vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Tuggummi utan aspartam?

See User information
Hej,

Finns det sockerfria tuggummin utan aspartam eller för mycket annan skit i? Tycker nämligen att tuggummi efter maten är bra när det inte finns möjlighet till tandborstning.

Mvh,
4thWayMason (förstagångspostare på vaken)

Posted on: 2008/7/23 13:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Tuggummi utan aspartam?
Aspartam är nyttigt.

Finns på Pentagons lista över Biokemiska Vapen.

Har inte hittat något Tuggummi som inte innehåller Aspartam.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Om det just va nått tuggummi du ville tugga på nyttigt som onittigt så har ja hört att gamla hubba bubba är i stort sett det enda tuggummi som inte inhåller aspartam sen är det väl inte så bra för tänderna men alltid nått o tugga på iaf hehe men inte så bra att ersätta tandborsting med :P

Posted on: 2008/7/23 18:11

See User information
Vanlig hederlig kåda.Garanterat aspartamfritt!

Posted on: 2008/7/23 18:14

See User information
Typ Jenka och Shake, barntuggumin brukar inte innehålla aspratam.

Posted on: 2008/7/24 15:27

See User information
Hej
Jag läste en artikel i Ny Teknik att det går att använda saften "Fun Light" som myrgift, den innehåller aspartam. I artikeln framgår det att Aspartam är ett nervgift, som tydligen inte myrorna tål.
Det står naturligtvis att Livsmedelsverket inte tycker att Aspartam skulle vara farligt för männinskor...
Jag har sedan dess försökt att hitta ett tuggumi utan Aspartam.
Jag har frågat ICA, apoteket och Wrigleys om de skulle vilja vara så vänliga att saluföra Aspartamfritt tuggummi, ingen är intresserad...
Jag har nu löst problemet och köpt Aspartamfritt tuggummi från USA, om någon vill köpa tuggummi av mig, så sänd mig ett mail på "aspartamfritt@glocalnet.net" så sänder jag ett mail med mer info och priser.

Posted on: 2008/10/10 22:29

See User information
Jo, det är för jävligt - man hittar både aspartam och acesulfam k (plus varianter) i snart sagt alla (processade) livsmedelsgrupper nuförtiden.
För att inte tala om i folks mediciner...håjaa.

Här i Finland har jag hittat ett (1) tuggummi utan både E950 och E951. Det är ett s.k. "xylitol"-tuggummi ur Pirkkas sortiment i snälla blå askar :)
Men köp inte de röda eller de svarta...

"Tandläkarförbundet rekommenderar".
"Smakförstärkare" numera, minnsann.
Inte "sötningsmedel" längre.

Oi gevalt!

Posted on: 2008/10/10 23:42

See User information
Hej alla som är inresserade av aspartamfritt tuggummi.

Jag har nu efter mycket letande upptäckt att Finska Fazer har ett mycket bra tuggummi.
(jag imorterade tidigare tidigare från USA, det har jag slutat med)

Finnarna har en lång tradition av helxylitolprodukter, det vill säga produkter sötade med 100%Xylitol.

Varför vill inga företag sälja aspartamfria tuggummin i Sverige?
Jag har ju tidigare kontaktat ICA, Apoteket och Wrigleys, Ingen vill ta i detta!
Nu har jag under ett halvår jobbat med projektet att få köpa Finska tuggummin.
Jag har pratat med både Finska och Svenska FAZER utan resultat, ingen vill sälja.
För att jag ska få tag i dessa så har jag nu startat en inofficiell privatimport från Finland.
Om någon vill köpa av mig så sänd ett mail till
aspartamfritt@glocalnet.net

Posted on: 2010/9/11 12:48

See User information
Är inte xylitol då ett sötningsmedel? Det brukar stå "sötningsmedel: xylitol". Bäst vore väl att vara rigid och kräva vanligt socker, som konsument alltså.

I övrigt tycker jag man kan avstå från tuggummi.

Vad det gäller halstabletter använder jag allra helst Fisherman's friend original extra starka. De innehåller bara socker. Vicks har ju också fortfarande några utan farligare skit. Men har du bråttom och går in för att bara handla till dig lite, då är risken stor att man står där utan alternativ.

Nog har det gått långt alltid.

Sjunkigt långt. Lågt.

Posted on: 2010/9/12 8:15

See User information
Lustigt nog, med tanke på Pelles fråga till Wrigley ovan, så innehåller Extra Pastilles från Wrigley faktiskt xylitol men inte aspartam! Fast de verkar vara på väg att fasas ut nu, ser dom inte lika ofta i butikerna längre...så typiskt! Dragonfruit-varianten var även riktigt god, även om det bär emot att köpa något från ett sådant skitföretag. Men känner man sig rätt ofräsch i munnen och blivit tvungen att springa till en buss utan tandborstning (med sin Kingfisher GMO- och fluorfria minttandkräm såklart) så är det en nödlösning tillgänglig på stan.

EDIT: Skall dock sägas att de innehåller sukralos (annat konstgjort sötningsmedel, modernare än aspartam, var ett kort tag ersättare till aspartam i Coca Cola Light ca 2007-2009 men viktiga särintressen satte uppenbarligen stopp för detta). Skall vara relativt riskfritt för kroppen, inget tas upp, allt passerar - frågan är bara vad det ställer till med i ekosystemet? Nä, ha en vettig tandkräm+borste med i väskan istället kanke vore en tanke...

Posted on: 2010/9/12 23:04

See User information
Aspartam är skit och idag finns det sjukdommar som gör att man inte kan få i sig ämnet. hade ett dagisbarn med sådan sjukdom, hon kunde i princip in äta godis eller köpta sötsaker eftersom ämnet fanns i allt. tji får människan för att man uppfunnit sånt här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Posted on: 2010/9/16 12:40

See User information
Jag har inte hittat något som tyder på att xylitol skulle vara cancerframkallande eller hälsofarligt för människor, som aspartam. Däremot är det livsfarligt för hundar som inte kan bryta ner xylitol alls, och på ett ställe nämndes det vara cancerframkallande för möss. Har dock inte hittat info om i fall möss skiljer sig från människor i hur kroppen hanterar ämnet.
Någon annan som vet något mer?

Posted on: 2010/9/18 19:44

See User information
Quote:

henrikp skrev:
Jag har inte hittat något som tyder på att xylitol skulle vara cancerframkallande eller hälsofarligt för människor, som aspartam. ...
Någon annan som vet något mer?

Vi flyttade till Åland. Här och i Finland finns nästan bara xylitol-tuggummin (och pastiller). Xylitol uppfanns i Finland, vad jag hört.

I många skolor i Finland får barnen efter lunch käka gratis xylitol-tuggummin (läste i nån tidning att det gett bra resultat mot karies).

Problem jag hört av läkare:
- laxerande, men bara vid stort intag
- bakteriedödande i munnen, bra mot karies, men troligen dör andra bra bakterier oxo, vilket skulle kunna påverka matsmältningen (som egentligen börjar i munnen).

Jag har kontaktat Leaf (som äger hela xylitol-produktionen av xylitol i Finland, som jag fattat det) för att få tag i produkter - inget svar. Konstigt... ligger nog något större bakom det hela, typ överenskommelser mellan länders företag. Sverige verkar endast ha i ett bulk-sötningsmedel, blandning av aspartam, aceculfam-K mm.

Posted on: 2010/11/22 15:56

See User information
Kåda från någon typ av träd som jag inte vet namnet på.

Fråga i arabiska butiker,, hade lite hemma när jag var liten kis men det var längesen.

Posted on: 2010/11/22 22:02
Resized Image

See User information
Xylifresh tuggummi finns att köpa online här:
http://www.hollandbymail.com/sportlife_xylifresh_gumlist.html

Eller ta en Finlandskryss med vikingline.och köp "Xylitol Jenkki" (Leaf Suomi):
http://www.vikingline.ax/tillhavs/tax ... uto.asp?category=429#Leaf Suomi

Det fanns ju xylitol (Björksocker) tuggummi här i Sverige innan, vem har bestämt att det inte ska finnas nu?

Posted on: 2010/12/8 19:43
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Tjo!, blev less igen på att se min Far tugga i sig aspartam dag efter dag och började leta igen. Nu hittade jag på 2st ställen i Sverige som sålde aspartam-fria tuggummin. Jag har inte lagt ner något jätte jobb på att leta ställen så det finns säkert flera!, men här är dom två jag hittade i alla fall.

http://www.alternativhalsa.se/

Och

https://veganlife.123ehandel.se/

Sök på tuggummi på sidorna så dyker det upp, och lägg gärna till flera ställen om någon hittar!.

Simma lugnt

Posted on: 2012/12/12 20:11
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...

See User information
K-rauta/Lakkapää byggvaruhus brukar sälja dessa tugg...

Posted on: 2012/12/13 23:40

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper