vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3)


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#49


See User information
Ett av huvudproblemen har ju varit att kunna bestämma om pengar är "äkta". Det står ju på en del sedlar att de är "legal tender" och på de gamla östtyska sedlarna stod det svavelosande hotelser mot dom som förfalskade dom. Men vad är det egentligen för skillnad på falskmynteri och att dela ut kreditkort?

Jag har själv varit i kontakt med de irländska kreditkorten med 500€ kredit på som man kunde få på postorder utan motprestation. Hur fungerade det egentligen? Irlands ekonomi kollapsade, visst, och möjligen är det delvis mitt fel, men vad hände egentligen?

Posted on: 2012/4/29 21:34
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#50


See User information
Bankkrediter blir "äkta kronor" när staten/folket ger insättningsgaranti till verksamheten. Då får bankkrediterna samma trovärdighet som sedlar och mynt. Det går inte att förlora sin investering (som en insättning på ett sparkonto med ränta egentligen är).

Posted on: 2012/4/29 23:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#51


See User information
Det borde betyda att konton som inte kommer från ett institut med insättningsgaranti kan vara knarkpengar eller binladen-pengar eller nåt annat ljusskyggt och fördolt!!!

Innan 1980-talets finansboom hade detta hänt: Schweiz slängde ut knarkpengarna ur dom schweiziska bankerna och genast boomade den svenska ekonomin iväg efter att ha genomlidit perioden med avregleringarna under Feldt och Dennis.

Men plötsligt kunde vem som helst låna hundratusentals kronor av "rådgivare" i alla banker som sen visade sig vara konsulter som hade fått hyra platser i bankerna och inte hade nåt med dom att göra.

Så om vi burar in "banksters" får vi bara tag i de oskyldiga, skurkarna har redan dragit sina färde...

Humbug alltihop, alltså. Dags för räfst och rättartag. Alla spår av nyliberalismen måste spåras upp och utraderas och evig skam över alla som jamsat med.

Posted on: 2012/4/30 10:12
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#52


See User information
Måste vi offra en syndabock? Kan vi inte bara inse att alla människor bär skuld när de lånar ut sina pengar till banker?

Bankerna är banker, det är deras jobb att tjäna pengar på andra människors pengar. Att jaga bankmän är inte det som behövs.

Jag anser att bankkunderna är de riktiga syndarna. Giriga kunder som vill ha ränta enbart till sig själv istället för mångfaldigt sänkt skatt för hela samhället om de sparar i valv. Att tänka tanken "mina pengar ska arbeta åt mig" är den riktiga ondskan som driver bankers verksamhet.

Den här religiösa ritualen att offra ett djur istället för att alla erkänner att de är en del av problemet är en ganska idiotisk lösning på problemet.

Kräv att all statlig verksamhet använder fullreservkonton (konton som inte tillåter inlåning, konton som bara lagrar pengar. Gärna i digital form på ett konto i centralbanken.)

Be din bank att öppna ett konto med internetbank där de inte lånar ut dina pengar, ett konto där du inte får ränta. Först då har vi löst problemet.

Posted on: 2012/4/30 10:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#53


See User information
Man kan ju hyra ett bankfack, är det inte samma sak? Om man lägger pengar där är det ju staten som tjänar den ränta man inte får.

Många har ju andra värdeföremål i bankfack, typ guldmynt, men då har man köpt dom för pengar men det är visst ingen moms på det, vad blir skillnaden?

Jag frågar för att förstå vad som ligger bakom politiken att försöka begränsa folks möjlighet att spara i guld i en del länder.

Sen finns det en grej som jag inte tycker är OK. Jag bor i Danmark. Genom att vara sparsam och bo som jag behöver och inte vräka mig i lyx hade jag ett litet sparkapital.

I Danmark är det så att den goda staten vill att de fattiga pensionärna, det vill säga de som av olika anledningar INTE har pengar på banken, får något som kallas "äldrechecken" en gång om året. Det är tiotusen och det motsvarar räntan på ett kapital om en miljon med dagens räntesats.

Men jag som har varit försiktig får inget... det känns liksom inte rätt i alla fall.

Om folk vill snorkla i sig bajer och åka till hornästena i Thailand är deras ensak, men jag vill också ha nåt!


Posted on: 2012/4/30 11:02
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#54


See User information
Om du sparar fysiska sedlar krävs det att löjligt många sedlar trycks upp. Bättre att ha kontanterna i digital form på fullreservkonto (dvs att banken sparar det på konto hos centralbanken i digital form), sparar miljön.

Staten tjänar ingenting när du sparar andra föremål än statens kontanter.

Dessutom måste staten kunna få reda på vem som sparar pengarna så att du kan få skattesänkning som tack för att du bidrar till en bättre ekonomi.

Posted on: 2012/4/30 11:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#55


See User information
Jag tror att jag förstår, du menar att statens motprestation är ett stabilt pengavärde?

Posted on: 2012/4/30 11:24
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#56


See User information
Exakt

Posted on: 2012/4/30 12:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#57


See User information
Skattekontot fungerar ju redan som en sorts bankkonto. Det hela vore ju otroligt lätt att genomföra! En omröstning i Riksdagen och vi är där... Bankerna lever farligt!

Posted on: 2012/5/1 8:13
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#58


See User information
Med en "vaken" Riksdag, vill säga.

Posted on: 2012/5/1 8:14
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#59


See User information
Det finns ett litet problem, om alla flyttar sina sparpengar till fullreserv/fullkapital/digitalkontant/ekontant -konton* samtidigt så är det identiskt med en "bank run". Övergången måste ske successivt för att inte paja ekonomin. Så att riksbanken hinner bekämpa deflationen genom ökad utlåning/penningskapande.

*kan inte bestämma mig vad de ska kallas på svenska

Posted on: 2012/5/1 10:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#60


See User information
Jag "ogillar" formuleringen "Privata banker skapar pengar ur luft".

Jag föredrar att säga att privata banker ökar penningmängden, dvs ökar M3 och M4. Jag kan också acceptera "Privata banker skapar skuld". Dvs Privata banker urholkar penningvärdet utan att kompensera folket. De rånar folket genom att öka penningmängden och skapa inflation. Dessutom skapar de bostadsbubblor och annat.

Det är viktigt att använda rätt ord. Endast centralbanken har rätt att "skapa pengar ur luft". Men alla andra banker får skapa en annan sorts pengar och beskatta samhället för en tjänst som centralbanken skulle kunna göra i folkets tjänst.






Notera också att c:a 77% av statliga utgifter som går till fastighetshyror i själva verket är ränta till privata banker. Så statsutgifterna skulle minska dramatiskt om hyrorna till 77% gick tillbaka till statskassan. Infrastrukturprojekt skulle bli kanske hälften så dyra.

Jag använder ibland slarvigt siffrorna 3% mynt/sedlar och 97% bankkrediter, de siffrorna gäller UK. I Sverige är det 8% mynt/sedlar och 92% bankkrediter. Vi är några procent mer demokratiska i Sverige. Bra va? (Jag tycker det är väldigt trevligt att kunna få en siffra på hur demokratiskt ett land är.)

Det leder till att vi kan få in 12,5 ggr dagens seigniorage. Det blir ungefär 125 miljarder.

Posted on: 2012/5/1 11:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#61


See User information
De stora fastighetsförsäljningarna under åttiotalet när plötsligt skolor, sjukhus och kommunala bostadsbolag såldes, exakt vilken roll har det spelat? Och om nu militären och Fastighetsverket fortsätter finns det ju inget kvar annat än krediter man lika gärna kunde ha tryckt! Eller?

Detta tycks vara ett rån i slow motion mitt på blanka dan när alla tittar på.

Allt som tidningarna skriver om i ekonomispalterna är skrivet i syfte att förvilla.

(fast det har jag anat hela tiden, tråkigt bara att alltid få rätt, vi är lika lurade som ryssarna blev 1990)

Posted on: 2012/5/1 12:20
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#62


See User information
Det är ingen som förvillar. Det är bara så att 99,9% av befolkningen inte lär sig hur pengar skapas, vad pengar är och vad pengar gör. Det ingår inte i skolplanen.

(Elitskolor har det i utbildningen. Men det är ju bara för att föräldrarna i rika familjer tycker det är viktigt att lära ut verktyget "hur man driver boskap/slavar på ett sätt så de tror de är fria".)



Det är väldigt likt problematiken med "fri energi". Så fort någon uppfinnare lyckas med att utveckla maskiner med verkningsgrad högre än 100% så skriker folk stopp. De begriper inte skillnaden på en evighetsmaskin och en maskin som tar energi från omgivningen i större mängd än maskinen behöver för att fungera. Värmepumpar har haft svårt att utvecklas under många år, de var för bra enligt de flesta människors logik. Lyckligtvis har de blivit accepterade den senaste tiden. Nu vill det till att mänskligheten lär sig skillnaden på "overunity" och "perpetual motion" så att forskarna som har lösningar får sina idéer publicerade i vetenskapliga tidskrifter.

Vi behöver inte mer sånt här:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article267130.ece

Posted on: 2012/5/1 15:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#63


See User information
Nu har jag sammanställt ämnet till ett dokument som kan länkas till i diskussionstrådar.

Kom gärna med förslag på ändringar. Min förmåga att formulera mig är bristande.

https://docs.google.com/document/d/15X ... LwyDfKprCMuu-zObF3ow/edit

Posted on: 2012/5/1 22:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#64


See User information



Posted on: 2012/5/2 1:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#65


See User information
..föreslår du study 'bit more för examble this site:

http://ebook.groupsite.com/beta/discu ... cs/547256/messages?page=1]http://ebook.groupsite.com/beta/discussion/topics/547256/messages?page=1[/b]
Contract Law

&..gärna läs some @: http://ebook.groupsite.com/main/summary
..all PDF's Worth/Värt att Läsa !!!!!!
f.ex Trustee Handbook.pdf

för underlätta.. i.e. "shorten" the LooONG inlägg till mer effektivt sammanhang..

Ps..U'r intent is good..(i know)..keep up the good work

Posted on: 2012/5/3 21:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ok - när startar vi folkpengar?
#66


See User information
En säkert väldigt löjlig fråga, men den tränger sig hela tiden på mina sinnen och jag kan inte släppa tanken och behöver ett klyftigt svar:

"Är egentligen bank- och värdetransportrån skadliga och fel?"

Posted on: 2012/5/5 10:08
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 2 (3)




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
58 user(s) are online (58 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 58

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS