vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hasbara - Israelisk propaganda

See User information
Idag fick jag lära mig ett nytt ord. Jag har i flera år varit medveten om zionistpropagandan, men först idag lärde jag mig dess benämning - Hasbara.

How Israel Uses Twitter, Facebook & Tinder to Legitimize Murder - Abby Martin, RT.

Israel/Palestina-konflikten har pågått hela mitt liv, men det är först på senare år som jag valt att titta närmare på den. Tidigare hade konflikten bara tett sig avlägsen, ointressant och fanatisk.

Det uppvaknande som för mig började med insikten om orimligheten, eller snarare omöjligheten, i de officiella förklaringarna kring 911-attentaten fick en oväntad vändning något år senare.

När jag i mina studier mest var fokuserad på ignorerade och undangömda konkreta bevis kring 911-attentaten, som t e x dokument, filmade uttalanden, mätbara fysikaliska skeenden (WTC7 i fritt fall - Hallå!) och tvingades konstatera att klara bevis för vilka de skyldiga var inte hade hittats. Inga bevis för vilka som rattade planen. Inga bevis för vilka som tillförde den extra enegi som krävs för att WTC-byggnadrena skulle kunna kollapsa som de gjorde. Inga bevis för var alla, till synes koordinera, pajasdebunkers dirigerades ifrån.

I den vevan, när det dittills varit knäpptyst i svensk media om alla de bevis som brutalt välte de vida spridda officiella skenförklaringarna, så började sanningsrörelsen uppmärksammas lite lite grann. En märklighet var dock det genomgående mönstret att sanningsrörelsen skulle associeras med antisemitism. Det lades inte fram några som helst bevis, men associeringen med antisemitism gjordes i tidningar och på TV.

För mig kändes det underligt. Jag uppmärksammade judar lika lite som hinduer, och inte kännde jag en tillstymmelse till hat gentemot dem. Vad hade 911 med judar att göra?

Detta rent propagandistiska antisemitutpekande fick mig att för första gången granska Israel/Palestina-konflikten. Hasbaran bet sig själv i svansen, och fick mig att titta närmare på en konflikt jag tidigare inte brytt mig om.

The hasbara project American Mass Media is controlled by Zionists

Klippet ovan är från dokumentären Peace, Propaganda & the Promised Land (2004). Rekommenderas! (Länk till YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=cAN5GjJKAac )

Posted on: 2014/7/25 11:56
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hasbara - Israelisk propaganda

See User information
För ett drygt år sedan utgick det direktiv om hur Hasbaran skulle bedrivas. Shir Hever rapporterade om detta.

Netanyahu Says it's Anti-Semitism to Accuse Israel of War Crimes or Violating Human Rights - (TRNN)

Shir Hever berättar om tre strategiska punkter angående hur propagandan bör utformas. En av punkterna:

"instead of talking about the occupation, instead of talking about the apartheit, the rights of palestinians under israeli law and so on, which is of course a topic that would embaress pro-israeli speakers very much, they say lets change the topic and talk about things like israeli technology..."

Att ignorera Israels blodiga illdåd och istället prata om...teknologi, hur löjligt låter det?

På den populära länksajten reddit.com snubblade jag över en länk till en artikel som visar hur den svenska kristna högern sprider zionistpropaganda på ovan nämnt manèr:

Rödgröna vill inte samtala med Israel - (Annika Borg; Barometern)

Posted on: 2014/8/30 15:56
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper