vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

- Som et Palme-drap med 77 drepte

See User information
[Källa]

Forlegger Ingar Holst har intervjuet undertegnede om skrivingen av krimromanen «Politisporet», som i disse dager legges ut fritt på nett kapittel for kapittel.

Resized Image

Demokratiaktivisten Torstein Viddal skriver i disse dager kriminalromanen «Politisporet», som fokuserer spesielt på Politi- og lensmannsetatens mistenkelig mange maveplask den dagen terroren rammet Norge, og i hvilken grad disse kan forklares med korrupsjon, infiltrasjon eller konspirasjon.

- Hvorfor en roman om 22/7? Og hvorfor publisere den før den er ferdigskrevet?

Alle liker vel å tenke at de har en roman inni seg? Mer seriøst begynte det å skje så mye merkelig i livet mitt – parallelt med at nyhetssøket på etternavnet mitt begynte å returnere overskrifter som «Føles som å være i en Hollywood-film» – at jeg tenkte: Her er det noe! Dette kan det bli bok av. Det interessante med å publisere ett og ett kapittel av kriminalromanen samtidig med at det faktiske terrorangrepet etterforskes, er at leserne da kan tipse privatetterforsker Karlsen om interessante spor og indisier.

- Søker du ofte efter deg selv i nyhetene?

Etter at NRK i juli spredde et rykte til Agence France-presse som endte opp i aviser verden over på en 20-30 forskjellige språk om at jeg skulle være innvalgt representant for Fremskrittspartiet, syns jeg det er greit å følge litt med i hva tabloidmediene sier om meg, ja. Før du vet ordet av det tror gamle damer med paraply at de har en grunn til å slå deg i hodet med den.

- Du har valgt å kalle romanen for «Politisporet», hvilket bringer tankene over på Palme-saken og mistanken om at elementer i det svenske politiet kunne være involvert i selve attentatet på statsministeren. Er det grunn til å frykte noe lignende i forhold til Utøya og 22/7?

Nå er jo «Politisporet» en roman, og derfor skjønnlitterær fiksjon. Når det er sagt, stiller jeg meg bak statsviter Svein Tuastad ved Universitetet i Stavanger, som etter den siste av høringene i regi av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité spør seg hvorfor alle kriseplaner ble glemt, og hvordan politiet kunne svikte så totalt. Den svenske krimforfatteren Leif GW Persson har skrevet en Palme-trilogi - «Fall of the Welfare State» - der nettopp «polisspåret» står sentralt, fryktelig mange år etter selve mordet. Da Palme også var sosialdemokrat, blir 22/7 litt som et Palme-drap med 77 drepte, og de samme kreftene kan teoretisk sett stå bak dette. Jeg tenkte også jeg kunne være litt tidlig ute.

- Er boken på noe vis selvbiografisk? Jeg hører blandt annet rykter om at du skal ha skrevet «norgeshistoriens dyreste bloggpost»? Hvor stor er egentlig avstanden mellom romanfiguren Karlsen og virkelighetens Viddal?

Jeg kan dessverre ikke kommentere den aktuelle juridiske tvisten, men det er klart at jeg bruker elementer fra eget og andres virkelige liv når jeg skriver krim. Men at både Karlsen og jeg ringes opp av Oslopolitiet etter bloggposter, og at vi begge satt i politiavhør den 29. november på grunn av artikler vi har skrevet, er rent tilfeldig, for å tyvlåne litt fra en forklaringsmodell politiet selv ofte bruker i forbindelse med «innsatsen» deres den 22. juli. Dessuten bor Karlsen i Strandgaten i Bergen, mens jeg bor i Akersveien i Oslo.

Politisporet / Torstein Viddal, Glohug Forlag, Oslo 2013, ISBN 978-82-93070-02-3. Romanen publiseres kapittel for kapittel på nett, og kan leses gratis på politisporet.origo.no.

Intervjuet fins også i engelsk språkdrakt for folk med internasjonale bekjente.

Posted on: 2012/12/12 14:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: - Som et Palme-drap med 77 drepte

See User information
Den norske Arbeiderparti-avisen Dagsavisen har allerede sensurert dette forfatterintervjuet.

Posted on: 2012/12/12 15:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
«Som et Palme-drap med 77 drepte» – politisk sensur i Dagsavisen?

redaksjonen - 14. desember 2012

Forfatteren Torstein Viddals omtale av sitt eget pågående romanprosjekt Politisporet, som handler om en tenkt konspirasjon mellom politiet og Breivik, er blitt slettet fra Dagsavisens kommentarpalte av redaktør Stian Bromark. Boken er et skjønnlitterært prosjekt med utgangspunkt i 22. juli, som fokuserer spesielt på Politi- og lensmannsetatens mistenkelig mange maveplask den dagen terroren rammet Norge, og i hvilken grad disse kan forklares med korrupsjon, infiltrasjon eller konspirasjon.

Stian Bromark uttaler om saken til Taliban Norge:

Den ble fjernet fordi det var egenreklame for en bok, jamfør våre retningslinjer. Dessuten er nymeninger.no en debattportal, der man skriver innlegg, ikke publiserer intervjuer. Det står ikke i våre retningslinjer, men burde være åpenbart. Vi tok ikke stilling til det politiske innholdet. Det oppfatter jeg dessuten som ganske harmløst sammenlignet med mye annet vi lar stå på nyemeninger.no.

Torstein Viddal repliserer:

Bromarks påstander om at slettingen ikke hadde noen politisk edge eller motivasjon står ikke til troende, all den tid redaktøren griper til regler som ikke engang er artikulert i Dagsavisens retningslinjer, men som «burde» være åpenbare. Bromark har slettet et forfatterintervju fra Nye Bøker-seksjonen, der det selvfølgelig gjelder andre regler og er andre sjangerkrav enn i den generelle politiske debatten. Her finner man bokomtaler, forfatteromtaler etc, forøvrig som seg hør og bør i en seksjon ved navn Nye Bøker. Med alle Bromarks sprikende begrunnelser for slettingen virker det mer som han er blitt bedt om å slette «- Som et Palme-drap med 77 drepte» av generelle politiske årsaker av noen over ham, men er overlatt til seg selv når det gjelder å finne frem til en plausibel begrunnelse for «den ikke-politiske» sensuren.

Som vi vet er nå politiets etterforskning av 22/7-terroren lagt ned i forbindelse med pressekonferansen mandag 3. desember, og for enkelte regimetro pressefolk og redaktører innebærer dette at alle spørsmål skal legges døde, at saken er løst, case closed, og at Breivik ikke hadde noen hjelpere eller medsammensvorne, uavhengig av arrestasjoner av polske bombemenn i Breiviks nettverk og hva som helst annet som måtte komme opp. En politietterforskning som forøvrig i seg selv på et tidlig tidspunkt virket politisk styrt og manisk opptatt av å avvise alle påstander om og ledetråder til andre terrorister og kriminelle. Sammen med politiets egen «innsats» – hvis vi kan kalle den det – på den 22/7, gir denne etterforskningen få grunner til å gi dem noen videre tillit.

Det kan virke som man i Dagsavisen og lignende regimetro tabloidmedier ønsker å la det gå 25 år før man løfter en prøvende pekefinger etter å ha lest en skjønnlitterær kriminalroman og si «Vent litt! Hva med dette politisporet?», alt for sent, når altså alle disse sporene er kalde og det er for sent å gjøre noe med saken for å bøte på den ødeleggelsen av demokratiet som først Palme-attentatet og senere Utøya-massakren utgjorde. Med andre ord noe nær det motsatte av mitt eget prosjekt.

Posted on: 2012/12/14 20:28

See User information
Terrordåd har alltid en avsikt, hade dom inte det vore det inte terrordåd. Den som ser till att sånt här kan hända är sällan av samma åsikt som terroristen som ju är att betrakta som en nyttig idiot och utan egentligt intresse i en djupare förståelse för vad som hänt.

Därför skall man kika på sånt som Norges inställning till olika saker i FN, oljepengarna och annat i det mer långa perspektivet.

Själva timingen behöver heller inte betyda allt, eftersom så grova brott verkar i årtionden och till och med århundraden.

Tänk på skotten i Sarajevo 1914. Efterknallarna har inte slutat än...

Posted on: 2012/12/18 14:42
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Veldig sant, Asgeir.

Jeg har forøvrig lagt ut et nytt kapittel idag, det heter Torsdag 20. desember.

Ajour pr 9. desember har du en Kindle-utgave, som også vil oppdateres i løpet av julen.

Da gjenstår det bare å ønske alle i Sverige et riktig godt vintersolverv! Go easy on the surstrømning!

Resized Image

Posted on: 2012/12/20 12:28

Edited by penneknekt on 2012/12/20 12:47:07

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper