vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Anonym
Re: Alex Jones - TerrorStorm
Buran: Bra!! Tänkte också skriva ett inlägg om det i Terror Stormtråden. Faktiskt det som intresserade mig mest i filmen. Doublethink är verkligen något vi ska undersöka och använda i syftet av att avprogrammera oss själva och andra.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Sökte lite på nätet och hittade denna artikel:

http://www.schism.se/news.php?id=11

Ska leta reda på lite mer fakta om detta dubbeltänk för som du säger Void så är detta väldigt intressant. Det är just detta, tror jag, som gör att flertalet av personer man pratar med inte reflekterar över varför dom tycker som dom tycker. Är ruskigt trött på att höra folk säga att dom inte har något att dölja så därför bryr dom sig inte om den ökade övervakningen.

Posted on: 2006/6/30 11:36
- -
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
"Är ruskigt trött på att höra folk säga att dom inte har något att dölja så därför bryr dom sig inte om den ökade övervakningen"

jag brukar ibland svara att jag har inget att dölja när jag är på toa och drar en kabel heller, men föredrar ändå att både stänga och låsa dörren

jag förtjänar lite privatliv

See User information
Quote:
jag brukar ibland svara att jag har inget att dölja när jag är på toa och drar en kabel heller, men föredrar ändå att både stänga och låsa dörren
jag förtjänar lite privatliv

sant så sant.

Posted on: 2006/6/30 13:47
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

Anonym
jag tror/tycker att man inte alltid behöver låta så akademisk proffesionel för att andra ska applodera att ens inlägg.

bara för man inte kan en massa fina fraser betyder inte det att man har mindre "sunt förnuft"

ja anser att man med detta skämtsamma raice jag kör kan vinna mycket på alla har vi olika sätt att arbeta på som tur är.

frågan är nu bara va ja vill säga med detta inlägg

jaja ja tror ja skiter i det

hej hopp

Anonym
"En annan saga gör sig starkare påmind. I George Orwells 1984 tillämpas metoden dubbeltänk som ett effektivt medel för att förneka saker man tydligt minns eller uppenbart inser närhelst det är lämpligt för att försvara partiets föredragna sanning. Man måste tänka dubbelt för att minnas vad man ska glömma att man vet för att istället kunna övertyga sig om att man vet dess motsatts. Liksom huvudpersonen Winston Smith tvingas man ibland göra maratonmässiga tankeövningar för att orka gå i motsatt riktning när vårt samhälles ledares och ledande tolkares enighet i dubbeltänk regnar över oss."

Buran. Dubbeltänk låter enligt denna definition som något ganska intellektuellt och som kräver medvetenhet och koncentration för att kunna ljuga. Inget enkelt dvs.

Vad är det kvinnan i Terror Storm lider av? Inte är det dubbeltänk isåfall. Hon är ju bara enligt mig, korkad och kan inte skilja på begrepp övht. Hon är så totalt programmerad att hon inte vet vad som ramlar ur munnen på henne.

"Id give up liberty for freedom". Hon hör inte ens vad hon själv säger.

Vad tror ni?

See User information
Du har rätt Void. Bara ordet dubbeltänk får en att ana att det inte är lätt att "tänka dubbelt".

Angående kvinnan i filmen så tror jag det handlar väldigt mycket om rädsla. Hon sväljer helt enkelt den statliga propagandan om terrorism så pass mycket att hon ger upp det mesta bara för att känna sig säker. En säkerhet som enligt mig och andra är en illusionen om att staten tar hand om "terroristerna".

Posted on: 2006/7/1 10:25
- -

See User information
Hittade denna site för ett tag sedan när jag intresserade mig för Orwell/1984 :

http://www.newspeakdictionary.com/

Den har mkt info bland annat om doublespeak,doublethink,crimethink
mm..

Nästa ord att översätta och förstå blir väl doublespeak?

Posted on: 2006/7/1 10:43
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper