vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Klar konflikt mellan Israel och Kungahuset!

See User information
Jag har länge undrat varför det tycks finnas nåt agg mellan Sveriges kungahus och Israel. Nu har jag svaret:

Det man kunde gissa, förstås, Folke Bernadotte!

Det visas med all önskvärd tydlighet när nu Victoria och Daniel uppkallar den lilla sessan efter Folke Bernadottes änka...

Därmed har kungahuset intagit nån sorts position åt samma håll som grupper som stöder grupper som Hamas och eventuella iranska planer på att utrota staten Israel.

Jag måste säga att om det är så det skall uppfattas, är det möjligen synnerligen ödesdigert och plötsligt inser jag att kungahuset nog långt ifrån spelat ut sin roll inom utrikespolitiken. Vi får inte glömma att Kungen är ordförande i utrikesnämnden också.

Nå, där föll fjällen från åtminstone mina ögon.

Men detta kan dra oss in i Mellanösternkonflikten och var möjligen INTE i Rikets intresse?

Nu förstår åtminstone jag DN och kollegers kampanjer mot Kungen och talet om att han kanske kommer att avgå... men nu har alltså Victoria befäst konflikten mellan grupperingarna!!!!!

Posted on: 2012/2/25 17:32
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Klar konflikt mellan Israel och Kungahuset!

See User information
Det finns nog inga Iranska planer på att utrota staten Israel så du behöver inte vara orolig.

Planer på att utrota finns nog bara hos västerlänska krigshetsare/rasbiologer och deras missanpassade hejarklack skulle jag tro.

Posted on: 2012/2/25 19:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag är inte så säker på det, det är förstås möjligt att dom bara är fast i sin egen retorik men jag har sett iranska program i lokala tv-sändningar för några år sedan och det var skrikande talare i långa rader som utslungade förbannelser och så svarade skanderande folkmassor med slagord i full masshysteri medan dom viftade med fanor med stora lejon på.

Man skall nog akta sig för att bortförklara allt för mycket för att det är obekvämt att ta ställning till det.

Men dom har INTE normaliserat förbindelserna med USA efter ambassaddramat med den mer eller officiella gisslantagningen under Carters tid heller.

Du får inte glömma att när iranier drömmer om "fornstora dar" så var dom herrar över hela området från Afghanistan till Medelhavet och Grekland inklusive hela området runt Kaspiska havet.

Det hela påminde mycket om Mussolini och hans stormaktsdrömmar. Tänk om han hade utvecklat en atombomb?

Det finns en väldig tendens i Sverige idag att betrakta alla muslimer(=förmodade araber) som nån sorts palestinier.

Och i det sammanhanget ikläds det pyttelilla Israel i sammanhanget den eviga skurkrollen. Det är som om alla problem i Europa skulle komma från det mäktiga Lichtenstein. Inte särskilt realistiskt, men OK, det är lätt att tycka så om man matas med de informationer man gör.

Men iranerna passar inte in i den fållan, dom har en egen agenda helt skild från de relativt "mätta" arabiska grannländerna.

Dom har siktet inriktat på en stormaktsroll och "Lebensraum"!

Posted on: 2012/2/25 20:40
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Jag tror att du har fel.
Alla länder som har genomskådat ursa och deras ställningstagande vill nog inte heller "normalisera" deras
förbindelser.
Det vore för varje oberoende land ett sundhetstecken...

Posted on: 2012/2/25 21:01

See User information
Sverige har ju i många år varit enda land som erkänt Nordkorea vad nu det skall symbolisera i så fall (oh!)

Men visst kan jag ha fel, det hoppas till och med jag själv. Det ligger ingen poäng i att ha rätt i alla lägen, som bekant.

Bättre att bli glatt överraskad...

Posted on: 2012/2/25 21:03

See User information
Kungen är scout. Men att militären och scouterna har ett väl utvecklat samarbete har väl fallit en del i glömska. Men Folke Bernadotte som ju mördades i Jerusalem i samband med oroligheterna kring Israels grundläggning var ju tydligen också scout och då blir kontroversen tydligare.

Men att svenska Försvaret tydligen också är inblandat gör det hela besynnerligt. Först, titta på nedanstående länk:

http://ydre1952.wordpress.com/2011/08 ... ee-i-klorna-pa-militaren/

Först och främst har man ju gått och trott att det rådde vattentäta skott mellan statsledningen, militären och vänstergrupper som öppet stödjer Hamas och liknande och nu verkar det snarast tvärtom!!!!! Var det detta Jan Guillou försökt gola om????

Nå, sanningen kommer alltid fram till sist...

Att sätta in dom här pusselbitarna i sitt rätta sammanhang kan hjälpa till att tydliggöra helt och hållet okända händelsekedjor som tydligen utvecklats helt i det fördolda.

Bakom den polerade svenska ytan döljer sig kanske precis det som DN och det vi upplever som mediaetablissemanget har försökt påpeka.... jag tänker på kritiken mot Sylvia och de kopplingar som gjorts till hennes fars inblandning i antisemitiska förehavanden!

Synd bara att man inte varit vuxna uppgiften utan snarare skapat en för de till synes så samspelta grupperna stor och djup grop att falla i, det har förlorats mycket förtroende för media de senaste två åren. Kanske är det helt oreparabelt just nu när vi verkligen skulle behöva en orädd och opartiskt informerande "Tredje Statsmakt".

Kungafamiljens harm över den mördade Bernadotten och deras ovilja att lägga ner saken visas genom barndopet nyligen.

Hade man talat rent ut ur skägget hade väl varit betydligt bättre än att som vanligt bara lägga locket på och försöka avleda?

Det svenska särdragen med konsensus utåt parat med en total förljugenhet om verkliga förhållanden förnekar sig aldrig och kan bli rätt farlig.

Vi har ju ingen som helst koll på vilken politik som förs av vår underrättelsetjänst eller vad våra militära förband egentligen sysslar med - överhuvud taget!

Locket låg på för länge. Ingen kan begära att svenska folket skall kunna ta till sig det här utan att smälla av.

Och som vanligt blir det väl budbäraren man hugger huvudet av först...

Om man inte gör det man skall göra när man blivít avslöjad.

Dricker ett stor glas kallt vatten, lugnar ner sig, sätter sig ner och berättar Sanningen.

Posted on: 2012/2/25 22:47

See User information
Asgeir:

Varför är du så proisraelisk? Alla får ha sin åsikt såklart men varför känner du så stark dragning åt att ständigt återkomma till den?

Jag har till och med läst ett inlägg från dig där du bedyrade att aldrig kommentera denna konflikt.

Posted on: 2012/2/25 23:11
The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.
-Albert A. Bartlett, physicist.

See User information
Israel mördade bernadotte .

He was assassinated in Jerusalem in 1948 by the militant Zionist group Lehi while pursuing his official duties. The decision to assassinate him was made by Natan Yellin-Mor, Yisrael Eldad and Yitzhak Shamir, who was later to become Prime Minister of Israel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

Kungen och israel är bägge kaos.

Posted on: 2012/2/26 10:30
Resized Image

See User information
Vi föds in i dom här blodshämnderna. Har ni sett "Korpen flyger"? Om inte, gör det.

Men jag är en fri man och gör och tycker vad jag vill. Jag har inte minsta lust att bli inblandad i andras ändlösa vendettor.

OBS! Jag pratar inte om "rätt" eller "fel" eller "skuld". Det är helt irrelevant i det här fallet. Bernadotte var därnere och kom med ett förslag till delning av området som hade omöjliggjort en statsbildning. Området styrdes ju av en kommissarie från Storbritannien.

Han var ju väl medveten om riskerna, och det var givetvis tragiskt det som skedde.

Men om det har lett till att Sverige spelar med dubbla kort internationellt rör det mig personligen.

Jag har INTE tagit ställning i konflikterna i området. Det finns bara EN ENDA lösning och det är att dom därnere talar med varandra. Vill dom inte det, får det väl vara krig då - hur i hela friden kan lilla jag eller mina åsikter spela någon som helst roll?

Men jag har i och med detta inte heller tagit ställning för någon av parterna. Hur mycket jag än tuggar i mig inser jag att jag vet alldeles för lite för att spela Mr Klyftig och säga att det finns en väg ut i stil med att bojkotta Israel eller nåt liknande.

Världsopinionen anpassar sig lätt till det allmänmänskliga synsättet, nämligen att hålla på "the underdog". Det var länge Israel, men så bytte man sida för kanske tio år sedan och palestinierna fick sympatierna under intifadan.

Men nu flyttas det synsättet av bara farten över på allt som händer i området, och det är alldeles tokigt.

Bli realister, för fan!

Om du ser ett knivslagsmål, är din första impuls då och rusa in och ställa dig mellan kontrahenterna?

Ställer du dig istället och hejar på den ene? Jaha, men vad gör du då om den andre vinner???

Min reaktion är att vilja flytta mig till en säker plats och så spejar jag mig oroligt runt omkring för att se om det stryker runt fler bråkstakar!

Tack för att ni avslöjar er, gott folk.

Posted on: 2012/2/26 11:24

See User information
Tack själv!
:o)

Posted on: 2012/2/26 16:20
The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.
-Albert A. Bartlett, physicist.

See User information
Iranier drömmer om fornstora dar, må så vara, men vad är fel med det. Alla andra västliga nationer lever ju den drömmen genom att söndra och härska och utnyttja varenda liten svaghet som ges tillfälle. Normalisera förbindelser med den stora Satan tyder bara på dumhet eller att du är i sängen med honom precis som saudi arabien.

Posted on: 2012/2/26 20:38
Ju fler människor jag träffar desto mer tycker jag om min katt

See User information
Varför skulle dom inte drömma , landet har ju allt.

Uran olja och ständigt 4 årstider berg och havsparadis i söder.

Enda som saknas för att förvandla landet till ett paradis är vatten och elektricitet.

Men jag skulle vilja se hur landet skulle stå på egna ben utan att alla blåser varandra.

Asgeir om det är jag som attackeras med kniven gäller ett bra par skor och springa i.

Om det är någon annan letar jag efter en påk.

Finns det ingenstans och springa får man gå till attack.

Posted on: 2012/2/27 8:49
Resized Image

See User information
Det jag ville påpeka med tråden är att Sveriges utrikespolitik är ganska tvetydig om det verkligen är så att det finns en relativt okänd vendetta mellan staten Israel och det svenska Kungahuset.

Det jag också vill påpeka är att om man ser kampanjerna mot Kungen från främst de fåtaliga kvarvarande rikstäckande tidningsmedia i det ljuset så får det en antagbar förklaring.

Om det är så att det håller på att dra ihop sig rejält inför en eventuell attack mot Iran för att hindra kärnvapenspridning till länder inblandade i Palestinafrågan så är det hög tid att kolla vad vi egentligen håller på att rota oss in i.

OM jag nödvändigtvis skall utrotas genom en kärnvapensprängning eller få strålskador så får jag väl finna mig i det då, men jag kommer nog att ångra att jag inte sa till medan jag hade chansen.

Mitt förslag är att svensk export- och allianspolitik och alla dolda medlemskap i organisationer inom säkerhet och inblandning i utrikes förhållanden

GENOMLYSES KRAFTIGT NU och ställes under ALLMÄN DEBATT!

Varför skriver jag nu detta på just Vaken? Jo, helt enkelt för att jag brukar skriva här... jag brukar inte "skriva i tidningen" som pryon som intervjuade Mikael Cromsjö uttryckte sig. Jag har nämligen ingen...

Posted on: 2012/2/27 8:56

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper