vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

E24.se : Blackwaters grundare bygger ny armé

See User information
Eric (Prince of Darkness?) bygger vidare på sin "army of darkness".. Undrar vilken som gett honom detta uppdrag? Vita Huset?

Blackwaters grundare bygger ny armé
http://www.e24.se/business/tjanstefor ... ygger-ny-arme_2812879.e24

"Grundaren av det skandalomsusade säkerhetsföretaget Blackwater har fått i uppdrag att bilda en 800 man stark specialstyrka med legosoldater i Abu Dhabi."

"Den ska utföra specialuppdrag både inom och utanför landet, försvara oljeledningar och skyskrapor från terrorister samt slå ner folkliga uppror, skriver New York Times."

Posted on: 2011/5/15 21:13
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: E24.se : Blackwaters grundare bygger ny armé

See User information
Se bara på Sverige: efter att vi lagt ner värnplikten kan ju vilket vaktbolag som helst fullgöra militära uppgifter. Jag hörde en gång skämtsamt Securitas omnämnas som en privatarmé på 80-talet då man faktiskt hade 50.000 man - i uniform!

Hemvärnets roll har ju helt kommit i skymundan men skulle kunna motverka sånt här. Jag har faktiskt själv varit medlem men ingen koll alls på hur verksamheten hanteras idag. Jag hade dock skitkul och åkte på diverse läger och utflykter och fick många vänner jag annars inte haft. Det bästa var dock att ungdomar som jag fick göra dessa spännande saker under uppsikt och samvaro med ansvarskännande och försiktiga vuxna.

I den spännande sena tonårsvärlden levde jag ett liv som förutom dans och musik också omfattade utläggning av försåt, hantering av lätta och tyngre vapen och strategin bakom eldöverfall och försvarsanläggningar. Kunskaper jag aldrig behövt praktisera - men de finns där!

Men kanske vore det dags att åter enrollera sig, så att det finns nån motvikt till privatarméer och bolagiserade statliga instanser som Flygvapnet, Marinen och andra som tydligen redan är mer eller mindre inhyrda av andra stater!

Skall kolla upp Hemvärnet snarast (i Danmark är dom synliga lite varstans vid stora arrangemang som säkerhetsresurs).

Posted on: 2011/5/16 5:38
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Mao Tse Tung sade "Ett land har alltid en armé. Sin egen eller någon annans!".

Huvudet på spiken, vad man sen tycker om karl'n i övrigt. Glad för småflickor som en fransk presidentkandidat, tvättade sig bara om han föll i vattnet och vilar idag i sin granitsarkofag på Tiananmen Square omgiven av soldater i givakt tillhörande Folkets Befrielsesarmé.

Men det var hans kärnfulla ord jag tar fasta på, i debatten om privatarméer och en möjlig bolagisering av det svenska försvaret. Och privata vaktbolagsarmeer som Blackwaters.

Hemvärnet kan faktiskt sägas utgöra en motvikt, eller skulle kunna göra det. En motvikt som kan motverka det minskade folkliga inflytandet som offras när man nu har en värvad yrkesarmé.

Se gärna på hemvärnets hemsidor och bilda dig en egen uppfattning:

http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=257

Danska hemvärnet har redan haft folk utsända till Afghanistan för att bevaka de reguljära soldaternas nattkvarter mot talibaner. Hemvärnet är alltså i första linjen, jag tror nog att vi skall akta oss för att försätta oss i den situationen...

Men som sagt det är ju Danmark och inte Sverige. Själv tog jag det hela på allvar när jag ägnade flera år åt Hemvärnet i min ungdom och nog tycker jag den dag i dag att jag inte hade velat vara utan.

Ingen organisation är starkare än sina svagaste länkar, det är bra att kombinera disciplin och självkontroll, bedöm själva men kolla gärna websiten, vore kul att höra kommentarer från andra vakna!

Posted on: 2011/5/17 17:23
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information

Blackwaters grundare ( underhuggare ) på uppdrag av Maffia-familjen nr 1 i Världen med stort RRRRR........

Posted on: 2011/5/17 19:18

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper