vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Kejsarsnitt
Är det fler än jag som reagerar på att allt fler kvinnor väljer att föda med planerat kejsarsnitt?
Det är ju sjukt! Är man rädd för att föda skaffar man inga barn. Snacka om idioter!

Kan knappast vara nyttigt.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Kejsarsnitt

See User information
Har nog med sexfixeringen i samhället.. Kvinnorna vill väl med alla medel förhindra att dom blir slappa "där nere"..

Posted on: 2011/9/11 18:18
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Tror du det bara beror på det? Jag tror mer det handlar om rädsla. Slappheten går ju att träna bort med knipövningar.

Nu blir jag lite grafisk här, men jag har varit med flerbarnsmammor som varit trångare än de tjejer jag var med när jag var ung.

See User information
Jag vill inte påstå att utomstående påverkas av detta i någon grad. Låt kvinnor välja hur de vill göra.

Vi måste hålla frihet högst. Speciellt när företeelser inte påverkar omgivningen.

Posted on: 2011/9/11 19:25

Anonym
Vad menar du nu pingubenji?

Visste du inte att depression är mycket vanligt hos både modern och barnet vid kejsarsnitt?

Självmordsstatistiken visar också att personer som förlösts med kejsarsnitt oftare tar självmord.

Det blir inte en naturlig start på livet.

Barnet löper också större risk att få astma och allergier vid kejsarsnitt.

För att inte tala om den ekonomiska faktorn. Varför ska skattebetalare betala för kejsarsnitt som kostar 4 gånger mer än en vanlig födsel bara för att en kvinna inte vågar det mest naturliga som finns?

See User information
Du får gärna länka till dessa studier.

Rent generellt ska vi skita i hur andra människor gör angående sådant som inte påverkar oss det minsta.

Omgivningen får inte mer allergier, vi får inte mer depressioner. Och läkare har faktiskt sista ordet.

Posted on: 2011/9/11 20:07

Anonym
Läkare vet inte varför det blir så. Man gissar på att den naturliga stress som triggas vid en förlossning sätter igång visst DNA som inte blir aktivt vid kejsarsnitt.

Så du tycker alltså att mammor har den rätten att bestämma över sämre hälsa för sina barn? Själviskt tycker jag!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kej ... dra-barns-dna_3132499.svd
http://www.vetenskaphalsa.se/kan-mins ... tt-med-psykologiskt-stod/
http://www.niomanader.se/content.asp?id=86
http://web4health.info/sv/answers/bipolar-depr-ppd-risk.htm

Hittar inte den studie som visar på högre självmordsfrekvens, men jag har gett dig en källa för att barnet mår sämre vid kejsarsnitt och det pekar på risk för självmord också.

Anonym
Jesus krajst liksom.

Bara det att ett kejsarsnitt är 4 gånger dyrare än en vanlig förlossning borde göra så de får bekosta det själv. När framför allt barnets hälsa sätts på spel borde det förbjudas utom i nödfall för att rädda liv.

Varför ska vi sätta oss över naturen?

Det är lika sjukt som att hjälpa lesbiska med insemination. De får väll pippa som alla andra. När de också vill ha kejsarsnitt finner dumheten inga gränser.

Sjukvården ska inte vara en pervers lekstuga!

See User information
Vi fick göra akut kjesarsnitt, då det helt enkel tog stop, barnet låg fel, så det blev fram med skalpellen för att få ut Ellen;) Efterföljderna blev blödningar genom huden på magen och ryggen i månader (pga inre blödningar som vandrade ut), det tog ett drygt år innan det försvann helt, dessutom lyckades kirurgen paja magmusklerna så hon inte klarar en enda sit-up, inte en millimeter, samt att buken inte hålls samman då mag musklerna är helt delade på mitten, så lite för mycket julmat eller bara lite uppblåst, så buktar den ut väldigt. Så för oss är det en gåta varför någen ens funderar på att göra detta friviligt, det är betydligt större risker med detta än vad sjukvården ger sken av.

Posted on: 2011/9/11 20:56
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
"Sätta sig över naturen"

Vad är det?

Att vara naturlig:

I naturen har föräldrarna full rätt över sina barn.

Vill föräldrar ge sina barn skador (genom att välja en operation som inte skulle behövas framför en naturlig födsel) så kan vi inte neka dem det (om vi nu ska propagera för naturen och naturligt urval). Föräldrar väljer trots allt sin egen avkommas förutsättningar överallt i naturen.

I det här fallet tycker jag synd om barnet, men det är det naturligaste som finns. Här har föräldrarna full rätt till sin avkomma.

Jag propagerar inte för naturens barbariska och oetiska beteende.

Att "tvingas" sätta sig över naturen:

De föräldrar som tvingas till operation av medicinska skäl tycker jag synd om. Ingen vill ha problem vid födsel av sitt barn. Ingen kvinna vill bli av med sina magmuskler.

Att "välja" att sätta sig över naturen:

Personligen skulle jag välja perfekt muskelbildning och så bra hjärna som möjligt om det gick att gå till läkaren och be om det innan befruktning. Jag vill ge mitt barn bästa förutsättningar.

Att vara naturlig 2:

Det må vara sjukt att kvinnor väljer operation med alla komplikationer det medför för sig själv och barnet. Men det är sjukare att bestämma över människor som vore vi det värsta fascistlandet. Bestämma vad andra människor får och inte får är fel på så många fler sätt. Speciellt när det inte påverkar oss andra överhuvudtaget.

Detta djuriska maktutövande trodde jag vi ville bort från. Jag trodde vi hade bestämt oss för att komma bort från fascism/diktaturer/alfahanne-samhällen och äntligen valt att sätta oss över naturen.

Att "välja" att sätta sig över naturen 2:

Vi måste sätta oss över naturen och upprätta friheter för individer. Komma bort från de dåliga "naturliga" maktstrukturerna.

Jag anser det därför inte så bra att vara naturlig. Blir så mycket dåligt som händer då... våldtäkt är exempelvis ett djuriskt/naturligt beteende bland många djurarter som jag absolut inte vill se bland människor. Vi måste alltså bli av med det naturliga för att bli bättre människor.

Vi vill alltså lämna det naturliga och bli bättre än naturen. Därför ställer jag mig frågan igen. Vad innebär det att "sätta sig över naturen"?

Posted on: 2011/9/11 22:53

Anonym
Men hallå-snälla-stopp-sluta!
Det är inte naturligt att skära upp buken och dra ut ett barn!

Behöver man en operation så låt gå, men att göra någonting absolut onödigt om det inte behövs? Vad är det för idioti!

Vilken förälder är lämplig förälder när man medvetet väljer att utsätta sitt barn för dessa risker bara för att man är rädd att föda på det sätt man bör och ska föda på?

Tycker du kloning är okej också?

See User information
"Lämplig förälder" är en annan diskussion som också berör frihet-aspekten.

Den diskussionen hör samman med djurplågeri(länk) och Idiocracy(länk)-debatten.

Ska djur med låg intelligens få föröka sig?
Är alla djur lika värda?
Hur ska vi behandla djur med låg intelligens?

Ska människor med låg intelligens få föröka sig?
Är alla människor lika värda?
Hur ska vi behandla människor med låg intelligens (de som väljer att förgifta sin avkomma)?

Hur ska människor som väljer att ge sin avkomma de bästa förutsättningar förhålla sig till de idioterna som väljer att snusa, röka, dricka, äta aspartam, äta snabbmat eller de andra sätten att förgifta sin kropp och bebis?

Hur ska samhällets resurser fördelas mellan dessa olika grupper?

Kan vi komma överens om att kejsarsnitt är det minsta problemet av alla problem i ämnet?

Som det är nu så bedrivs kloning med djurplågeri-metoder. Så nej. Men jag ser ingen poäng med att klona, förutsättningarna på jorden förändras ständigt. Att klona producerar en organism som inte är anpassad för dagens virus och bakterier. En klon med arvsmassa från 30-talet skulle antagligen dö av dagens influensor som vi har skydd mot tack vare att våra föräldrar upplevde dem i sin ungdom. Bättre att designa nya utvecklingsgrenar istället för att klona gamla koncept som inte skulle passa in i dagens miljö.

Posted on: 2011/9/11 23:24

Edited by pingubenji on 2011/9/11 23:40:18

Anonym
Det är i högsta grad ett stort problem. Det är ett steg i dehumaniseringen.

See User information
Quote:

Tjoffsson skrev:
Det är i högsta grad ett stort problem. Det är ett steg i dehumaniseringen.

Vill inte vara jobbig... men:

Vad är dehumanisering?

Är det att gå mot det "primitiva naturliga" eller mot "mänskligare" (att sätta sig över naturen), empatiska, etiska samhällsstrukturer?

Posted on: 2011/9/11 23:46

Anonym
Dehumanisering är när man tar bort det naturliga i våra liv och ersätter det med perversioner. Vi upphör att vara människor och blir en slags biologisk maskin.

Ett exempel är chippning. Hur vi märks som boskap.

See User information
Något som är riktigt onaturligt är att ge läkarvård till människor. Hela genpoolen försvagas. Vi gör oss själva en ordentlig björntjänst genom att låta svaga individer föröka sig över huvud taget tack vare läkarvård.

Man kan ställa sig frågan om man verkligen är snäll mot barnet. Då låter man ju trots allt dessa defekter föröka sig och nästa generation får ännu fler problem att föda normalt. Då låter man barnet uppleva samma problem, generation efter generation med samma komplikationer. Är det snällt? Vill vi låta föräldrar ge sina barn sämre förutsättningar än naturen skulle tillåta? Det här är värre än att operera ut barn pga mammans lättja.

Kejsarsnitt ingår även i denna filosofiska debatt om läkarvårdens vara eller icke vara.

Att vi behandlar människor ovärdigt till den grad att människor behandlas som boskapsdjur är snarare ett gott betyg för boskapsdjurens livskvalité. Att vi bryr oss om djuren så mycket att de får samma identitetshandlingar som människor är nästintill ett bevis för att djur har det bra. (de som inte ens bekostar djuret en ID-handling bekräftar inte ens djuret som individ, jag tänker på kycklingar som föds upp på stora golv med tusentals andra kycklingar. Uppfödarna bryr sig inte ens om att det finns individer, de ser alla djur som likvärdiga vandrande matmaskiner och bryr sig inte om att hålla koll på vem som är vem.)

Men jag erkänner, jag har aldrig förstått vad som är så negativt med en inopererad identitetshandling. (Och lämna nu mindcontrol utanför denna debatt, ett rfid-chip har inget sådant. Hade det varit möjligt hade det redan använts för att styra boskap till betesmarker på morgonen och styra dem hem på kvällen.)

Jag förstår inte vad som är så farligt med att enkelt kunna identifiera sig genom ett chip. (Dessutom kommer chippning av människor aldrig bli stort. Det är inte en säker identitetshandling, det går enkelt att operera in egna chip hemma vid köksbordet och sno chip från andra genom att söva ner dem, så ingen kommer lita på ett inplanterat chip. Ingen kommer investera i värdelös ID-teknik.)

Vi kommer snarare få DNA-analys som ID-handling

Posted on: 2011/9/12 0:35

See User information
Filmen Orgasmic Birth:

http://ca.isohunt.com/download/139108 ... fe067a01a853f512a.torrent

Ladda hem filmen och se den.

Jag är priviligierad som har fått vara med på två stycken naturliga förlossningar varav en hemma på gräsmattan.
Det ni skriver om kejsarsnitt... vi är närmare Du Sköna Nya Värld än vad ni tror...

Posted on: 2011/9/12 5:32

Anonym
Jag tar det som om Network också tycker kejsarsnitt är av ondo.

Om det inte är för att rädda liv förstås.

See User information
Quote:

sliparn skrev:
Vi fick göra akut kjesarsnitt, då det helt enkel tog stop, barnet låg fel, så det blev fram med skalpellen för att få ut Ellen;) Efterföljderna blev blödningar genom huden på magen och ryggen i månader (pga inre blödningar som vandrade ut), det tog ett drygt år innan det försvann helt, dessutom lyckades kirurgen paja magmusklerna så hon inte klarar en enda sit-up, inte en millimeter, samt att buken inte hålls samman då mag musklerna är helt delade på mitten, så lite för mycket julmat eller bara lite uppblåst, så buktar den ut väldigt. Så för oss är det en gåta varför någen ens funderar på att göra detta friviligt, det är betydligt större risker med detta än vad sjukvården ger sken av.

Glömde att nämna att vi blev kvar på sjukhuset 3 veckor efter kjesarsnittet, hon hade 40 graders feber, var helt gul och gick på morfin, en infektion orsakad av något som kom in i snittet var mycket besvärlig att bli av med. Hon hade inte en chans att klara av att ta hand om barnet själv pga detta, så det var bara för mej att boka en sängplats och bo där med.
Som sagt, att någon ens funerar på att utsätta sej för denna risk frivilligt är en gåta.

Posted on: 2011/9/12 18:11

See User information
Det säger sig självt min vän.

Sjukhus = Sjukt-Hus.

Posted on: 2011/9/13 8:17
Resized Image

See User information
Quote:

Shen skrev:
Det säger sig självt min vän.

Sjukhus = Sjukt-Hus.

Lite OT, men på tal om sjukhus och vänner, några sjuk-hus-historier från de senaste åren.

En god vän och jobbkompis blev svagare och svagare, men vägrade att söka vård, men till slut var det ohållbart, han kände tryck mot bröstet osv,så han svängde motvilligt in till akuten med tradarn och krävde att få komma i direkt, vilket han inte fick, kärringen på akuten surnade till och ignorerade honom totalt, stängde luckan och försvann. han åkte tillbaka till åkeriet, parkerade, berättade om sjukhusbesöket, åkte sedan hem och dog på natten 44år gammal.

En annan bekant skulle in för ett "enklare gynekologiskt ingrepp", fick narkos, hon dog 32 år gammal av narkosen.

En annan nära vän sökte för väldiga värk i buken, bukhålan var full med gul gegga när dom öppnade, "Humm" sa läkaren, "det är svårt att säja vad det kan vara, hade du varit utomlands sa du" "Jo Thailand","då är det säkert något du ätit eller så, vi ska prova med antibiotika." Efter ett års bråkande med alla möjliga läkare kom han till slut till en som direkt såg vad det var "Du har cancer i bukhålan, denna cancerform är mycket ovanlig, bara en av 2 miljoner cancerfall är av denna sort, så den är väldigt svår att identifiera. Om hade du kommit hit för ett år sedan så hade vi med all säkerhet kunnat rädda dej, men detta är för långt gånget...sorry" Han levde 2 år till och dog 37 år gammal.

Exakt samma cancer har nu drabbat en annan gammal polare, och precis som för den förra så konstaterade dom denna "otroligt ovanliga cancer" alldeles för sent.

Listan kan göras längre, men vi stoppar där.

Lite lustigt är att jag inte känner en enda som dött genom olycksfall?

Det var några sjukhus berättelser det, Sorry för att det blev lite OT, men kanske någon tycker det är intressant.

Posted on: 2011/9/13 22:30

See User information
Svenska läkare är otroligt mentalt handikappade.

En vän jag kände fick ingen vård pga ingen förstod hans symtom och blev kallad psykiskt sjuk och blev lagd på fel avdelningar.

När han ringde till sjukhuset och frågade om vårdgarantin slängde dom luren i örat på han.

Hans dödliga sjukdom medför att hans symtom lindras med cannabis som används utomlands.

Gissa vad som hände när han bokade en tid hos läkaren här för att fråga om läkemedlet?

Läkarjäveln avbokade hans tid.

Nåja nu har ju killen flyttat från Sverige vilket var tur för han men det visar hur gravt skadad vården här är.

I Sverige gillar inte läkarna att du kan något, du får absolut inte tala om för läkaren vad det är för fel på dig utan det ska läkaren avgöra du får absolut inte säga något själv då blir man felbehandlad istället.

Nej vad man ska göra är att smöra smöra och smöra.

Smöra för sjukvården smöra för lärarna smöra för din chef.

Sverige i ett nötskal.

Dethär landet är sjukt där folk dömer varandra efter hur mycket man smörar istället för att göra sitt jobb.

Dårhus.

Posted on: 2011/9/14 5:13
Resized Image

See User information
Om något sådant uppstår som du skrev så blöt en påse kamomillte och lägg på såret. Ni vet att de får 60.000 kr för varje utfört kejsarsnitt?
Eller , ja, min siffra på det är från år 2001. Idag kanske det är mer...

Posted on: 2011/9/14 10:47

See User information
Eller groblad.viol.kärleksört.

Får dom betalt för att utföra dem?

Låter lite löpande band aktigt.

Varför inte föda halvt sittande i en bubbelpool, måste ju vara shyyst lite halvt hängande sådär med en stång för armarna och hänga i så gravitation får göra jobbet istället för att låta fostret trycka mot ryggmärgen.

Posted on: 2011/9/14 11:48
Resized Image

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper