda i några tusen år - blivit vandaliserade. Det som är katastrof är att över 100 blivit dödade i Egypten. När blev döda mer värdefulla än levande?

Det känns som att alla - även jag - har en skev bild av vad som är acceptabelt i världen. Det finns spel - som jag även spelat - där man ska döda andra människor och gärna skjuta folk i huvudet så att dom dör snabbare. Jag reagerar inte och tycker det är roligt. Medan jag blir upprörd av att det finns ett spel där man ska klubba ihjäl sälar.

Vi blir matade med massa fruktansvärda saker som sker oss människor att jag knappt reagerar längre när jag ser stympade människor eller svältande barn. Men om jag ser ett djur som lider så blir jag illa berörd.

Vad är det som hänt? Är det bara jag som känner såhär? Borde inte människor och djur vara lika värda. Borde inte levande människor vara mer värda än några mumier?

Jag blev också upprörd till en början av mumieattacken, innan jag funderade på varför jag blev det.... men inte på dom över 100 som blivit mördade. De kändes bara som ett nummer.

Posted on: 2011/1/29 22:24

See User information
Quote:

Fred123 skrev:
Jag blev också upprörd till en början av mumieattacken, innan jag funderade på varför jag blev det.... men inte på dom över 100 som blivit mördade. De kändes bara som ett nummer.

Det som man reagerar över är väl det historiska värdet som går till spillo när någon vandaliserar. Jag tänker närmast på när Talibanerna sprängde Buddha statyer. Samtidigt som handling nästan blir till ett buddhistiskt statement. Tillvarons förgänglighet.
Du sätter ju fokus på något väldigt viktigt här. Människorna reduceras till nummer och nyheter. Snabba klipp, en skjuten man, poliser med kängor och vapen. Oroligheter, och upplopp. Men människorna bakom och deras historia får vi sällan eller aldrig berättat för oss.

Posted on: 2011/1/29 23:26
Bring on the apocalypse...

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper